2015-07-19, 17:40
Medlem
Jag håller på och letar efter en begagnad bil, från typ 2013-2014. Jag har märkt att i typ 80% av fallen så verkar det inte finnas motorvärmare, kan det verkligen stämma?

Säljarna på t.ex. blocket listar alla möjliga självklara funktioner som ABS, elhissar, yttertemperaturmätare osv, men nämner ofta inget om motorvärmare. Innebär det att dom bara inte har nämnt det, eller att bilen saknar det?

I mitt fall just nu ser det ut så här: Jag letar efter en nyare Ford Focus, och har hittat väldigt få som ser ut att ha värmare. På denna bil så finns värmaren bredvid den nedre strålkastaren (svart plupp), men nästan alla andra bilar ser ut så här , och saknar alltså värmare?

Kan man ens ha en bil utan motorvärmare i sverige? Det är väl rikigt dåligt för bilen att kallstarta hela tiden?
Citera
2015-07-19, 17:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenvarnamnet
Jag håller på och letar efter en begagnad bil, från typ 2013-2014. Jag har märkt att i typ 80% av fallen så verkar det inte finnas motorvärmare, kan det verkligen stämma?

Säljarna på t.ex. blocket listar alla möjliga självklara funktioner som ABS, elhissar, yttertemperaturmätare osv, men nämner ofta inget om motorvärmare. Innebär det att dom bara inte har nämnt det, eller att bilen saknar det?

I mitt fall just nu ser det ut så här: Jag letar efter en nyare Ford Focus, och har hittat väldigt få som ser ut att ha värmare. På denna bil så finns värmaren bredvid den nedre strålkastaren (svart plupp), men nästan alla andra bilar ser ut så här , och saknar alltså värmare?

Kan man ens ha en bil utan motorvärmare i sverige? Det är väl rikigt dåligt för bilen att kallstarta hela tiden?

Ofta vet inte ägaren ens om att det finns en motorvärmare i bilen om den har fabriksmonterad värmare. Man ser ofta bilder på t.ex. volvo som har ladd/motorvärmaruttag i sidan av främre stötfångare men där annonsen över huvudtaget inte nämner något om motorvärmare. (min bil är fabriksutrustad med både el och bensinvärmare samt med laddare. Tjänstebilar i norr har ofta detta).

Min far har under åren haft tjänstebil från volvo och de har i stort sett alltid varit utrustade med bensin/dieselvärmare. Nu är dieselvärmare ofta standard på nyare modeller och därför kanske det inte anges i annonser.

Om du skall hitta en focus med värmare så får du försöka hitta bilar som varit tjänstebilar (i carfax kategoreras de ofta som leasingbilar).
Citera
2015-07-19, 18:20
Medlem
Och varför sitta och stirra sig blind över en motorvärmare? Är väll bara eftermontera en? Behöver ju inte slopa en bil bara för värmaren saknas....

Oftast klarar ni i söder er med endast en dieselvärmare men här i norr räcker det ej...

Bara lämna in på verkstad så monterar dem en elvärmare. Kostar inte så många tusen.
Citera
2015-07-19, 18:39
Medlem
Gores avatar
De flesta här i norr klarar sig med en bränsledriven motor och kupevärmare då den är ungefär dubbelt så kraftig som en elektrisk.....

Mina bensin och dieselvärmare är på 5kw och det finns det inte ett el-motorvärmaruttag som kan leverera detta.

Att det kan vara mer praktiskt med elvärmare ,och belasta batteriet mindre är en helt annan sak.
Men i effekt kan du aldrig komma upp i samma som ex. vis en dieselvärmare.
Citera
2015-07-19, 21:51
Medlem
Mer miljövänligt med elvärmare, då bränslevärmare skickar sina avgaser rakt ut i luften utan någon rening av något slag.

Och det är klart man kan komma upp i mer än 5kW Med elvärmare, men jag vet inte hur vanligt det är med en 20A säkring i ditt vägguttag?

Men tillbaka till topic: Det kan nog stämma att det är väldigt få Fordar med förmonterad motorvärmare (el). Men visst kan man köra bil utan motorvärmare, beroende på vart i Sverige du bor. Verkar som mellan-Sverige om man kollar på de bilar du länkade.

Den bilen som det inte syns något uttag skulle kunna ha i grillen, eller på den sidan som fotografen inte står på, jag ser då ingen. Men troligtvis i fronten på Fordar. Som tidigare sagts så har Volvo en förkärlek att sätta den på sidan, framför vänster framhjul, så det bör inte sitta där.

Men även om det inte finns itrustad så är det inte allt för dyrt att antingen fixa själv eller att låta någon annan fixa dit en. Slangvärmare eller insticksvärmare i så fall, inte kontaktvärmare.

