Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Det skulle inte ge något bra intryck på rätten, och jag delar inte din fiktive advokats uppfattning. Jag anser att NB kan vara skyldig.
Men, som jag har sagt, jag invänder mot
#Grandiosos invändning mot mitt inlägg:
Det är inte jag som gör det komplicerat.
Egentligen kan ju ingen i nuläget veta vem som företräder den mest komplicerade teorin. Att hävda att Occams rakkniv ligger på den kastade handsken är en ganska djärv hypotes om du frågar mig. Jag håller med dig om att den enklaste förklaringen till fyndet givet kända parametrar är att hon gick till ladan själv. Men det finns ju en mängd andra parametrar som vi inte känner till annat än att de finns. Däribland teknisk bevisning mot en viss litauer. Hade vi hela bilden är det ju mer än tänkbart att det är mycket lättare att tänka sig en alternativ förklaring till hur handsken hamnade i ladan än att konstruera en förklaring med en främmande, till MGM ej relaterad gärningsman.
Under alla förhållanden är din teori inte enkel i ordets verkliga bemärkelse eftersom den måste förklara:
- Hur det kan finnas olika typer av bevisning ändå mot en helt orelaterad GM
- Hur den misstänkte, unge GM kunnat flyga helt under radarn
- Om personen inte är från orten (mest troligt, för hur skulle han annars känna Lisa som bara jobbade där?): Hur hittade han Martorp och en öppen byggnad att dumpa liket i, hur kunde han köra omkring och hälla ut grejer utan att någon observerat honom
- Om personen är från orten: Hur lärde han känna Lisa och känna henne så bra att hon går in till honom i en lada och att han hunnit bli så betuttad i henne att han gör saker som slutar i ett mord som han sen ändå ångrar så mycket att han lägger kroppen inomhus på en bondgård för att inte djur ska skada den
För mig verkar fortfarande den enklaste förklaringen vara att GM är den nu häktade mannen. Finns just nu inga frågor att besvara där om saker så tydligt talar mot utom att han inte verkar vara den mest typiske GM:n i ett sånt här mord. Men han är förvisso inte den mest otypiske heller. Sen kan det förstås uppkomma frågor när vi får FUP, men det är ju inte ett skäl för att redan satsa på en alternativhypotes.