2015-08-02, 18:11
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Har du länken till den litauiska tidningen som skrivit det? Snällt om du vill posta den.
Varsågod: http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/irodymu-lauks-uz-grotu.htm
2015-08-02, 18:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så lätt går det inte...

Varför blir de oskyldiga för den sakens skull?
De kan väl ha haft tillgång till flera fordon? Till och med nåt som man kanske ännu inte vet om?
I artikeln står: "Om anklagelserna var sanna, måste bilen lämnas L.Holm kropp och kläder partiklar". Om artikeln och översättningen är riktiga och det saknas partiklar i bilen, så är de oskyldiga. Men jag har inte sagt att artikeln är riktig.
2015-08-02, 18:29
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
I artikeln står: "Om anklagelserna var sanna, måste bilen lämnas L.Holm kropp och kläder partiklar". Om artikeln och översättningen är riktiga och det saknas partiklar i bilen, så är de oskyldiga. Men jag har inte sagt att artikeln är riktig.
Nej, det kan vara lika uppåt väggarna felaktigt som det jag för en stund sedan
uppehöll mig vid från artikeln: att man skulle ha påträffat några av Lisas kläder och föremål
i litauernas hus.

Ingenstans här hemma i svensk press har det nämnts ett knyst om att mordet föregåtts av en våldtäkt. Och att det skulle ha läckt ut till litauisk press betvivlas.
Nej, här får man allt ha saltkaret med sig när man tar del av saker och ting.
2015-08-02, 18:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Då kan det vara bra att fundera på följande:

1. Kan det finnas någon annan bil, eller något annat fordon som kan vara aktuellt?

2. Åklagaren kan tänkas kunna visa mycket starka kopplingar mellan MGM och LH utan att för den skull kunna visa hur LH transporterats mellan kafeet och gården. (*)

3. Kan man visa tillfredsställande hur mordet gått till och vem som gjort det är det inte på något sätt nödvändigt att visa hur LH hamnat vid gården eller att MGM är ansvarig för detta. Att hon hamnat där vet vi.
2015-08-02, 18:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Då kan det vara bra att fundera på följande:

1. Kan det finnas någon annan bil, eller något annat fordon som kan vara aktuellt?

2. Åklagaren kan tänkas kunna visa mycket starka kopplingar mellan MGM och LH utan att för den skull kunna visa hur LH transporterats mellan kafeet och gården. (*)

3. Kan man visa tillfredsställande hur mordet gått till och vem som gjort det är det inte på något sätt nödvändigt att visa hur LH hamnat vid gården eller att MGM är ansvarig för detta. Att hon hamnat där vet vi.
Det är riktigt. Det hittades inga spår i Marinas bilar i Spekeröd, men hon hamnade på fyndplatsen iaf. Hon var emballerad, vilket kan vara en förklaring. Det fanns spår i en bil i Boden, men Vatchareeya visade spår av att ha varit emballerad, åtminstone om huvudet. Av de uppgifter som har sipprat in i tråden om Lisa var hon inte emballerad vid fyndet, men hon kan ha varit emballerad under transporten.
2015-08-02, 18:40
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Det framgår ju inte heller av det skrivna om konklusionen är utredarnas eller den litauiske reporterns. Om det sistnämnda så är väl dennes slutsatser om skuld eller oskuld hos den häktade inte mer intressanta än mina, dina, Grandiosos eller nån annans?
2015-08-02, 19:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Jag antar att du skojar med din fråga
Man får böter om man kör utan körkort, inget annat.
Provat att googla?

Vissa kriminella kör utan körkort, kan ju vara en anledning till att polisen visade ett intuitivt intresse inledningsvis. När polisen begär att trion ska följa med på förhör så vägrar de, intresset för trion ökar än mer. Kanske är så enkelt?
2015-08-02, 19:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
(...) Ingenstans här hemma i svensk press har det nämnts ett knyst om att mordet föregåtts av en våldtäkt. Och att det skulle ha läckt ut till litauisk press betvivlas.

