2015-07-29, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Utan att gå på personangrepp, kan jag mycket väl tänka mig att åklagaren väntar på den lilla detaljen från NFC som gör att hon bedömer på objektiva grunder att det finns tillräckligt med bevisning för att åtal ska leda till fällande dom. Annars skulle hon inte dröja och säga att hon väntar på utredningsresultat.

Ursäkta mig att jag lägger mig i detta. Logikst tänkt så finns det ingen ide att samla massor prover och utredningsmaterial och inte ha tålamod att vänta att alla savaren har kommit, innan man tar ställning till. Det är väl inte bara något speciellt svar som man vänta på utan alla inlämnade.
2015-07-29, 22:41
Medlem
Citat:
Sajtens påstående om filmen från butiken som sålde pizza till litauerna har bekräftats av en tidning efter intervju med personalen i butiken. Så, fullt ett ton salt behövs inte.

Har de film och vittnesmål på att de varit i butiken strax innan är det ju bara att göra en rekonstruktion utav händelse förloppet om de vet ett sådant. På det viset se om det finns tidsutrymme för alltihopa...
2015-07-29, 22:42
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Sajtens påstående om filmen från butiken som sålde pizza till litauerna har bekräftats av en tidning efter intervju med personalen i butiken. Så, fullt ett ton salt behövs inte.
Nej det där pizza-alibit slog tillbaka en hel del. Passar ju helt perfekt in i att MGM är skyldig. Foliehatten påstår att det tar 15 minuter att köra till Källby men oberoende källor talar om 5 minuter. Sen finns det ju en uppgift om att den mer exakta tiden när balterna dyker upp i Källby är kvart i åtta så det finns ju gott om tid att dumpa kroppen på Martorp och sen köra till Källby.
2015-07-29, 22:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Kan vi slippa personangrepp i fortsättningen? Jag kan bita tillbaka om du vill.

Åtal ska väckas när det finns tillräckligt med bevis. Åtal väcktes inte igår, alltså saknas bevis för att åklagaren ska på ett objektiva grunder bedöma att åtalet skulle leda till fällande dom.

Den här diskussionen leder ingen vart när vi försöker lista ut vad som hände Lisa, jag lägger ner den. Vi får se, om åklagaren begär uppskov 25 augusti vet vi med säkerhet att bevisningen nu inte räcker.

Tråden handlar inte enbart om vad som hände Lisa vad jag har förstått, även det juridiska kring fallet är av intresse, inte minst du borde skriva under på det.

Jag har nämnt det tidigare men får ingen respons av dig vad gäller att åklagaren även måste(lagen säger skall) presentera bevisningen i ett sammanhang i samband med åtalet. Skilj nu för guds skull på bevis och beskrivning av vad som hände.

Om jag inte minns fel så har åklagaren eller polisen sagt att man inte har hela bilden helt klar för sig, det vill säga, de kan inte sätta in bevisen i en kontext, det betyder dock inte att man inte har bevisning som i sig skulle kunna övertyga en domstol om den häktades skuld.

På ren svenska skulle det kunna sägas så här:

Åklagaren kan bevisa att den häktade är skyldig till mordet men får inte väcka åtal innan hen kan ge domstolen en beskrivning av hur mordet gick till.
2015-07-29, 22:44
Medlem
Citat:
Det ...är lagbrott att inte åtala när tillräckligt med bevis finns.
.
Jag tyckte att du tidigare sade att det vore fel att åtala, om inte fällande dom kan förväntas. Hur är det nu, vad är tillräckligt bevis och vad är nödvändigt bevis och vem avgör detta - i det enskilda fallet och i det långa perspektivet från rättssäkerhetssynpunkt ?
2015-07-29, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monotyp
Tack! Alla i tråden borde läsa ditt inlägg!!

Men som du vet funns det självutnämnda poliser och domare här i tråden som har för vana att skrika saker som, DU ÄR EN IDIOT, STÖRD I HUVET, BLABLA BLA...så fort någon framför en teori de inte gillar. Antingen är dessa personer planterade här för att vilseleda, eller så har de bara enorma egon som inte tål att bli emotsagda.

Polisen har nog hittat G.Jönsson ska ni se, när dom gick igenom databasen över dömda sexualbrottslingar.
2015-07-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag vill fortfarande framhålla att advokater visserligen kan vara idioter, men när en advokat framstår som en idiot i sina uttalanden beror det i åtminstone nio fall av tio på att det är kombinationen av klientens situation och inställning som tvingar h*n** att prata persilja.

Men i det här fallet är det en effekt av det fullständigt bisarra yppandeförbudet som inte ens fanns i Palmemordet. Som också är olöst som det här fallet kan misstänkas bli.
Senast redigerad av nopomil 2015-07-29 kl. 22:53.
2015-07-29, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Så var det, men inget erkännande i domstol

Okey hoppas bara att det håller i längden då så det inte blir som i ojonen fallet där sambon blev frisläppt.

Det fallet var väldigt suspekt ingen kropp inget erkännande inga bevis ändå fick han skaka galler...
2015-07-29, 22:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag tyckte att du tidigare sade att det vore fel att åtala, om inte fällande dom kan förväntas. Hur är det nu, vad är tillräckligt bevis och vad är nödvändigt bevis och vem avgör detta - i det enskilda fallet och i det långa perspektivet från rättssäkerhetssynpunkt ?
Det är åklagaren som gör bedömningen och åtalar.
2015-07-29, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Personligen så tror jag att den häktade även är den som dräpte flickan, men enligt bevisen som har redovisats av media så kan det fortfarande vara en öppen fråga?

Så är det väl. Man väntar på obduktionssvaren för att man skulle hoppningsvis hitta GM:s DNA på offrets kropp och så skulle man med säkerhet binda honom till brottet. Fortfarande kan man dock inte utesluta att det finns en medhjälpare. I detta fall levde och arbetade ju bröderna väldigt tajt med varandra så båda hade väl den andres DNA på sig. Men jag litar på att de på labbet kan skilja och bevisa att vem är den riktige skyldige.
2015-07-29, 22:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Vad ni tjötar!

Nu reder vi ut det här:

Zenia säger att om det finns tillräckliga bevis för fällande dom redan nu så ska MGM åtalas.

OY säger att det redan finns tillräckliga bevis för fällande dom men man väntar på mer bevis.

Ergo:

Nej, det har jag inte sagt, vänligen länka till det i så fall.

Jag tror att åklagaren har tillräckligt med bevis för ett åtal men väntar på information som kan säga något om hur det gick till så att åklagaren kan sätta in bevisen i det sammanhang som lagen föreskriver att åklagaren ska bibringa åtalet. Till exempel analyssvar som bekräftar en hypotes om hur det gick till vad gäller tid och platser och hur själva dödandet gick till.

Den häktade är redan bunden till brottet genom bevis, inte jag som påstår det.
2015-07-29, 23:00
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men i det här fallet är det en effekt av det fullständigt bisarra yppandeförbudet som inte ens fanns i Palmemordet. Som också är olöst som det här fallet kan misstänkas bli.
Det Hamilkar åsyftar har ingenting med yppandeförbudet att göra. Det Hamilkar menar är att, då försvarsadvokater är tydliga med att det försvarsadvokaten säger är klientens uppfattning, så svär sig försvarsadvokaten fri från klientens inställning. I de allra flesta fall. Advokaten hade lika gärna kunnat sagt samma sak, men med orden "Det är vår uppfattning", "Enligt min uppfattning" eller liknande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in