Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Kan vi slippa personangrepp i fortsättningen? Jag kan bita tillbaka om du vill.
Åtal ska väckas när det finns tillräckligt med bevis. Åtal väcktes inte igår, alltså saknas bevis för att åklagaren ska på ett objektiva grunder bedöma att åtalet skulle leda till fällande dom.
Den här diskussionen leder ingen vart när vi försöker lista ut vad som hände Lisa, jag lägger ner den. Vi får se, om åklagaren begär uppskov 25 augusti vet vi med säkerhet att bevisningen nu inte räcker.
Tråden handlar inte enbart om vad som hände Lisa vad jag har förstått, även det juridiska kring fallet är av intresse, inte minst du borde skriva under på det.
Jag har nämnt det tidigare men får ingen respons av dig vad gäller att åklagaren även måste(lagen säger
skall) presentera bevisningen i ett sammanhang i samband med åtalet. Skilj nu för guds skull på bevis och beskrivning av vad som hände.
Om jag inte minns fel så har åklagaren eller polisen sagt att man inte har hela bilden helt klar för sig, det vill säga, de kan inte sätta in bevisen i en kontext, det betyder dock inte att man inte har bevisning som i sig skulle kunna övertyga en domstol om den häktades skuld.
På ren svenska skulle det kunna sägas så här:
Åklagaren kan bevisa att den häktade är skyldig till mordet men får inte väcka åtal innan hen kan ge domstolen en beskrivning av hur mordet gick till.