2015-07-30, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det tråkigaste jag vet är att upprepa mig.

Eftersom jag svarat på frågan hundratals gånger, minst två bara i denna tråden, så är det knappast en "undanmanöver".

Dessa personer har nått sin position, inte TROTS att de är feminazister, utan TACK VARE att de är det.

Hur har det gått till om nu de flesta feminister inte håller med dem?

Hur blir man vice statsminister om man hade varit uttalad nazist, tex?

Säger de flesta feminister emot Zara Larsson eller Lady Dahmer när de säger att de HATAR MÄN, eller hyllas de och ges tid i media?

Men nu var det inte det som var grejen. Det handlade om att om alla feminister ska stå till svars för vad några andra säger. Du gör en undanmanöver igen och byter till något kringliggande men irrelevant och uppviglande. Det är så pass som definitionen av halmdocka. Du bygger ju halmdockor som om du vore en fabrik.
Citera
2015-07-30, 13:05
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stmated
Men nu var det inte det som var grejen. Det handlade om att om alla feminister ska stå till svars för vad några andra säger.
Jo, det var precis det som var grejen.

Låt mig rätta din mening: Det handlade om att om alla feminister ska stå till svars för vad massor av andra hyllade feminister på högt uppsatta positioner säger.
Citat:
Du gör en undanmanöver igen och byter till något kringliggande men irrelevant och uppviglande. Det är så pass som definitionen av halmdocka. Du bygger ju halmdockor som om du vore en fabrik.
Jag bygger aldrig halmdockor.

Hyllas Zara Larsson för sitt manshat eller gör hon det inte?

Ni påstår att det är "vissa extremister" som uttrycker sig så, men det är ju bevisligen en lögn.

Det är inte "vissa extremister" utan ledande feminister på de högsta positionerna i samhället.

Och de hyllas.

Ska muslimer behöva ta kritik för vad IS gör? Nej, bara de muslimer som hyllar IS.

ulb4352 själv ursäktar Zaras manshat, så ja, ulb4352 får då också klä skott för manshatet.

Edit: Hela ideologin feminism går ut på kollektivt skuldbeläggande.
Senast redigerad av Celeno 2015-07-30 kl. 13:07.
Citera
2015-07-30, 19:24
Medlem
TheLoungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Här har vi alltså en liten flicksnärta om sjunger om att there's something 'bout the bad boys
that makes the good girls fall in love
och i övrig tid beklagar sig över "machokulturen".

En intelligent person uppmärksammade just detta och ställde frågan direkt till henne.

Jag blir mer och mer övertygad om att våra förfäders iaktagelser att en kvinnas ord bara väger bråkdelen av en mans ord, är en helt korrekt bedömning.
Låter som Zara har rätt i att det finns en hel del män som ser kvinnor som en sämre sorts människor...
Citera
2015-07-30, 19:27
Medlem
TheLoungepuppys avatar
Jag hörde hela programmet och tyckte Zara L var vettig. Givetvis ska man lyssna till det hon säger med vetskap om att hon är 17 år. Precis som när en 80-åring uttalar sig om något är det relevant att se på talarens kontext.
Jag sympatiserar med feminismens huvudfrågor. Det finns gott om exempel på avvarter av feminism och idioter inom feminismen, precis som inom andra ismer och ideologier.
Zara L sade i stort sådant som jag kan hålla med om. Med tanke på att hon är i en ålder då man brukar se skaer mer svart-vitt och vara mer radikal var hon mycket vettig.
Citera
2015-07-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjalle
Utveckla detta, fjortis. Jag förväntar mig inte att du kan.
Personen ifråga sa att Zara Larsson förespråkade för manshat och jag motbevisade han, sa inget om min åsikt angående detta så ser därför ingen anledning till att jag skulle utveckla?
Citera
2015-07-30, 23:08
Medlem
Citat:
Nej, det skadar inte.

Varför skulle det skada att hjälpa pojkar? Vad händer när man försöker hjälpa pojkar?
Ingen skada alls uppenbarligen, men att göra en specifik satsning på bara pojkarna ser jag ingen anledning till. Då kan man ju lika gärna hjälpa båda könen.

Citat:
Jo, feministerna gör uppror:
"Glöm aldrig Pela och Fadime" arbetade för att hjälpa ungdomar som är offer för hedersvåld.

Det gjorde de tills Ungdomsstyrelsen hotade med att dra in det ekonomiska stödet. Ungdomsstyrelsen tolererade nämligen inte att de hjälpte både killar och tjejer.

