2015-07-27, 20:31
Medlem
Hegamons avatar
Eh, har Ocean X lagt dit ubåten själva? Ubåten ser ut att legat i vattnet väldigt kort tid. Några veckor max. Kan iofs bero på vilket djup båten ligger på och hur pass mycket alger det är där. Normalt brukar ett vrak relativt snabbt täckas av smuts, alger etc.

Att ens "hitta en ubåt" borde vara en misstankegrad i sig.
Senast redigerad av Hegamon 2015-07-27 kl. 20:35.
2015-07-27, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Jag tänker på Cosmos SX-756, den är ungefär likastor, har en snorkel bakom tornet, och man skymtar runda luckan på ungefär samma ställen, om man kollar på ritningar och på videon. Men man ser inte så mycket så jag reserverar mig för fel. Men det känns som en ubåt som liknar den modellen.
Helt omöjligt kanske det inte är, har jämfört och det verkar iaf inte kunna avskrivas helt och hållet, kanske det är den "försvunna" ubåten från Jallai-dokumenten. Jallai är ju involverad i en hel del, kan man hitta kopplingar mellan Anders Jallai och gruppen på expressen?

Kanske långtifrån en slump att de hittar en ubåt, de vet vad de har letat efter, möjligen hade de inte exakta koordinater men en bra grundideé om var de skulle söka?
2015-07-27, 20:32
Medlem
E30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
I moderna kärnkraftsubåtar så kan du klara dig så länge maten räcker då allt annat som luft, vatten mm produceras hela tiden. Vissa U-båtar klarar att vara under ytan i 6 månader sen är jag inte insatt om det finns ännu större som har större matförråd och därav klarar av att vara ute längre.

Tänk vad snopet om Försvarsmakten åker ut nu för att kika på ubåten och den är borta....
2015-07-27, 20:33
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatsGetFat
Nu hade du ju också kunnat svara på min fråga.
"[...] att ubåtar invaderar ett land och att en ubåt med ett "hemligt" uppdrag skulle ha sådana invasionsplaner. Kom igen, tror du på det själv?"

Eller ska du fortsätta med påhopp?
Hade kunnat komma på rätt många själv men håller hellre lite god ton.

Att du ser mina meddelanden som personliga påhopp säger det mesta om dig som person, som jag sa i meddelande ett, du verkar vara en trevlig typ att ha på fester. Du är fel person att tala om god ton när du låter otroligt dryg och leker "allvetande" och i samma veva avslutar med ett " ".

För att göra det enkelt för din hjärna att snappa upp vad jag menade från början och för att besvara din irrelevanta fråga: Jag var INTE seriös med mitt första inlägg och jag försökte inte vara rolig heller, ville endast skriva ett "tankeväckande" meddelande helt enkelt. Som tyvärr ett Aspberger-barn reagerade på, missuppfattade och hetsade upp sig för helt i onödan. Sluta nu förstöra tråden och håll dig till ämnet, tack.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Kan det kopplas till smällen utanför Oxelösund 17 juli i år...?
Eftersom den är intakt är det väl mindre troligt...
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola-Connyy
Ja om du menar det tecknet, men det makes no sense om det (från bilden att döma) skulle stå "IЪ" på ubåten då det bara blir som ett stumt "I" och samt att Ъ-bokstaven ser okonventionellt målad ut.
Håller med. Det är svårt att koppla tecknet med föregående. Får hoppas att de coola dykarmacgywersarna ger oss bättre bilder.
Medlem
mummas avatar
http://flot.com/publications/books/shelf/submarines/images/img39.jpg

http://postimg.org/image/e2nogee8v/

Om man jämför hur aktern och propellerspelet så är det inte många miniubåtar som har det så.
Den är för liten för att vara kärnkraftsdriven, och jag tycker det ser ut som en diselsnorkel. Lägg märke till att snorkeln sitter bakom tornet.
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Hur stor är sannolikheten att det är någon form av smuggling? Låt säga att någon vill smuggla in rejäla mängder knark till Europa och då vill välja ut det land som har sämst övervakning av deras kuster

Beror rätt mycket på var du smugglar från. Om du smugglar via atlanten är det inte så troligt att de vill in i östersjön, men om det kommer från Ryssland är det en någorlunda naturlig väg.
2015-07-27, 20:34
Medlem
xurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostarskjortan
Vad är sannolikheten att någon "lagt dit" båten föra att skylla på Putin?

Bättre att lägga den utanför Norge och Danmark då.
Medlem
Ocean x team säger att de gjort fyndet i samarbete med Ixplorer http://www.oceanexplorer.se
Kollar man på Marinetraffic så ligger det i Sassnitz sedan 1 dag sedan innan dess verkar det legat ute strax utanför Sassnitz och scannat ett område.

http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:171472/mmsi:226266000/vessel:IXPLORER

Någon som har uppgraderat konto på marinetraffic? Som kan kolla mer än de 3 dagarna som är tillgängligt för alla.
Senast redigerad av Harvest1969 2015-07-27 kl. 20:37.
Medlem
Som någon annan skrev tidigare så är båten med stor sannolikhet en tysk "seehund", kolla bara på den bilden http://www.revell.com/product-images/80-5125-lg.jpg
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Beror rätt mycket på var du smugglar från. Om du smugglar via atlanten är det inte så troligt att de vill in i östersjön, men om det kommer från Ryssland är det en någorlunda naturlig väg.
Vet man om det är på väst eller östkusten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in