2015-07-20, 20:51
Medlem
valleros avatar
Äntligen har bitarna börjat falla på plats. Polisens uttalande idag lämnar inga tvivel om att de har GM, och att de arbetat med rätt teori från början. Förmodligen finns synnerligen graverande, eller rent av direkt bindande tekniska bevis, plus en hel del annat.
Men jag undrar vad som ledde polis och åklagare till slutsatsen att avfärda brodern och frun så pass snabbt? Det känns som att de redan i det läget hade koll på händelseförloppet. Även om den yngre brodern och MGMs fru spräckt hans alibi så räcker inte det. De hade kunnat vara djupt insyltade och försökt skylla ifrån sig, t.ex. (nu är de dessutom inte avfärdade från ett kommande åtal angående skyddande av brottsling, men de har avfärdats som delaktiga i mordet på Lisa). Det måste funnits något annat från början som pekade ut just den äldre brodern som GM.
2015-07-20, 20:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Därför att där finns massor av blodspår. Man måste kolla om det finns humant blod bland allt djurblod, och det tar tid.

Det blodet fanns där även när handsken hittades, ladan undersöktes även då. Menar du att polisen söker efter blod på alla ytor som finns om inte skäl finns för det?

Om man hittar en styckad människa eller knivskuren eller stucken kropp så blir blodspår genast av intresse, knappast annars. Särskilt om det finns ett styckningsrum med i bilden. Ja, jag tror att kroppen styckades i ladan och att den häktades skoavtryck eller fingeravtryck finns i Lisas blod, litauern kan inte förklara det med att han jobbar på fastigheten då han inte har några arbetsuppgifter i den delen(styckningsrummet) av ladan, jag tror faktiskt så.
2015-07-20, 20:52
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Hur stor är sannolikheten att den som hittar/upptäcker en död människa skulle ha sex med denna?
Väldigt liten skulle jag tro.

Ja. Tack och lov.
2015-07-20, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det är inte säkert att det är just den bilen som AJ försökte byta/sälja som avskrivits, för det skrevs ju:
"Det finns minst en annan bil som undersökts i mordutredningen."
Och det betyder ju att det sannolikt finns mera än en bil som som undersökts i mordutredningen.

Desutom skriver dom att den bil som avförts:
"lämnades in på en verkstad dagarna efter Lisa Holms försvinnande."
Och det var ju INTE tillfället med AJs bil som AJ försökt byta inn/sälja den 26 Juni, 2015,
altså 20 dagar efter Lisa's försvinnande !

http://www.expressen.se/gt/sa-viktig-ar-brodernas-bil-for-lisa-holm-fallet/

"Nu har polisen haft den litauiska bilen i beslag i över en månad.
– Om de kan hitta något spårmaterial som kan binda henne till deras bil så är de en bra bit på väg. Om inte så är det inget bra. Då måste de hitta en annan bil som de kan ha använt sig av.
GT har sökt åklagare Lars-Göran Wennerholm, som leder förundersökningen för att fråga om bilen.
Vad gäller resultatet från genomgången av bilen är det locket på från polisen.
– Jag kan inte kommentera den tekniska undersökningen av bilen, säger kriminalkommissarie Lars Johansson vid Skövdepolisen.
Det finns minst en annan bil som undersökts i mordutredningen. Den har koppling till Blomberg och lämnades in på en verkstad dagarna efter Lisa Holms försvinnande.
– Bilen har undersökts och är avförd från utredningen, säger Lars Johansson.

De slutgiltiga analyssvaren på all spårsäkring som utredarna har skickat till Nationellt forensiskt centrum beräknas dröja minst två veckor till."

Trodde de menade den övergivna mercedesen i skogen har den redan sållats bort?
2015-07-20, 20:53
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag vet det, jag har uppgifter på att hon var INTE styckad, men "hårt åtgången".
Oavsett så är det ju fritt fram att välja vad man vill tro på, förresten är ju 98% av det vi diskuterar spekulationer av olika grad av trovärdighet. Vill du ha enbart vad som är sant blir det svårt att navigera i tråden, men jag tror du har nästan allt vad som är bekräftat i enbart sammanfattningarna av tråden i starten.

