2015-07-19, 08:04
Medlem
Hej!

Har en god vän som visst hört att Volvo´s reservdelslager är uppköpt eller hur det nu var och att dem inte kommer lagra delar till bilar äldre än 10 år. Nu kan man ju hitta delar till 240 osv men skulle tydligen dröja något eller några år tills dessa helt försvinner!

Stämmer detta?

Är i köpartagen av en V70, -12, så vore bra med lite info om detta...

Har googlat som en tok om detta, men inte hittat något!

Tack på förhand!

//LG
Citera
2015-07-19, 10:35
Medlem
x12s avatar
Det borde isåfall finnas en pressrelease om det. Hittar ingen sådan. Det närmaste är väl det här..
https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/165659/volvo-cars-saljer-flobyfabriken-till-amtek-group

Men, även om nåt ändras så brukar aldrig delar som det finns efterfrågan på bli omöjliga att få tag på, piratdelar är ju ingen ovanlighet ens i nuläget och sedan finns ju bilskrotar osv, så det borde nog inte vara nåt att oroa sig speciellt mycket över.
Citera
2015-07-19, 10:54
Medlem
Iloveludas avatar
Volvo lagerhåller ju inte delar till äldre bilar nu heller förutom oljefilter och tänddelar typ.
Däremot beställer dom hem från classic parts.

http://classic-volvo.com/volvopartsshop/
Citera
2015-07-19, 11:06
Medlem
pyttefnaxs avatar
Jag har inga belägg för vad jag nu ska påstå annat än att jag hört folk säga det för länge sedan. Då sades det att en tillverkare/återförsäljare hade plikt att kunna hålla med reservdelar i minst tio år till varje modell. Givetvis fortsätter de flesta tillhandahålla reservdelar efter det också, annars skulle dom nog tappa kunder i längden. Men det var något om att för att få vara generalimportör eller nåt så skulle kunderna kunna garanteras delar under en viss tid(gissar dom var avskräckta av skoda, lancia m fl som sällan rullade över ett par år innan dom självskrotades). Men det var innan internet så det kan mycket väl ha varit hörsägen, dock en trovärdig sådan.

Men till +10 år gamla bruksbilar tror jag att piratdelar är ett säkert alternativ långt mycket längre än original, och billigare. Så länge det finns bilar som rullar kommer det finnas någon som fixar delar, det handlar ju om pengar.
Citera
2015-07-19, 11:56
Medlem
Kanske bara något min vän hört då och bildats sin egen uppfattning om det?

Tack för en input, värderas högt!

//LG
Citera
2015-07-19, 12:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Jag har inga belägg för vad jag nu ska påstå annat än att jag hört folk säga det för länge sedan. Då sades det att en tillverkare/återförsäljare hade plikt att kunna hålla med reservdelar i minst tio år till varje modell. Givetvis fortsätter de flesta tillhandahålla reservdelar efter det också, annars skulle dom nog tappa kunder i längden. Men det var något om att för att få vara generalimportör eller nåt så skulle kunderna kunna garanteras delar under en viss tid(gissar dom var avskräckta av skoda, lancia m fl som sällan rullade över ett par år innan dom självskrotades). Men det var innan internet så det kan mycket väl ha varit hörsägen, dock en trovärdig sådan.

Men till +10 år gamla bruksbilar tror jag att piratdelar är ett säkert alternativ långt mycket längre än original, och billigare. Så länge det finns bilar som rullar kommer det finnas någon som fixar delar, det handlar ju om pengar.
Sanning med modifikation. Reservdelar som bromsar, oljefilter, stötdämpare osv. kommer säkert finnas, men var hittar du t.ex. en blinkersspak till en 12 år gammal Nissan?

