2015-08-06, 22:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wirefly
Har bergis nämnts tidigare, men BO har troligtvis blivit överfallen (enligt kartan) högst upp i Ögglan. GM har gått till attack när BO varit som tröttast, efter ca 150m dryg lång uppförsbacke.
När man väl är högst upp springer du på plan mark i ca 70-80 meter, sen går det brant nerför.
Så antagligen har hon sett GM när hon kom upp för uppförsbacken, sprungit rakt fram i samma riktning, GM kommer ifatt en bit innan nedförsbacken och släpar henne snett in i skogen i kurvan innan nedförsbacken.
Har själv sprungit där ett x antal rundor, och man vill kräkas blod om man tar Ögglans uppförsbacke för hårt.
Det gör att jag tror att GM stått och väntat, och inte själv varit ute och joggat. Strategiskt helt enkelt.

Låter troligt. Denna PDF förklarar fint vad Öglan är för något:

http://www.skidspar.se/images/sparkartor/runby.pdf

Det är alltså "stickspåret" som går upp där ordet Öglan står, och sen i en skarp vänsterkrök och ner igen över tunneln.
Citera
2015-08-06, 22:03
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Inte heeeelt dålig teori, men tror knivmannen är för gammal för att vara hennes stalker.

Jag läste han var mellan 25 och 30 år, Ida var 21, s rent åldersmässigt ser jag inte något problem.
Citera
2015-08-06, 22:04
Medlem
Zikniks avatar
Bara för polisen att börja plöja igenom alla kufar.
Tror på en svensk man i 20-30-årsåldern med sociala/känslomässiga problem, kanske dömd eller misstänkt för något "snusk" tidigare (varför jag anser att blottare ska straffas hårt).
Citera
2015-08-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Undrar fortfarande om det fanns en tidigare hotbild mot henne.

Ja, varför larmade föräldrarna så tidigt, varför började polisen leta så snabbt?
Hade hon en hotbild mot sig?
Hade hon själv hunnit larma via larm/telefon?

Eller var det bara pga att maten kallnade hemma.

Varför valde hon motionsomr långt hemifrån?
För att hon bestämt träff med någon?
För att hon inte åkte dit hemifrån?

Eller för att hon ville ha omväxling då hon sprang sina 3 km.

Vad är MM hans pappa dömda för? Varför var MM på plats, slump, välvilja eller annat? Varför tog polisen hans bil?

Om det funnits en kniv med i bilden borde gärningsmannen/ männen ha blodstänkta kläder.
Senast redigerad av bazaar 2015-08-06 kl. 22:31.
Citera
2015-08-06, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Denna facebook profil är samma flicka som hon som i twitter skrev:
"döpt om min taxichaffis till Zlatan & fått kärleksråd från honom"

https://mobile.twitter.com/iduu* (*=j) Twitter

https://www.facebook.com/id*.johansso*.923 (*=a,n) facebook

Bilden flickan i twitter finns i facebook foto albumbet

Långsök tanke, jag vet, men endå:
Två SÅ sanslösa attacker innom samma dygn och att Umeå GM och mord offret Ida i Upplands-Väsby har Umeå gemensamt iom Ida har en Stalker i Umeå:

Ida har studerat på Umeå Universitet

Ida hade en stalker i Umeå (8 månder sedan ca)

Ida flyttar tilbaka till Uppland-väsby

En livsfarlig, möjligtvis påtänd, knäppskallen kniv attackerade en lastbil schafför + flera andra människor i dag i Umeå.

Är det möjligt att han är Ida's Umeå stalker?

Är det möjligt att han bestämde sig för att åka ner till Upplands-Visby och stalka/försöka få till det med Ida?

Det misslyckas hon avvisar honom som förut, han ser rött och dödar Ida.

Mordet gör honom ennu mer galen, han behöver droger för att stå ut med det han gjort.

Han tar sig samma natt, ca midnatts tid, som han dödat Ida, tillbaka till Umeå.

När han kommer tillbaka till Umeå slår det helt klick för honnom och han går till attack på en tillfällig lastbil chafför + flera andra personer.

Ida anmäls försvunner i Upplands-Väsby onsdag kväll kl ca 21:30

Käppskalle kniv attack i Umeå torsdag eftermiddag kl ca 16:30

Det är 615 km mellan Umeå och Upplands-Väsby

Det tar ca 9 timmar med tåg
Det tar 6 1/2 timma med bil
Finns ingen chans i världen att det är han =)
Citera
2015-08-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Det är inget övertygande argument. Jag tycker Möllberg gör en viktig poäng.

Hon verkar inte heller varit någon storlöpare med tanke på att hon skulle springa 3k

Hon kan ha varit skadad, haft ett uppehåll, mycket kan förklara den korta rundan. Kanske är precis därför hon åkte dit också, en perfekt 3 kilometare som inte gav för mycket belastning om vi poserar att hon varit skadad.. Jag tycker inte att det är så underligt, men självklart kan jag ha fel.

*ponerar
Citera
2015-08-06, 22:10
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Varför valde hon motionsomr långt hemifrån?

Vild spekulation men säg att hon stött på sin stalker i de närmre spåren tidigare?
Citera
2015-08-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag läste han var mellan 25 och 30 år, Ida var 21, s rent åldersmässigt ser jag inte något problem.

Knivmannen var en person tidigare dömd för våldsbrott och narkotikabrott, troligen har han gått på droger och fått en psykos,en person har betett sig hotfullt flera dagar i rad i Umeå( troligen samma man) så jag tror inte det har något samband .
Citera
2015-08-06, 22:12
Medlem
Kenny Kuks avatar
Har inte media gjort ett jävligt dåligt jobb idag? Inget smaskigt alls för oss att jobba med...
Citera
2015-08-06, 22:12
Medlem
bAZINGAZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Vild spekulation men säg att hon stött på sin stalker i de närmre spåren tidigare?

Enligt Theforeigner så hände stalkandet i Umeå där hon pluggade
Citera
2015-08-06, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picasso1
Både Twitter och FB kontot är nu stängt!
Ehhh nä
Citera
2015-08-06, 22:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Ytterligare en blond söt tjej med långt hår. Inte så olik Elin Krantz

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/11159553_10153189405137418_2028901616281986687_n.j pg?oh=82ee10fbe3643bf15183aae8e8524f96&oe=563AEBBC

https://pbs.twimg.com/profile_images/532983653773901824/MPXqDHwr_200x200.jpeg

R.I.P

Min egen huvudteori just nu; helt baserad på "trolighet" och förloppet är att hon råkade stöta på 2-3 somalier/annan MENA, som förgrep sig på hennei stundens ingivelse. Men det är ren spekulation, och det kan även vara en ensam beräknande svensk galning.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2015-08-06 kl. 22:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in