Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Sanning med modifikation. Reservdelar som bromsar, oljefilter, stötdämpare osv. kommer säkert finnas, men var hittar du t.ex. en blinkersspak till en 12 år gammal Nissan?
Det finns massor av smådelar som går sönder på gamla bilar, en del klarar man sig utan men en del andra är helt nödvändiga. Ta bara en sån sak som ABS-givare, en liten skitdetalj som inte kostar några stora pengar, men som är helt nödvändig för att kunna besikta bilen. Nu har jag inte kollat exakt hur eftermarknaden ser ut för just ABS-givare, men jag tror att du förstår hur jag menar.
Förr så lagrade man reservdelar längre. Men idag så nytillverkas större delen av reservdelarna, även efter att bilmodellen tagits ur produktion. Vissa delar med väldigt liten åtgång och låg kostnad kan tillverkas i en mängd som skall motsvara tio års reservdelsförsäljning, men det hör till undantagen.
Hur länge man nytillverkar delar beror på hur länge bilen sålts och hur stor försäljningen är. Standardkomponenter typ bromsbelägg, bromsskivor, kylare osv brukar nytillverkas i 20 år innan det blir rena eftermarknadsprodukter och inte originaldelar.
Vad volvo håller på och rensar ut nu är alltså alla mindre vanliga delar till 800 och gamla v70-serien. Man har fortfarande det mesta kvar till alla P2-varianterna som ju funnits i 17 år nu. Det innebär också att en del motordelar till de äldre 5-cyl varianterna som satt på gamla v70 också finns kvar eftersom de delas med V70/S80 fram till 2008.