2015-07-24, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det är så absurt att det är svårt att finna ord. De som i val efter val mätt bäst kritiseras för att ha tveksamma mätmetoder som man inte kan lita på.

Ibland har faktiskt USA mycket bra lagar. T ex så får inga opinionsmätningar redovisas viss tid innan ett val.
Vet inte om det finns regler som kan "dra in tillståndet" om redovisad opinionsmätning avviker för mycket från verkligheten men det skulle inte förvåna mig. Det borde i alla fall införas i Sverige.
Här är det ju rena "lockprocenten" som redovisas i SVT, SR, DN, Expressen, Aftonbladet osv....
När det måste läggas på 55% (se Novus valdagsanalys där man måste lägga på 55% på sitt redovisade värde för att uppnå verkligt 12,9 %) på redovisat väljarstöd för att motsvara verkligheten då ska man diskvalificeras och avvecklas.
Sentio är nästan den enda trovärdiga opinionsundersökningen idag. Övriga är rena skämtet.
2015-07-24, 23:30
Medlem
Du menar att SD inte är en framgångssaga? Om nu inte SD är det vilket annat parti menar du på är det? Eller menar du att det är alla andra partier emot SD?
2015-07-24, 23:41
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det var just det jag kommenterade. Dvs övertron på opinionsundersökningar i allmänhet och webbundersökningar i synnerhet. Något mer du undrar över?

Det är ju det vi inte tror på. Eftersom vi vet att vi alltid är underskattade, särskilt i dom "betrodda" undersökningarna som val efter val efter val underskattar Sverigedemokraterna med 4-5 procentenheter.

Så nej, vi tror inte på opinionsmätningar. Dom visar för låga siffror för vårt parti!
2015-07-24, 23:44
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Bara för sakens skull : var tror du då att SD ligger opinionsmässigt ligger då ?

"Han" har alltid sagt att "hans" åsikt är att SD:s verkliga stöd är 0%.

Oklart vad "han" menar med det, det har aldrig framgått.
2015-07-24, 23:49
Medlem
von.Durchfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Detta skall nog ses i en historisk kontext. Som jag och många andra tidigare har skrivit i tråden så har PK-eliten alltid trott att SD har nått sitt tak. Det har egentligen aldrig spelat någon roll vilken nivå SD har legat på för tillfället, denna regel har alltid gällt och gäller fortfarande. Jag tror faktiskt att många inom PK-eliten inte ens kan föreställa sig att SD kommer att nå 25, 30 eller 40 procents väljarstöd. Jag tycker att Jimmie Åkesson tydligt satte fingret på detta i Almedalen och reaktionen från regimmedias sida understryker min poäng.

Denna video publicerades dagarna efter riksdagsvalet 2010 och på den tiden så var taket för SD i kulturmarxisternas ögon runt 6 procent, vilket är tillräckligt få för att ett de skulle anse sig ha råd att gå emot deras väljare. Nu är det sannolikt betydligt mer känsligt för ett företag att göra på detta sätt, men jag tror ändå att vissa mindre företag som är nischade på kulturmarxister fortfarande tror att godhetspoängen och därmed tillhörande stödköp från marxister väger upp för att 25 procent av väljarna undviker dem. Det gäller givetvis inte alla företag och jag har svårt att se att något av de större skulle våga sig på något sådant idag.

Fenomenet förekommer dock fortfarande. Ett mer aktuellt exempel är thairestaurangen i Osby som vägrade låta Sverigedemokraterna hålla sommarfest på restaurangen.

http://www.expressen.se/kvallsposten/sd-nekades-fest-pa-thairestaurangen/

Tilltaget slog dock tillbaka på restaurangen och man kan ju fråga sig hur smart det egentligen är att bannlysa Sverigedemokraterna i ett litet samhälle i Skåne där sd av tradition är starka.

http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/thairestaurang-hotad-nar-sd-portades/

Inte helt lätt för thailändare att vara helt informerade så viss förståelse får man kanske ha.
2015-07-24, 23:56
Medlem
dajevlars avatar
Självklart är alla lyckliga här just nu (kopierar ingens text, men alla som ifrågasätter vår "hybris" kan ju tänka)

Vi är dom som hoppas att Sverige en gång ska bli som det var, när pengarna räckte till det som vi ville, när samhället fungerade och när folk log igenkännande mot varann på gatan och kommenterade vädret –

(i motsats till folk nu som inte kan ens språk (även om man försöker vara snäll och tillmötesgående så är det inte samma sak), misstänksamhet och granatkastningar för att göra allt lite kort).