/Linus
Citera
2015-07-19, 21:53
Medlem
Motorvärmare är väl närmast de facto-standard på dieselbilar, men knappast på bensinare. Kan vara duktigt dyrt att eftermontera.
Citera
2015-07-20, 23:27
Medlem
zoombos avatar
I dagens miljö- och ecotjat förstår jag inte varför man inte lagstiftar så att alla bilar ska ha elektrisk motorvärmare monterade från fabrik. Miljöeffekterna om en bil är uppvärmd eller inte när den kallstartas är odiskutabla och det kostar pisspengar för en fabrikant att sätta in en blockvärmare när bilen tillverkas. Särskilt om det blir lagkrav.
Eftermontera elektrisk motorvärmare kan kosta 6-7000,- och då drar sig många för det. Att eftermontera diesel- eller bensinvärmare kostar betydligt mer.

Jag har beställt ny bil och då ville man ha 6000,- för en motorvärmare + kupevärmaruttag. Biltillverkarna själva tillverkar inga motorvärmare. På DEFA's hemsida finns artikelnummer och beskrivning för hur man monterar den och alla delar lösa kostar snett över 2000,- om jag som privatperson knallar in på en tillbehörsfirma och köper dem. Den angivna monteringstiden för en bilverkstad är satt till 1½ timme. Jag får inte den ekvationen att gå ihop: dom köper säkert in samma sats för 1500,- och om dom debiterar 700,-/timme så borde hela affären kosta ca 3000,- för mig...inte 6000,-.

I norra landsänden hittar du knappt bilar utan motorvärmare och om det förekommer en sån blir folk misstänksamma. "Hmmm.....det måste vara nån jävla Göteborgsbil det här som är brun av rost under....". Sen har jag sett exempel på bilar där det sitter uttag i fronten men det leder bara in till ett kupévärmaruttag, själva motorvärmaren har man alltså inte brytt sig om att installera...
Citera
2015-07-21, 01:14
Medlem
På många av dagens motorer går det inte ens att montera en vettig värmare, dom saknar frostpluggar där man förr monterade doppvärmaren för att värma kylvätskan. Idag är det blockvärmare eller i sämsta fall en värmare mot oljetråget.
Det är alltså värmare man monterar mot blocket el oljetråget, effektiviteten jämfört med en doppvärmare, är nära noll.
Citera
2015-07-21, 01:34
Medlem
Många bilar söderut verkar det inte som att man brytt sig om montera elektrisk motorvärmare på.

Här uppe i norr där jag bor så är det ovanligt man inte monterat det.

Ser att många klagar på kontaktvärmare i tråden. Men jag har själv en sådan på min bil och det fungerar bra. Som en klump man bara spänner mot utsidan på blocket. 350w har jag för mig min ligger på i effekt.

Startar bättre vid minus 25grader om man haft värmaren i 3-4 timmar än den startar vid minus 4grader utan att värmaren varit i kopplad.
Citera
2015-07-21, 16:27
Medlem
zoombos avatar
Förr eller senare så kommer man att lagstifta om det men jag förstår inte varför ingen tillverkare vill sticka ut med att vara först med att fabriksmontera det "eftersom man tänker på miljön"? Det om något är väl säljande idag? Att sen ägaren sparar pengar och bilen slits mindre är andra positiva effekter.

Angående blockvärmare, genomströmningsvärmare och kontaktvärmare så kan man säkert ha åsikter om vilken som är bättre eller sämre men samtliga dessa tre är bättre än ingen alls.

På 70-talet och en bit in på 80-talet så hade inte ens alla bilar fabriksmonterad radioantenn utan det fick man köpa extra och sätta in i efterhand. Detsamma gällde även högtalare. Med varierat resultat ska tilläggas, montera en antenn på rätt sätt är inte så tvärenkelt som det låter. Idag har alla bilar både antenn och högtalare.

Dragkrokar var nåt liknande, det var ett rätt stort projekt med att sätta in en sån och man fick borra upp fästhålen själv. OK, det är inte så enkelt även idag men det beror mer på att man måste bort med en massa plastdelar, hålen och gängorna för var dragkroken ska sitta är klart från fabrik. Så jag tror att det kommer att komma förinstallerat inom 5 år.
Citera
2015-07-21, 17:55
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Bilhandlarna plockar ju ur det speciellt i inbytesbilar allt för att vinna på nästa kund. typiskt bilförsäljare dessutom ser de en volvo årsmodell 2011 typ så tar de de slitna däcken som passar och lägger med i paketer
Citera
2015-07-21, 18:55
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Bilhandlarna plockar ju ur det speciellt i inbytesbilar allt för att vinna på nästa kund. typiskt bilförsäljare dessutom ser de en volvo årsmodell 2011 typ så tar de de slitna däcken som passar och lägger med i paketer

Nja... nu är du nog ute på hal is lite, för ingen bilhandlare plockar ur en elektrisk motorvärmare, som tråden handlar om! Om de sen byter fälgar och däck just för att vinna en femma eller två, det får stå för dig. Men då handlar det om mindre nogräknade bilhandlare.

Själv har jag alltid beställt min nästa bil, ny eller begagnad, med elektrisk motor- och kupévärmare.
Alltid gott att gå ut till en uppvärmd bil på morgnarna.

Prislapp landat runt 5-6 tusen och lika mycket om jag vill haft drag.

Sen eftermontering blir alltid dyrare oavsett om det är ny eller begagnad bil. Vid eftermontering från en seriös firma så får man räkna med att de tar runt 1000-1200 per timme.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in