2015-08-06, 16:45
Bannlyst
Hur långt tid tog det innan man tog de som mördade den norska joggartjejen?
Var det slumpen som gjorde att de åkte dit?
Brukar man inte prata om de 24/48 timmarna innan det blir svårare att lösa och man får invänta tekniska bevis som dna etc. Mördaren brukar väl röra sig i en bakvänd cirkel inom 3 mil enligt Gw men då har vi ju med hela storstockholm annars är det väl andra överfall i närheten som nämnts tidigare som är intressantast. Hoppas hon dog snabbt och att vi inte har att göra med en seriemördare.
Citera
2015-08-06, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boggyman
Om vi kollar samma person så står det att hon studerar på Umeå universitet sedan 2015.

Vi tittar inte på samma person...
Citera
2015-08-06, 16:48
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterknuda
Hur långt tid tog det innan man tog de som mördade den norska joggartjejen?
Var det slumpen som gjorde att de åkte dit?
Brukar man inte prata om de 24/48 timmarna innan det blir svårare att lösa och man får invänta tekniska bevis som dna etc. Mördaren brukar väl röra sig i en bakvänd cirkel inom 3 mil enligt Gw men då har vi ju med hela storstockholm annars är det väl andra överfall i närheten som nämnts tidigare som är intressantast. Hoppas hon dog snabbt och att vi inte har att göra med en seriemördare.

Har för mig att hon hittades efter typ tre dygn, och ett en person greps efter ytterligare några dygn.

Edit: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17418219.ab

Försvann 28 augusti, hittades död den 31 augusti, GM greps 4 september.
Senast redigerad av Troian 2015-08-06 kl. 16:50.
Citera
2015-08-06, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fonzarelli
Ev DNA lär visa afrikansk ursprung som vanligt. Gm får 20 timmars samhällstjänst.

Det värsta är att du med största sannolikhet har rätt
Citera
2015-08-06, 16:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murvelludret
Min tanke går direkt att det bör vara någon i hennes omgivning som hon känner/har känt.

Vet inte om någon kan bekräfta att det endast varit 5 fall där GM varit helt okänd från -95 tills idag, 6 om Lisa Holm fallet klassificerar in sig i den statistiken?

Och att ~95% av alla våldsbrott begås av män. Så om det rör sig om ett mord så skulle jag sätta min peng på att det är någon i hennes omgivning.

Men med så lite info för allmänheten är det ju bara min teori och det är ju såklart om det är ett mord som har begåtts.

Valet av brottsplats talar inte för att BO varit bekant med GM.
Citera
2015-08-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Ja, jag säger inte emot dig när det gäller att hon kan ha känt GM eller att mordet var en impulshandling. När det gäller att GM skulle ha glömt sin bil och gått hem utan den däremot...

Känns väl sådär att spekulera. Men om nu rent hypotetiskt den slarvigt parkerande bilföraren av bilen som ägs av en släkting, i affekt haft ihjäl en närstående tjej, insett vad som hänt, fått panik, slarvigt och hastigt gömt kroppen. Vad är då rationellast?
Låtsas söka tjejen?
Ta bilen och åka därifrån?

Nu ska jag inte "spekulera" mer.
Citera
2015-08-06, 16:54
Medlem
murvelludrets avatar
Caroline Stenvall
Elin Krantz
Engla Höglund
Elsie Persson
Lena Wänergrip
Pernilla Hellgren
Helena Bering

Har säkert missat några.

Edit: Mordet i Umeå 2013.[/quote]

Okej, tack för snabbt svar! Kan ha varit längesedan jag läste det också, poängen jag vela komma fram till att det inte är så vanligt när det gäller mord.
Citera
2015-08-06, 16:56
Medlem
Jag har hela tiden tyckt att BMW-förarens beteende var småskumt. Varför ge sig ut i ett område där polisen letar, parkera på en skogsväg o.s.v. Och det var väl tidigt i sökandet också, innan man hunnit gå ut med signalement etc?
Citera
2015-08-06, 16:59
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Nånting jag inte blivit riktigt klar över. Tidigare i tråden någonstans förekom en bild på en brun volvo med inslagen ruta. Bredvid stod en svart bil (inte BMW:n). Vilken av dessa var BO:s bil?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaninbur
Kan du prinscreena hennes wall också? Hur kan du f.ö se den? Har själv två gemensamma vänner med henne men kan inte se annat än profilbild och omslagsbild.

Bad vännen säga om de fanns något av intresse där men icke, han skickade printscreen på chatten iaf. De är inte vänner IRL eller ens pratat nångång, därför chatten vart tom. Bad han skicka på wallen med men fick inget svar efter det.
Citera
Medlem
kaninburs avatar
Vore ju bra om man vid detta laget kan fastställa BO's identitet. I*a J*hanns*n 's namn har nämnts ett antal gånger i tråden och verkar med störst sannolikhet vara BO. Hade dock vart bra om detta vart 100% säkert. Hur var det nu någon kom fram till att det just var I*a för övrigt? Känns som om det personen kan förse tråden med lite mer info ämnet osv.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murvelludret

Okej, tack för snabbt svar! Kan ha varit längesedan jag läste det också, poängen jag vela komma fram till att det inte är så vanligt när det gäller mord.

Dödligt våld där GM och BO är helt obekanta för varandra är ungefär tio procent (antagligen är siffran lite högre, om man tar de ouppklarade morden i beaktning). Typiskt rör det sig då om gatuvåld eller vansinnesdåd.

När det handlar om kvinnliga BO skulle jag tro att det handlar om ungefär ett per år (av totalt runt 35 dödade kvinnor), men sannolikheten ökar kraftigt om våldet skedd på offentlig plats, utan vittnen och det inte är någon gripen efter snart 24 timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in