I dagens miljö- och ecotjat förstår jag inte varför man inte lagstiftar så att alla bilar ska ha elektrisk motorvärmare monterade från fabrik. Miljöeffekterna om en bil är uppvärmd eller inte när den kallstartas är odiskutabla och det kostar pisspengar för en fabrikant att sätta in en blockvärmare när bilen tillverkas. Särskilt om det blir lagkrav.
Eftermontera elektrisk motorvärmare kan kosta 6-7000,- och då drar sig många för det. Att eftermontera diesel- eller bensinvärmare kostar betydligt mer.
Jag har beställt ny bil och då ville man ha 6000,- för en motorvärmare + kupevärmaruttag. Biltillverkarna själva tillverkar inga motorvärmare. På DEFA's hemsida finns artikelnummer och beskrivning för hur man monterar den och alla delar lösa kostar snett över 2000,- om jag som privatperson knallar in på en tillbehörsfirma och köper dem. Den angivna monteringstiden för en bilverkstad är satt till 1½ timme. Jag får inte den ekvationen att gå ihop: dom köper säkert in samma sats för 1500,- och om dom debiterar 700,-/timme så borde hela affären kosta ca 3000,- för mig...inte 6000,-.
I norra landsänden hittar du knappt bilar utan motorvärmare och om det förekommer en sån blir folk misstänksamma. "
Hmmm.....det måste vara nån jävla Göteborgsbil det här som är brun av rost under....". Sen har jag sett exempel på bilar där det sitter uttag i fronten men det leder bara in till ett kupévärmaruttag, själva motorvärmaren har man alltså
inte brytt sig om att installera...