Nu arbetar de med att hjälpa kvinnor som är offer för hedersvåld:

http://gapf.se/2013/10/kallelse-till-extra-arsmote/

Nu bjuder vi in er till extra årsmöte för att revidera de nya stadgarna, från könsneutrala till fokus på kvinnor som målgrupp (vilka är i absolut majoriteten av GAPFs målgrupp av utsatta, trots att vi även stödjer utsatta killar och män). Detta måste vi göra för att fylla Ungdomsstyrelsens kriterier för att bli beviljade organisationsbidrag för kvinnors organisering, som vi har fått de senaste tre åren.

Fruktansvärt och avskyvärt!
De menar ju inte att det är fel att hjälpa män men att det är en prioriteringsfråga. Om vi hade ett oändligt många resurser hade ju ett drömscenario varit att hjälpa alla samhällets utsatta, men jag personligen skänker hellre pengar till tredje världen än till olika organisatioer som verkar inom Sverige. Inte för att svenskar inte kan leva under förjävliga förhållanden, utan då jag anser att barn i U-länder är ännu mer utsatta. Som sagt en prioriteringsfråga. Sen finns det såklart situationer där även män är utsatta, men då kvinnor generellt sätt faktiskt är mer utsatta än män satsas det mer på dem.

Citat:
Kvinnor drabbas alltid värst av allting. Män behöver aldrig stöd. Jag vet. Du behöver inte upprepa det.
Inte allting, men du måste ju hålla med om att världens kvinnoförtryck är så mycket större än mot förtrycket mot män?
Citera
2015-07-30, 23:17
Medlem
Citat:
Ja, för det är ju för att Afghanska män misshandlar sina kvinnor som ni feminister skriker att ni hatar vita svenska män.
Nej men för att samma kvinnoförtryck som finns Afghanistan finns över hela världen, bara i mer eller mindre grad. Har aldrig sagt att jag hatar vita svenska män.

Citat:
Också därför pojkar skall missgynnas i skolan och man inte behöver satsa på mäns arbetsmiljö.
Jag skrev väl precis om detta innan? Man behandlar ju inte pojkar i skolan medvetet annorlunda i skolan bara för att de är pojkar, utanför att man tar för givet att killar är stökiga. Vilket jag även hävdade var fel så att ta upp detta som argument igen ser jag ingen anledning till.
Citera
2015-07-30, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Kan du beskriva denna individ som är så sexig? Och en toffel är inte en individ? Han är bara ett objekt för dig eller? Må nu inte dåligt för det att du inte ser tofflor som människor, kvinnor gör detta. Som jag sagt innan, män är kvinnans hund.

En man som anser sig vara som du beskriver "kvinnans hund" skulle jag inte kalla för en egen individ.

Citat:
Du verkar inte ha så mycket problem med att samhället ser ut så heller. Den acceptansen du är ute efter är att kvinnor fortfarande skall kunna leva av mannen utan att det ifrågasätts.

Det var ju precis det jag gjorde? Jag ifrågasatte ju tesen om att killar inte får slå en tjej?

Citat:
Varför? Om du nu t ex startade med att slå först varför är det inte ok att slå tillbaka? Du använder själv "svaghet" nu som en ursäkt till att inte bli slagen. Du ska få slå andra som är större än dig men dom får inte slå tillbaka?

Om personen ifråga startar slagsmålet är det ju en helt annan sak, då tycker jag det är helt okej att ge en smäll tillbaka.

Citat:
Men det var inte vad du skrev. Och det är inte vad vi ser i samhället och bland männen. Det är en helt legitim ursäkt att kvinnor som slår män är psykiskt sjuka eller att dra någon annan ursäkt för att dom slog sin man. Detta kort kan inte män dra fram. Du vill se dig som jämställd mannen? Dags att du attackerar feminismen istället som mer än gärna upprätthåller kvinnan som ett offer men inte att män kan vara offer för kvinnan.

En väldigt skev bild av feminism som vanligt.

Citat:
Det är inte vanligare. Vad är det som skiljer mellan könen 4%? Våld inom nära relationer är inte en ens könsfråga. Det har ju motbevisats gång på gång. Det är lite urvattnat nu.
Så om nu båda är "mentalt instabila". Varför är det så illa om en man slår kvinnan men inte tvärtom? En norm och syn som ni kämpar för att hålla kvar. För finns inte den normen eller synen kvar att kvinnan är svagare så får ni inte hjälp av staten eller samhället. Alla stödinsatser och bidrag för att vara kvinna, poff borta.

