2015-07-31, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Är det lönt att gå in nu när aktierna ligger på 200? Vad förväntas det stiga? Är inte riktigt insatt i aktievärlden. Tänkte gå in med 5k iom att det var det enda jag hade på kontot (det tar ju sån tid innan man kan överföra)

Mvh simpeel
Jag skulle vänta ett tag. Kan gå ner lite nu efter denna peak.
2015-07-31, 10:16
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skidoosummit800
Jag skulle vänta ett tag. Kan gå ner lite nu efter denna peak.
Vem är du att lyssna på som inte ens vet vad bolaget säljer
2015-07-31, 11:21
Avslutad
Cadian blankade 0,8% av det totala BV eller? Ifall dom skulle betala tillbaka det nu så skulle vi öka en ~2 procent om jag tänker rätt. Men skulle vara tacksam ifall någon pekar ut ifall det är fel så jag kan lära mig lite.

edit. Kom på att det blir svårt att kolla ifall man gjort rätt när köp/sälj-ordrarna ändras hela tiden. :P
2015-07-31, 11:45
Medlem
zorb89s avatar
Claes Hemberg - Sparekonom Avanza bank

Vore faktiskt på tiden att den här skojjaren och bluffen avgår på eget initiativ eller kommer ut med en kraftig förlåtelse till alla sparare han lurat och det hat och fulspel han använt sig av emot Fingerprint Cards.

Det är INTE ok i hans position.

När min resa är klar kommer jag byta till Nordnet och likaså alla som jag känner för det är otillåten marknadspåverkan han bedrivit genom åren.

Blankningspositioner:

https://twitter.com/claes_hemberg/status/380659315469987840
Klipp vid 6,45:
https://www.youtube.com/watch?v=z5WsfE_IpNg

http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3673079.ece

Förtal:
http://blogg.avanza.se/hemberg/2014/09/16/chansa-inte-i-fingerprint/
Citat:
Idag mötte jag en trovärdig person med god insyn i bolaget. Han berättade om et möte med vd:n.

”Ni behöver inte vara oroliga för aktiekursen. Jag managerar aktiekursen, som jag vill”, sa VD på Fingerprint på en middag helt nyligen. Sällskapet trodde han skämtade. Men Vd:n verkade i dagens ljus tala fullt allvarlig.

Även ifall det hade stämt(vilket jag inte säger emot) så är det fel på alla punkter att i hans läge gå ut med detta utan säkra bevis.

http://www.di.se/artiklar/2014/10/17/hemberg-rasar-mot-fingerprint/

Attackerat Crowhater m fl och påstått hur okunniga vi är och vilka huliganer som inte kan räkna. Finns hur mycket som helst att läsa ifrån media där dessa personer verkat för att försöka trycka ned kursen. Nu gick det åt helvete för dom här inkompetenta kidsen och förhoppningsvis torskade de stort på sin blankning.

Men de förlorade pengarna och den missade uppgången för en stor mängd sparare kommer de ALLTID få bära på sina axlar så jag hoppas de sover gott om nätterna och han har vunnit titeln som SISTA PERSONEN PÅ JORDEN ATT LYSSNA PÅ.
2015-07-31, 12:24
Medlem
Mercinhos avatar
Vad är sannolikheten att att den kommande Sony Xperia Z5 innehåller FPC? Jag var inne på sonymobiles hemsida och insåg sony hade ingen smartphone med fingeravtryckläsare.

Den lär knappast bli någon storsäljare,dock ett order är alltid ett order.
2015-07-31, 12:42
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Vad är sannolikheten att att den kommande Sony Xperia Z5 innehåller FPC? Jag var inne på sonymobiles hemsida och insåg sony hade ingen smartphone med fingeravtryckläsare.

Den lär knappast bli någon storsäljare,dock ett order är alltid ett order.
Jag förväntar mig inte att Sony och LG hoppar på tåget iår, känslan säger så och endast ett par små indikationer pekar på Sony.

Jag råder därför till att inte hoppas på dessa.

Dessa ska ni tänka på:
Huawei, HTC, Gionee, ZTE, Coolpad, Meizu, OPPO, Oneplus, Lenovo och Xiaomi

Usch, börjar bli mycket att hålla koll på nu. Tacka fan för att man skapade en Excel fil för fingerprint tidigt så man kan hålla koll på allt som resultat, lanseringar, order, värdering och sånt.

Nästa stora kund som ligger i min lista är Lenovo Zuk Z1 som man ska hålla koll på den 11/8 som den verkar släppas.

Kolla listan och se att Huawei gått all in med sensorer, de säljer ca 100mln enheter/år vilket ger kurs på ca 200-250kr, EN ENDA KUND!!!

Inte ens en blind gubbe kan blunda för det här.. Jo Hemberg verkar kunna fortfarande..
2015-07-31, 14:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Kolla listan och se att Huawei gått all in med sensorer, de säljer ca 100mln enheter/år vilket ger kurs på ca 200-250kr, EN ENDA KUND!!!
Fast nu kommer dom väl inte sälja 100% MaiMang 4, vilket är den enda jag (så vitt jag vet) som har fingeravtrycksläsare. En stor andel av försäljningen kommer nog vara Huawei P8.
2015-07-31, 14:16
Medlem
zorb89s avatar
Risker

Jag har fått förfrågningar om risker av ett par stycken, jag svarar er här så alla kan ta del av riskerna jag håller koll på.

