2015-07-26, 21:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
JÄTTEINTRESSANT!
Vad gillar 17-åriga tjejer över allt annat? MC-gäng och kriminella typer. Hon hade lätt följt med en sådan utan att tveka, och mordet och placeringen av kroppsdelarna var en markering till AJ som givetvis har skyndat sig till både Stockholm och Dalarna för att reglera eventuell skuld. Känns som den mest troliga teorin hittills!

Skulle det finnas nån uns av sanning om HA ska det nog inte kopplas på det viset...
2015-07-26, 21:56
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det funkade, inget åtal.

Vill inte gå ut med den exakta beskrivningen, men frånvarande/tankspridd ligger ganska nära.

Kan bekymrad vara en bra beskrivning?
2015-07-26, 21:58
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tänkte främst på den mellan åkrarna om den var möjlig att åka?

Denna?
https://www.google.se/maps/@58.54126,13.34396,3a,75y,202.67h,80.09t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBL_nkCC_Xz-JNvh5IbCd9A!2e0!7i13312!8i6656

Helt klart en ok väg för vanlig personbil.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
När arbetskollegorna far iväg med sin bil kan någon ha råkat få skymten av den häktade
eller för delen kanske båda bröderna i eller omkring ladan. Kan ha uppsnappats via
backspegeln exempelvis.
Inkommer denna uppgift till polisen redan samma kväll vilket föranleder förhör.
Omedelbart har man alltså nu anledning att fokusera på NB. Ensam eller ihop med brodern.
Förmodligen båda i detta skede med tanke på att de häktades initialt på samma
misstankegrad. Förhör resulterar bara i förnekande av all kännedom om Lisas öde.
Men här man nu alltså redan ett bra grepp om var Lisas baneman är att finna. Man inser
ju tidigt att hon helt enkelt inte längre lever även om det för syns skull uttalas
annorlunda till media. Man har under hela veckan som följer stenhård koll på brödernas
göranden och låtanden. Masttömning som följer senare bekräftar bilden man har;
litauerna fanns i det kritiska området vid tidpunkten för försvinnandet.
Nu handlar det om att finna Lisas kropp, och det görs på sent på fredagskvällen, och
därefter återstår att plocka in personerna ifråga.
Andra vittnesmål föreligger säkert som är ytterst besvärande för dessa; iakttagelser som
kan ha gjorts i vevan också. Sammantaget starka papper för inblandning i Lisas
försvinnande och död.
Sedan har givetvis graverande bevis säkrats och fler av kanske än tyngre sort inkommer
närmaste tiden. Det är mer eller mindre bäddat för en solklart fällande dom redan i
dagsläget. Omhäktning på tisdag 28/7 lika garanterat som att dag följer på natt.
Jag delar din uppfattning. Jag vet nämligen att bröderna var under luppen ganska tidigt. Däremot tror jag inte att det finns vittnen som sett dem. Att rätt GM sitter häktad tvivlar jag inte en sekund på! Frågan är bara hur mycket inblandning brodern och frun har? Inte en chans att lillebror var helt ovetande.
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
JÄTTEINTRESSANT!

Vad gillar 17-åriga tjejer över allt annat? MC-gäng och kriminella typer. Hon hade lätt följt med en sådan utan att tveka, och mordet och placeringen av kroppsdelarna var en markering till AJ som givetvis har skyndat sig till både Stockholm och Dalarna för att reglera eventuell skuld. Känns som den mest troliga teorin hittills!
? var står det att kroppen var placerad i delar ? finns inget bekräftat om det ännu !
2015-07-26, 21:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Man kan vända på det, tänk om Lisa hade legat ute i skogen och kunde ses från helikopter, när polisen sprang in och ut ur byggnader.
Iofs, men då borde man gjort båda sakerna. Men tydligen gör inte snuten det och då tar det också längre tid helt enkelt. BO kunde ju kanske legat på Martorp i flera år om man inte hade letat där ju. Dessutom så har det ju rapporterats om att snuten fick bryta upp utrymmen när man letade igenom Martorp vilket ju då borde betyda att man hade tröttnat på att bara gå runt stället.
2015-07-26, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det fanns ingen ryttare eller hundrastare där, just därför kunde gärningspersonen dumpa prylar längs med vägen, kan det vara så enkelt?

Om en ryttare eller person med hund hade dykt upp så hade gärningspersonen inte dumpat något där utan lugnt kört vidare och valt en annan plats att göra sig av med sakerna.

Kanske visste gärningspersonen att ingen brukar använda sig av vägen och valde den här vägen just därför.