Jag tänker ur ett lite mer globaliserat perspektiv och inte bara inom Sveriges gränser.

Citat:
Och du menar att män inte är handelsvaror? En mans värde hos kvinnan ligger i hur mycket han kan göra för henne. Om en man skiter i vad kvinnor vill ha från honom så är han skräp. Ju mer han gör för kvinnan desto större värde och ju mer existensvärde har han. Härlig förbrukningsvara mannen är för kvinnan inte sant? Berätta om dessa spår av förtryck vi kan se idag i Sverige på kvinnan.

Det är ju snarare du som har kass manssyn än jag. Det finns bara en googling bort hjärtat <3

Citat:
För att kvinnor älskar män med makt, män med makt är en enorm resurs för kvinnan. Män tycker detta är deras "lott" i livet att behaga kvinnan. Sen är inte kvinnor generellt ute efter direkt makt, dom vill ha makten bakom ridån. Kvinnor vill leva genom männen. Inte vara männen. Män tror att dom bestämmer. Tror du verkligen att dom kvinnorna bakom dessa män med makt gråter över sin position? Dom har resurser så att kvinnan kan göra det dom vill. Det är såhär alla kvinnor tänker, eller ja, 99%.

Men är inte det sorgligt att både män och kvinnor tänker så? Detta visar ju bara hur inpräntade i normen vi egentligen är.

Citat:
Nä du pratar verkligen inte för alla kvinnor där ute. Mer en extremt minoritet av kvinnorna därute. Du är en "enprocentare" . Fast det skulle inte förvåna mig om du utnyttjar din omgivning för att komma dit du vill, precis som resten av kvinnorna. Du är nog en sån där NAWALT.

Om du med utnyttjning av min omgivning menar hårt jobb så ja.

Citat:
Berätta, vilken norm är jag påverkad av? Precis, varför kan man inte turas om att byta sida? Varför är det så viktigt att män verkligen vill visa att dom är män? Varför tycker kvinnor det är fint när mannen tar ansvar och hjälper kvinnan? Varför höjs mannens värde när han gör något för kvinnan av kvinnorna?
Av samhällets norm. På grund av machokulturen. På grund av machokulturen. På grund av machokulturen.
Citera
2015-07-31, 00:15
Medlem
Citat:

Ingen av dina tre länkar visar att kvinnor är utsatta på något sätt. "Är hemma mer med barnen" är inte att vara utsatt, utan att vara privilegierad.
Varför kan man inte turas om att vara hemma med barnen då? Varför är det endast kvinnans jobb? Det visar ju bara att det är skillnad på könens "uppgifter".

Citat:
Männens fel att kvinnor mår dåligt. Männens fel att män mår dåligt. Tack för upplysningen.
Vem har sagt att machokulturen endast är männens fel?

Citat:
Jo, och jag länkade.
Då kan du ju vara gullig och länka igen

Citat:
Män dör tidigare bland annat för att män dör på jobbet, har tunga slitsamma yrken och tar större risker.
Visar ju bara återigen att könen har olika "livsuppgifter".

Citat:
Ja, även dina egna länkar visar ju att du har fel och jag har rätt så vad var poängen med den?
"Män rapporterar en större utsatthet för fysiskt våld i relationen än vad kvinnor gör. Däremot får våld i relationen svårare hälsokonsekvenser för kvinnor."
Detta är ju dock bara ett faktum i första världen.

Citat:
BINGO!

Om du nu tänker efter i 10 sekunder...
Det är det ju byggarbetarna som isåfall är utsatta inte män.
Citera
2015-07-31, 00:39
Medlem
Citat:
Zara Larsson har.
Ja och? Jag är inte Zara Larsson.

Citat:
Om man är katolik så står man för vad PÅVEN gör.
Så alla katoliker står bakom alla sexuella övergrepp på barn som tidigare påvar har utfört?

Citat:
Så du drömmer om ett samhälle där ingen någonsin blir kränkt, påverkad av media eller grupptryck.

Lycka till.
Har jag aldrig påstått.

Citat:
De män som drömmer om att vara riktigt macho skogshuggare då?
Då ska de få vara det, men alla actionhjältar behöver inte ha machostämplen i pannan.

Citat:
Tror du de trivs i dagens medieklimat?
De macho skogshuggarna?

