2015-07-27, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Det här med den svarta SUVn låter rätt troligt tycker jag .
AJ har ju sagt att han gett Polisen viktig info , som jag tror han fått order att vara tyst om .
Det kan vara AJ som pratar med LH om vad som helst innan hon skall åka , hon går till moppen , AJ fortsätter framåt och ser vad då ?
Ser han MGM eller Ford Galaxyn i närheten av Cafet ?
Tror att det han berättat kan vara mycket viktigt för utredningen .

Tänkte på det som skrivits att AJ blev presenterad Lisa samma dag som hon försvann utav ägarinnan vill caféet. Vilket klockslag någon som vet? Och vilket klockslag lämnade ägarinnan caféet den dagen?
2015-07-27, 18:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det skulle inte ge något bra intryck på rätten, och jag delar inte din fiktive advokats uppfattning. Jag anser att NB kan vara skyldig.

Men, som jag har sagt, jag invänder mot #Grandiosos invändning mot mitt inlägg:

Det är inte jag som gör det komplicerat.

Egentligen kan ju ingen i nuläget veta vem som företräder den mest komplicerade teorin. Att hävda att Occams rakkniv ligger på den kastade handsken är en ganska djärv hypotes om du frågar mig. Jag håller med dig om att den enklaste förklaringen till fyndet givet kända parametrar är att hon gick till ladan själv. Men det finns ju en mängd andra parametrar som vi inte känner till annat än att de finns. Däribland teknisk bevisning mot en viss litauer. Hade vi hela bilden är det ju mer än tänkbart att det är mycket lättare att tänka sig en alternativ förklaring till hur handsken hamnade i ladan än att konstruera en förklaring med en främmande, till MGM ej relaterad gärningsman.

Under alla förhållanden är din teori inte enkel i ordets verkliga bemärkelse eftersom den måste förklara:
- Hur det kan finnas olika typer av bevisning ändå mot en helt orelaterad GM
- Hur den misstänkte, unge GM kunnat flyga helt under radarn
- Om personen inte är från orten (mest troligt, för hur skulle han annars känna Lisa som bara jobbade där?): Hur hittade han Martorp och en öppen byggnad att dumpa liket i, hur kunde han köra omkring och hälla ut grejer utan att någon observerat honom
- Om personen är från orten: Hur lärde han känna Lisa och känna henne så bra att hon går in till honom i en lada och att han hunnit bli så betuttad i henne att han gör saker som slutar i ett mord som han sen ändå ångrar så mycket att han lägger kroppen inomhus på en bondgård för att inte djur ska skada den

För mig verkar fortfarande den enklaste förklaringen vara att GM är den nu häktade mannen. Finns just nu inga frågor att besvara där om saker så tydligt talar mot utom att han inte verkar vara den mest typiske GM:n i ett sånt här mord. Men han är förvisso inte den mest otypiske heller. Sen kan det förstås uppkomma frågor när vi får FUP, men det är ju inte ett skäl för att redan satsa på en alternativhypotes.
2015-07-27, 18:36
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Tänkte på det som skrivits att AJ blev presenterad Lisa samma dag som hon försvann utav ägarinnan vill caféet. Vilket klockslag någon som vet? Och vilket klockslag lämnade ägarinnan caféet den dagen?

Tror det var tidigt AJ träffade LH på Cafet , ev runt 10 när dom öppnar .
Vet ej när ägarinnan åkte .
2015-07-27, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
En viktig sak är att den misstänkte har inte transporterat Lisa eller kroppen, om så hade skett hade det funnits bevis som medfört att han blivit bunden till brottet.
Det finns ingen brottsplats man känner till som borde ha funnits om den misstänkte är gärningsmannen.
Bröderna skall ha köpt 3 pizzor 19.30 och då finns ingen tid för något mord och är det ett styckmord som kan misstänkas, är det helt uteslutet med tid för något mord.
Det behövs inte mycket för att anhålla och häkta en person, det räcker med misstanke, och omhäktningar kan ske många gånger, det påstås att de väntar in resultat och häktningen förlängs.
Jag anser det som uteslutet att det går att väcka åtal om mord, dråp eller vållande till annans död och få en fällande dom för någon av de brotten.
Ingår griftefridbrott och det påstås att det endast var den misstänkte som visste var kroppen fanns, kunde han dömas för griftefridbrott att han flyttat kroppen från brottsplatsen till fyndplatsen.
Det blir ett antagande men eftersom beviskraven är mycket låga för griftefridbrott, kan det genomföras.

