2015-07-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Här kan du se själv just hur olika man bedömer okända människor pga yttre attribut:
https://www.youtube.com/watch?v=LSH9_IWeSK4

Dvs man tror gott om såna som verkar vara rika, framgångsrika och viktiga.

Men de som ser "mindre värda" ut, de tror vi ont om.

I Lisa-fallet är det tre utlänningar som blivit gripna, som är häktade.
Pga "polisiär intuition". Dvs de såg tre utlänningar mitt i svenskbygd och började såklart omedelbart att misstänka dem. Och alla de sammanträffandena som har dykt upp (liket på arbetsplats) de kopplar polisen ihop med balterna.

Men godsägaren - som Äger gården - han blev inte misstänkt pga någon "polisiär intuition". Han är ju rik, framgångsrik och viktig. Polisen Tänker inte ens i banorna att han på något sätt skulle kunna vara skyldig.

Om det hade funnits bevis som Från början pekade direkt på honom, så är det klart att de haffat honom.
Men nu hittade ingen några bevis, bara tre utlänningar/gästarbetare. Och polisen blir färgade av det.

Ja, poliser är Också människor. De reagerar, som jag här förklarat, precis som de flesta andra människor. Vi ser upp till framgångsrika, och vi ser ner på förlorare.
Vi tror ont om förlorare, och vi tror gott om framgångsrika.
Så gör poliser Också - poliser blir inte robotar så fort de tar på sig uniformen. De förlorar inte sina undermedvetna responser och reaktioner bara för att de är poliser.
Fattiga har många många gånger större risk att bli misstänkta för ett brott än en rik. Fattiga har många många gånger högre chans att bli dömda mot sitt nekande/oskyldig än vad en rik.

Rika framgångsrika mördare behandlas med silkesvantar av polisen tillomed.
Se tex på filmen Foxcatcher för ett mycket bra exempel på just det.

Det är det jag påpekade förut. Står det en person med stort inflytande i samhället och språkar med en polis så räcker det nog med att höja stämman lite och visa sin auktoritet i samhället så lunkar förmodligen polisen iväg liksom de flesta andra. Det är ren psykologi...
Senast redigerad av Nybromannen 2015-07-21 kl. 16:04.
2015-07-21, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det som skrivs i den här tråden är spekulationer, sedan finns det bra spekulationer och även helt miserabla.
När man ser till ett fall som mordet på Lisa måste en hel kedja stämma in och den första biten är hur togs Lisa levande eller död från platsen där mopeden fanns till fyndplatsen som är en sträcka på 1,3 km? Påstår man att litauen har transporterat kroppen eller Lisa med bil, måste det finnas bevis för det, som det inte finns.
Varför skriver du då inte tydligt och klart att dina inlägg är spekulationer (svammel)? Du är tvärsäker i dina påståenden hela tiden. Var tydlig Fagro med att du enbart spekulerar!
Citat:
Mordet på Lisa var inget vanligt mordfall, mord sker dagligen i Sverige men det här mordet skiljer sig väsentligt.
På vilket sätt anser du att detta mordfallet "skiljer sig väsentligt"?
Citat:
Det var ca 80 poliser som deltog i sökandet, med ett 20 tal spårhundar, även frivillig militär deltog, Missing People kallades in med ca 1000 personer.
Den som påstår att det här var ett vanligt sök efter en 17 årig tjej som var försvunnen, har inte förstått mycket av det här fallet.
När kroppen officiellt hittades efter 5 dagar lades locket på alltsammans med yppandeförbud, som måste ses som mycket ovanligt.
Varken du eller någon utanför Polisen och Åklagare eller andra med insyn i utredningen vet vad som föranledde insatsen. Dina gissningar är totalt grundlösa.
Citat:
Jag anser fortfarande att det är terrorister bakom Lisas död.
Ja du har ju sett terrorister i tidigare mordfall som du med föga framgång har diskuterat här. Utveckla då på vad du grundar dina tankar om terrorister på. I mina ögon sitter du enbart och fantiserar. Lite substans och källhänvisningar får du prestera.
2015-07-21, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det känns inte vidare bra att han just verkar vara intresserad av grova och våldsamma gärningar av särskilt hänsynslös art mot flickor i yngre tonåren, som man kan utläsa av domen.

