2015-07-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, det blir lätt att redogöra. Utgå från denna bild:
http://www.hallekis.com/xx140409-cafe.jpg

Ungefär där det svarta stupröret bryter av (ungefär i mitten på byggnadslängden) upphör café-delen.

Det är ju egentligen två byggnader som är sammanbundna, och caféet är att betrakta lite som en egen byggnad.
Tyvärr fick jag ingen uppfattning om övervåningens storlek.

Mellan dom två byggnaderna, ungefär där stupröret går alltså, så jag att det va en liten trappa in till en smal passage. Såg flera av de anställda som gick in och ut där hela tiden. Vad finns där? Kan den norra (vänstra) byggnaden användas till bageri etc?
2015-07-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Omhäktning av MGM

Den misstänkte som är häktad erkände initialt inblandning i händelsen men förnekar mord och för detta påtagliga skäl kommer han vara fortsatt häktad tills rättegång. Av samma orsak släppte man lillebror och frugan. Sedan dess har MGM fortsatt förneka och försökt bortförklara bevisning.

Bevisningen är nu såpass väsentlig mot MGM att åklagare har bestämt sig för att väcka åtal med det som finns i dagsläget men man avvaktar alla analyssvar. Då krävs väl inga långa förhandlingar?

Helt rätt av lillebror att överklaga häktningen förresten.

Det här har jag missat, källa på det tack.

Lillebror hade inget för sin överklagan, det va åklagaren som
beslutade att inte omhäkta.
2015-07-26, 15:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Tid för att senast väcka åtal är den 28 juli, vid vilken tidpunkt åtal måste ha väckts eller den misstänkte släppas ur häktet eller begäras omhäktad.

Hur lång en eventuell omhäktningsförhandling kan tänkas ta vet jag inte.
Nej, det beror ju till inte ringa del på vad försvaret kör för taktik. Men av vad som framgår av immodumanus pressklipp, förefaller åklageriet rätt övertygat om att det kommer ett åtal förhållandevis snart. Om de inte är alldeles omdömeslösa borde det betyda att de har bevisning som med påtaglig marginal räcker för att hålla MGM i häkte. Och isåfall borde det inte finnas så mycket att gaffla om på tisdag.
2015-07-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Lite svårt med väderstrecken tydligen. Tack för att du sa till. Jag har ändrat i texten nu.
Nej, tyvärr såg jag inte deras fordon på södra parkeringen. Var framme fortare än jag trodde och var inte uppmärksam på det. Min bild är bara att det verkade tomt men såklart måste det ha stått åtminstone en bil där. Och nej, trodde att jag åtminstone skulle höra dem köra iväg men inte ett ljud. Jag stod ju norrut och de åkte väl söderut men det var precis som att de gick upp i rök. Precis tyst.

Jag var på Lundaslätten i Skåne i midsommarveckan och upplevde samma fenomenet. Det öppna landskapet verkar döda all ljud så det blir helt tyst. Magiskt. Här i Stockholmstrakten har vi aldrig tyst. Vinden susar åtminstone och vid havet det låter så mycket att man knapt kan höra vad andra bredvid en säger.
2015-07-26, 15:14
Medlem
MegaTant|54134152]Jag var på Lundaslätten i Skåne i midsommarveckan och upplevde samma fenomenet. Det öppna landskapet verkar döda all ljud så det blir helt tyst. Magiskt. Här i Stockholmstrakten har vi aldrig tyst. Vinden susar åtminstone och vid havet det låter så mycket att man knapt kan höra vad andra bredvid en säger

Tack megatant men detta tillför inget i denna tråden- det är likadant i Norrland på vissa ställen
2015-07-26, 15:15
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
#Gusselby var inte uppmärksam på södra parkeringen. Om västra utgången används vid stängning, vilket var fallet när #Gusselby var där, och Lisa gick åt höger och de andra två tjejerna gick åt vänster kan det ha stått en bil oupptäckt på norra parkeringen, precis som #Gusselby stod osedd där. Det är vad jag vill ha sagt.

