2015-07-27, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Har DU några som HELST belägg för att fyndet är en SOM från 1916? Svar: Nej

Vem fan säger att detta är som-ubåten bara för att man har varit intresserad av den 2014? Var är logiken???

Logiken är väl inte svår att följa?

Dimensionerna stämmer exakt på SOM och denna, även det som visats på filmerna stämmer bra. Att personen som precis gjort fyndet frågade om denna specifika båt får ett år sedan (för att börja leta efter den) är väl hur logiskt som helst?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Om det är Som, så skulle nog försvarsmakten sagt det direkt, de har ju ingen anledning att göra sig själva till åtlöke genom att låtsat inte veta eller förstå, om så vore fallet.
Man säger nog ingenting innan man fastställt utan några som helst tvivel vilket vrak det handlar om.
Medlem
Citat:
Ett antal användare publicerar bilder och jämförelser som inte går ihop med vad som syns på bilderna. Dessutom kopierar man in text från ett ubåtsforum om en Som-ubåt som sjönk 1916.

INGEN här inne sitter på koordinaterna till nuvarande fyndplats. ÄNDÅ är ni helt säkra på att detta är en u-båt från ww1 som krockade med ett ångfartyg. Det enda konstiga med detta är att det här fyndet verkar tämligen oskadat. Varför skulle Ocean X gå ut med en uppenbar lögn?!

Jag har inte skrivit att jag är "helt säker" på detta, bara pekat på faktumet att "källor inom försvaret säger att positionen varit känd i ett år" och att "Peter Lindberg" precis för ett år sedan frågar (och får svar) om "Som" (dock med en ganska "vid" positionsangivelse).
Någon kanske kan ta på sig att maila "Oliver Lörscher" på uboat.net och fråga han om han har haft mer dialog i detta ämne med herr Lindberg... ?

Att en ubåt från början av 1900-talet kan sjunka utan så mycket synliga skador är kanske inte så konstigt... vi talar trots allt om en ångbåt(! som den kolliderade med).

Ocean X har väl iof isf inte direkt ljugit, bara låtit bli att berätta att det är en gammal WW1 ubåt de hittat och att de vet om det, men i mina ögon är det så nära en lögn man kan komma!
2015-07-27, 23:36
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Bilderna som publicerats stämmer ju väl med Som. Platsen, formuleringarna, hemlighetsmakeriet och försvarsmaktens trötta svar visar ju också på att detta knappast är någon nyhet.

Det som fick mig att inse var närbilden som skulle visa de kyrilliska bokstäverna. Där ser man att metallen är åtgången som efter 50-100 år i vattnet. Sen att en användare sökt information om Som för ett år sedan på ubåtsforumet, en användare med samma namn som en av de på Ocean X-företaget, det är ju i princip kriminellt. Expressen bör kräva tillbaka eventuella tipspengar de har betalat.

Allt du säger är spekulationer och inte fakta.

1) Bilderna stämmer inte med en SOM eftersom den här u-båten är KANTIG i designen medan en SOM är RUNDAD.

2) Ingen vet var platsen ligger förutom FM och Ocean X.

3) Att söka information om en u-båt när man jobbar med vraksökning är väl inget som får en att höja på ögonbrynen direkt?

Du har INGENTING..
Medlem
sektledarenIIs avatar
Jag hakar ändå upp mig på att de säger den ser HELT oskadd ut.

Om detta inte stämmer sitter de och ljuger media rakt i ansiktet.

Men vad vet jag.....
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Om det är Som, så skulle nog försvarsmakten sagt det direkt, de har ju ingen anledning att göra sig själva till åtlöke genom att låtsat inte veta eller förstå, om så vore fallet.

