2015-07-22, 22:12
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Teorier, ja, inte påståenden. Du påstod att föraren har hörts två gånger, det är skillnad.

Förlåt så mycket då heliga Birgitta. Du gillar dock att ha teorier om just den här SUV:en, det kan du inte prata bort.
2015-07-22, 22:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det var ett namnbyte som heter duga. Kan det vara bara på FB han har det namnet?
Han är född 27/4 1977. Går det att kolla om har varit på plats?
Han hette det senare namnet när han utvandrade till Dubai, enligt folkbokföringen. Tyvärr har jag ingen GPS på honom.
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Det kan finnas 2000 till förklaringar till det här brottet, men jag tror fortfarande bara på att det är en mans gärning, och ja jag tror man, för att det är alltid män även om män skall bli kallad för hen, med det sagt har jag inte sagt att det är MGM som är GM, däremot tror jag att bara han sitter inne för att de uteslutit fler än en GM.

Källa på att de uteslutit att det skulle vara två. De grep två. Är det inte sant att MGM den yngre fortfarande är misstänkt?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Delar den uppfattningen. Först och främst - platsuppfattning och situation. Vidare kan det bero på att handsken hittades under tidig måndagen, kort därpå fler fynd längs grusvägen en bit söderut.
Jag tror att utgångsläget i första hand utgick från att detta var en lokal händelse, men att även gick ett detaljerat signalement ut till närliggande distrikt.
El misstänkte farbrorblå redan initialt MGM, satte span på hen? Man kan leda en häst till källan, men inte tvinga den att dricka... De ville inte oroa utan trodde MGM skulle visa var ett levande BO var gömt?
2015-07-22, 22:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Det verkar som om hunden markerade något då, eftersom det blev nytt stort pådrag omkring ladan

På måndagsmorgonen sågs en specialutbildad hund söka igenom ladan mitt emot kaféet där Lisa senast sågs i livet. Och vid 16-tiden blev det på nytt stort pådrag omkring ladan. Polisen gick in med tekniker och uniformerad polis i ladan för att undersöka den plats där man tidigare gjort stora utgrävningar – i samma lada där Lisa Holms handske hittades för en vecka sedan.

Hunden kan ha markerat för likdoft, det betyder inte att ett lik har funnits i ladan. Ponera att den häktades skor har besudlats med likdoft när liket hanterades, den doften kan han därefter ha avsatt i ladan, till exempel genom att den häktade gick omkring med brodern, AJ och hans kollega när de måndag morgon planerade arbetet i ladan.

Handsken kan ha varit besudlad med likdoft.

Om den häktades skor har varit besudlade med likdoft kan han ha besudlat golvet på förarsidan i bilen. Fru och bror kan ha vittnat om att den häktade är den enda som har kört bilen sedan Lisa försvann, det blir då komprometterande för honom.
2015-07-22, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag undrar mer hur journalisten kunde veta att det var en specialutbildad hund. Det kan ha varit en vanlig polisdito. Hur ser man skillnad?

Journalisten kan ha frågat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Jag fick en stark intuition av att polisen visste att BO befann sig nära försvinnandeplatsen, de vände på varje sten o kammade grässtrå meter efter meter... Varför?

Visste kunde dom omöjligt ha gjort, men fynden i sig tydde på att det kunde vara så.
Medlem
Besökte Blomberg idag, caféet, platsen där Lisa hittades m.m.
Kusligt på många sätt, går inte förstå att detta hänt där riktigt.

Detaljer jag tänkte på när jag körde runt:
  • Om MGM befann sig på platsen, hade han bil där? Någon borde väl sett den i så fall?
  • Det är 1,2 km från MGM bostad till Caféet, ca 15 min promenad. Man går väl inte den vägen om man har fordon?
  • Fyndplatserna på denna karta ligger bredvid grusvägen som börjar bredvid MGM bostad. Den är inte stor, men går säkert köra bil på den. Enligt Google Maps verkar det inte finnas någon påfart från norra hållet, kanske gammal maps-bild dock.
  • Det ligger ändå en del hus runt om caféet och MGM bostad. Tror knappast han flyttat Lisa till fots därifrån, skulle vara fruktansvärt stor risk att bli upptäckt. Dessutom omständigt och tungt även om Lisa inte vägde så mycket.

Vad jag tror:
  • Lisa har bragts om Livet i ladan mitt emot Caféet eller i MGM bil. Det som talat emot är att spår garanterat måste finnas i så fall?
  • MGM har kört iväg med Lisa in på grusvägen bredvid sin bostad och placerat ut fynden. Sedan dumpat henne på Martorp. Det som talar emot är att det borde vara riskfyllt att ha Lisa på Martorp i så många dagar.
  • Fynden har inte "tappats" när MGM flyttade lista utan tror de är utplacerade i efterhand - fynd 2 är först utplacerad, fodralet därefter och sist fynd 1.
  • Om det stämmer att MGM köpt pizza i Källby har detta gjorts efter att Lisa dumpats.

Den yngre brodern kan såklart också ha ett finger med i spelet men vi vet inget än så länge. Det enda som kommit fram är att han/dom behandlat Lisa hårt.
Blir intressant att läsa FUP:en sen. Man tycker ju att spår måste finnas någon stans med tanke på att Lisa flyttats så långt, vilket man inte gör utan fordon.
Kanske är så att spår från Lisa inte fastnar i en bil om hon dödats innan hon kördes iväg? Har han/dom behandlat henne hårt/inte varit snälla kan man ju misstänka att Lisa gjort motstånd och då bör väl spår finnas nån stans..