Citat:
Nej, du dömer bara ut strukturer som "drabbar" kvinnor, och du skiter fullständigt i strukturer som drabbar män.
Nej men eftersom jag som kvinna kan känna igen mig i de strukturerna som drabbar kvinnor är det lättare för mig än att fighta för männen som drabbas av machokulturen m.m.

Citat:
Finns en mängd förklaringar, bla att kvinnor generellt är fysiskt svagare. Något som INTE varken förklarar eller hjälper är att anklaga alla män.
Det tror jag också det handlar om från början, men i dagens läge då ens fysiska styrka knappt spelar någon roll i något sammanhang alls förstår jag inte varför man ska se olika på män och kvinnor. Jag anklagar inte alla män. Jag tror att samhällets strukturer dvs att män skaffar fram mat för överlevnad medan kvinnor passar barnen hade en funktion innan, så ser därför ingen anledning att peka finger åt männen bara för att dessa strukturer lever kvar idag.

Citat:
Vem har sagt att båda inte ska få visa dem?
Argumentera för fan istället för att bygga halmdockor.
Du jämförde ju att Tove Lo visade brösten med att män inte får kuken, vilket är två helt olika saker.

Citat:
Nej, det är det inte och nej, det vet du uppenbarligen inte.
Att kvinnor inte rakar sig är tabubelagt jo.
Citera
2015-07-31, 00:51
Medlem
Citat:
ulb4352 själv ursäktar Zaras manshat, så ja, ulb4352 får då också klä skott för manshatet.
Har aldrig ursäktat henne för att utrycka sig klumpigt, men hon använder ju sig bara av termen manshat för att provocera. Kom igen hon är 17 år, har ganska svårt att tänka att hon skulle vara en manshatare i verkliga livet.
Citera
2015-07-31, 00:53
Medlem
Citat:
Våld inom nära relationer är inte en ens könsfråga.

2013 (https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/vald-och-misshandel.html):
72% av misshandlade blev det en gång.
23% två till nio gånger
5% tio eller fler

2.7% av män blev misshandlade en eller fler gånger
1.9% av kvinnorna

I detta sammanhang är det dock viktigt att understryka att kvinnors utsatthet för misshandel sannolikt underskattas i högre grad än männens, eftersom kvinnor oftare utsätts av närstående, vilket är en omständighet som enligt tidigare studier bidrar till underrapportering (Brå 2001).

61% av män blev misshandlade på allmän plats
22% av kvinnor

10% av män blev misshandlade i hemmet
34% av kvinnor

17% av män blev misshandlade på arbete/skola
37% av kvinnor

33% av män blev misshandlade av en bekant eller närstående
65% av kvinnor

65% av fallen då män blev misshandlade så var alkohol eller droger involverade (45% var påverkade själva)
46% för kvinnor (25% var det själva)

Den vanligaste brottstypen för anmäld misshandel mot kvinna 18 år och äldre är misshandel inomhus av bekant, medan det för anmäld misshandel mot man 18 år och äldre är misshandel utomhus av obekant.

82% av de misstänkta var män (2014)

Kontentan: män springer runt onyktra och slår okända personer ute på gatan, kvinnor blir slagna i hemmet av personer de känner. Hur kan det inte vara en uppenbar könsfråga?

Nu kanske du kommer säga "Men det är inte grundproblemet! Det finns kvinnor som blir slagna i hemmet av sin kvinnliga partner också! blabla".

Till det säger jag att det är skitsamma. Det är ett strukturellt problem som, visst, kanske skulle vara det omvända om det vore så att kvinnor var generellt fysiskt starkare (för jag tror såklart inte det är något "fel" på män som människor, utan det är helt enkelt ett makthavande som är impregnerat överallt på grund av tusentals år av "starka män"). Vi kollar efter mönstret här, inte få undantagen (även om de såklart också kan ha relevans).

Jag tror även att kvinnor också är kapabla till att göra livet ett helvete i hemmet för någon annan, men man måste börja med där problemet är mest uppenbart.

Man kan inte strunta i att det är en inbrottsvåg i villor i ett visst område, och istället gå runt i skolor och prata med barn och ungdomar om hur man inte bör göra inbrott när man växer upp, och vänta en herrans massa år. Det behövs aktioner för att lösa det aktuella problemet.
Sen kan man samtidigt ta tag i grundproblemet under lång sikt framåt, och försöka förstå varför förhållandena kommer till i samhället.
Senast redigerad av Stmated 2015-07-31 kl. 01:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in