2015-07-27, 20:12
Medlem
elgecys avatar
Intervjuaren -"Finns det anledning att vara oroliga?"

Göran Frisk - "Ja det tycker jag!"

Medlem
Kenny Kuks avatar
Vore det här på riktigt skulle så klart inte Försvarsmakten låta detta trams-team dyka på ubåten igen.

Men det är klart, de kanske inte har delgett FM var vraket ligger.
Medlem
http://www.jallai.se/wp-content/uploads/2013/02/Vrak-Utkast-Reviderad-version.pdf

det ska ju finnas lite badbaljor där ute troligen, men dessa ska ju ha kontrollerats redan, kanske det är en sådan som dykt upp "igen". Kanske det har fått en hemlig källa på var den ena låg och låtsats "hitta" nåt helt nytt? åtminstone första beskrivningen är ju rätt lik?
2015-07-27, 20:13
Moderator
Unitys avatar
Platsen borde vara lätt att räkna ut. Sökföretagets fartyg har givetvis AIS, alltså kan man plocka fram data från arkivet var den har legat den senaste tiden.
Medlem
För en som kan ryska till en viss del så tycker jag inte att bilden på det påstådda kyrilliska tecknet ser särskilt kyrilliskt ut, kan vara kvalitén på bilden dock
Medlem
Lawlines avatar
En bärgning kommer att bli intressant. Jag tror inte att Ryssland kommer att bara titta på. Har dom inte försåtminerat den så kommer dom att göra allt för att spränga den innan den plockas upp.
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatsGetFat
Du skulle bara veta. Blir bara trött på allmän okunskap.

Vad i mitt inlägg gav sken av allmän okunskap då?

Det du nämnde är du ju sååå ensam om att veta Wikipedia kan alla småungar ta del av.
2015-07-27, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Intelligensreserven har vaknat. Ubåtar från fientlig makt som talar om var de är? Varför finns ubåtar tror du? Och nej det är inga ryska ubåtar på väg. De borde inte veta var ubåten filmats.

Ubåtar bits inte. För övrigt var det en "robot" med kamera som var ned och filmade. Har du ubåtsfobi?

Inte Ubåtar. Ytfartyg. Men ta det med edetn skopa salt som sagt.

Edit, Miffo
2015-07-27, 20:14
Medlem
fernebos avatar
Och försvarsmakten har uppenbarligen semester...
2015-07-27, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Göra Frisk är så skön.

"- Räcker kyrilliska tecken på skrovet för att man ska kunna identifiera u-båten som rysk?"

"- Nej, det räcker inte. Men det är en rysk u-båt."

Mannen myten legenden!
Medlem
E30s avatar
Är Göran Frisk försvarets motsvarighet till Leif GW? Spännade hur som!
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Finns det någon i ubåten?

Östersjön är grund med ett snittdjup på runt 40 meter så om ubåten inte ligger för djupt så kan man nog ha evakuerat besättningen med en annan större U-båt men det verkar ju i nuläget som att alla luckor verkar vara stängda vilket tyder på att ev. besättning gått samma öde till mötes som Kursk.

Om U-båtens kommunikation slagits ut så har dom förmodligen haft 0 chans att begära hjälp. Det rör sig säkert om någon form av mindre spaningsfarkost men att Rysslands Östersjöflotta skulle vara lika dålig som deras norra ishavsflotta har ju aldrig varit fallet och att något annat baltikumland skulle vilja spionera på Sverige ser jag som otroligt..

Ska bli intressant att se vad det rör sig om..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in