Har inte lusläst hela tråden på ett bra tag så detta kanske är spekulationer som redan gjorts.
Senast redigerad av indianerihagen 2015-07-22 kl. 22:20.
2015-07-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Källa på att de uteslutit att det skulle vara två. De grep två. Är det inte sant att MGM den yngre fortfarande är misstänkt?

Lär dig läsa, jag skriver att det är jag som tror, förra gången ville du ha en källa på en motfråga.
2015-07-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
El misstänkte farbrorblå redan initialt MGM, satte span på hen? Man kan leda en häst till källan, men inte tvinga den att dricka... De ville inte oroa utan trodde MGM skulle visa var ett levande BO var gömt?

Intressant poäng.
Medlem
LibBells avatar
En sak som jag tycker är lite intressant vad gäller tidslinjen är tiden från det att Lisa går till sin moped tills det att hon skickar SMS:et till sin pappa. Det är ungefär 13 minuter. Givetvis kan det vara en viss fördröjning på att SMS:et går iväg, jag vet inte hur vanligt det är i områden med mindre bra mobiltäckning. Tidslinjen ser ut så här:

~18:09 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
~18:10 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, går runt hörnet till sin moped, R och L låser dörren och går till bilen

~18:15 - R och L har lämnat platsen
18:20 - Bussen till Skara som Lowe tar går* (tack anv. herrtanke för denna info)

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa (bekräftat av Polis)
~18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder

Om vi nu förutsätter att tiderna i tidslinjen i sammanfattningen stämmer någorlunda så är det 13 minuter där jag undrar vad Lisa gör. Enligt uppgifter ska det ha varit ett ganska ruskigt väder vilket inte talar för att hon står och surfar på mobilen eller bara hänger innan hon åker hemåt. Om vädret var så dåligt så skulle åtminstone jag velat komma iväg så fort som möjligt. 13 minuter utomhus i dåligt väder är en ganska lång tid. Varför?

- Teori 1. Hon har avtalat en tid med GM. T ex för spritinköp eller någon romantisk anledning. Mötet börjar tryggt och 18:23 avslutas det utan att hon känner sig hotad och hon skickar SMS:et och därefter påbörjar GM sitt brott.

- Teori 2. Hon träffar oplanerat (åtminstone från hennes sida) GM och börjar samtala med denne. Mötet börjar tryggt och 18:23 avslutas det utan att hon känner sig hotad och hon skickar SMS:et och därefter påbörjar GM sitt brott.

- Teori 3. Något annat, t ex att hon behöver kissa eller trotsar vädret och surfar på mobilen. Möter GM strax efter 18:23 som därefter påbörjar sitt brott.

Teori 1 känns inte trolig tycker jag. Att döda den man bestämt en träff med känns väldigt riskfyllt då GM inte kan veta vilka Lisa berättat om träffen för och dessutom att det sannolikt finns digitala spår i deras kommunikation vid bokning av träffen.

Teori 2 innebär att GM måste träffat Lisa ganska omgående när hon går runt hörnet till sin moped och då sannolikt lurpassat på en möjlighet. Vilket lutar åt ett planerat brott då GM måste ha funnits precis i Cafeéts närhet vid 18:10 utan att bli sedd av övriga anställda, vilket kräver lite försiktighet och planering.

Teori 3 lutar åt ett spontant/oplanerat brott där en möjlighet öppnar sig för GM strax efter 18:23 (eftersom GM inte kunde veta att hon skulle finnas kvar vid 18:23).

Ett planerat brott öppnar upp för en GM som försöker sätta dit litauerna genom att plantera kropp och bevis (genom för MGM komprimerande fyndplats och spår av Lisas tillhörigheter som i princip leder till Litauerna bostad).

Ett oplanerat brott pekar nog mycket på litauerna då stressen gör att dåliga besluts tas (genom för MGM komprimerande fyndplatsen och spåren av Lisas tillhörigheter som leder i princip till Litauernas bostad).

Oavsett om det var planerat eller ej så är det även intressant med handsken i ladan mittemot Cafeét.

Om det stämmer som någon skrev i inlägg för någon dag sedan att handsken inte fanns där vid första genomsökningen av ladan men fanns där efter så kan man ju fundera på vilka motiv GM (som måste vara den som planterat handsken där) har att plantera handsken där?

- Teori 1. De planerade brottsscenariot (och det konspiratoriska scenariot). GM vill behålla fokus på området och litauerna (som ju gjort jobb i ladan).

- Teori 2. Det oplanerade brottscenariot (att litauerna gjort det). GM (litauerna) vill få Polisens och MPs fokus på ladan för att få jobba i lugn och ro med att flytta kroppen från Martorp till ett säkrare ställe.

Oavsett så hoppas och tror jag att Polisen har koll på läget och har rätt GM bakom lås och bom. Alltså ett oplanerat brott med många dåliga beslut av GM på som pekar rakt till honom. Fast lite spännande är det ju med lite mer konspiratoriska teorier .
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Journalisten kan ha frågat.
I så fall hade han talat om vad det var för hund, om polisen hade svarat, vilket jag tvivlar. Med lite journalistfantasi kan man kalla en vanlig polisdito specialutbildad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in