2015-07-25, 11:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
AJ länkar som vissa efterfrågat. Sorterade i rätt datumföljd med äldsta intervjun först.
Kan MOD lägga till i sammanfattningen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6186601

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%B6kandet-efter-lisa-man-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076

http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

Det uppges i tråden att det finns en intervju (video) där AJ inledningsvis är tvär och grinig men ändrar beteendet - var är denna?
Har inte sett den så det vore intressant att ta del av.
2015-07-25, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Inte i dagsläget, nej. Inte mot bakgrund av att en person sitter häktad på högsta
misstankegraden och mot vilken det ska finnas "väsentliga bevis". Och denne personen
ska inte vara någon bekanting sedan förr.

Jag håller mig till det vi känner till och det är att en 35-årig man från Litauen misstänks
för mordet alltså. Så varför måste jag tvunget då tro att det är någon svartsjuk expojkvän
eller farlig stalker som inte någon känt till existensen av som istället är förövaren?

Jag utgår inte ifrån att polisen låtit bli att undersöka andra spår även sedan gripandena
gjordes. Jag utgår ifrån att man varit noggranna här och inte missat något.

På tisdag är det ny häktningsförhandling. Den häktade nekar och har motsatt sig att
vara häktad och vill släppas omgående. Tror du att han blir det? Släppt alltså?

Polisen har säkert undersökt fler personer, och kunnat avfärda alternativa mördare.

Det folk inte tänker på är att det var en sökinsats som ledde till att Lisa hittades på ett ställe som bara få personer har tillgång till.

Det är för långsökt att tro att några andra gärningsmän hade förvarat Lisa där hon hittades, inom räckhåll för Litauerna!

Medan Litauerna strök omkring och "letade" efter sin katt visste de att det pågick en sökinsats. Att inte hjälpa till är också en märklig omständighet som visar på att det var något underligt med dem. Särskilt efter att arbetsgivaren AJ, hade visat att han var samarbetsvilligt och gav tillstånd till polisen att söka överallt. Litauerna kände till den plats där Lisa hittades, och hade tillträde på ett sätt ingen annan hade, och det är en sak som de inte kan bortförklara.

Liteuerna borde ha insett allvaret i sökinsatsen när handsken hittades och platsen kryllade av folk som letade efter Lisa. Att de inte förstår svenska ser jag på som en skröna. Och de förstod ju omgående, i alla fall tillräckligt för att ringa mamma och få till ett taffligt alibi.

Om AJ eller hans anhöriga varit inblandade, som det nu påstås i tråden så hade fyndplatsen inte varit på Litauernas domäner. Mer intelligens finns det nog i den familjen. För att inte tala om avsevärt större lokalkännedom än just det ställe Litauerna hade tillgång till.
2015-07-25, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag undrar varför kroppen hittades inomhus och vissa tillhörigheter utomhus. Kroppen göms i en byggnad, varför inte också Lisas tillhörigheter? Vad var syftet med att sprida prylar i närområdet?

Vad kan det här förhållandet säga oss?

Kan det vara så att GM tänkte flytta på Lisa?
Att boden inte var den slutgiltiga platsen?
Vad är det som polisen hittat?längs vägen?

Mobilfodral/skal, föräldrar identifierat som Lisas. Kan vara Lisa som slängt ut, som ledtråd. Hon behåller mobilen? Jag blir inte klok på varför hon hade dåligt batteri, hon visste ju att hon skulle jobba och åka en lång bit hem. Ungdomar brukar vara noga med att ladda sin mobil i tid och otid.

De har även hittat En trasig display som egentligen inte behöver vara Lisas

Jag är väldigt nyfiken på vart hjälmen hittades
I skåpet?
2015-07-25, 11:23
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det finns ingenting som bevisar att Lisa blivit utsatt för sexuellt våld. Om brottsplatsen var i ladan skulle den ha upptäckts av utredningen, men det finns ingenting som tyder på att det var någon brottsplats.
Om du anklagar bröderna måste de ha transporterat kroppen med deras bil, men den bilen har blivit undersökt och det fanns inga spår efter Lisas kropp i den.

