2015-07-23, 18:42
Medlem
Någon som läst OUn lite noggrannare? Hur stort är SD bland män respektive kvinnor nu?
2015-07-23, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Varför blir man fortfarande kallad obildad bonde när man pratar positivt om SDs framgångar i opinionsmätningarna?

Jämför var ni har ert huvudsakliga stöd med tex mitt parti, M. M har sina väljare främst i välbärgade områden som Lidingö, Vaxholm, Täby, Danderyd, Ekerö, Saltsjöbaden, Östermalm Vellinge, Kungsbacka, Askim, Hovås, Lomma. Där bor det välutbildat folk med inflytande i samhället. De stödjer M som förespråkar öppenhet och som har bidragit till att Sverige fått se de mest liberala asyl- och migrationsreglerna någonsin växa fram.

De som pratar positivt om krafter som vill minska invandringen är väl mest folk som bor i förorten/bruksorter som inte har samma klass som de bor i Saltsjöbaden.
2015-07-23, 18:55
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
SD näst störst är den mest lästa artikeln på svd.se idag.

Förmodligen är spridningen av nyheten ganska stor och eftersom framgång föder framgång så ser vi fram mot artikeln där SD är störst.

...och eftersom framgång föder framgång väljer AB och Expr fullständig tystnad, föga oväntat... (scosi om jag missat något undangömt).

Trodde själv på 25 % och största parti, så är lite besviken, men väntan blir inte lång...
2015-07-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Varför blir man fortfarande kallad obildad bonde när man pratar positivt om SDs framgångar i opinionsmätningarna?

Därför att alla som vågar ifrågasätta rådande politik ska omyndigförklaras för att tystas.

Välkommen till demokraturen Sverige.
Senast redigerad av Sisoedaersoet 2015-07-23 kl. 19:15.
2015-07-23, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av relesvansen
Jämför var ni har ert huvudsakliga stöd med tex mitt parti, M. M har sina väljare främst i välbärgade områden som Lidingö, Vaxholm, Täby, Danderyd, Ekerö, Saltsjöbaden, Östermalm Vellinge, Kungsbacka, Askim, Hovås, Lomma. Där bor det välutbildat folk med inflytande i samhället. De stödjer M som förespråkar öppenhet och som har bidragit till att Sverige fått se de mest liberala asyl- och migrationsreglerna någonsin växa fram.

De som pratar positivt om krafter som vill minska invandringen är väl mest folk som bor i förorten/bruksorter som inte har samma klass som de bor i Saltsjöbaden.

Ja exakt hyckleriet avgör vilket parti man röstar eller gråter på. Fast röstar man på M är man ju enbart ute efter att få mer pengar i plånboken ingenting annat, därav ointresset för migration och integration.
2015-07-23, 18:58
Medlem
Grevelesevis avatar
Man undrar vad som hade hänt med SD:s utveckling från -06 tills dagens datum utan internet.
Mun mot mun metoden går ju mycket långsammare och är inte lika effektiv för opinionsbildning.

Dagens minst sagt häpnadsväckande och politiskt banbrytande mätning har gömts undan ganska effektivt av msm (och snälla sluta fråga vad det betyder, GOOGLA för fan om du missat detta begrepp, det kommer att återkomma rätt ofta i dessa trådar).
Måste väl ändå locka att dra tills sig så många klick (för det hade det blivit).
Att plånboken får stå tillbaka i dessa kärva tidningsdöds-tider får mig att häpna.

Känns ändå som att Nordkorea måste vara gröna av avund hur etablissemanget jobbar i Svedala.
Ja menar ut i världen anses vi vara vi ett av dom mest öppna länderna som finns.

Nu får vi vänta tills Augusti då de "publicerbara" institutet levererar.
Tycker det är roligast med alla bortförklaringar varför opinionen ser ut som den gör.
- "vi har inte varit tydliga nog mot väljarna" säger Carin Jämtin är väl ingen högoddsare direkt.
2015-07-23, 19:03
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimmable
Sentio är inte ett seriöst företag. "Sverigevännerna" hoppar i taket av deras nya undersökning men jag och de flesta svenskar skäms över denna sekt som växer sig allt starkare. Jag har förlorat hoppet om mänskligheten och förbereder mig för en reträtt till ett annat land i Sydamerika. Jag mår illa över att vara svensk idag.

Ha! Du hotar alltså med att lämna de svenska bidragen bakom dig. Vad förväntar du dig för reaktioner? "Åh, snälla vänsterpartist, kan du inte stanna kvar och fortsätta vara arbetslös för mina skattepengar?!" Om du inte är sverigevän gör du helt rätt i att lämna Sverige. Rätt logiskt.

