2015-07-20, 01:00
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Inte omöjligt faktiskt med tanke på den skåpbil som boende har rapporterat till polis med män som talade öststatsdialekt och frågade unga flickor om vägen.

Även brödernas mamma som berättade att vänner till bröderna hade sett dom fika vid tidpunkten för Lisas försvinnande. De vännerna har ju ingen identifierat.

Citerar mig själv angående detta med att Lisa har setts prata med någon framför ladan. Jag hittar inte posten där en boende berättade att andra balter satt med karta och frågade unga flickor om vägen. Flickorna hade tyckt att dom var obehagliga.

Vet inget om sanningshalten i detta men intressant nu när detta kommer upp igen men allt detta måste ju vara checkat av polis.
2015-07-20, 01:00
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
jag tror inte på detta så hoppa inte på mig om jag tänker ologiskt...Jag vill bara lägga fram en teori så god som nån annan.

AJ Har fått ett nummer till svärdottern (som kanske kan engelska) att användas vid krissituationer. Låter inte helt otroligt. Vem ska han annars vända sig till om litauerna t ex är med om en bilkrock? Han ringer den yngre broderns fru. Sen har han, mamman och den yngre broderns fru ett samtal över telefon. Återigen låter det inte helt otroligt.
Det verkar som att brödernas syster bor hemma? När de inte fick tag på bröderna eller frun, eller hörde något, sedan fredagskvällen kan jag tänka mig att hon ringde runt till alla man kunde få fatt på i området?
2015-07-20, 01:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Du måste förstå vad de olika misstankegraderna handlar om.
De handlar om ifall det finns skäl att Åtala någon.
Inte om den är skyldig eller oskyldig, utan om det finns skäl att Åtala någon.
Häktningen i sig syftar till att kunna använda sig av tvångsmedel för att utreda ett brott, tex häktning men även att förhindra den misstänkte att resa iväg eller manipulera bevisen.

Så i detta fall blev de ter balterna först skäligen häktade. Det blev de för att kunna utöva tvångsmedel på dem.
De släppte två av dem och höjde misstankegraden för den siste till sannolika skäl.
Bevisingen behöver emellertid inte vara så stark att åklagaren kan/ska åtala.

Men det handlar även om vad för slags straff den misstänkte kan få. Dvs det teoretiska straffet har betydelse för vilken misstankegrad. Åklagaren Måste alltså säga på sannolika skäl om brottet i sig ger srtaff på mer än ett år.
Så Vem som helst som hade blivit misstänkt för Lisas mord (eller inblandning i mordet på något sät) blir alltså automatiskt häktade på sannolika skäl.

Men som sagt, de två andra, blev frisläppta.
"I de fall då det inte finns fängelse i mer än två år i straffskalan för det brott som personen misstänks ha begått får han eller hon inte häktas om det är uppenbart att skäl för häktning saknas".
Ser du? om det är Uppenbart att skäl för häktning saknas!!
Uppenbart.
De två släpptes alltså för att de inte hade Något bevis Alls för deras inblandning.

BARA den högsta misstankegraden kräver Objektiva bevis.
"Tillräckliga skäl för att väcka åtal är den högsta graden av brottsmisstanke i svensk rätt. Då tillräckliga skäl för åtal föreligger ska åklagaren på objektiva grunder kunna förvänta sig en fällande dom i domstol. För att uppnå denna grad av misstanke måste det alltså finnas starka och tydliga bevis som talar för att det är just den misstänkte personen som begått det aktuella brottet."

Men som du vet är inte den häktade misstänkt på tillräckliga skäl.

det finns alltså Inga objektiva bevis.
Inga.

Dels har alltså de två släppts eftersom det alltså inte finns några bevis - alls - som hade pekat på dem, och dels finns det alltså Inga - inga - bevis som pekar på den kvarvarande häktade.

Det finns Endast "polisiär intuition" tillsammans med indicier och sammanträffanden.
Och det räcker bra för att häkta någon som sagt. Det är ett vanligt förfarande, inget ovanligt alls faktiskt.
Du kan ju kalla det genomkorrupt om du vill, men det är så det svenska rättssystemet fungerar i praktiken.
Varför tror du att så många är så kritiska mot polisen? Du trodde väl inte att det bara handlade om vanligt gnäll??
Faktum är att det är Farligt att komma i kontakt med polisen. Dit ska man aldrig gå frivilligt. Risken finns faktiskt att man inte kommer därifrån.

Jag måste dessvärre hålla med Hamilkar och Grandioso. Du docerar om något du inte begriper och påstår en massa saker du inte har minsta täckning för. Att du har ett horn i sidan till rättsväsendet har vi nog alla begripit vid det här laget. Det grumlar helt uppenbart ditt omdöme. Om det sen finns annat som grumlar det också vet bara du själv.
2015-07-20, 01:06
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Önskereprisen: http://www.allabolag.se/360128QQEA/JONSSON_ARNE

Vad är för skillnad för en arbetsgivare att ha gästarbetare anställda jämfört med "vanliga" utländska arbetare?

