2015-07-25, 09:42
Medlem
Storus Pittuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Med den fart som SD:s utveckling tagit i opinionsundersökningar skulle det inte vara särskilt konstruktivt av Alliansen att ställa till det för Löfven, inte minst med tanke på att SD i den senaste opinionsundersökningen är större än M och KD tillsammans. Men SD:s uppgång i opinionsundersökningar är inte slut här och nu, utan kommer att fortsätta i rasande takt.

Men tack för dina synpunkter.

kan vi få lite mera ketchup - ooops

Det är det som gör situationen extra rolig. Alliansen vågar inte agera så att extraval blir aktuellt. Det gör det ännu tydligare att man kapitulerat för regeringen och accepterar alla stolliga vänsterförslag som läggs fram. => Besvikna borgerliga väljare går till sd.

/SP
2015-07-25, 09:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Du pratar ju om att det är valet som gäller,vilket opionsinstitut har legat närmast de tre senaste valen?

Säg inte så det är för smärtsamt att ta in för vissa. Sentio var förstås överlägset bäst på att mäta SD, de låg bara lite för lågt.
2015-07-25, 09:46
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
http://avpixlat.info/wp-content/uploads/2015/07/sentio-jul-15.png

Någon annan som reagerade på moderaterna? Jag trodde att SD skulle gå om dem någon gång under sommaren, men från att ha missat med vad, 1%-enhet eller så, till att gå om till en ledning på hela 2.8%-enheter mellan två mätningar? Råder i alla fall ingen tvekan om varifrån rösterna kommer. Nästa ketchupeffekt(Om SD ska över 30%) måste komma från vänstersidan. Moderaterna mjölkas och mjölkas på väljare, tillslut måste man ta väljare någon annanstans.
Är ju givetvis på grund av att moderaterna är så hopplöst odugliga i sin oppositionsroll,men kan verkligen partianhängarna låta det vansinnet fortgå? ,i så fall är det bara att tacka och ta emot för SD..
Senast redigerad av Erk Swede 2015-07-25 kl. 10:03.
2015-07-25, 09:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storus Pittus
Det är det som gör situationen extra rolig. Alliansen vågar inte agera så att extraval blir aktuellt. Det gör det ännu tydligare att man kapitulerat för regeringen och accepterar alla stolliga vänsterförslag som läggs fram. => Besvikna borgerliga väljare går till sd.

/SP

Ja det var ett gigantiskt misstag av alliansen att införa DÖ. De utgick uppenbarligen från att väljarna bara skulle svika SD med DÖ och analyserade inte hur situationen skulle bli om det antagandet var fel.
2015-07-25, 09:48
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Det tycker du, vaaa?

Tvärtom är SD:s segertåg i opinionsundersökningar den bästa garanten för att det inte blir något extra val. Jag menar, varför skulle etablissemanget sätta igång med något, som de vet berövar dem makten!

Sverigedemokraternas otroliga framgångar i opinionsundersökningar ifall ära, men nu gäller det att bita ihop, visa prov på stora mått av tålamod - men också ödmjukhet, ända fram att den slutgiltiga opinionsundersökningen är klar på valnatten september 2018.

På tre år kan mycket hända. Inte sant?

ett nyval ger en smäll som varar till nästa ordinarie val,men då finns tid att korrigera sin politik ,sitter man still i båten till nästa val blir verkligheten betydligt bistrare. Snacka om att DÖ var att pissa i brallan.
2015-07-25, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Inte alls, det är inte SD som måste ändra sig utan de övriga.

För övrigt blir det lite lustigt om man byter ut SD mot MP i din text. De är trots detta tom med i regeringen och har posten vice statsminister även om det visade sig vara lite fusk.

Jamen MP är ett gott exempel på ett parti, som ändrat sig avsevärt - och fortfarande ändrar sig - sedan inträdet i riksdagen och maktens korridorer.
På samma sätt kommer naturligtvis SD-ledningen att fortsätta förändringsarbetet med SD, om nu partiet verkligen vinner den framtida, politiska status, som opinionsmätningarna utlovar. Partiet har redan omvandlats en hel del sedan starten. Eller hur?
2015-07-25, 09:51
Medlem
Fortsätter på spåret som RingRing skapat med egna opinionsundersökningar från vardagen (positiva som negativa från SD point of view):

Folk i allmänhet vet absolut ingenting om opinionsinstitut och olika mätningar. Det är lätt att för oss som varit med i tråden länge och är väl så insatta att bli lite hemmablinda men för gemene man så är en OU en OU oavsett. Min generella uppfattning är att den som flest lägger märke till är Novus, antar alltså att folk i min omgivning gillar Nyhetsmorgon och använder TV4-nyheterna som sin huvudsakliga nyhetskälla. Det är alltså ofta Novus, eller ibland Sifo, som folk pratar om när det väl sker.