De kanske inte har anledning att göra sig till åtlöje, men de kan bara inte låta bli.
Så här uttalade sig t.ex. Göran Frisk, som har varit chef för ubåtjaktsstyrkan och är en guru inom främmande-ubåtologin:

"Ubåten är cirka 20 meter lång och tre meter bred, har kyrilliska tecken på skrovet och inte några synliga skador. Göran Frisk, tidigare chef för ubåtsjaktstyrkan, säger att den ser modern ut.

– Om det är kyrilliska tecken lutar det åt att det är en rysk ubåt.

Luckorna är stängda vilket kan betyda att besättningen blivit kvar ombord, enligt Ocean X Team. Frisk säger att det kan finnas en annan förklaring: Ubåten har gått sönder, besättningen försåtminerar ubåten, skruvar på luckorna och lämnar sedan med en annan båt.

– Den stora frågan när det gäller ryska prylar är att de har en enorm förmåga att försåtminera. Det är så som terrorister gör, att man lämnar sprängmedel och granater i döda kroppar eller pennor. Det är rimligt att tro att så har skett."

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21178328.ab

Den ser modern ut, säger han. Jaha minsann. Och så lite prat om terrorism på slutet för att förhöja stämningen.
Medlem
Om man kollar sonarbilden i filmen tolkar jag det som att den är lite drygt 26meter lång?
2015-07-27, 23:38
Medlem
Själva händelsen är ju känd, men man har aldrig hittat själva vraket förrän nu.
Att det skulle ligga 2 st ryska ubåtsvrak på svenska ostkusten i Mellansverige känns inte så troligt..

Så ja.. detta är till 99% sannolikhet ubåten som krockade med en svensk ångbåt (Ingermanland) för 99 år sedan som tydligen ligger någonstans norr om Arholma. Man hittade aldrig ubåten eller någon av de 18 st besättningsmännen.

Case closed...
Senast redigerad av Jamienoble 2015-07-27 kl. 23:40.
2015-07-27, 23:39
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Har DU några som HELST belägg för att fyndet är en SOM från 1916? Svar: Nej

Vem fan säger att detta är som-ubåten bara för att man har varit intresserad av den 2014? Var är logiken???

Vad tror du själv att det är? En K-141:a? Flera "experter" säger ju själva att det är en ubåt från 1916.....

Sedan så är Teamet som funnit båten kända för att slå upp stort i media, mediekåta herrar...Om det nu är så att båda dessa suttit mitt i Expressens livesändning agerandes helt ovetande om vad det är för ubåt (trots att man vet att det rör sig om catfish) så har de lyckats med en rejäl trollning av det svenska folket...ännu en gång tyvärr.
2015-07-27, 23:40
Medlem
Woyzecks avatar
Här har vi en fin artikel med bilder om den klassen av rysska ubåtar som "catfish" ingick i.

http://survincity.com/2013/10/submarines-catfish/

Jag tycker man tydligt kan se att masterna och tornluckan med det nerfällda periskopet är i det närmaste identiska.
2015-07-27, 23:40
Medlem
Stakeholders avatar
Nu har ryssarna fått en riktig näsbränna, Moderaternas försvarsstrategi har gjort det omöjligt för ryssarna att åka på sightseeing i Stockholms skärgård.

Tveklöst så att en av Carl Bildts sjunkbomber knäckte ubåten.

Ett klart tydligt besked till Putin.
2015-07-27, 23:42
Medlem
Är bara en del av NATO propagandan man trixar med igen . Inte så konstigt heller att man gör denna typ av fynd exakt efter att Putin har vart I Kaliningrad området (Baltijsk mer exakt) och medverkat i en militär parad med äran åt ryska flottan. Dröjer inte så länge tills man kommer o läsa om Putins besök I Kaliningrad och ansluter det med ubåten.

Är mer än säker på att detta kommer att sluta som vanligt, inga klara direkta bevis utan ord från 'experterna' som kommer med all sannolikhet säga att det är en rysk ubåt utan tvivel...

Skulle hellre inte va så konstigt om Nederländerna stod bakom detta ännu en gång

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in