Finns det ingen brottsplats?!Jag tror många med mig anser att ladan mittemot cafet bör kvala in...Med tanke på den långa aktiviteten där bla.Men du är av en helt annan uppfattning då?
2015-07-27, 18:45
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
En viktig sak är att den misstänkte har inte transporterat Lisa eller kroppen, om så hade skett hade det funnits bevis som medfört att han blivit bunden till brottet.
Det finns ingen brottsplats man känner till som borde ha funnits om den misstänkte är gärningsmannen.

Den misstänkte kan mycket väl transporterat kroppen.

Frågan du ska ställa dej är hur ?
Vilket fordon användes och hur skyddade han fordonet från spår av LH ?
Användes presenning ? Kan det använts balplast eller är den för tunn ?

Troligt är dessutom att du inte vet ngt mer än andra i tråden, eftersom info från media är väldigt knapp.
2015-07-27, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Han hade passerat den egna bostaden oavsett vägval.

Han har inte behövt paassera den egna bostaden, tror inte heller att han har gjort det. Det finns två alternativa lokala vägar i Blomberg, som går via Gum. Kolla på kartan. Fynden gjordes ju närä Gum, åtminstone mobilskalet. Till Gum har man två vägar österifrån som inte går nära Säteriet och den egna bostaden.

http://kartor.eniro.se/?q=blomberg+k%C3%A4llby
2015-07-27, 18:54
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Han har inte behövt paassera den egna bostaden, tror inte heller att han har gjort det. Det finns två alternativa lokala vägar i Blomberg, som går via Gum. Kolla på kartan. Fynden gjordes ju närä Gum, åtminstone mobilskalet. Till Gum har man två vägar österifrån som inte går nära Säteriet och den egna bostaden.

http://kartor.eniro.se/?q=blomberg+k%C3%A4llby

Ja den vägen är allra troligast att han tar till Martorp , förbi Gum .
2015-07-27, 18:54
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag ska formulera om mig. #Grandioso skrev:

Jag ska försöka uttrycka mig så enkelt som möjligt.
- Vad är den enklaste förklaringen till att handsken hamnade i ladan? Lisa tappade den där.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa tappade den där? Hon var i ladan.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa var i ladan? Hon gick dit.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa gick till ladan? Hon gick frivilligt.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa gick frivilligt? Hon blev lockad dit.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa blev lockad dit? Det är inte en 35-årig litauer som hon inte kände.

Jag upprepar: kan det bli mindre komplicerat?

Eller, så här?

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-07-27, 18:58
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Bröderna skall ha köpt 3 pizzor 19.30 och då finns ingen tid för något mord och är det ett styckmord som kan misstänkas, är det helt uteslutet med tid för något mord.
Det behövs inte mycket för att anhålla och häkta en person, det räcker med misstanke, och omhäktningar kan ske många gånger, det påstås att de väntar in resultat och häktningen förlängs.
Jag anser det som uteslutet att det går att väcka åtal om mord, dråp eller vållande till annans död och få en fällande dom för någon av de brotten.
Ingår griftefridbrott och det påstås att det endast var den misstänkte som visste var kroppen fanns, kunde han dömas för griftefridbrott att han flyttat kroppen från brottsplatsen till fyndplatsen.
Det blir ett antagande men eftersom beviskraven är mycket låga för griftefridbrott, kan det genomföras.

