2015-07-29, 09:07
Medlem
I länken står intressant info om DNA
Bland annat om mindre mängd DNA, det vill säga, LCN,
kan kanske vara detta åklagaren har?

"LCN (Low Copy Numbers). Analys av en mindre mängd DNA. Det handlar om prover med ytterst lite spårmängd. Exempelvis på glasögon. Någon synbar fläck finns inte. Rent teoretiskt kan det räcka med 10 celler, vid en vanlig rutinanalys krävs ca 100 celler.
I med så liten mängd ökar kontaminationsrisken och risken för en stokastisk (sannolik) slumpmässighet i resultaten när antalet celler i utgångsmaterialet är litet. Bevisvärdet blir lägre än vid den vanliga standardanalysen. "

Källa: http://www.evidenz.se/text2_9.html
2015-07-29, 09:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var inte långt, 200 meter från kaféet. Och det behöver inte ha varit ett möte, det kan ha varit någon som frågade efter vägen.

Jo, det är långt bortom cafét - och det blir ännu mer pucko om L skulle traskat iväg flera hundra meter för att visa nån vägen...
2015-07-29, 09:17
Medlem
Funderar på ett möjligt (?) scenario: en av bröderna, mgm, utför detta. Kvinnan och andra brodern kan inte hållas utanför utan dras in i "städandet" av mgm. Kvinnan och yngre brodern mår dåligt av detta men vågar inte protestera av rädsla. Samvete, ångest hos den yngre eller kvinnan eller båda två får dem att smyga undan tillhörigheter från lisa som mgm gömt undan och sedan sprida detta i terrängen för att någon ska hitta det och man därmed ska få ett slut på mardrömmen. Därav den avslöjande utplaceringen i riktning mot martorp.
Tänkbart är då att de avslöjats av mgm, kanske märkte han att något av lisas föremål saknades och gav sig av efter brodern och kvinnan. Han fann dem nära ett nyss utplacerat föremål och högljudda diskussioner eller liknande utbröt. Här kommer vi in på uppgifterna från mp om "deras märkliga beteende" i direkt anslutning till ett föremål tillhörande lisa.
Efter anhållning berättar omedelbart kvinnan eller yngre brodern var kroppen är gömd. Dessa två anhålls tills man kunnat verifiera deras uppgifter och knutit mgm starkare till mordet varpå de släpps.
Och där är vi nu då. Tänkbart? Jag tycker inte det verkar ologiskt alls..
2015-07-29, 09:23
Medlem
Polis och MP verkar inte ha funnit alla saker som tillhörde Lisa.
Vad kan inte ha hittats?

Mobiltelefonen?
Specifika Klädesplagg?

Källa: http://www.vastgotabladet.se/article/dna-pekar-mot-misstankt/
2015-07-29, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Ok. Har du något som backar det "ryktet"? Hur som helst har väl snuten hämtat kameran från butiken får man hoppas.

Mvh

Hämtat filmen har de med all säkerhet gjort.
Det har snackats om 19.30 hela tiden.

Citat:
Här ska de misstänkta bröderna ha köpt pizza – bara någon timme efter att Lisa Holm försvann, söndagen den 7 juni.
http://www.expressen.se/gt/broderna-kan-ha-fangats-pa-film/

Som vi alla vet skickade Lisa SMS till pappan 18.23, efter det är det tyst, mobilen dör uppskattningsvis 18.30.
2015-07-29, 09:30
Moderator
blomvattnares avatar
En del upprepningar och OT raderat.

Det är givetvis tillåtet att diskutera sådant som tidigare har diskuterats i tråden, men om man vill ta upp sådant som man själv tidigare har tagit upp så åligger det postaren att redogöra för varför exakt samma sak återigen ska tas upp. Snudd på kopior av egna inlägg är alltså inte godkänt.

/Mod
2015-07-29, 09:31
Medlem
Det kan ju vara så att MGM hittat något av Lisas klädesplagg och tex mobilfodralet och
tagit i det för att sedan släppt det tillbaka på tex åkern eller vägkanten.

Kanske valde MGM att inte säga något till polis och MP för att slippa bli inblandad/misstänkt eller kanske inte språkkunskaperna höll?

Det viktiga blir att fokusera på hur och när dessa DNA spår, avsatts.

För att bli fälld ska det ställas bortom allt rimligt tvivel....
Senast redigerad av Ka7700 2015-07-29 kl. 09:35.
2015-07-29, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Så det här han skriver om att bröderna besökt en butik 18:30 stämmer inte då? Jag frågar dig för att du verkar ha koll.

Mvh

Jag vet inte om den äldre brodern köpte pizza klockan 19:30 eller inte, och det vet sannolikt inte någon annan här heller. Polisen är nog bäst placerade att verifiera och värdera betydelsen av den uppgiften och de har tydligen bedömt att det i dagsläget trots allt forfarande finns skäl att misstänka 35-åringen. Därmed faller förstås även resonemanget från den skibent som ovan hävdar att 35-åringen omöjligen kan ha haft tid att begå brottet och att pizzaköpet skulle utgöra ett vattentätt alibi. Hade så varit fallet hade mannen givetvis redan avfärdats från utredningen - polisen har, får man anta, inget intresse av att åtala folk som bevisligen är oskyldiga.