Min "fetning".

Intressant! Det har jag missat! Ange gärna källan.
2015-07-25, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
exakt varför blev hon mördad och hur

Hon blev skändad och brutalt
metodiskt mördad med sex-sadistiska
rituella inslag.
Något som serie mördare oftast gör,
en återkommande ritual på
sitt specifika slag.
Hennes ben var tydligen brutna
och knäckta för
att få in henne i det lilla utrymmet
som Polisen fann henne i.
Vissa delar var bort-
styckade för att få bort bevis.
Mordet och försvinnandet på Lisa Holm
var en "Kron Juvel" för den/de som
utförde det.
Den och de äger platsen där det utfördes
,behovet att bli förverkligad och
sedd som en "Kunglighet"
på sitt Pampiga högsäte uppfylldes
mer än rågat.
Ondskans maskineri är ett mycket
komplicerat ämne, för svårt för dom
flesta att förstå och våga ta in.
Ni vill inte, ändå är det så solklart
för den som är bevandrad i mörkret
bortom hjärtat, eller själv övervunnit
dess grepp.
Maktens spelregler är stränga, det som
varit det nekas, det som ingen sett det
finns inte, tänka framåt men "gotta"
sig minnena, kanske rentav ha en
souveni att lukta på, att minnas ett dåd
väldigt få skulle klara av att undkomma.
Det finns även de som karvat ut filé
för att ha minnesmåltid över den
"Tjugo taggade hjorten"
Det är en väldigt förnämliga maktprestation
a la dobe, om ni förstår?
Ett fruktansvärt maktmissbruk som
inte följer vår kära Kung Karl Gustavs citat
på myntet "För Sverige i tiden".
Eller hur?
2015-07-25, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det finns ingenting som bevisar att Lisa blivit utsatt för sexuellt våld. Om brottsplatsen var i ladan skulle den ha upptäckts av utredningen, men det finns ingenting som tyder på att det var någon brottsplats.
Om du anklagar bröderna måste de ha transporterat kroppen med deras bil, men den bilen har blivit undersökt och det fanns inga spår efter Lisas kropp i den.
Om det första du skriver har varken du eller någon annan här en aning om!
Kan inte bröderna använt en annan bil än sin egen?
2015-07-25, 11:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Inte i dagsläget, nej. Inte mot bakgrund av att en person sitter häktad på högsta
misstankegraden och mot vilken det ska finnas "väsentliga bevis". Och denne personen
ska inte vara någon bekanting sedan förr.

Jag håller mig till det vi känner till och det är att en 35-årig man från Litauen misstänks
för mordet alltså. Så varför måste jag tvunget då tro att det är någon svartsjuk expojkvän
eller farlig stalker som inte någon känt till existensen av som istället är förövaren?

Jag utgår inte ifrån att polisen låtit bli att undersöka andra spår även sedan gripandena
gjordes. Jag utgår ifrån att man varit noggranna här och inte missat något.

På tisdag är det ny häktningsförhandling. Den häktade nekar och har motsatt sig att
vara häktad och vill släppas omgående. Tror du att han blir det? Släppt alltså?
Lyssna på åklagaren: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 15627 På frågan om hur starka bevisen är svarar hon att det är väsentliga bevis. Varför säger hon inte att det är starka bevis? Är det för att det inte är starka bevis?

