2015-08-01, 12:52
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag tror hon hittades i boden vid Martorp som är borttransporterad,
Litauernas mamma har ju sannolikt gett upplysningen om att det var mitt i ladan som Lisa återfanns.
Citat:
Anledningen till att polisen intresserat sig för hennes söner kan enligt uppgifter till mamman vara för att sönerna på fredagen, en tid innan Lisa Holms kropp hittades, ska ha befunnit sig i en verkstad cirka 100 meter från platsen där Lisa Holm hittades, utan kunna ge en god förklaring till varför de var där.

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

"Verkstaden", bör vara boden och observationen handlat om incidenten med MP.
(Men visst finns risken att uppgiften kan ha missuppfattats någonstans i ledet.)
2015-08-01, 12:56
Medlem
le_flonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Ja! Det var intressant teori som kan stressat på
själva mordet, eller var det kidnappning/utpressning/mord för att få ut
hemliga kunskaper från Fadern?
Litauern = minst 10% Putin "putas" kollaboratörer.

Citeratet handlar alltså om SOG - Särskilda OperationsGruppen. Och om Lisa Holms pappa tillhörde den i fredags gör han det inte idag. Det går helt enkelt inte. Hans placering där är nämligen kvalificerat hemlig. Hans identitet är hemlig - till och med för personal i försvarsmakten. Och det finns ett skäl till det. Den anses skyddsvärdig. Är den nu röjd kommer han att avskiljas från förbandet. Att publicera de här uppgifterna omöjliggör alltså mannen att fortsättningsvis tjänstgöra i den befattning du, jag och andra skattebetalare har betalat honom för. Betalat utbildning för. Betalat skydd för.

Nu är i och för sig det illa nog - men här begår GP ett annat riktigt allvarligt fel - förutom att man omöjliggör mannens vidare tjänstgöring i sitt hemmaförband - man utsätter nämligen Lisa Holm själv för fara genom att publicera de här uppgifterna - liksom övriga anhöriga till familjen.

Genom att avslöja den här informationen stressar man upp kidnapparen/kidnapparna som plötsligt blir varse att man "tagit fel tjej" när man tagit dottern till en specialförbandsoperatör. En människa som just genom den befattningen tränats i (och möjligen använts vid) just skarpa gisslanfritagningsoperationer och kontraterroristverksamhet. För att de-eskalera situationen lämnas gärningsmannen/männen bara med ett enda rimligt val. Döda gisslan, gömma kroppen och hoppas på att man kan lämna landet så fort sökandet blåst över. Jag vill inte själv spekulera om så faktiskt är fallet - men det är rimligt att tro att om Lisa Holm levde när uppgifterna publicerades är just publiceringen av dem orsaken till hennes död.

Dessutom är det ju - genom att avslöja mannens förbandstillhörighet - en veritabel inbjudan till främmande makt att på olika sätt försöka påverka mannen att lämna ut (hemlig) information. Typexempel på sådana påverkansoperationer är att t.ex. ta ny gisslan i familjen (som frun), eller att kidnappa och tortera mannen själv tills dess att han avslöjar vad han vet - t.ex. om SOGs uppbyggnad eller genomförda eller pågående operationer.

Jag vet inte vilken tjänst pappan har eller haft inom försvaret. Låt oss anta att det är SOG och främmande underrättelsetjänst försöker få honom, att lämna ifrån sig säkerhetsklassad info. Att kidnappa dottern är inte rimligt. Det är kontraproduktivt med en infiltratör som är fientligt inställd mot sin uppdragsgivare. Ingen underrättelsetjänst, arbetar så. De använder sig av mutor och utpressning. Målet är ett långsiktigt samarbete. Att ge sig på en nära anhörig vore tjänstefel.
2015-08-01, 12:57
Medlem
Theforeigners avatar
[quote=develi|54198448]
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Vad var det sista spontana uttrycket Lisa gav?
Hon flyr inte, finns inga spår av flykt.
Hon har lämnat nycklarna för att gå till mötes
den/de som "kallar" troligen på den asfalterade vägen, inte i gruset ner mot ladan osv
Det har troligen gått väldigt fort, skåpbil låter mest praktiskt.
En som kör och lockar och en som drar in henne.
Säg att t.ex en Varubil stannar till:
Lisa känner igen chauffören.
-Hej och godkväll Lisa!
-Jag har lite varor som ska in till cafét!
Lisa anar ingen oråd och går fram och skjuter upp
sidodörren på Varu-bilen.
Det är bara att det står någon där i halvmörkret och drar in henne, och söver Lisa.
Det hela kan varit över på under 15-10 sekunder.
Allt annat är "prydligt planterat".

Att tiga är att vara medskyldig, någon har sett men inte berättat, eller berättat men blivit tystat...
Fler vet, men ingen vågar yppa
Orten är stum av chock, många vet betydligt mer
än vad som ens får yppas inom kåren.
Få svar, många frågor...[/QUOTE]

Missade du frågan eller är du inte från trakten och har ingen koll?
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

AJs son GJ's hus, som ligger ca 1 km syd om Blomberg Säteri:

HÅKAN JONSGÅRDEN, GUM
531 95 Källby
2015-08-01, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
OK , BO har förts bort i en bil och det har gått fort , det tror jag också .
Tror tom att bilen kan vara den enda brottsplatsen , och byggboden tänkt som enbart tillfälligt gömställe .
Men vart kommer MGM in i din teori , DNA på BO tillhörigheter visar ju att han är inblandad !

