2015-07-23, 19:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Men mobilen färdas ju söderut efter 18:23 , även om tiden 18:30 kan vara lite osäker .
Är du säker på att mobilen färdades söderut? Jag blev tveksam när uppgiften dök upp i tråden, jag har inte sett den bekräftas någonstans.
2015-07-23, 19:47
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Men mobilen färdas ju söderut efter 18:23 , även om tiden 18:30 kan vara lite osäker .
Det finns ingen annan uppgift än att den senast var igång där Lisa försvann. Däremot blev det lite spekulationer då några fattade det som att det var vid fyndplatsen av fodralet den hade pejlats. Polisen sa att det kan vara vid fyndplatsen av fodralet den kan slutat fungera, en slutsats av ett samband m.a.o
2015-07-23, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Är du säker på att mobilen färdades söderut? Jag blev tveksam när uppgiften dök upp i tråden, jag har inte sett den bekräftas någonstans.

Tycker också det är lite konstigt, inte läst just det någonstans, däremot vet vi ungefär var mobildelarna hittades, och det var ju sydöst från kaféet.
2015-07-23, 19:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag är inte så säker på de där sju minutrarna. SMS:et gick 18:23, men när en polis säger att mobilen dog 18:30 kan han ha menat cirka, och att den i själva verket dog av att SMS:et drog ut batteriet. Vad hände efter det? Gick hon till ladan för att ladda, eller hämta reservnyckel? Stannade en svart SUV då och föraren pratade med henne? Eller träffade hon någon i ladan?

Vet vi verkligen att SMS:et skickades 18:23? Jag hävdar att vi inte vet det. Uppgiften kan stamma från en masttömning, men mer troligt kommer den från pappans uppgifter till polisen. Då är det enl gårdagens diskussion tidpunkt för då det mottogs av hans telefon. Vilket inte är samma sak. Jag håller med om att det är mest sannolikt rent allmänt att SMS:et gick fram utan fördröjning. Men den smått besynnerliga tidsskillnaden mellan kollegornas uppgivna avgångstid och angiven meddelandetid tycker jag ändå talar för att sannolikheten ökar för att det kan ha varit en fördröjning med flera minuter.

Däremot håller jag med om att 18:30 är en uppgift man får ta med en nypa salt. Den kom också väldigt tidigt i utredningen och vi har ju som sagt sett tidigare att såna uppgifter kan visa sig vara fel. Å andra sidan är det faktum att telefonen verkar ha förstörts rent fysiskt något som talar för att avbrottet är orsakat av det tycker jag. Varför ska GM ha så bråttom annars att förstöra en obrukbar mobil?

Är alla tidsuppgifter korrekta tror jag mer på att fördröjningen beror på att GM trätt in på scenen mycket snart efter kollegornas avfärd och att hon frivilligt stannat kvar på platsen för att konversera med honom. Det känns helt enkelt mer rimligt än att hon går till ladan av olika föreslagna skäl och att GM av en slump råkar befinna sig där.
2015-07-23, 19:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vet vi verkligen att SMS:et skickades 18:23? Jag hävdar att vi inte vet det. Uppgiften kan stamma från en masttömning, men mer troligt kommer den från pappans uppgifter till polisen. Då är det enl gårdagens diskussion tidpunkt för då det mottogs av hans telefon. Vilket inte är samma sak. Jag håller med om att det är mest sannolikt rent allmänt att SMS:et gick fram utan fördröjning. Men den smått besynnerliga tidsskillnaden mellan kollegornas uppgivna avgångstid och angiven meddelandetid tycker jag ändå talar för att sannolikheten ökar för att det kan ha varit en fördröjning med flera minuter.

Däremot håller jag med om att 18:30 är en uppgift man får ta med en nypa salt. Den kom också väldigt tidigt i utredningen och vi har ju som sagt sett tidigare att såna uppgifter kan visa sig vara fel. Å andra sidan är det faktum att telefonen verkar ha förstörts rent fysiskt något som talar för att avbrottet är orsakat av det tycker jag. Varför ska GM ha så bråttom annars att förstöra en obrukbar mobil?

Är alla tidsuppgifter korrekta tror jag mer på att fördröjningen beror på att GM trätt in på scenen mycket snart efter kollegornas avfärd och att hon frivilligt stannat kvar på platsen för att konversera med honom. Det känns helt enkelt mer rimligt än att hon går till ladan av olika föreslagna skäl och att GM av en slump råkar befinna sig där.
Med tanke på att polisen brukar få uppgifter från teleoperatörer rätt snabbt, inom några timmar, så är det konstigt att polisen inte reviderade tidsuppgiften om den var fel. Under söket var den generös med upplysningar som kunde leda till Lisas återfinnande.
2015-07-23, 19:59
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:

Letat som fan men hittar det inte , det kom två olika uppgifter från två Poliser , ena säger att Cafet kommer sista signalerna från , en annan säger mobilen färdas söderut innan den dör .
Nån med bra minne som minns ?
2015-07-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Natten till tisdag lär det förslagsvis varit ordentligt törstigt och mycket utrymme för slarv.
Onsdag vid initiering av Missing People - Törstig,, till den graden att slarv bli att räkna med.