Då måste gm känna till området och folket som bor där.
2015-07-26, 22:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Iofs, men då borde man gjort båda sakerna. Men tydligen gör inte snuten det och då tar det också längre tid helt enkelt. BO kunde ju kanske legat på Martorp i flera år om man inte hade letat där ju. Dessutom så har det ju rapporterats om att snuten fick bryta upp utrymmen när man letade igenom Martorp vilket ju då borde betyda att man hade tröttnat på att bara gå runt stället.
Om man gör båda sakerna måste man ta manskap från ena saken, och den saken går långsammare. Om det var människorov fanns det liten anledning att misstänka en byggnad i omgivningen. Tänk på de tre musketörerna som kidnappade en student i Uppsala häromåret. Han hittades i en stuga utanför Umeå. Om det var mord hade fynd utomhus varit troligast.

Att polisen bröt upp en dörr på Martorp betyder att den hade akut misstanke, annars hade det gått att få fram nyckel.
2015-07-26, 22:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men jag som nästan lyckats göra honom till en farbror.
Via kommentaren på fb och s*rsågen (*ö) så nämns även HA i den tråden. Snurrigt värre...

Nu innebär ju inte i sig det att AJ skulle haft något frivilligt samröre med HA. Däremot den som har ”problem” med att betala större skulder kan få ”oväntat besök” av det klientelet. AJ,s ”affärsmetoder” har ju tidigare omvittnas här i kedjan.
2015-07-26, 22:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Då måste gm känna till området och folket som bor där.

Ja det råder väl snarast konsensus om det i den här tråden såvitt jag förstår.

Åklagarens uttalande om bevisning är anmärkningsvärt tycker jag.

Citat;

"Teknisk bevisning är inte enkel. Hypotetiskt vore det inte omöjligt för en eller flera, som agerat för att sätta dit min klient för mordet att skaffa spår från honom och plantera dessa."

Jag tycker att det tyder på att det faktiskt finns komprometterande spår från den häktade som han inte kan förklara. Snacket om plantering känns som att försvaret griper efter det sista halmstrået, jag väntar spänt på att försvararen även börjar tala i termer av blodsprutor och annat häftigt.

För de som inte förstår det där med blodspruta så hänvisar jag till tråden om Bangsuan i Boden, sök på blodspruta.
2015-07-26, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Intressant!
Någon här i tråden, som var i bygden vid tidpunkten, och som kan klura ut vad det kan vara?

En vild gissning: Boden stod bakom ladan mittemot cafet på söndagen, bröderna transporterar bort den till Martorp någon gång efteråt? (ger en koppling till fynd och bröderna). Om man antar att boden är en jaktkoja, så är det inte långsökt att den skulle finnas i närheten till slaktrummet.
Skulle också ge en förklaring till varför polisen var så intresserade av boden, om nu fp istället är kostallet i Martorp. Boden är då utrymmet som kroppen transporteras i (vilket innebär att man troligen inte hittar spår av kroppen i NB:s bil).

Det är iallafall min teori, i brist på information, så får man ju försöka lägga ihop 1 + 1 själv. Kan ju bli intressant att se hur många rätt man har när facit kommer.

Om man nu flyttat en hel bod är kanske lite långsökt men tanken är ändå inte fel. Jag tror att genom förhör etc. med ägaren, förman mm så kan något saknats i ladan eller utanför ladan mitt emot cafe't. Något objekt som man kan nyttjat för att flytta offret från ladan bort till Martorp. Emballage, lådor, skåp, pall med pallkragar som exempel. När man då stöter på objektet eller delar av detsamma så faller polletten ner för en insatt länsman. Spekulation givetvis men en sak är säker, fyndet/mötet MPS gjorde/hade hade uppenbarligen en stark koppling till ärendet och de som strax senare greps och man går "all in" i Martorp och finner offret.

MGM behöver inte använt egen bil om det samtidigt fanns tillgång till andra fordon genom deras arbete. Fordon som används dagligen inom området och inte väcker någon uppmärksamhet.

I något media så beskrivs fruns allmäntillstånd ungefär såhär,
hon har svårt att ta in att hennes make har utfört mordet,
ja att ta in sådant är sannolikt väldigt svårt för anhöriga men det jag fastnar för är detta med "ta in", alltså att förstå. Det ger tycker jag en signal om att hon kan inte ge alibi för sin make, kanske inte till någon av bröderna. För kunde hon det så borde hon skrika ut, det är omöjligt min make för han var med mig vid tidpunkten och vi gjorde det och det... typ.
2015-07-26, 22:17
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu innebär ju inte i sig det att AJ skulle haft något frivilligt samröre med HA. Däremot den som har ”problem” med att betala större skulder kan få ”oväntat besök” av det klientelet. AJ,s ”affärsmetoder” har ju tidigare omvittnas här i kedjan.
Hur är det med ryktet att hans tidigare hus brunnit ner?
Det är väl inte heller speciellt ovanligt vid indrivning?
Eller att man vill få loss några miljoner på försäkringar för att betala av lite skulder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in