"– Min klient är förtvivlad. Han har samma inställning som tidigare – att han är helt oskyldig, säger hans advokat Inger Rönnbäck"
Han har inte erkänt någonting och det är nånting över det hela som som gör att man tror att han inte är GM.
2015-07-27, 18:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Det råder FÖRUNDERSÖKNINGSSEKRETESS och YPPANDEFÖRBUD

Eftersom du garanterat inte ingår i förundersökningsledningen och ingen information om detta har släppts till media så vet du varken om man har fastslagit exakt var mordet skedde eller om fynd har gjorts i den misstänktes bil eller inte. Inte en aning har du, oavsett hur sinnesförvirrad du är, så sluta sitt och ljug om saken i tråden och förvirra läsare som inte är insatta i alla fakta. Regel 0.09 (falsk ryktesspridning) gäller även dig.

Inte heller är beviskraven lägre för brott mot griftefriden än för mord. Det råder inte olika nivåer av beviskrav i svensk rätt. Nu när du är upplyst om detta så kan 0.09 vara tillämplig även här om du fortsätter massproducera inlägg där du kommer med lögnerna igen.
2015-07-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Egentligen kan ju ingen i nuläget veta vem som företräder den mest komplicerade teorin. Att hävda att Occams rakkniv ligger på den kastade handsken är en ganska djärv hypotes om du frågar mig. Jag håller med dig om att den enklaste förklaringen till fyndet givet kända parametrar är att hon gick till ladan själv. Men det finns ju en mängd andra parametrar som vi inte känner till annat än att de finns. Däribland teknisk bevisning mot en viss litauer. Hade vi hela bilden är det ju mer än tänkbart att det är mycket lättare att tänka sig en alternativ förklaring till hur handsken hamnade i ladan än att konstruera en förklaring med en främmande, till MGM ej relaterad gärningsman.

Under alla förhållanden är din teori inte enkel i ordets verkliga bemärkelse eftersom den måste förklara:
- Hur det kan finnas olika typer av bevisning ändå mot en helt orelaterad GM
- Hur den misstänkte, unge GM kunnat flyga helt under radarn
- Om personen inte är från orten (mest troligt, för hur skulle han annars känna Lisa som bara jobbade där?): Hur hittade han Martorp och en öppen byggnad att dumpa liket i, hur kunde han köra omkring och hälla ut grejer utan att någon observerat honom
- Om personen är från orten: Hur lärde han känna Lisa och känna henne så bra att hon går in till honom i en lada och att han hunnit bli så betuttad i henne att han gör saker som slutar i ett mord som han sen ändå ångrar så mycket att han lägger kroppen inomhus på en bondgård för att inte djur ska skada den

För mig verkar fortfarande den enklaste förklaringen vara att GM är den nu häktade mannen. Finns just nu inga frågor att besvara där om saker så tydligt talar mot utom att han inte verkar vara den mest typiske GM:n i ett sånt här mord. Men han är förvisso inte den mest otypiske heller. Sen kan det förstås uppkomma frågor när vi får FUP, men det är ju inte ett skäl för att redan satsa på en alternativhypotes.

Skulle Lisa stå vid en svart suv och sett helt avslappnad ut om det var denna gm som är misstänkt som suttit på ett tak och glott ögonen ur sig? Nja tveksamt. Men helt klart en person som känner till trakten väl jobbat där bott där uppväxt där listan kan göras lång...
2015-07-27, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Finns det ingen brottsplats?!Jag tror många med mig anser att ladan mittemot cafet bör kvala in...Med tanke på den långa aktiviteten där bla.Men du är av en helt annan uppfattning då?
Det har inte framkommit att ladan var brottsplatsen, sedan passar inte ladan in som någon brottsplats, det är helt enkelt fel läge på den.
Jag utgår ifrån att det är inga amatörer som varit i farten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in