Varför kallas de gästarbetare? Någon som vet?
2015-07-20, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Kan du tänka dig att få in en sprattlande människa på ca 165 i en bagagelucka som gör allt för att bli kvar på utsidan, man håller sig i kanter och spjärnar emot allt vad man kan. I en lada behöver du inte hålla koll på alla lemmar, men till ladan har dom absolut inte hunnit

Brudar har blivit kidnappade förr i bagageluckor så det är nog inte så svårt...Läste om en som blv bortfört i en bagagelucka som kunde prata med sin pojkvän genom sin mobil därifrån. Sen en timme senare hittade man tjejen död och våldtagen. Så helt otänkbart är det nog iaf inte att LH fördes bort i bagageluckan.

Edit: Länk till fallet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11642630.ab
Senast redigerad av ulvan 2015-07-20 kl. 01:14.
2015-07-20, 01:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Brudar har blivit kidnappade förr i bagageluckor så det är nog inte så svårt...Läste om en som blv bortfört i en bagagelucka som kunde prata med sin pojkvän genom sin mobil därifrån. Sen en timme senare hittade man tjejen död och våldtagen. Så helt otänkbart är det nog iaf inte att LH fördes bort i bagageluckan.
Länk? Antal GM?
2015-07-20, 01:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det verkar som att brödernas syster bor hemma? När de inte fick tag på bröderna eller frun, eller hörde något, sedan fredagskvällen kan jag tänka mig att hon ringde runt till alla man kunde få fatt på i området?

Ja, om inte AJ hörde av sig, så låter det väldigt troligt att hon kan ha ringt runt i området.
2015-07-20, 01:13
Medlem
Citat:
Jag skrev inte att det var omöjligt men det är omöjligt att göra det snabbt och utan spår eller ljud och den tjejen du beskriver låg säkert inte gömd i en byggnad 4 km bort och hennes GM var säkert inte och handlade 5 km ytterligare bort och allt på en timme knappt
2015-07-20, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Länk? Antal GM?
det var EN GM i det fallet.
Kidnappningsvåldtäkt som slutade med att gravid mördades:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11642630.ab
Googla annars kidnappningsvåldtäkt så kommer det upp olika fall där en person blir överfallen och bortförd.

Det var efter jag läste det den där artikeln som jag mer "snöande in" på spåret att LH har blivit bortfört från moppen i bil.
Senast redigerad av ulvan 2015-07-20 kl. 01:20.
2015-07-20, 01:14
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Hänger inte med på allt du skriver. Men advokaten har ingen möjlighet att ta del av vad som sagts i förhör (undersökningssekretess råder väl). Det hon får veta är det som yppats på häktningsförhandlingen eller det som sagts vid de förhör hon själv suttit med vid.
Vad hon har fått ta del av kan ju ingen av oss veta med säkerhet, men det går inte att tolka det hon skriver som att hon inte ha fått ta del av några förhör. Tvärtom indikerar hon att hon har tagit del av förhör genom att insinuera att de medmisstänkta mycket väl kan ljuga för att bli frisläppta.

Hade den tekniska bevisningen stärkts gentemot hennes klient (vid aktuellt tillfälle) så hade hon ju vetat det, eftersom det isf hade framkommit vid häktningsförhandlingen med hennes klient, om det hade haft avgörande betydelse, och då hade hon knappast skrivit som hon gjorde i sitt överklagande.

Sammantaget tolkar jag detta som att hon i sitt överklagande indikerar att de medmisstänktas uppgifter lett till situationen att enbart hennes klient sitter fortsatt häktad och att hon därför påstår att de mycket väl kan ljuga.
2015-07-20, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Jag tycker det talar för. Varför åkte till fiket? De tog tog med soppåsen hemifrån för att kasta den i containern vid fiket.

Sedan är det ingen som har en aning om vad som kunnat finnas i bilens bagage när de handlade.

Vi ska komma ihåg att kroppen hittades i Martorp. Knappast någon förbikörande kan komma i fråga. Inte heller någon charmig spanjor som kanske var på besök, kan tänkas kunna veta att Martop finns. Och veta om situationen i Martorp. Personen som är skyldig måste ha kännedom om Martorp. Åtminstone ha någon koppling till Martorp. Det är inte många personer som passar in i bilden, vad jag förstår.
2015-07-20, 01:24
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Kan du tänka dig att få in en sprattlande människa på ca 165 i en bagagelucka som gör allt för att bli kvar på utsidan, man håller sig i kanter och spjärnar emot allt vad man kan. I en lada behöver du inte hålla koll på alla lemmar, men till ladan har dom absolut inte hunnit

Att ha en skrikande ung kvinna på 165 i en bil,
Lär låta betydligt mindre än att ha skrikande ungdom i en gles lada.
Att trycka in någon i en bil lär gå rätt snabbt.
Även om personen gör motstånd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in