Det finns massor av smådelar som går sönder på gamla bilar, en del klarar man sig utan men en del andra är helt nödvändiga. Ta bara en sån sak som ABS-givare, en liten skitdetalj som inte kostar några stora pengar, men som är helt nödvändig för att kunna besikta bilen. Nu har jag inte kollat exakt hur eftermarknaden ser ut för just ABS-givare, men jag tror att du förstår hur jag menar.
Citera
2015-07-19, 12:37
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ta bara en sån sak som ABS-givareare

ja, och själva styr/databoxen eller andra elektronikgrunkor, hittar man ingen på skroten får man skrota bilen...
Citera
2015-07-19, 12:44
Medlem
Citat:
Sanning med modifikation. Reservdelar som bromsar, oljefilter, stötdämpare osv. kommer säkert finnas, men var hittar du t.ex. en blinkersspak till en 12 år gammal Nissan?

Det finns massor av smådelar som går sönder på gamla bilar, en del klarar man sig utan men en del andra är helt nödvändiga. Ta bara en sån sak som ABS-givare, en liten skitdetalj som inte kostar några stora pengar, men som är helt nödvändig för att kunna besikta bilen. Nu har jag inte kollat exakt hur eftermarknaden ser ut för just ABS-givare, men jag tror att du förstår hur jag menar.

Man får väl vara lite av en detektiv när det saker som interiördetaljer, skroten låter väl som ett bra ställe att besöka?...Men en sån sak som ABS-givare borde väl inte vara svårt att få tag på? Hittade en sensor till b.la 240 79-84 på Bilia. Tror det finns om man bara ger det lite av sin tid!

//LG
Citera
2015-07-19, 12:55
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Löpargrabben
Man får väl vara lite av en detektiv när det saker som interiördetaljer, skroten låter väl som ett bra ställe att besöka?...Men en sån sak som ABS-givare borde väl inte vara svårt att få tag på? Hittade en sensor till b.la 240 79-84 på Bilia. Tror det finns om man bara ger det lite av sin tid!

//LG
Ja, fast nu är du på Volvos hemmaplan och du hittade delar hos Volvohandlaren. Hur ser marknaden ut för 12-15 år gamla asiatiska bilar här? Visst, det kanske finns passande delar eller delar som går att modifiera, men priset för ett par givare kan lätt bli lika mycket som vad bilen är värd.

Skroten är ju ett alternativ, men om det sålts kanske 300 bilar av en årsmodell här så kanske det inte är så lätt att hitta delar. Många gånger så är det ju också samma saker som går sönder, vilket gör det ännu svårare att hitta felfria delar på skroten.
Citera
2015-07-19, 13:25
Medlem
Det är väl ändå bra att dom säljer ut lagren numera.

Förr skickade dom det till skroten efter att ha slagit sönder
godbitarna.

Philips har gjort samma sak o där kollade interrevisorn att
återanvändning inte skulle kunna ske.

Såg själv några original ferrarifälgar på sen skrot som man
sabbat innan man skickade dit dem
Citera
2015-07-19, 17:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Förr så lagrade man reservdelar längre. Men idag så nytillverkas större delen av reservdelarna, även efter att bilmodellen tagits ur produktion. Vissa delar med väldigt liten åtgång och låg kostnad kan tillverkas i en mängd som skall motsvara tio års reservdelsförsäljning, men det hör till undantagen.

Hur länge man nytillverkar delar beror på hur länge bilen sålts och hur stor försäljningen är. Standardkomponenter typ bromsbelägg, bromsskivor, kylare osv brukar nytillverkas i 20 år innan det blir rena eftermarknadsprodukter och inte originaldelar.

Vad volvo håller på och rensar ut nu är alltså alla mindre vanliga delar till 800 och gamla v70-serien. Man har fortfarande det mesta kvar till alla P2-varianterna som ju funnits i 17 år nu. Det innebär också att en del motordelar till de äldre 5-cyl varianterna som satt på gamla v70 också finns kvar eftersom de delas med V70/S80 fram till 2008.
Citera
2015-07-19, 19:07
Medlem
När min Toyota var 25 år, nu är den 30, fick jag byta både torkarararm och kontaktplattan
bakom tändningslåset sedan någon idiot försökt sno bilhelvetet. Det var inga problem med
originaldelar hos märkeshandlaren. Men jag hade kanske bara tur.

Asiaterna tillverkar för marknader med betydligt längre livscykler på bilarna. Kan också
vara därför.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in