2015-07-29, 15:26
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är ju öven Gud som "ser till" att barnet i famnen dör. Om Gud är som i bibeln alltså.....eftersom Gud kan stoppa det och gör så ibland enligt vissa troende.
Ja jag har ingen aning om varför men Gud enligt Bibeln slängde ut oss från det riktiga livet med orden av jord är du kommen och av jord skall du åter varda.
Vi hade så att säga tillgång till livets träd men valde kunskapens träd i stället. Där är vi nu kan jag tycka.
Döden är ju en del av livet. Frågan är ju endast när, var och hur?
Ja jag har också funderat på vad och varför en del får överleva.
Men i många fall kan ju även en människa överleva fast den fått en stor isbit i skallen eller dö av ett getingstick.
Jag har ingen aning om hur Gud resonerar om det så att säga.
Kan ju även hända att vi lever endast och dör och utan någon egentlig mening alls. Bara fladdrar till lite ett tag i oändligheten som en stjärna i himlen.
Citera
2015-07-29, 15:30
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Utan att ha någon källa,så ör jag övertygad om att miljontals människor i krigssituationer bett till Gud utan att få hjälp. T,ex. i koncentrationslägrena i andra världskriget.
Ja helt rätt. Så är det. Alla ber nog förmodligen om nåd i dödsögonblicket. Och en del väljer att lura detta ögonblick och går steget före.
Citera
2015-07-29, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lubrix
Han som körde hade druckit lite, ja. Men det var inget jag var rädd för då.
Frågan är varför Gud hjäloer dig så ofta,men inte andra ens en endaste gång? I alla fall inte tydligt som i ditt fall. Du verkar ju säker på att det är Gud? Varför räddade han dig men inte dom andra i bilen? Såklart omöjligt att svara på,men att det skulle finnas en Gud som räddar folk lite som han behagar låter obehagligt. Det finns säkert människor som ber hemskt mycket i svåra situationer utan att få hjälp,och så hjälper han dig fastän du inte ber.
Citera
2015-07-29, 16:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag har ingen aning om hur Gud resonerar om det så att säga.

Så det vill han inte tala om för dig i eran kommunikation.
Citera
2015-07-29, 16:14
Medlem
Citat:
Frågan är varför Gud hjäloer dig så ofta,men inte andra ens en endaste gång? I alla fall inte tydligt som i ditt fall. Du verkar ju säker på att det är Gud? .
Kanske för att man väljer att se det så.
Man har ingen förklaring.
Citera
2015-07-29, 16:16
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så det vill han inte tala om för dig i eran kommunikation.
Jag har min tro och mitt sätt att se på Gud, uppfatta sakens natur, förstår du? men absolut inte en dialog på något sätt.
I sådana fall är det Gud som för en dialog med mig utan att jag vet om det.
Citera
2015-07-29, 16:21
Medlem
Citat:
Det är ju öven Gud som "ser till" att barnet i famnen dör. Om Gud är som i bibeln alltså.....eftersom Gud kan stoppa det och gör så ibland enligt vissa troende.

En person sa till mig: vi är här för att lära oss.
Vilket jag på samma sätt som ev du skulle ha gjort, börja ifrågasätta.
Men man kan inte ifrågasätta i evighet för det leder inte till något.
Citera
2015-07-29, 16:25
Medlem
Lubrixs avatar
Citat:
Frågan är varför Gud hjäloer dig så ofta,men inte andra ens en endaste gång? I alla fall inte tydligt som i ditt fall. Du verkar ju säker på att det är Gud? Varför räddade han dig men inte dom andra i bilen? Såklart omöjligt att svara på,men att det skulle finnas en Gud som räddar folk lite som han behagar låter obehagligt. Det finns säkert människor som ber hemskt mycket i svåra situationer utan att få hjälp,och så hjälper han dig fastän du inte ber.
Ja det är mycket man kan fråga... Nu sa jag bara en gång då han rädda mig en gång, inte hela tiden, han rädda antagligen dom också, då dom inte dog.
Citera
2015-07-29, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
En person sa till mig: vi är här för att lära oss.
Vilket jag på samma sätt som ev du skulle ha gjort, börja ifrågasätta.
Men man kan inte ifrågasätta i evighet för det leder inte till något.
Jag ifrågasätter bara folk som pådyvlar vad jag ska "lära mig".
Citera
2015-07-29, 16:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har min tro och mitt sätt att se på Gud, uppfatta sakens natur, förstår du?

Citat:
men absolut inte en dialog på något sätt.

Jaså ... inte idag!
Citera
2015-07-29, 18:40
Bannlyst
Citat:
Lika pinsamt som din pådyvling är= tvinga på, pracka på någon en åsikt. Vilket jag anser du gör mer än någon annan här inne på ett forum som handlar om religion och inte om Bogomil och hoccar samt metodik som du vill PÅDYVLA alla. Förstår du?
Ser du att det står Gud i Ts trådstart och signaler och hjälp samt frågor runt detta. Känner du dig pådyvlad detta?
Vad gör du i en tråd som handlar om Gud om du känner dig pådyvlad.
Inser du inte hur du gör bort dig?
Ge gärna exempel på när han har gjort det. Pådyvlat vill säga. Om du vill "sätta dit han" spara inlägg och använd mot han.
Citera
2015-07-29, 18:46
Bannlyst
Citat:
Jag har läst i bibeln att det finns saker du alltid får av Gud om du ber om det är bland annat . STYRKA, MOD, KRAFT, ORK ,TÅLAMOD och när du har behov av det. Tillexempel då du har ett barn i din famn som är dött, ditt barn. Du behöver då Styrkan och kraften att klara av att leva vidare.
Ingen människa kan ge dig detta. Du måste hitta det inom dig. Be om det också om du behöver detta mer än vanligt.
Den hjälpen kan Gud ge säger Bibeln. Men ej ge dig pengar eller något annat.
Really? När jag bad till "gud" emellan jag var runt 4-7 blev jag smått neurotisk och inte blev det bättre av alla andra ateister runt en mobba en(och det med all rätt när jag tänker efter för jag var en "ass" som du varit enda sedan första gången jag såg ditt babbelskrivande i trådarna här). Du borde hålla din lilla jäkla käft och utlova andra att du kommer få en massa om du ber till en sagofigur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in