De som i nuläget, baserat på det lilla vi utomstående faktiskt vet, uttalar sig tvärsäkert om skuldfrågan i endera riktning är puckon i min bok. Det står jag fast vid oavsett om det senare visar sig att någon enstaka blind höna lyckades finna ett korn. I slutändan är brottsutredningar ingen gissningslek där man får poäng för lyckade chansningar utan en rationell process där styrkan hos en teori måste bedömas utifrån det faktiska bevisläget. Den enda rimliga förhållningssätt man kan ha i dagsläget är i mitt tycke att ha ett öppet sinne, som rymmer fler än ett scenario.
2015-07-29, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Hämtat filmen har de med all säkerhet gjort.
Det har snackats om 19.30 hela tiden.

http://www.expressen.se/gt/broderna-kan-ha-fangats-pa-film/

Som vi alla vet skickade Lisa SMS till pappan 18.23, efter det är det tyst, mobilen dör uppskattningsvis 18.30.

Om det stämmer att bröderna var och handlade pizza ca 19.30 så har de en resväg på säg, ca 10 minuter. Det innebär att bröderna endast hade ca 50 minuter. Om övervakningsfilmen visar att de var där, tex 19.15 krymper tiden ännu mer.
Det känns orimligt att de/han skulle haft tid att döda Lisa och frakta bort henne.
Eller kanske låg hon kvar i mjölkrummet?
Stämmer ju inte heller då pappan snabbt var på plats.
För jag antar att MGM efter inköpet av pizzan åkte hem och åt den?
Samt var hemma resten av kvällen.
2015-07-29, 09:45
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engarde1
Funderar på ett möjligt (?) scenario: en av bröderna, mgm, utför detta. Kvinnan och andra brodern kan inte hållas utanför utan dras in i "städandet" av mgm. Kvinnan och yngre brodern mår dåligt av detta men vågar inte protestera av rädsla. Samvete, ångest hos den yngre eller kvinnan eller båda två får dem att smyga undan tillhörigheter från lisa som mgm gömt undan och sedan sprida detta i terrängen för att någon ska hitta det och man därmed ska få ett slut på mardrömmen. Därav den avslöjande utplaceringen i riktning mot martorp.
Tänkbart är då att de avslöjats av mgm, kanske märkte han att något av lisas föremål saknades och gav sig av efter brodern och kvinnan. Han fann dem nära ett nyss utplacerat föremål och högljudda diskussioner eller liknande utbröt. Här kommer vi in på uppgifterna från mp om "deras märkliga beteende" i direkt anslutning till ett föremål tillhörande lisa.
Efter anhållning berättar omedelbart kvinnan eller yngre brodern var kroppen är gömd. Dessa två anhålls tills man kunnat verifiera deras uppgifter och knutit mgm starkare till mordet varpå de släpps.
Och där är vi nu då. Tänkbart? Jag tycker inte det verkar ologiskt alls..

Du är ganska nära vad jag tror blir sanningen om brottet , jag skulle kunna skrivit ungefär detsamma .
Har hela tiden trott att Frun berättat allt hon viste och anade så fort Polisen tog in henne .
Jag tror inte hon viste exakt var BO fanns , men hon förstod/anade att det var på Martorp .
Det får Polisen veta omgående , den yngre brodern höll nog käften lite längre .
2015-07-29, 09:49
Medlem
En sak jag funderar över är,

Dessa DNA spår,
Det har ju framkommit att spår finns på Lisas klädesplagg/kläder samt på någon sak.
Ska man tolka det som att det inte finns spår,
på Lisa?
I bilen?
Det om något hade ju haft ett större värde som "bevis"
är det spår på det klädesplagg som hittats löst? Kan ju det förklaras genom att MGM tagit i det, på en åker?
Är det spår på klädesplagg som Lisa hade på sig, när hon hittades?
Om hon nu hade kläder på sig?
Jag tror att OM spår funnits PÅ Lisa eller I deras bil, hade åklagaren "läckt" detta, istället för spår på något klädesplagg/sak som faktiskt kan "bortförklaras"
Med andra ord så har nog inte MGM haft Lisa i sin bil...
Och inte mördat henne heller?
2015-07-29, 09:57
Medlem
Nu vet jag egentligen ingenting om mobilteknik eller teknologi i huvudtaget. Men har kommer en fraga till er som ar kunniga inom
Omradet; kan det ha varit sa att smset till pappan som han mottagit kl 18.23 egentligen skickades lat oss saga typ 18.15 men genom dalig tackning eller nagon annan anledning sa skickades det ivag nagra minuter senare och pappan far meddelandet kl 18.23? Har hant mig sjalv att jag skickat ett sms vid ett klockslag men mottagaren har fatt det senare.

Ar jag helt ute och cyklar?
Senast redigerad av hannahj 2015-07-29 kl. 09:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in