För att hålla oss till ämnet är du välkommen att nämna varför Sentio inte är seriöst. Nämn också gärna några exempel på opinionsinstitut som enligt dig är seriösa. Jag ser fram emot att jämföra senaste valresultat!
2015-07-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Fast det är väl inte så många som säger, seriöst?

Poll of pools blir ju missvisande om det är så att OI konsekvent underskattar SD, vilket även några själva sagt sker. Hela ditt inlägg verkar konstigt. Varför skulle alla OI visa korrekta siffror för SD någon gång? Vad baserar du det på?

Sant! Ibland svårt att inte låta sig dras med.

Det har du rätt i! Svårt att förstå hur KD, Fp och C alla lyckades hålla sig kvar 2014. Obegripligt faktiskt. Lööf kass, en hånleende floskelspruta med det ena mer galna förslaget efter det andra. Ullenhag var ju ett riktigt hatobjekt tillsammans med Ceciliorna. KD sålde sin själ under första mandatperioden.

Finns det stöd för tesen att stödröstandet bibehålls när "stora" partiet blir litet?

Jag vet inte om det finns "stöd" för detta. Men det är ju ett faktum att KD klarat sig kvar i samtliga val sedan man kom in 1991 trots att M:s valresultat varierat mellan 15% och 30% under tiden.
2015-07-23, 19:06
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:

Hur många flyktingförläggningar finns det i Lidingö, Vaxholm, Täby, Danderyd, Ekerö, Saltsjöbaden, Östermalm Vellinge, Kungsbacka, Askim, Hovås och Lomma?
2015-07-23, 19:08
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
- - -
Nu börjar det snart bli dags för ett uppror inom LO.

Kokar redan där, vem på bygget hade trott att svetsaren skulle bli regnbågssosse? Vad Sd ska göra nu är att hårdflörta med jobbarkollektivet. Blue-collar conservatives står ofta långt till höger om SUV-moderaten men röstar paradoxalt (S) av gammal vana. Och kvinnorna! Kriga än hårdare för rätt till heltid i det offentliga etc. "The sky is the limit" som Åkesson sa på gammelsvenska.
2015-07-23, 19:08
Medlem
Citat:

Klart det är så "Svansen"..helt rätt!
2015-07-23, 19:09
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
Jag tror att det är för tidigt att korka upp champagnen. Sentio känns inte helt tillförlitlig.

Det finns två vetenskapliga effekter
Agendasättande journalistik - är det en slump att det SD-understödda Sentio alltid ger Sverigedemokraterna högst siffror? Knappast, det finns givetvis ett värde i att manipulera opinionsundersökningar, för att driva på en utveckling inom migrationsområdet bland övriga partier.

Statistiska centralbyrån som är det mest tillförlitliga institutet med anor tillbaka till 1749 visar siffror på 14,4 % i maj månad. Jag tror siffrorna visserligen kanske gått upp något, men 23,3 % - är inte det lite väl entusiastiskt?

"Coolhetsfaktorn" - unga respondenter svarar på partiet de tycker är coolt och inte nödvändigtvis vilket parti de kommer rösta på. Därav är SD överskattade i denna mätning.

"Urval" - 1064 personer är inte riktigt hela folket. Det betyder att 0,0009 % av folket har svarat. SCB hade 12091 personer i maj som svarade på opinionsundersökningen.

Vilken fråga har ställts?
Ponera att de höga siffrorna stämmer, kan man också fundera om vilken fråga som ställs till respondenderna i Sentios väljarundersökning.

SD må vara det val man gör idag, när allt känns hopplöst, men som Stefan Löfven brukar säga: den verkliga opinionsundersökningen sker på valdagen. Och oavsett vad man tycker om Löfven så har han faktiskt rätt: finns många som kommer strömma tillbaka till S och M när valdagen närmar sig. Så har det alltid varit.
Värdelösa ursäkter som inte har någon fakta bakom sig. Coolhetsfaktor? Vad fan? Vad gör du i den här tråden när du inte förstår att 1064 personer faktiskt representerar hela folket? Varför skriver du när du inte har en aning om hur statistik fungerar? Sentios fråga borde vara vilket parti man skulle rösta på om det vore val idag, eller tror du att Sentio vill vikta upp SD mer än vad de ligger på?
Din dumhet och okunskap gör mig lite ledsen och irriterad.

"Vi är 76,7%!"

Äckliga jävlar. Nu får de äta sina ord.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in