2015-08-03, 19:35
Medlem
red.berrys avatar
Köp storpack ris, några kilo potatis, nåt billigt kött på kampanj om det finns pengar över, och torkade bönor eller kikärtor som du lägger i blöt och kokar - blir hur mycket nyttig mat som helst för nästan inga pengar. Fiber havregryn kan du göra gröt på till frukost och lunch
Citera
2015-08-03, 19:35
Medlem
Quaser4.s avatar
Finns och köpa typ ett kg ris på ica för 50:- samt wookade grönsaker för typ 25:- för ett kg.

75 kr för mat i lite mer än en vecka. Låt oss säga 8-9 dagar.
Citera
2015-08-03, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Vad är billigt? Vatten. Om jag var du så skulle jag istället för att variera min mat satsa pengar på EN rätt. Det blir bara dyrare om du ska lyxa och ha olika maträtter. Gör du köttfärsås så räcker 50g kött per portion. Alltså bör 1 kg färs räcka för en 20 portioner.
Här är ett absolut billigt storkok som du kan göra. Gör i stor gryta, frys in portionsvis och ta fram vartefter och ät med pasta/mosad potatis/ris/pizzasallad (vitkål, socker, italiensk salladskrydda, ättika, salt, vatten)

Så:
1 kg nötfärs
2 kg rivna morötter
1,5 kg lök
2 tuber tomatpuré
Kryddor. Sambal oelek, chili, vitlök, paprikapulver, osv. Vad du känner för..

Fräs färsen (fläsk om du är sån) morötter, tomatpuré. 'Dofta över' vetemjöl och häll på varmt vatten medan du rör om. Krydda och koka tills det är bra.
Vetemjölet är för att den inte ska bli för tunn. Den kommer upplevs fyllig trots att den egentligen inte är det.
Receptet kan också drygas ut med vatten så blir det ännu mer. 8 dl bör bli lagom till denna mängd. Kan räcka i 30 dagar om det finns makaroner till.
Citera
2015-08-03, 19:55
Medlem
Rekommenderar dig att soppdyka!
Citera
2015-08-03, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Nudlar, pasta och ris har samtliga ca 350 kcal/100g.

Nudlar, ca 65 kr/kg:
https://www.coop.se/handla-online/varor/skafferi/pasta/nudlar/32036-nudlar-kyckling

Spagetti, 12 kr/kg:
https://www.coop.se/handla-online/varor/skafferi/pasta/spaghetti/69461-spaghetti#/uid-20

Varför tycka och tro en massa då det tar ca en minut att ta reda på svaret genom en enkel googling?
Visst kanske man ibland kan hitta nudelpaket för 2 kr, men det går även ibland att hitta pasta för 5 kr/kg.

Därför att jag satt och sitter fortfarande med enbart telefon som mackapär och kan därför inte efterforska. Bra att du gjorde det åt mig, din jävla surfitta. Köpte förut nudelpack på över 500 kalle. Det är bra det är fint. Din mor är polsk.
Citera
2015-08-03, 20:16
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutarn151
Rekommenderar dig att soppdyka!

Hur ska han kunna göra så stora soppor för 250 kronor?
Citera
2015-08-03, 20:17
Medlem
Germangestalts avatar
Tonfisk och (jasmin)ris, kanske lite krossade tomater är gott och billigt. Riset kostar runt 30 kr paketet och tonfisken runt en tia per burk.
Citera
2015-08-03, 20:24
Medlem
Potatis, lök, ris och havregrynsgröt
Citera
2015-08-03, 20:24
Medlem
khattuggares avatar
Nudlar kan du köpa. Protein vore ju också bra, ägg är inte så värst dyrt. Nu föredrar jag personligen stekt ägg men det är ju upp till dig vad du gillar.

Sen kan du ju alltid snatta något också, om det är någon enstaka vara. gör väl inget
Senast redigerad av khattuggare 2015-08-03 kl. 20:26.
Citera
2015-08-03, 20:28
Medlem
Som någon skrev, ut och fiska. Meta abborre eller vad som helst. Hel gratis ju. Finns mycket bär här omkring nu. Morsan fick några KG nyss på en dag. Köp potatis och lite ris till så kan du ju klara dig ganska bra på detta. Dessutom är det ju en lite rolig utmaning =)
Citera
2015-08-03, 20:28
Medlem
Skulle nog ha köpt något likt detta.
Då borde bu klara dig utan att se ut som du suttit i fångläger.

Ris
Storpack ägg
Morötter
Kassler
Korv
Vit fisk
Olja
Citera
2015-08-03, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banankontakt18
Hallå flashback! Har betalat alla räkningar & tyvärr haft för mycket roligt senaste veckan så har endast 250kr kvar.

Dessa hade jag tänkt att få ihop till mat till den 25/8!

Jag äter relativt lite & äter bara engång om dagen.

Vad är det billigaste som jag kan leva på i 22 dagar?
Det gör inget ifall det blir samma mat varje dag! :-)

Mvh
Potatis är billigt och gott, har du tillgång till naturen så plocka bär och svamp, du kan också enkelt dra upp några firrar ur plurret. Tur i oturen att det är sommar nu för det gör saken lite lättare.
Lycka till och kom gärna med en uppdatering om 22 dagar.
Obs: kolla inte på några matlagningsprogram under tiden/du förstår säkert varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in