Trodde polisen med automatik följde upp sådana personer när ett allvarligt brott hänt men har tydligen fel . Nu har de bestämt sig att köra ut alla resurser på Litauerna tills alla de andra spåren blir iskalla...
2015-07-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Jag tror bara det blev ett missförstånd där. Lyssnar man på presskonferensen, från ca 18:50-20:30 minuter in i videon så klargör de tydligt för händelseförloppet kring fyndet. Missförståndet har troligtvis uppstått kring en fråga som ställs ca 20:09 minuter in i videon. Dock har polisen mycket riktigt inte motsagt sig själva vad gäller detta.

https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM

Så tror som sagt att det bara blev ett missförstånd där.

Men bra att det reds ut så att det inte påbörjas en massa spekulationer utifrån det helt i onödan.

Tack, det är säkert som du skriver. Bra att vi redd ut detta
Jag läste bara tidigare inlägg som skrevs direkt efter presskonferensen och tog för givet att det stämde då ingen opponerade sig
2015-07-21, 16:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Någon som har facebook länk till den spanska resp. Svenska brodern? De behöver undersökas.
https://www.facebook.com/alf*nso.delc*rral (o,o) Rätt innehållslös.
2015-07-21, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Jo säkerligen har han redan hörts.

Så längt som att han ev skulle vara GM har jag ännu inte tänkt.
Men om han skulle kört den svarta bilen (honda?) Så kan han mycket väl vara den som sågs samtala med Lisa vid ladan vid cafet.

Men jag har ännu inte tagit ställning till trovärdigheten hos den debattör som sade sej hört en diskussion om just detta.
Polisen bör ha uppmärksammat i förhöret med den person i cafeets närhet som sett en svart SuV stå och prata med en tjej med hjälm i handen, vid denna tid.
Sen att vittnet läcker till bekanta är synd för det kan ju vara ett trumfkort som polisen vill hålla tyst om tills personen blir förhörd
2015-07-21, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Jo säkerligen har han redan hörts.

Så längt som att han ev skulle vara GM har jag ännu inte tänkt.
Men om han skulle kört den svarta bilen (honda?) Så kan han mycket väl vara den som sågs samtala med Lisa vid ladan vid cafet.

Men jag har ännu inte tagit ställning till trovärdigheten hos den debattör som sade sej hört en diskussion om just detta.

Denna mannen är avförd redan dag 4 efter fösvinnandet.(står att läsa i början av tråden) Så varför detta ältande om honom och hans sjuka fantasier. Det är däremot otrevligt att han får gå på gatorna.
2015-07-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Varför skriver du då inte tydligt och klart att dina inlägg är spekulationer (svammel)? Du är tvärsäker i dina påståenden hela tiden. Var tydlig Fagro med att du enbart spekulerar!

På vilket sätt anser du att detta mordfallet "skiljer sig väsentligt"?

Varken du eller någon utanför Polisen och Åklagare eller andra med insyn i utredningen vet vad som föranledde insatsen. Dina gissningar är totalt grundlösa.

Ja du har ju sett terrorister i tidigare mordfall som du med föga framgång har diskuterat här. Utveckla då på vad du grundar dina tankar om terrorister på. I mina ögon sitter du enbart och fantiserar. Lite substans och källhänvisningar får du prestera.
Det vet alla att det är spekulationer i tråden det som framförs.

Det som skiljer sig i det här fallet var att insatsen var massiv, som exempel kan nämnas att det skedde ett styckmord på en ung tjej i Boden något år sedan.
Åklagarna misstänkte en yngre person från orten att han kört kroppsdelar med sin bil, men det tog nästan två månader innan bilen genomsöktes med likspårhund och de använde endast 1 hund.

