2015-07-21, 23:56
Medlem
Konservativ-Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad säger statistiken om grova sexualbrott, brukar gärningsmannen vara känd av myndigheterna sedan tidigare? Jag har för mig att gärningspersonen ofta är känd, kanske även straffad, men jag ska kanske låta det vara osagt?
Ja, du... Lite osäker där... Om jag ska våga mig på en gissning så tror jag att gärningsmannen oftast är okänd sedan tidigare, åtminstone för just den typen av brott. Men de kan kan vara kända för andra typer av brott.

Samtidigt finns det även en del kända sexualförbrytare som återfaller mer än en gång och även döms mer än en gång för likartad brottslighet, men de bör vara relativt få.
2015-07-21, 23:56
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Detta resonemang tycker jag är klockrent !

Låt mig spåna litet:

Säg att du är den äldre brodern och du har nyss gjort ett misslyckat våldtäktsförsök som urartat till mord.

Tanke nummer ett som kommer efter kallduschen borde ju vara att för stunden undanröja alla spår av vad som hänt.

I den situationen tror jag inte att det första man tänker är att berätta det för brorsan eller kvinnan/sambon.

Jag tror inte heller att man tänker optimalt utan mer att nu måste jag lösa problemet kvickt som fan och gömma undan alla spår just för stunden.

Då kan han inte åka hem med kroppen eftersom där är brorsan och kvinnan/sambon och kan givetvis få syn på vad man gör.

Det kanske var helt naturligt att lösa det på snabbast tänkbara sätt för att upprätthålla skenet att inget hade hänt.

Han gömmer henne kvickt på Mantorps gård för det är ett ställe som lämpar sig för en kvick dump för att vinna lite tid då ingen kommer vara där det närmsta dygnet.

Den platsen känner han ju till och vet att där rör sig ingen eftersom han varit där ofta.
Nej resonemanget är långt ifrån klockrent.
I det fall han gett sig på LH med avsikt att våldta henne kan dödandet vara planerat från början.
Han hade kanske tänkt att förlusta sig med en svensk tonårstjej för att sedan kallt mörda henne.
Efter en våldtäkt eller ett våldtäktsförsök på bygden finns liksom ingen återvändo, givetvis vill man inte ha en LH i livet som pekar ut och vittnar.
Mycket dösnack om olyckshändelse" att LH mördades, GM kan mycket väl ha haft det i tanken från början. Våldtäkt och mord för att komma undan brottet och fortsätta som vanligt på orten som en gris.
2015-07-21, 23:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Gärningspersonen har kanske inte flyttat kroppen ifrån en arbetsplats till en annan, vad sägs om flytt från bil till Martorp? Jag utgår ifrån att brottsplatsen är i ett fordon i resonemanget.
Kan fordonet knytas till GM, så är det samma sak. Flytt från plats som kan knytas till GM till en plats som kan knytas till samma person är meningslöst.
2015-07-21, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Dessutom hade det inte hjälpt att göra sig av med mobilen i efterhand.

Mobilen var nog kvar hemma
2015-07-21, 23:58
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomense
Behöver inte fråga honom, känner honom så pass väl att det inte kan va möjligt. Varför har inte grannarna som bor vägg i vägg med Litauerna bäst insyn?
Som jag nämnde tidigare så var det inte en granne som skulle ha varit vittne till kaffedrickandet, utan någon bekant, sannolikt litauer, som passerat och sett dem fika.
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vatchareeyas mördare lade kroppen så den skulle hittas. Men det var inte av omsorg om de anhöriga. Det fanns spår på kroppen, så den mördaren hade inte det i åtanke.

Förhoppningsvis finns det spår även på Lisas kropp.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Antingen trollar du eller så ser du alldeles för mycket film.
......Vilken sund människa som helst försöker att rentvå sig själv och sina nära och kära i första hand!
Inte sin arbetsgivare!
För att idén om litauerna som brottsplatsstädare ska hålla, måste en trovärdig "affär" presenteras. Hur mycket skulle en sådan befrielse vara värd för en man med ställning ? En miljon ? Säkert. Fanns de resurserna ? Troligen. Vilka risker skulle litauerna vara beredda att ta för en lyxvilla i Litauen ?
Hela situationen känns främmande för mig, så jag vet inte, om det kunnat inträffa. Cyniker brukar säga att allt är till salu bara priset är det rätta. Jag vill helst inte tro det, men hela diskussionen handlar ju om det ena beteendet galnare än det andra.
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Då menar du att MGM planerats detta? Och att det inte var i stunden det skedde...
Jag menar varför ska man annars byta mobil? Hit och dit?
jag menar ingenting ! endast att det är vanligt att vem som helst kan ha mer än en mobil !
och MGM är inte åtalad ännu !
2015-07-21, 23:59
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Bra frågor, som nog ingen av oss här kan svara på.

Men troligvis var den äldre brodern en boss i hemmet, vad annars. Den yngre brodern var nog lite återhållsam, kan man tänka sig, för i bostaden fanns ju också äldre broderns fru jämt och ständigt. Om jag var i yngre broderns sits så skulle jag hålla lite låg profil, vara utomhus, borta från bostaden, ute och fiska eller nåt för att hersskapet skulle få vara i fred. Jag kan tänka mig att yngre brodern kan ha kännt sig lite frustrerad att ha en gift par ständigt i närheten.

Vet ej, jag bara tog en funderare.

Det var en himla kul hobbypsykanalys som helt saknar verklighetsförankring.
Tack för underhållningen
Senast redigerad av Kellywoman 2015-07-22 kl. 00:05. Anledning: stavfel
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nej.

Som exempel kan nämnas att det var en rådman som beslutade om den första häktningen på tingsrätten och en annan som beslutade om omhäktningen.
Och vid andra omhäktningen? Vissa sitter häktade i åratal. Hur många rådmän finns det?
Medlem
Om nu MGM har endast EN mobil, och det är den som syns i hans högra ficka,
Då får vi hoppas polisen får ut information om var han befunnit sig den aktuella tiden och när ev brodern ringde för att åka och köpa pizza

Kan man se om MGM varit exakt vid cafeet och senare vid Martorp när ev brodern ringde
Eller ligger dessa platser under samma mast så att säga?
Någon som vet?
2015-07-22, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Dessutom hade det inte hjälpt att göra sig av med mobilen i efterhand.

Ja sant, men om det vore en "kontantkortstelefon" kanske det blir svårt att bevisa att den tillhörde MGM om den är försvunnen och han nekar att den tillhörde honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in