Risker
Jag har fått förfrågningar om risker av ett par stycken, jag svarar er här så alla kan ta del av riskerna jag håller koll på.
Jag känner mig personligen i dagens läge kolugn på alla fronter men håller självklart noga koll.
* Konkurrenter
* Bruttomarginaler/Prispress
* Teknikskifte
* Uppköp
Det här är det jag håller fokus på och jag kan inte gå igenom med detaljer och länkar då det finns hur mycket som helst att läsa och sitter inte på alla källor sparade, men ger en kort förklaring hur jag resonerar och hur det är.
Konkurrenter finns den en lista på med kanske över 50st företag men räcker inte med att starta ett bolag och vips bli bäst och störst i världen, ALLT måste klaffa i alla delar kring bolaget och det är just det som skett med FPC. Världens bästa touchsensorer som dominerar marknaden nu och patenten skyddar för internationell försäljning, vi har kassa, vi har bästa betygen man kan få, rörelsekostnaderna ser bra ut, marginalerna ser bra ut med tanke på den marknad det kommer växa till etc. Men det folk inte vet och förstår är att FPC satsar fullt på att ligga före och letar/utvecklar i detta nu nästa teknik som ska dominera och har kollat på flertalet förvärv bl a Sonovations Ultraljudssensorer som de inte ansåg som någon helhetslösning gentemot den teknik vi har nu. Vi har gått in i samarbete med ATMEL och det är där jag tror de i skuggan utvecklar något storslaget som kanske touch i skärmen, något är det i alla fall som kommer hända där är min stora tro. Så konkurrent situationen har FPC koll på tack vare stark pole position.
Prispressen är ingen fara nu, den har vi redan pressat ned för att vinna marknaden men tack vare utveckling av mindre sensorer så kommer den dra uppåt istället och mycket av pressen hamnar på våra leverantörer istället som vill sälja till den största tillverkaren där volymerna finns = FPC.
Teknikskifte är då andra biometriska lösningar såsom ansikte, näthinna, och rösten. Men här ser jag ingen risk heller, självklart kommer ansikte fungera i laptops och kanske genom tullar/passager(bra säkerhet att få bild) men marknaden är långt ifrån den samme som Fingeravtryck. Vi vill ha snabbhet och bekvämlighet och det finns i våra fingrar.
Uppköp är också en risk för oss som ser den stora potentialen, många grät några minuter när Samsungs bluffen lades och man visste att de stora kurserna aldrig skulle nås. Men vi har säkrat ett fientligt uppköp genom att Johan Carlström äger sån stor del av företaget men visst har de sagt att ett uppköp kan komma eftersom bolaget skulle verka bättre i kina exempelvis men att de då lovade att INGEN skulle bli besviken med ett sådant bud(kursen låg runt 90kr då det sades)
Det här är dom punkterna man kan lägga vikt på att kolla upp noggrannare om man är intresserad.
Hoppas det gav svar
Ursäkta, lite stavfel om det blivit orkar inte rätta.