Det är OK med mig att du vill ha sagt det. Vi kan dock inte veta att de två Gusselby såg verkligen stängde och larmade. Jag för min del tror att det sker på den norra sidan, dvs där finns personalutrymmen och dörren larmas, låses och reglas sist vid slutet av dagen. Att två tjejer går med en låda, visserligen efter stängningstid, är ingen garanti att de ens jobbar där.
2015-07-26, 15:18
Medlem
Citat:

Ungefär där det svarta stupröret bryter av (ungefär i mitten på byggnadslängden) upphör café-delen.

Det är ju egentligen två byggnader som är sammanbundna, och caféet är att betrakta lite som en egen byggnad.

Jag förstår beskrivningen men trappan, det är ju ett fönster innan trappan "delas" och trappan ser inte så hög så den når upp till fönster på café-delen? Hur många våningar är det? Och vart är den lilla trappan inne i byggnaden?
2015-07-26, 15:20
Medlem
Citat:

Kan den andra delen då vara den som restauranegn har legat i. Har hört talas om en restaurang i varje fall. Och vad finns där inne nuförtiden?
2015-07-26, 15:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej men det borde jag ju såklart ha gjort. Något jag också tänkt efteråt att jag borde ha gjort. Minns inte om jag tänkte på det just då men jag kände mig verkligen otroligt dum där jag var. Åkte i alla fall runt lite i trakterna när jag ändå var där. Senast var slutet på 80-talet, det blir inte alls av att man ser sig om i sin egen hembygd särskilt ofta. Bor inte nära men har bara 5-10 mil runtom det jag kallar hembygden. Ursäkta ot. Det är verkligen en vacker trakt runt Kinnekulle med så mycket enbart lövskog. Det finns små parkeringar lite här och var på de små smala vägarna som för övrigt har kvar väldigt många gamla blåa M-skyltar (vilka jag bara fick användning för en gång). Parkeringar för att kunna gå in i de nästan parkliknande dungarna och skogarna. Vandringsleder överallt. Vackra hus. Riktigt sagoland. Mitt i idyllen händer hemska saker som i en Agatha Christie-novell.
Hur länge var du kvar på norra parkeringen?
2015-07-26, 15:23
Medlem
Citat:
Nej men det borde jag ju såklart ha gjort. Något jag också tänkt efteråt att jag borde ha gjort. Minns inte om jag tänkte på det just då men jag kände mig verkligen otroligt dum där jag var. Åkte i alla fall runt lite i trakterna när jag ändå var där. Senast var slutet på 80-talet, det blir inte alls av att man ser sig om i sin egen hembygd särskilt ofta. Bor inte nära men har bara 5-10 mil runtom det jag kallar hembygden. Ursäkta ot. Det är verkligen en vacker trakt runt Kinnekulle med så mycket enbart lövskog. Det finns små parkeringar lite här och var på de små smala vägarna som för övrigt har kvar väldigt många gamla blåa M-skyltar (vilka jag bara fick användning för en gång). Parkeringar för att kunna gå in i de nästan parkliknande dungarna och skogarna. Vandringsleder överallt. Vackra hus. Riktigt sagoland. Mitt i idyllen händer hemska saker som i en Agatha Christie-novell.

Grusvägen där fynden upptäcktes är det med en smal väg med mötesplatser?
2015-07-26, 15:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Kan den andra delen då vara den som restauranegn har legat i. Har hört talas om en restaurang i varje fall. Och vad finns där inne nuförtiden?
Gissningsvis bageri, personalutrymmen, disk och annat som hör till kaféet. Södra delen verkar för liten för att rymma alltihop, inklusive servering.
2015-07-26, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Källor avslöjar jag förstås inte.

MGM förnekar mord och den bevisning som lagts fram. Han anser sig oskyldig.
Han har dock inte förnekat inblandning (eller hur?) men exakt vad kommer fram vid åtal.
Varfõr har han haft span på sig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in