Om span har legat på litauerna från start, så skulle jag säga Tis-Ons, för vad vet jag - han kanske är en härdad fegis som inte visar/vågar visa sin törst?
Därför tror jag mer att namnen försvunnit i mängden på listan, och att denna specifika misstanke inte fattades förrän Fredag vid fyndplats.

Bakar gärna in detta faktum också, efter som även jag kan intyga det efter att ha sett det med egna ögon:

Landsvägen som ligger i direkt anslutning till platsen, öppnar för väldigt många alternativ.
Drar mig till minnes att "Rohna" uppgett att den var duktigt trafikerad vid den aktuella tidpunkten.
Om inte landsvägen existerat, eller om caféet och ladan mittemot varit de enda fasta punkterna som kunnat knyta andra människor till platsen, hade jag köpt att fokus, och ev. span hade lagts på berörda.
Landsvägens närvaro gör att listan på alternativ blir lång.
Span på Brunte låter rimligt fr.o.m tis-ons, möjligt redan mån... Tror du källan porlade natten till tis el ebbade den ut redan sönd typ kl 18.30?
2015-07-23, 20:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Med tanke på att polisen brukar få uppgifter från teleoperatörer rätt snabbt, inom några timmar, så är det konstigt att polisen inte reviderade tidsuppgiften om den var fel. Under söket var den generös med upplysningar som kunde leda till Lisas återfinnande.

Går det verkligen så snabbt om det är information som bara kan plockas ut från masten? Som jag fattat saken måste de skicka operatörer till angiven mast för att rent fysiskt plocka ut minnesuppgifter ur den och sen analysera alla trafikdata som ligger inuti. Det är nog en annan sak att skicka uppgifter som finns i de centrala servrarna, t ex en viss abonnents alla samtal och SMS enligt de tider som registrerats där.
2015-07-23, 20:07
Medlem
Tomatos avatar
Citat:

GM kan ju teoretiskt sett legat inne på telefonen under måndagen och fått kalla fötter och spridit ut den natten till tisdag.
Men då borde det inte vara den som nu är misstänkt, såvida han inte trodde att söket i det området hade genomförts klart? Det mesta, t.o.m allt om det är rätt man polisen har, tyder på att den togs sönder direkt, som du säger. Och att den kastades under kvällen. Kanske fodralet på väg till Martorp, och resten på hemvägen. Jag förutsätter då att GM tog vägen söder om litauernas hus till Martorp och tillbaka.
2015-07-23, 20:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Går det verkligen så snabbt om det är information som bara kan plockas ut från masten? Som jag fattat saken måste de skicka operatörer till angiven mast för att rent fysiskt plocka ut minnesuppgifter ur den och sen analysera alla trafikdata som ligger inuti. Det är nog en annan sak att skicka uppgifter som finns i de centrala servrarna, t ex en viss abonnents alla samtal och SMS enligt de tider som registrerats där.
Här letade polisen rätt på en försvunnen flicka på några timmar genom att pejla mobilen, tyvärr för sent. (FB) Lindshammar: Ung kvinna mördad! Mordet på Johanna Gurgu.
2015-07-23, 20:11
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Letat som fan men hittar det inte , det kom två olika uppgifter från två Poliser , ena säger att Cafet kommer sista signalerna från , en annan säger mobilen färdas söderut innan den dör .
Nån med bra minne som minns ?
Det var väl Inmodumanus egna beräkningar:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-07-23 kl. 20:13.
2015-07-23, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag såg inte allt, men visst är det helt fantastiskt hur en del kan dra en slutsats som nu nämner. Egentligen är det skitsamma om man tror att MGM är medlem på grova sex-sidor eller inte, om det är rätt GM.

Uppskattar iof att man spånar efter alternativa gm, men just i detta nu tycks foliehattarna tagit över, fullmåne ? nepp jag ironiserar gärna inte någon här, som jag sa för ett par veckor senolisen gick ut med att man var säkra på att Lisa var i området, alltså, man hade då koll på genom mastning, vilka som befann sig i området den aktuella tiden o där efter, därefter behöver man inte vara Einstein o proklamera säga att segern är vår, som nån gjorde igår, som trodde sig kommit på det, tror nog vår svenska polismyndighet har såpass kompetens att dom nog undersökt den saken innan vi ens hunnit andats den saken, en sak man kan filura, laddade mob ut vid sms:et, ville hon sagt nåt mer o sökte laddning, därav fick kontakt med mgm tex vid andra sidan ladan ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in