Jag känner mig personligen i dagens läge kolugn på alla fronter men håller självklart noga koll.

* Konkurrenter

* Bruttomarginaler/Prispress

* Teknikskifte

* Uppköp

Det här är det jag håller fokus på och jag kan inte gå igenom med detaljer och länkar då det finns hur mycket som helst att läsa och sitter inte på alla källor sparade, men ger en kort förklaring hur jag resonerar och hur det är.

Konkurrenter finns den en lista på med kanske över 50st företag men räcker inte med att starta ett bolag och vips bli bäst och störst i världen, ALLT måste klaffa i alla delar kring bolaget och det är just det som skett med FPC. Världens bästa touchsensorer som dominerar marknaden nu och patenten skyddar för internationell försäljning, vi har kassa, vi har bästa betygen man kan få, rörelsekostnaderna ser bra ut, marginalerna ser bra ut med tanke på den marknad det kommer växa till etc. Men det folk inte vet och förstår är att FPC satsar fullt på att ligga före och letar/utvecklar i detta nu nästa teknik som ska dominera och har kollat på flertalet förvärv bl a Sonovations Ultraljudssensorer som de inte ansåg som någon helhetslösning gentemot den teknik vi har nu. Vi har gått in i samarbete med ATMEL och det är där jag tror de i skuggan utvecklar något storslaget som kanske touch i skärmen, något är det i alla fall som kommer hända där är min stora tro. Så konkurrent situationen har FPC koll på tack vare stark pole position.

Prispressen
är ingen fara nu, den har vi redan pressat ned för att vinna marknaden men tack vare utveckling av mindre sensorer så kommer den dra uppåt istället och mycket av pressen hamnar på våra leverantörer istället som vill sälja till den största tillverkaren där volymerna finns = FPC.

Teknikskifte är då andra biometriska lösningar såsom ansikte, näthinna, och rösten. Men här ser jag ingen risk heller, självklart kommer ansikte fungera i laptops och kanske genom tullar/passager(bra säkerhet att få bild) men marknaden är långt ifrån den samme som Fingeravtryck. Vi vill ha snabbhet och bekvämlighet och det finns i våra fingrar.

Uppköp är också en risk för oss som ser den stora potentialen, många grät några minuter när Samsungs bluffen lades och man visste att de stora kurserna aldrig skulle nås. Men vi har säkrat ett fientligt uppköp genom att Johan Carlström äger sån stor del av företaget men visst har de sagt att ett uppköp kan komma eftersom bolaget skulle verka bättre i kina exempelvis men att de då lovade att INGEN skulle bli besviken med ett sådant bud(kursen låg runt 90kr då det sades)

Det här är dom punkterna man kan lägga vikt på att kolla upp noggrannare om man är intresserad.

Hoppas det gav svar

Ursäkta, lite stavfel om det blivit orkar inte rätta.
2015-07-31, 14:17
Medlem
zorb89s avatar
.
2015-07-31, 14:18
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazperr
Fast nu kommer dom väl inte sälja 100% MaiMang 4, vilket är den enda jag (så vitt jag vet) som har fingeravtrycksläsare. En stor andel av försäljningen kommer nog vara Huawei P8.
Huawei Mate 7 1020
Huawei Honor 7 1025
Huawei G8 1025

Eller jo, de är på väg att ha det i alla.. G8 ligger i Mid range och även där har vi alltså nu fått in touch. Nästa P8 kommer ha scanner och så vidare.
2015-07-31, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Huawei Mate 7 1020
Huawei Honor 7 1025
Huawei G8 1025

Eller jo, de är på väg att ha det i alla.. G8 ligger i Mid range och även där har vi alltså nu fått in touch. Nästa P8 kommer ha scanner och så vidare.

Kanske är dags för mig att fixa ett excelpapper jag med. Att slippa tänka är alltid skönt när man kan låta datorer hålla koll på åt en.
2015-07-31, 14:47
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazperr
Kanske är dags för mig att fixa ett excelpapper jag med. Att slippa tänka är alltid skönt när man kan låta datorer hålla koll på åt en.
Bara göra ett lättare så man kan hålla koll men här har du/ni de viktiga att veta av:
Citat:
Huawei Mate 7 1020
Huawei Honor 7 1025
Huawei G8 1025

Oppo N3 1021
Oppo R7+ 1025
HTC One M9+ 1150

ZTE Axon 1025
ZTE STAR 3 1025

Meizu MX5 1155

Gionee Elife E8 1021

Coolpad Dazen Note 3 1025
Coolpad Tiptop Pro 1025

OnePlus 2 1150
Jobbig kopiering och nu tog jag bort de som ej är lanserade men som jag tror kommer med FPC inside. Kan kanske fixa en prt scr sen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in