Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
Nej, det kan vara lika uppåt väggarna felaktigt som det jag för en stund sedan
uppehöll mig vid från artikeln: att man skulle ha påträffat några av Lisas kläder och föremål
i litauernas hus.
Ingenstans här hemma i svensk press har det nämnts ett knyst om att mordet föregåtts av en våldtäkt. Och att det skulle ha läckt ut till litauisk press betvivlas.
Nej, här får man allt ha saltkaret med sig när man tar del av saker och ting.
När jag läser denna artikel får jag en uppfattning att journalisten översätter från svenska till litauiska trots att hon inte hänvisar till ngn svensk portal. Artikels still låter som ren översättning med "lite fakta från här och där" och då känns det att jag läser ngn återberättelse med kreativa inslag. Det som skrivs i denna artikel utan att träffas i någon svensk artikel på Aftonbladet, Expressen, GP är:
1. DNA spår på BO kläder och föremål som hittats i MGM's hus
2. "det finns några spekulationer att BO blev våldtagen"
3. Bilen är fortfarande under utredning och svar på denna analys förväntas inom 2 uppkommande veckorna.
Den här journalisten som skrivit artikel har dålig reputation och glömmer ganska ofta om professionell etik och vad det är för skillnad mellan fakta och egna åsikter. Så man får acceptera denna info med viss kriticitet.
Här är info i "gula" portalen:
http://www.15min.lt/naujiena/aktualu/emigrantai/svedes-lisos-holm-byla-irodymai-pries-lietuvi-stipreja-592-518781. Där hänvisar man till aftonbladet.se och info stämmer helt med den som finns på Aftonbladet el ngn annan svensk portal.