2015-07-23, 10:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausalitet
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880

Vad säger vi om SIFOs analys?
Varje gång Toivo Sjörén gör någon form av framträdande eller skriver något så måste detta citat direkt läsas upp, mekaniskt helt utan några känslor, bara knastertorrt återupprepas:
Citat:
Ursprungligen postat av Toivo Sjörén
SD har nått sitt tak, det ligger på 8.1%
2015-07-23, 10:22
Medlem
Kausalitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storus Pittus
Lars Wilderäng uppmärksammar det på sin blogg. Han är inte msm men bloggen har stor spridning.
http://cornucopia.cornubot.se/2015/07/sentio-sd-nu-storre-moderaterna.html

/SP
Edit: Tvåa på den såg jag

Vad är MSM? Ursäkta frågan.
2015-07-23, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Det är väl för h-e ingen som blir "rik" på lönearbete i Sverige? Världens absolut högsta marginalskatter och lägsta brytpunkter för löneskatter gjorde M knappt någonting åt på åtta år.

I socialdemokraternas Sverige så är man ju "rik" om man så tjänar som en någorlunda gymanielärare. Redan där bjuds man in till den högsta skattesatsen. I andra länder ska man tjäna mångmiljonbelopp innan man hamnar där.

Offtopic. Men SD ska nog inte söka sig i V-riktningen där man hetsar mot folk som tjänar som en normal civilingenjör eller läkare såsom några slags stormrika ärkekapitalister.

Hade vi inte haft en enorm dold utgift i Sverige så hade den höga skattesatsen kunnat erbjuda en fin välfärd. Denna välfärd får andra länder med lägre skattesats bekosta själva
2015-07-23, 10:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storus Pittus
Lars Wilderäng uppmärksammar det på sin blogg. Han är inte msm men bloggen har stor spridning.
http://cornucopia.cornubot.se/2015/07/sentio-sd-nu-storre-moderaterna.html

/SP
Edit: Tvåa på den såg jag
Lars Wilderäng har väl förmodligen fler läsare än de flesta dagstidningar, så visst sprids detta.

Vi får ha en liten spaning om vem i MSM som blir först att nämna dessa siffror.

SVT-Text brukar ha en notis om det flesta opinionsundersökningar, men som vanligt inte ett pip om Sentio.
2015-07-23, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Tvärtom min vän, tvärtom. SD kommer att fortsätta öka, inte minst för att sprängattentat och skjutningar fortsätter att öka. Nu börjar det bli mer och mer pang-pang även i Sveriges kungliga huvudstad. Därför skulle det vara intressant att se opinonssiffror för Stockholm, som av tradition varit något mer återhållsam med sina sverigevänliga sympatier. Vinden har vänt även i Stockholm, var så säker på det.

Sd:s resultat i OU har sett likadant ut i flera år. Några månader går man upp sen har man en månad eller två där det går lite trögare.
Enda möjligheten att jag ser att SD fortsätter öka i samma takt utan en liten nedgång först är att det har kommit en ketchupeffekt. Men den ser ut att redan hållt på ett tag . Jag menar 11 procentenheter och nästan en dubbling(igen) på 10 månader. Kan vara att folk ser att det mer eller mindre börjar bli legitimt att rösta på dom då det är snart det partiet flest röstar på.
Men som sagt mina pengar ligger på att en liten tillbakagång sker i augusti eller september.

Men vem vet

Ska bara bli intressant och se om dom fortfarande kommer köra med "70% har inte röstat på SD" om SD blir största partiet i valet 2018 .
2015-07-23, 10:31
Medlem
Bajsolle1s avatar
Idag 23/7-2015 gick för första gången Sverigedemokraterna om Moderaterna i en undersökning och slickar nacken på Såssarna med bra någon procent knappt det ens !

SENTIO:
V 6,4 (-0,5)
S 24,1 (+0,2)
MP 6,4 (-0,4)
SD 23,3 (+1,2)
C 6,7 (+0,4)
FP 4,4 (+0,7)
KD 3,1 (+1,0)
M 20,8 (-3,0)

- SD är troligen strax Sveriges största enskilda och mest uteslutna parti ur Riksdagssamarbetet , Såssarna kommer att bli odrägliga att ha att göra med i höst och börja ta till Autonoma vänster allierade för att ställa till det för SD hot med våld inte otänkbart.

http://avpixlat.info/2015/07/23/sentio-juli-sd-nast-storst-med-all-time-high-pa-233/
Senast redigerad av Bajsolle1 2015-07-23 kl. 10:38.
2015-07-23, 10:35
Medlem
thewellovedones avatar
SD, näst största parti på 23,3% Man föreställer sig att man ska bete som ett partajande klappmongo när sådan siffror kommer men istället så bara stirrar man på siffrorna helt ställd liksom, ungefär som smileyn jag använder. Fina siffror, må SD bli Sveriges största parti
Senast redigerad av thewellovedone 2015-07-23 kl. 10:37.
2015-07-23, 10:38
Medlem
BaraBiffens avatar
Låten passar in mer nu än vad den gjorde 2010!

Vi är på gång nu - https://www.youtube.com/watch?v=w5OsLwnY6uc
Medlem
longbow4ys avatar
SD 23,3%
SVMP 36,9%
Alliansen 35%

Om SD hämtar 5 procentenheter från de rödgröna och 4 procentenheter från de borgerliga:

SD 23,3% =>32,3%
SVMP 36,9%=> 31,9%
Alliansen 35% =>31%

Låter det omöjligt? Nej, inte när M går ner 3% i en undersökning.

När? Efter budgetdebatten i riksdagen i höst.
Medlem
Man ska inte peka finger sa programledaren till inringaren i dagens Ring P1 i Sr som pekade på den undermåliga åldringsvården och kostnaden för flyktingindustrin. 1% till till SD tänkte jag.Glappet mellan vad fler och fler vill säga och det som är tillåtet blir större och större. Hur ska media förhålla sig när SD när 30-35% för där är vi ju om ett år.
2015-07-23, 10:46
Medlem
SDs tak 8,1%. Toivio Sjören sifo juni 2014

Med de problem Sverige har; hög ungdomsarbetslöshet, Skolresultaten som dras ner av MENA och subsahara, segregering med ökat våld, skenande migrationskostnader, bostadsbrist.

Som lösning på de problemen föreslår och genomför 7 klövern en ökad invandring utan ID koll och lånar pengar till vansinnet dessutom.

Det teoretiska taket för SD är 67% en tredjedel av befolkning är kunskapsresistent och har bristande förmåga att uppfatta verkligheten. Så så högt kommer man inte nå. Men egen majoritet ligger inom räckhåll så länge 7 klöver håller fast vid galenskaperna.

Jag tror att fler och fler nu törs säga öppet att man stöder SD och att de i sin tur leder till en accelererad ökning för SD i opinionen.

Flera av mina kompisar gjorde tidningarnas valkompass inför valet i höstas. Även de som röstade, mp och s hade störst samstämmighet med SD. Trots detta ville man inte rösta SD för man identifierades sig själv som sosse eller miljöpartist.

Att fler inte stöder SD är enbart en imagefråga. De kommer gå fort till 30%
Senast redigerad av rusellpeters 2015-07-23 kl. 10:52.
2015-07-23, 10:51
Medlem
Kalksalpeters avatar
Med sentios siffror i valsimulatorn blir det följande mandatfördelning

V 24
S 92
MP 24
SD 88
C 25
FP 17
KD 0
M 79