Många av oss vet att allt kommer att bli sämre oavsett (enligt vad VI räknar som bra), så därför är en stor del av tillfredsställelsen att fler och fler inser vad som gått fel, det skapar en vi- känsla som gör att vi kan komma igen och börja skapa nåt på nytt (vi-känslan inkluderar även en del assimilerade nysvenskar – kan du fatta')…. men nånstans måste flödet stoppas och ombörjningen ske. Typ nu eller igår.

DÄRFÖR - är vi lite gladare idag (för att flera inser…. och först då kan vi börja reparera allt som gått fel)
2015-07-24, 23:56
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Det var just det jag kommenterade. Dvs övertron på opinionsundersökningar i allmänhet och webbundersökningar i synnerhet. Något mer du undrar över?
Du om någon ska inte snacka överhuvudtaget. Varenda läsare i den här tråden kommer ihåg hur du gick igång inför valet och kallade oss idioter som trodde på OU, själv tippade du vad, 8%? Det är liksom inte första gången du varit inne i tråden och gnällt.

Faktum är att OU tenderar underskatta SD i undersökningar, och att Sentio är bäst på att mäta SD... Men intala dig du att inget parti skulle vara villiga att samarbeta med ett SD på 23+% om det får dig att sova bättre.
2015-07-25, 00:06
Medlem
Valaskjalfs avatar
Nä nu jävlar, hur skall detta sluta?
Först över 20%, för att sedan i nästa OU bli Sveriges näst största parti, förbi moderaterna och hack-i-häl på Sossarna!
Som om det inte vore nog så dyker dessutom Powergirl åter upp i tråden, som en av de bästa indikatorerna på SD:s ökande trend.

Tror att det kan bli en spännande höst, även 2015, vi får se.
2015-07-25, 00:11
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Fråga till statistiknördarna: När hände det senast i en opinionsundersökning (avseende vilket parti man skulle rösta på om det var riksdagsval idag) att moderaterna inte hamnar topp 2? Var det under Bo Lundgrens tid som partiledare eller får vi gå ännu längre tillbaka?

Citat:

Majoriteten i denna tråden har nog ingen övertro på undersökningar vad gäller SD's siffror eftersom SD ständigt är underskattade. Hur tänkte du där?
2015-07-25, 00:15
Medlem
8711s avatar
UNDERBART!!

http://avpixlat.info/wp-content/uploads/2015/07/sentio-jul-15.png
2015-07-25, 00:21
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
UNDERBART!!

http://avpixlat.info/wp-content/uploads/2015/07/sentio-jul-15.png

Japp! Och härligt att se KD under spärren, visar att väljarna inte gått på finten med det som Wolodarski skulle kallat "fiska i grumligt vatten" med hon Busken.
2015-07-25, 00:33
Medlem
Snapcounts avatar
Och ja Powergirl.., och andra som betvivlar SD`s framfart i opinionsmålningar..

2009, FRP i Norge : 30,1 %
http://www.nrk.no/norge/frp-fosser-fram-pa-maling-1.6520870

Då är FRP ett liberalistiskt parti, likaså är tongångarna angående : invandring, kriminalitet, tiggeri osv, etc, mm.. helt annorlunda i norge. Höyre och arbeiderpartiet är betydligt mer konservativa i dessa frågor än vad M och S i Sverige. Höyre och Arbeiderpartiet har lyssnat på FRP..

I samtliga dessa frågor har SD ett monopol. Jag törs även säga att "botten" vid valet 2018 är 30,1 % för SD. Om inte 7k gör en helomvändning..

För helvete "Powergirl", svenska politiker och beslutsfattare t.o.m slickar ISIS röv med löften om jobb och lägenheter. Vilket jävla samhälle vill du leva och åldras i ?

Hur fan täcks tror du att hederliga skattebetalare tycker att det är ok ?

(Helt ok att du ej köper SD`s program och har en annan åsikt, men börjar bli lite sur på att du ej följer upp dina kräkningar med svar på ärliga och uppriktiga frågor)
Senast redigerad av Snapcount 2015-07-25 kl. 00:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in