Om bilen är brottsplatsen, varför är i så fall mjölkrummet i ladugården mittemot cafét fortfarande avstängt? Med största sannolikhet (baserat på vad vi vet) så har mordet begåtts där...
2015-08-01, 13:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om det gäller överföring av DNA som avsatts bara genom att någon berört en yta eller ett föremål, ger detta i praktiken inte tillräckligt mycket DNA för att ge en tydlig signal ens med LCN-analys - alldeles bortsett från att fynd av främmande DNA på en kropp allttid är kontaminerade med stora mängder av kroppens DNA. Överföringar av DNA från blodbesudlingar kan vara en annan femma, och spermabesudlingar innehåller precis hur mycket DNA som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
NEJ
Observera att mitt omdöme här ovan gäller överföring från redan avsatt prov. Det är klart att man kan avsätta tillräckligt mycket DNA till en yta genom att ta på den - det är precis sånt vi nar LCN-analys till. Däremot går det i allmänhet inte att få en analyserbar DNA-profil på en andra yta om den har bara har berört en yta som fått DNA avsatt via mänsklig beröring.

Eller med andra ord: Om något har berörts direkt med händerna eller annan kroppsdel, går det ofta att få fram en DNA-profil. Men om något som har berörts med händerna kommer i kontakt med ytterligare ett föremål, som självt inte har berörts av samma människa, så går det normalt inte att få fram en DNA-profil.
2015-08-01, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Litauernas mamma har ju sannolikt gett upplysningen om att det var mitt i ladan som Lisa återfanns.

(Men visst finns risken att uppgiften kan ha missuppfattats någonstans i ledet.)

Verkstaden är nog den i ladugården på Martorp och kroppen hittades i boden 100m därifrån. Allt vi känner till talar för att det är så.
2015-08-01, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Observera att mitt omdöme här ovan gäller överföring från redan avsatt prov. Det är klart att man kan avsätta tillräckligt mycket DNA till en yta genom att ta på den - det är precis sånt vi nar LCN-analys till. Däremot går det i allmänhet inte att få en analyserbar DNA-profil på en andra yta om den har bara har berört en yta som fått DNA avsatt via mänsklig beröring.

Eller med andra ord: Om något har berörts direkt med händerna eller annan kroppsdel, går det ofta att få fram en DNA-profil. Men om något som har berörts med händerna kommer i kontakt med ytterligare ett föremål, som självt inte har berörts av samma människa, så går det normalt inte att få fram en DNA-profil.

Om en person med hel hud berör någonting med händerna, hur skulle man få en DNA-profil på personen? Såvitt jag förstår så finns DNA i blod saliv, hår, spermier osv. Man lämnar väl inte sina hudceller på varje föremål eller person som rör vid, med händerna?
2015-08-01, 13:23
Medlem
Tamborinos avatar
[quote=Pisseman|54198560]Om bilen är brottsplatsen, varför är i så fall mjölkrummet i ladugården mittemot cafét fortfarande avstängt? Med största sannolikhet (baserat på vad vi vet) så har mordet begåtts där...[/Q

Problemet är att vi inte har en susning om var brottsplatsen är , vi kan bara gissa .
Om brottsplatsen är nära Cafet , så tror jag det är i ladan .
Avspärrningen vid mjölkrummet kan vara för att man ska kunna undersöka det mera noga om det behövs , men att man inte hittat något där tidigare .
Bara en gissning från mig .
2015-08-01, 13:25
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Verkstaden är nog den i ladugården på Martorp och kroppen hittades i boden 100m därifrån. Allt vi känner till talar för att det är så.
Jag tror inte det. Undersökningarna i boden påbörjades ganska sent, kring midnatt, och långt efter att man gått in i ladan. Sen skulle ju mamman ha kunnat sagt "lada" istället för "verkstad".

Jag tippar på att upplysningen om att kroppen varit gömd under gödsel i ladan, kan stämma. Det känns logiskt att GM försökt dölja lukten på detta sätt.
2015-08-01, 13:30
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat

Citat:
Anledningen till att polisen intresserat sig för hennes söner kan enligt uppgifter till mamman vara för att sönerna på fredagen, en tid innan Lisa Holms kropp hittades, ska ha befunnit sig i en verkstad cirka 100 meter från platsen där Lisa Holm hittades, utan kunna ge en god förklaring till varför de var där.

Man undrar ju vad det är för uppgifter, vilken sanningshalt de har och vem som, i så fall, har brutit mot yppandeförbudet.
2015-08-01, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Min teori:
hon har blivit våldtagen och strypt av mördaren i hans bil. Jag tänker på fallet nyligen i Turkiet: en ung, norsk tjej blev våldtagen i en bil av en turkisk polis. Han lyckades få in henne i bilen genom att säga att de inte fick vara två på en moppe. Han sa att han kunde hjälpa henne att komma säkert till hotellet. Det är nog lätt att lura in en ung tjej i en bil.

med tanke på vad åklagaren säger, Vi får efter hand en allt klarare bild av det som hänt, men motivet är svårt att ange, säger Annette Olsson. tolkar jag som, hon har inte blivit våldtagen..

om det är moppe körkort (leg) som inte har återfunnits än, är det sannolikt att gm behållit det som
souvenir, för att kunna återuppleva brottet..
2015-08-01, 13:38
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Man undrar ju vad det är för uppgifter, vilken sanningshalt de har och vem som, i så fall, har brutit mot yppandeförbudet.
Det kan ha varit Jönsson som varit lite oförsiktig av sympati med föräldrarna. Och det finns nog dessutom flera i trakterna som vet en hel del, men inte skriver här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in