2015-07-27, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldoUtd
Har det isländska företaget namngetts? Undra vad deras kommentar är. Har de samma agenda som dykarna.

Någon på FM som avslöjat koordinaterna...?
2015-07-27, 23:49
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Händelsen och den ungefärliga platsen är som sagt känd sedan mycket länge. Dock är kunskapen inte så allmänt spridd då det ju är tämligen ointressant med en ubåt som sjönk 1916 efter en kollision.

Den råkar vara rysk, det är sant. Och den sjönk på svenskt territorium. Där har den legat. Nu tack vare den nya ryss-skräcken så blir det extremt kul att hitta denna och publicera i media på kvällen 27/7 2015 som en alldeles oerhört stor nyhet. Små antydningar om att den "ser ny ut" och kunde ha något med förra årets ubåtsjakt att göra.

Om Ocean X egentligen känt att det var Som hela tiden, ja då är det faktiskt kriminellt i mina ögon.
Såhär i efterhand får man ju den känslan för dom verkade inte sådär uppspelta i interjuven med expressen.
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Ska man se något positivt i hela soppan så har i alla fall Sverige äntligen bevisat sänkt en rysk u-båt, om än i olyckshändelse, och lite väl långt efterforskningsarbete.
Medlem
MÅSTE den vara 100 år? Kan man inte tänka sig att ryssen har byggt en gammal ubåt för att dykare mm ska just avfärda den som gammal och skrot?
2015-07-27, 23:50
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vardagsbekymmer
Att en ubåt från början av 1900-talet kan sjunka utan så mycket synliga skador är kanske inte så konstigt... vi talar trots allt om en ångbåt(! som den kolliderade med).

Gamla skrov, även ubåtsskrov, är inte svetsade, de är nitade. Behövs ingen jättepåsegling för att ett gäng nitar ska släppa och sen är det finito. Vet iofs inte hur det var med just denna klass men den är verkligen tillräckligt gammal för att vara helnitad i princip.
2015-07-27, 23:50
Medlem
SpeedyX25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Haha riktigt bra grävt! Det sjukaste av allt är att, idag när jag satt och skita kom jag att tänka på "UFOt" man hittade på havsbottnen för något år sedan (detta var innan jag visste om denna nyheten) och undrade var nyheten om det tog vägen, dog den historian bara ut? Så kom jag ihåg dessa män som hade hittat denna anomalin, de sa att de hade dykt ner till föremålet och att all elektronisk utrustning bara la ner. Jävligt mysko och det var något som satte sig i min hjärna, kände ilska mot Ocean X teamet som sedan höll käften om det. Helt sjukt att samma bedragarteam idag kommer med denna "nyhet" som de vetat om i över 1 år....Skönt att det bekräftats dock och skönt att fler fått upp ögonen för dessa bedragare, framöver skall man inte ta dessa herrar på allvar....Vilket jävla sammanträffande minst sagt....

Sedan undrar man varför försvarsmakten eller någon inte bärgat vraket om man känt till det sedan mer än 1 år tillbaka? Försvaret för upptagna med att gå på pridefestivaler istället för att göra någon nytta?

Suveränt bra grävt
2015-07-27, 23:51
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Djupet är i alla fall ~60 meter, i den släppta bilden har man försökt sudda ut djupsiffran men lyckats dåligt med en 6:a i tiotalsposition.
Kan iofs vara 160 meter också men 60 verkar troligast.

http://i.imgur.com/Y3bBVzV.jpg

På det djupet sägs det att det inte finns så mycket påväxning.

Det är ingen tvekan om att det är en över hundra år gammal förlist rysk ubåt. På bilderna syns en påväxning av bakterier medan plåten är hel. Så fartyget ligger mörkt, kallt och syrefritt.

Vraket har ju ett historiskt intresse så om inga döda finns ombord så tycker jag att man ska ta upp det.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
MÅSTE den vara 100 år? Kan man inte tänka sig att ryssen har byggt en gammal ubåt för att dykare mm ska just avfärda den som gammal och skrot?
Nej det kan man nog inte tänka sig, idén är dock humoristisk och den fick mig att skratta, det tackar jag för .
Medlem
MADs avatar
Känns som om vi kan konstatera att Ocean X Team medvetet blåst oss alla.
Som vanligt blir man besviken....
2015-07-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Nej, då själva idén med en ubåt är att den inte ska synas...
2015-07-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dothatshitdoit
Någon på FM som avslöjat koordinaterna...?
Så är det nog, sen vill teamet inte hänga ut någon och kommer då upp med Islands historien.
2015-07-27, 23:53
Medlem
Undrar bara varför man gör så stor sak av det och varför FM går med i cirkusen samt media .Verkar ju att info har dom alla viken ubåt det gäller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in