Aldrig någonsin har det skett att någon person pratat specifikt till mig om en OU. Det hände dock nu med Sentios senaste där två personer oberoende av varandra länkar SvD's artikel till mig och utryckte glädje. Nu tror jag visserligen att båda dessa personer vet vad jag röstar och jag tror också att dessa även funderar på SD, men ändå. Det är inte personer som följer alla OU och status.st och ändå ser de denna nyhet. Här vill jag verkligen trycka på att det verkligen ÄR viktigt att den kommer ut i SvD, dessa personer hade aldrig sett undersökningen om det bara var Nyheter Idag som publicerat. Det faktum att SvD skriver om mätningen kan seriöst få båda två att ta det beryktade steget över till SD.

Vidare var jag i ett annat sammamhang (innan Sentios 23,3% men efter midsommartrippeln) och någon tog upp att SD nu hade 18% (och menade på att det var hemskt). Jag antog att de menade Novus och förklarade att det troliga väljarstödet faktiskt snarare ligger någonstans kring 21% om man tittar på de bättre instituten och räknar om siffrorna med hur fel de olika instituten hade vid valet. Det slutade i en diskussion där DÖ försvarades med orden att det handlar om att "ta ansvar" och att det rätta är att utestänga SD med alla medel. Där någonstans gav jag upp.

Summa sumarum vill jag få fram att jag inte dirket är på ett korståg genom min vardag men jag försöker i alla fall upplysa folk om opinionsmätningar och vad det egentligen handlar om, även om processen är långsam. Man blir bara ledsen när man t.o.m. här i tråden ser idioter som på allvar tror att Sentios undersökning är en webbundersökning som i en fråga på en hemsida typ. I sådana webbundersökningar brukar SD snarare få omkring 90%.
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Godwin's law

Du börjar bli tramsig nu. Jag förstår att ditt syfte är att bryta framgångskänslan & förhindra att dessa opinionssiffror agerar "självuppfyllande", och det framgår att du börjar bli desperat & frustrerad, men detta är på allt för låg nivå för att ha en chans att fungera. Du har presterat bättre tidigare & tråden behöver lite mothugg emellanåt, men bättre kan du.

Det har ju låtit så hel tiden från sdförnekarna och lika fel har de haft hela tiden. Lika mycket kallduschar kommer det bli för dem i framtiden. Hela sjuklöversammansvärjningen kommer mer eller mindre braka ihop och bli ohållbar i längden när opinionen sviker dem dramatiskt.

Så vi kan verkligen hålla våra huvuden högt, det politiska landskapet står inför och är mitt i ett paradigmskifte.
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Vem bryr sig. Det är hela tre (3) år kvar till nästa val. Därför är det av rent akademisk betydelse vilket ljusår SVT har som första nyhet i Rapport att SD är större i opinionsundersökningar än socialdemokraterna.
Inte alls.
M är tvungna att göra något för att inte bli ett parti under 10%,och ju längre man skjuter på problemet ju mer blöder man.
Men även Sossarna måste agera ,ska vi gissa på regeringsombildning under hösten?
2015-07-25, 09:53
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Mycket klokt inlägg. Val avgörs på valdagen inte i opinionsmätningar.
Tveksamt.
Strategin inför valet avgörs av opinionsundersökningar.
2015-07-25, 09:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Jamen MP är ett gott exempel på ett parti, som ändrat sig avsevärt - och fortfarande ändrar sig - sedan inträdet i riksdagen och maktens korridorer.
På samma sätt kommer naturligtvis SD-ledningen att fortsätta förändringsarbetet med SD, om nu partiet verkligen vinner den framtida, politiska status, som opinionsmätningarna utlovar. Partiet har redan omvandlats en hel del sedan starten. Eller hur?

Är du seriös? Tom deras främsta företrädare, Romson och Fridolin, är kompletta idioter. Totalt inkompetenta och har följaktligen därför också helt usla förtroendesiffror.
2015-07-25, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Sen man kom in i riksdagen? Man har blivit skickligare, men det är samma politik, man har dock medgett att 90% reduktion troligen är för lite som läget är nu. Vart viill du komma med dina meningslösa insinuationer. Du förefaller allt mer desperat och världsfrånvänd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in