Jag anser att den höga polisledningen hade insyn i vad som var orsaken till den massiva insatsen, som kan ses som logisk. De enskilda polismännen kände nog ingenting till.
Man kan säga att det är "Generalerna som dirigerar och soldaterna marscherar."
2015-07-21, 16:17
Avstängd
Jag minns att det stod mycket om AJ i tråden förut om att han har fått ett miljonbelopp och på Facebook skrev de något om att han lurar på pengar.
Och vad jag vill ha sagt är att dessa trådar på nätet om honom är borta, vem rensar detta? Märkligt fall..
2015-07-21, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Polisen bör ha uppmärksammat i förhöret med den person i cafeets närhet som sett en svart SuV stå och prata med en tjej med hjälm i handen, vid denna tid.
Sen att vittnet läcker till bekanta är synd för det kan ju vara ett trumfkort som polisen vill hålla tyst om tills personen blir förhörd

Åter igen på landsbygden så springer inte folk till polisen då alla känner alla. Men ett skvaller kan komma i omlopp och på det viset komma fram här på fb. Kan bara nämna pyromanen på Öland som hann bränna inne många offer innan polisen till slut efter några år och några offer senare kunde binda honom till gärningen. Den mannen var ingen som vågade bråka med eller anmäla. Men på fb skrevs det flitigt om honom vilken psykopat han faktiskt var. Så nej på landet är man rädda för att bli inblandade...
Senast redigerad av Nybromannen 2015-07-21 kl. 16:24.
2015-07-21, 16:20
Medlem
Någon som kan litauiska?
Jau nustatyta, kad abu Bilevičiai birželio 7-osios vakarą, apie 20 val. 30 min., buvo nuvažiavę į degalinę ir jos parduotuvėje nusipirko picą.
google översatt på svenska:
Redan slagit fast att både Bilevičius 7 juni kväll, ca 20 timmar. 30 min., Hade drivits till en bensinstation och färdigköpta pizza.
Har de varit och tankat bilen kl. 20.30? Förmodligen en dålig översättning. Någon här som är bra på språk?
2015-07-21, 16:21
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Här kan du se själv just hur olika man bedömer okända människor pga yttre attribut:
https://www.youtube.com/watch?v=LSH9_IWeSK4

Dvs man tror gott om såna som verkar vara rika, framgångsrika och viktiga.

Men de som ser "mindre värda" ut, de tror vi ont om.

I Lisa-fallet är det tre utlänningar som blivit gripna, som är häktade.
Pga "polisiär intuition". Dvs de såg tre utlänningar mitt i svenskbygd och började såklart omedelbart att misstänka dem. Och alla de sammanträffandena som har dykt upp (liket på arbetsplats) de kopplar polisen ihop med balterna.

Men godsägaren - som Äger gården - han blev inte misstänkt pga någon "polisiär intuition". Han är ju rik, framgångsrik och viktig. Polisen Tänker inte ens i banorna att han på något sätt skulle kunna vara skyldig.

Om det hade funnits bevis som Från början pekade direkt på honom, så är det klart att de haffat honom.
Men nu hittade ingen några bevis, bara tre utlänningar/gästarbetare. Och polisen blir färgade av det.

Ja, poliser är Också människor. De reagerar, som jag här förklarat, precis som de flesta andra människor. Vi ser upp till framgångsrika, och vi ser ner på förlorare.
Vi tror ont om förlorare, och vi tror gott om framgångsrika.
Så gör poliser Också - poliser blir inte robotar så fort de tar på sig uniformen. De förlorar inte sina undermedvetna responser och reaktioner bara för att de är poliser.
Fattiga har många många gånger större risk att bli misstänkta för ett brott än en rik. Fattiga har många många gånger högre chans att bli dömda mot sitt nekande/oskyldig än vad en rik.

Rika framgångsrika mördare behandlas med silkesvantar av polisen tillomed.
Se tex på filmen Foxcatcher för ett mycket bra exempel på just det.

Nja. Nu tillhör jag ju den skaran som inte hatar men ogillar starkt generaliseringar.

För i en grupp finns det ju som bekant alltid olika roller och olika förutsättningar.
Att poliser går på en första känsla är inte det minsta unikt.
Så gör även du och jag.
Och det är ju faktiskt så att ju mer man rotar i skiten desto mer luktar den !
Och då spelar status mindre roll.

Här hade polisen en första känsla som i många andra fall. Känslan sa här att dessa måste höras.
Vilket också gjordes.
Och än idag sitter en utav balterna, inte för att han är balt. Utan för att han inte riktigt har kunnat förklara sej på ett trovärdigt sett.
Till detta tillkommer troligtvis sådant som av balten är svårt att förklara bort.

Varför balter greps och inte godsägaren kan ju gissningsvis bero på deras beteende innan gripandet ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in