2015-07-18, 13:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Den misstänkte har kanske även vid något tillfälle tidigare varit på platsen där Lisas kropp påträffades, eftersom han enligt AJ haft tillgång till säteriet i sin helhet. Det gör att eventuella fynd/spår även där kan ifrågasättas.

Ja, absolut - och tyvärr får man väl nästan tillägga..
2015-07-18, 13:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Statistiken att det är en främmande person ( som MGM) som utför ett sådant här dåd är goda.

Det här handlar inte om statistik utan mer hur GW Persson ser på saker och ting. Hans syn på sig själv..och hur han ser på andra människor( läs poliser och åklagare). Det material som polisen kommit ut med är INTE tillräckligt för att göra de antaganden som GW säger. Det har kommit ut väldigt lite från utredningen..och det som kommit ut stärker knappast MGM chanser..utan snarare tvärtom. GW Perssons sade från början att han trodde det var någon i BO ålder, som var kriminellt belastad, som hade lokalkännedom osv. Det står väl klart att det är någon som har stor kännedom av Martorp gård samt ladan bredvid cafèet.

GW Persson målar in sig i ett hörn och kan ej ta sig ur. Han är en brottstyckare och inte en brottsutredare. Han är säkert "nördig" när det gäller kriminalfall men någon brottsutredare är han inte.
Vilken statistik då? Jag har förstått att de flesta mord på unga kvinnor sker av någon som hon har eller har haft en relation till.
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är inte lurigt på det viset att man hittat kroppen. Det finns fingeravtryck/DNA som sammanbinder GM/BO. På kläder, på kroppen. Fynden på åkrarna kan vara mindre värda då MP varit ute och härjat där. Då kan MGM säga att han tagit i fyndet..fast är det så att det finns fingeravtryck på alla fynden så är det naturligtvis ytterst besvärande för MGM..

Det kan räcka till åtal, men ska hålla hela vägen till en dom.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, vart har den uppgiften kommit från har jag också undrat? Att åka till Stockholm är väl inte otroligt om barnen finns där, men kungligheterna - hur kom de in i bilden?
Nej, det är uteslutet.
Det finns drösvis med friherrar och grevar om de haft problem att fylla gästlistan.
2015-07-18, 14:06
Bannlyst
Citat:
Det kan räcka till åtal, men ska hålla hela vägen till en dom.

Använde inte GM handskar finns det ju fingeravtryck på kläder och kropp. Man hittar ju nästan i alla fall något som kan koppla GM/BO om kroppen är hittade.

Massor av indicier, inget alibi, fingeravtryck som binder GM/BO räcker definitivt till dom.

Det här inget Quick-fall. Då fanns det ingen teknisk bevisning. Quick blev t ex dömd för mordet på Johan Asplund..fast kroppen inte var hittad. Det här fallet är något helt annat.
2015-07-18, 14:09
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vilken statistik då? Jag har förstått att de flesta mord på unga kvinnor sker av någon som hon har eller har haft en relation till.
De flesta är inte alla.
2015-07-18, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Åh herregud alltså.
Är det alltså det enda de har på balterna?
- "polisiär intuition" ...

"Då är det en polisiär intuition som gör att ett visst beteende, ett sätt att vara, samt att de uppgifterna som kommer in till oss, gör de här personerna intressanta."

"Ett visst beteende, ett sätt att vara" vad menar han och hur skulle detta vara relevant, det har undrat över sedan jag hörde detta.
2015-07-18, 14:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Använde inte GM handskar finns det ju fingeravtryck på kläder och kropp. Man hittar ju nästan i alla fall något som kan koppla GM/BO om kroppen är hittade.
Massor av indicier, inget alibi, fingeravtryck som binder GM/BO räcker definitivt till dom.
Det här inget Quick-fall. Då fanns det ingen teknisk bevisning. Quick blev t ex dömd för mordet på Johan Asplund..fast kroppen inte var hittad. Det här fallet är något helt annat.