Vi vet att det inte finns bevis för att BO blivit våldtagen.
2015-08-02, 19:57
Medlem
Citat:
Nej, det kan vara lika uppåt väggarna felaktigt som det jag för en stund sedan
uppehöll mig vid från artikeln: att man skulle ha påträffat några av Lisas kläder och föremål
i litauernas hus.

Ingenstans här hemma i svensk press har det nämnts ett knyst om att mordet föregåtts av en våldtäkt. Och att det skulle ha läckt ut till litauisk press betvivlas.

När jag läser denna artikel får jag en uppfattning att journalisten översätter från svenska till litauiska trots att hon inte hänvisar till ngn svensk portal. Artikels still låter som ren översättning med "lite fakta från här och där" och då känns det att jag läser ngn återberättelse med kreativa inslag. Det som skrivs i denna artikel utan att träffas i någon svensk artikel på Aftonbladet, Expressen, GP är:

1. DNA spår på BO kläder och föremål som hittats i MGM's hus
2. "det finns några spekulationer att BO blev våldtagen"
3. Bilen är fortfarande under utredning och svar på denna analys förväntas inom 2 uppkommande veckorna.

Den här journalisten som skrivit artikel har dålig reputation och glömmer ganska ofta om professionell etik och vad det är för skillnad mellan fakta och egna åsikter. Så man får acceptera denna info med viss kriticitet.
Här är info i "gula" portalen: http://www.15min.lt/naujiena/aktualu/emigrantai/svedes-lisos-holm-byla-irodymai-pries-lietuvi-stipreja-592-518781. Där hänvisar man till aftonbladet.se och info stämmer helt med den som finns på Aftonbladet el ngn annan svensk portal.
Senast redigerad av Monedika 2015-08-02 kl. 20:14.
2015-08-02, 19:58
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Det är riktigt. Det hittades inga spår i Marinas bilar i Spekeröd, men hon hamnade på fyndplatsen iaf. Hon var emballerad, vilket kan vara en förklaring. Det fanns spår i en bil i Boden, men Vatchareeya visade spår av att ha varit emballerad, åtminstone om huvudet. Av de uppgifter som har sipprat in i tråden om Lisa var hon inte emballerad vid fyndet, men hon kan ha varit emballerad under transporten.
En sak som förbryllar mig lite är att polisen sa att fyndplatsen inte är mordplatsen. Alltså måste ju mordplatsen vara fastställd. Och då kan man ju fråga sig hur fan polisen kan vara så säkra på vilken som är mordplatsen? Det måste ju finnas riktigt bra spår för att kunna uttala sig så självsäkert. Och då kan det ju vara så att kvarlevorna har fraktats från mordplatsen till fyndplatsen emballerade. Om mordplatsen är ladan vid kafeet så är ju gåtan löst. Men om BO har fraktats levande i fordon till mordplatsen så blir det ju genast en lite mer komplicerad operation som har större chans att lämna spår efter sig.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-08-02 kl. 20:01.
2015-08-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fresk66
Frågan är bara vad det kan vara då? Det lutar väl i såna fall åt något rituellt, men hur bestialiskt kan egentligen ett rituellt mord vara? Styckning känns bland det grövsta. Du fick inte den minsta hint om vad det eventuellt skulle kunna vara?
Det kändes som att han menade att det finns olika grader av styckning.. och att det här var väldigt grovt. Men det är bara spekulationer från min sida.
2015-08-02, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
En sak som förbryllar mig lite är att polisen sa att fyndplatsen inte är mordplatsen. Alltså måste ju mordplatsen vara fastställd. Och då kan man ju fråga sig hur fan polisen kan vara så säkra på vilken som är mordplatsen? Det måste ju finnas riktigt bra spår för att kunna uttala sig så självsäkert. Och då kan det ju vara så att kvarlevorna har fraktats från mordplatsen till fyndplatsen emballerade. Om mordplatsen är ladan vid kafeet så är ju gåtan löst. Men om BO har fraktats levande i fordon till mordplatsen så blir det ju genast en lite mer komplicerad operation som har större chans att lämna spår efter sig.
Mordplatsen är säkert fastställd, troligen blodigt o ev mordvapen funnit där

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in