Hon säger också att bevisningen har stärkts sedan häktningen, och det vet vi sedan gammalt. Hon säger ingenting om att bevisningen har stärkts senaste månaden, trots att analysresultat måste strömma in i. Hon säger heller ingenting om styrkan i bevisningen mer än att de räcker till misstanke på sannolika skäl, och hon, liksom jag, inte utesluter att MGM blir släppt på tisdag.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-25 kl. 11:35.
2015-07-25, 11:29
Medlem
Det måste vara ställt bortom allt rimligt tvivel för att åtal ska kunna väckas.
Jag tror inte det räcker till åtal i detta fall,
Den tekniska bevisningen är inte ställt bortom allt rimligt tvivel då mycket säkerligen kan förklaras genom att MGM arbetar på plasterna som polisen varit intresserade utav.
Och vi har inget erkännande
Detta kan bli svårt
Väldigt svårt
2015-07-25, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Min "fetning".

Intressant! Det har jag missat! Ange gärna källan.

A.J och G.J hade försökt sälja en nytvättade bil
i Götene till Åkesson, som tyckte det stank för
mycket i bagaget.
Detta var under i samband med sökandet.
2015-07-25, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Hon blev skändad och brutalt
metodiskt mördad med sex-sadistiska
rituella inslag.
Något som serie mördare oftast gör,
en återkommande ritual på
sitt specifika slag.
Hennes ben var tydligen brutna
och knäckta för
att få in henne i det lilla utrymmet
som Polisen fann henne i.
Vissa delar var bort-
styckade för att få bort bevis.
Mordet och försvinnandet på Lisa Holm
var en "Kron Juvel" för den/de som
utförde det.
Den och de äger platsen där det utfördes
,behovet att bli förverkligad och
sedd som en "Kunglighet"
på sitt Pampiga högsäte uppfylldes
mer än rågat.
Ondskans maskineri är ett mycket
komplicerat ämne, för svårt för dom
flesta att förstå och våga ta in.
Ni vill inte, ändå är det så solklart
för den som är bevandrad i mörkret
bortom hjärtat, eller själv övervunnit
dess grepp.
Maktens spelregler är stränga, det som
varit det nekas, det som ingen sett det
finns inte, tänka framåt men "gotta"
sig minnena, kanske rentav ha en
souveni att lukta på, att minnas ett dåd
väldigt få skulle klara av att undkomma.
Det finns även de som karvat ut filé
för att ha minnesmåltid över den
"Tjugo taggade hjorten"
Det är en väldigt förnämliga maktprestation
a la dobe, om ni förstår?
Ett fruktansvärt maktmissbruk som
inte följer vår kära Kung Karl Gustavs citat
på myntet "För Sverige i tiden".
Eller hur?

Det du säger är att Markägaren har utfört detta för att han är ond eller gissar du?
2015-07-25, 11:31
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700

Mobilfodral/skal, föräldrar identifierat som Lisas. Kan vara Lisa som slängt ut, som ledtråd. Hon behåller mobilen? Jag blir inte klok på varför hon hade dåligt batteri, hon visste ju att hon skulle jobba och åka en lång bit hem. Ungdomar brukar vara noga med att ladda sin mobil i tid och otid.

I skåpet?

Jag har försökt att undvika debatten om olika teorier men beslutade mig nu för att göra ett undantag.

Jag tror att det hela handlar om stundens ingivelse, en rad av ogenomtänkta beslut och en hel del panik.

Utplanterade spår eller klantarslet som i panik hivar iväg grejorna.......jag håller på klantarslet!

Jag tror därför att polisen ganska så lätt kommer att knyta ihop det här och att gärningsmannen innan åtalet kommer att falla till föga
2015-07-25, 11:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700

I skåpet?

Kroppen göms inomhus, förmodligen därför att den inte ska kunna hittas, varför då sprida tillhörigheter utomhus, dessutom nära den byggnad där kroppen var placerad, jag förstår inte hur mördaren tänkte kring det här.

Vore det inte logiskt att även tillhörigheter gömdes eller eldades upp?

Vad hände först, kroppen gömdes i en byggnad och tillhörigheter spreds därefter i naturen, eller spreds Lisas tillhörigheter innan kroppen placerades i en byggnad?

Obegripligt tycker jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in