Med "Hårt åtgången" menas förruttnelseprosessen,5 dagar i varmt väder gör ingen kropp angenäm att se på.Det mest konstiga är att ingen människa känt liklukten som måste ha känts på flera hundra meters radie.Det måste ju befunint sig människor i omgivningen.
Senast redigerad av joxarn 2015-07-20 kl. 20:57.
2015-07-20, 20:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det blodet fanns där även när handsken hittades, ladan undersöktes även då. Menar du att polisen söker efter blod på alla ytor som finns om inte skäl finns för det?

Om man hittar en styckad människa eller knivskuren eller stucken kropp så blir blodspår genast av intresse, knappast annars. Särskilt om det finns ett styckningsrum med i bilden. Ja, jag tror att kroppen styckades i ladan och att den häktades skoavtryck eller fingeravtryck finns i Lisas blod, litauern kan inte förklara det med att han jobbar på fastigheten då han inte har några arbetsuppgifter i den delen(styckningsrummet) av ladan, jag tror faktiskt så.
Nej, det menar jag inte. Skäl uppstod, och då började man leta bland allt blod från harar, rådjur, älgar, enhörningar etc.
2015-07-20, 20:54
Medlem
knegiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Och deras familj som så ivrigt ställde upp på intervjuer INNAN frisläppandet??

Det där yppandeförbudet förklarar ju inte ett dugg det märkliga beteendet att gå totalt under jorden.

Det gör man endast av en enda anledning.
Man har själv pekat ut sin bror och vet om att denna är skyldig.

Det låter som att du litar på Aftonbladet & co mer än vad jag gör. Mig veterligen skriver AB det som säljer, och just nu är det inte att stå upp för några på sannolika skäl misstänkta gästarbetare. Därmed inte sagt att litauerna gjorde just den analysen, snarare att det är ur deras synvinkel självklart (och de har fått tillfälle att tala med familjen).

Man kan resonera på ungefär samma sätt om deras återflyttning till Litauen - vi går alla till grytet när vi söker trygghet. Man står upp för andra om man törs.

Detta är f.ö. ingen diskussion om deras skuld, det låter som att polisen har torrt på fötterna, snarare om argumentationen om sådan.
2015-07-20, 20:55
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag vet det, jag har uppgifter på att hon var INTE styckad, men "hårt åtgången".
Oavsett så är det ju fritt fram att välja vad man vill tro på, förresten är ju 98% av det vi diskuterar spekulationer av olika grad av trovärdighet. Vill du ha enbart vad som är sant blir det svårt att navigera i tråden, men jag tror du har nästan allt vad som är bekräftat i enbart sammanfattningarna av tråden i starten.

Jag uppfattade det som att du undrade om det fanns några bekräftade uppgifter kring detta.

Citat:
Jag undrar dock vad som menas med att Lisas kropp "var illa åtgången", ihjälslagen med något verktyg?
(Fått info om detta från flera)

Vore skönt om detta klarades upp utan frågetecken.

Uppfattade det som att du inte efterfrågade några spekulationer eller rykten, utan bekräftade uppgifter som sagt. Annars är det ju rätt svårt att reda ut frågetecknen.
Men men, jag missuppfattade väl det du skrev då...
2015-07-20, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du läste inte fel, det finns en obekräftad film av köpet från butiken.
Det är vad som sägs, det säger inte vilken av bröderna, om det är båda som syns är det heller inget alibi för dom ?jligger lisa kvar i bilen ? shit, vad vet man
2015-07-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Med "Hårt åtgången" menas förruttnelseprosessen,5 dagar i varmt väder gör ingen kropp angenäm att se på.
Nej, det var inte det som det syftade på. Då hade de sagt det, hårt åtgången i sammanhanget fysiskt våld. Hade det varit enbart det hade han utryckt sig annorlunda. Typ "mogen", tyvärr rätt hård enkel jargong. Ett sätt att skydda sig mentalt på.
2015-07-20, 21:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Det är vad som sägs, det säger inte vilken av bröderna, om det är båda som syns är det heller inget alibi för dom ?jligger lisa kvar i bilen ? shit, vad vet man
Inget alibi men det måste ha varit en snabbt överstökad historia, hon försvinner, förs en bit bort levande, mördas, liket släpas iväg och göms.
Bara där lär det ha gått 20 min, våldtas det lägg på en stund till, sen tillbaka och hämta brodern och åka köpa pizza.

Mördarn måste hållit högt tempo om han var med på filmen.
2015-07-20, 21:01
Medlem
Uppgiften att hon skulle hittats i en dynbox.....Om det stämmer,var kom den ifrån?Har man sådana vid ladugårdar..eller var det något som kom från litauernas hem..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in