Absolut ingenting är skottsäkert i nuläget. Det är tidigt skede i förundersökningen och teknisk bevisning finns av olika slag. Det räcker i nuläget och de väntar in mer svar som förhoppningsvis talar samma språk.

Blir det vattentätt ska jag jubla ihop med hela Sverige - och jag hoppas givetvis att de har bra bevisning redan nu.
2015-07-18, 14:20
Medlem
Citat:
Fyndet som du skriver tros enligt en poliskälla vara ett klädesplagg tillhörande Lisa. Detta kan givetvis inte kopplas samman med de misstänkta.

Däremot sägs de lägga ihop ett plus ett i och med uppgifterna om deras beteende. De har varit i trakten/nära fyndplatsen, beter sig underligt och det tolkas givetvis suspekt.

Du menar att det är beteendet, som är fyndet som direkt kan kopplas till de misstänkta, men inte direkt till Lisa utan senare?
2015-07-18, 14:35
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Fynd åker och konfrontation nära bostaden och de vandrar iväg mot Martorp och stöter ordagrant på patrull 500 m. från nånting (Martorp eller bostaden). Javisst, det köper jag.

... Men det ska sammanfogas på nån vänster med fynd Martorp för det är trots allt somdär MP befinner sig och gör det sk. " avgörande fyndet" kl 18.30 - drygt 1.7 km från brödernas bostad.
Jag tänker då storlek på sökområde samt skogsparti där emellan.
Nån tidsspegel är galen eller om det kan handla om två olika sökgrupper parallellt.
Igen, jag tror att konfrontationen handlade om just gripandet inne i bostaden. Folk här har blivit lurade av Fredmans uttryck "jaga ikapp" och "500 meter".

Här framgår scenariot tydligare:
Citat:
- Att hämta in de här personerna visade sig i efterhand vara ett synnerligen gott polisarbete. Vi åker sedan tillbaks till platsen och konstaterar att fynden som var aktuella där, går att knyta till Lisa. Efter det spärras huset av och i samband med husrannsakan inom det avspärrade området, påträffas Lisa, förklarar Martin Fredman.

Notera att det även sagts att fyndet gjorts strax före 19.
19:30 talar NB med sin mamma i telefon hemma i bostaden.
19:45 går polisen in i bostaden.
20:18 förs de gripna iväg.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-07-18 kl. 14:46.
2015-07-18, 14:42
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Mord på okända är ytterst ovanligt. I det här fallet så är det ju vaktmästaren som sitter häktad så helt okänd är ju inte BO ändå. Men när jag tänker på det så vet jag inte om det ens finns ett mord om året på helt okända i Sverige? EK-fallet är ett sånt men det var ju ett tag sen. Sverige har varit jäkligt förskonat från seriemördare som mördar okända som tur är. Men tyvärr så verkar det ju ha hänt nu. Men det är jäkligt ovanligt att okända mördas det är det.
2015-07-18, 14:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Igen, jag tror att konfrontationen handlade om just gripandet inne i bostaden. Folk här har blivit lurade av Fredmans uttryck "jaga ikapp" och "500 meter".

Här framgår scenariot tydligare:

Snarare att konfrontationen ledde till att litauerna blev högintressanta. Alltså, MPS-patrull "fyndar" och gör stopp -larmar, ungefär samtidigt som mp-patrullen konfronteras av dom litauiska bröderna.

Detta blir då strax en uppgift som den tillkallade polispatrullen får av MP, vilket gör att polispatrullen gör en direkt aktion. ( Ihop med vad polispatrullen ev själva beskådat )

Samt, som sagt. Dessa litauiska bröder är sedan natten för när Lisa försvann, väl inringade av polisen, både var dom bor, och var dom verkar/rör sig/har tillträde dagligdags i trakten.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-18 kl. 14:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in