2015-07-18, 01:22
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lowas bil, en ljusgrå Ford Fiesta 1999.

Är du säker?

För i så fall ser det ju ut som om hon köpt ny bil 17 dagar efter Lisa försvann !!!

Intressant nyligen historia den bilen har:

FORD FIESTA JBS (1999)
Regnr. ETY232
Färg Ljusgrå

Ägare
Fordonet ägs av en 21 årig kvinna från Skara, hon har ägt fordonet i tre veckor.

Historik
Ny ägare, en 21 årig kvinna från Lundsbrunn 2015-06-24
Ny ägare, en 47 årig kvinna från Lundsbrunn 2015-06-09
Påställd (I trafik) 2015-06-09

Viken sorts bil hade Lowa den 7 Juni ?
2015-07-18, 01:23
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja nu blandar du om korten lite och som jag sa innan så kan frugan och lillbrorsan bli tvingade att vittna för att rädda sitt eget skinn. Men även om de två inte skulle bli åtalade eller vittna så finns ju deras förhör i fuppen som räcker fint som bevis också. Något som talar negativt för MGM har de ju sagt iaf. Kan ju vara allt från ett uteblivit alibi till ett direkt utpekande som mördaren.

Du verkar veta mycket om förundersökningen? Inga detaljer alls om förhör mm. har ju släppts öppet.
2015-07-18, 01:25
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Men om den ej stinker badhus men ser nystädad ut då? Är det misstänkt också?

Om MGM är GM så är han kanske halvsmart om han/frun städade bilen noga efter transport med LH men sedan efter skitade ner MGM snabbt ner bilen igen för att mörka att han har städat den

Han kanske har använt AJ:s gamla avställda Peugeot Partner . Det vore ju lättare . Då behövde han ju inte städa bilen alls . Tjuvkoppla en bil är väl inget för en händig man . Dom kanske letar i fel bil .
Senast redigerad av boidis12 2015-07-18 kl. 01:29.
2015-07-18, 01:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Är du säker?

För i så fall ser det ju ut som om hon köpt ny bil 17 dagar efter Lisa försvann !!!

Intressant nyligen historia den bilen har:

FORD FIESTA JBS (1999)
Regnr. ETY232
Färg Ljusgrå

Ägare
Fordonet ägs av en 21 årig kvinna från Skara, hon har ägt fordonet i tre veckor.

Historik
Ny ägare, en 21 årig kvinna från Lundsbrunn 2015-06-24
Ny ägare, en 47 årig kvinna från Lundsbrunn 2015-06-09
Påställd (I trafik) 2015-06-09

Viken sorts bil hade Lowa den 7 Juni ?
Uppgifter från Transportstyrelsen:
Lowa köpte bilen 24 juni.
En medelålders kvinna med Lowas efternamn och adress, sannolikt Lowas mamma, köpte bilen från en man med vad jag tror är ett serbiskt eller kroatiskt namn 9 juni, två dagar efter försvinnandet. Han är bosatt i Götene.

Men det borde inte spela någon roll, det var Rebeckas bil som användes vid kaféet vid försvinnandet. Lowa kanske ansåg att hon behövde bil, istället för att få skjuts av Rebecka ständigt och jämt, och slippa passa bussen.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-18 kl. 01:34.
2015-07-18, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Hoppas det är så! Men kan det vara möjligt att det hänt fler mord eller grova brott så att poliserna måste byta fokus från LH-fallet och hoppa in i nya fall och undersöka och utreda andra brottsoffer osv, så de inte riktigt hinner lägga ned så mycket tid de vill på LH-fallet?

Det är möjligt att de ligger i en "vilofas". Annars brukar det vara en massa jobb som återstår i såna här utredningar. Det ska sammanställas material, ev. hållas kompletterande förhör, ev kolla tipshögen, kolla av nya tips, kolla sociala länkar osv. Ro en mordutredning i hamn är inget latmansgöra.
2015-07-18, 01:36
Medlem
Grandiosos avatar
Det är expressen med hjälp av diverse proffstyckare som får det att framstå idag som
om detta specifika mordärende står och faller med om man hittar spår från offret i nån bil.
Visst kan det vara viktigt och det är rimligt att göra antagandet att LH i nåt skede
transporterats iväg i något slags fordon och då gäller det att finna just det som använts då.
Men det förefaller som att man lyckats säkra så pass mycket gedigen bevisning gentemot den
häktade alla redan så att man inte direkt sitter och bävar i avvaktan på vad som just ska
framkomma resultatvägen avseende bilen ifråga.
Citat:
– Jag kan inte kommentera den tekniska undersökningen av bilen, säger kriminalkommissarie Lars Johansson, handläggare för mordutredningen.
http://www.expressen.se/gt/sa-viktig-ar-brodernas-bil-for-lisa-holm-fallet

Jag är dock böjd att tro att det finns spår som man inte lyckats utradera
varken med klorin eller nåt annat. I denna bil. Och dessa fynd välkomnas givetvis men
som sagt; man torde ha riktigt bra på fötterna redan innan sånt kan ges slutligt besked om.
Man sitter lugn i båten från utredarhåll, gissas det...

Det är knappast någon mördare i mästarklassen som agerat i Blomberg, främmande för allt
vad misstag heter, det torde snarare röra sig om en medioker filur som mest av en slump fann
sig ett offer och blev mördare på kuppen. Han ville åt hennes kropp, kom åt den kanske
också, men hur som helst förstod han någonstans i förloppet att han nog var tvungen
att tysta detta offer för gott ty annars låg han pyrt till minst sagt...
Nu ligger han ändå pyrt till trots oskadliggörandet av offret. Det var ingen vits med att
döda visade det sig. Bättre att han låtit bli. Och även avstått från att gå till attack
mot en flicka som knappt hunnit börja leva ännu på allvar.
Det är så lätt att ta ett liv och vålla livslångt lidande till de som blir kvar.
Därför ska dylika tilltag också bestraffas på ett synnerligen kännbart sätt vilket inte
alltid är fallet. Efter sådär 8 år släpps ibland brutala mördare fria igen. Åtminstone
i landet Sverige.

Citat:
Så viktig är brödernas bil för Lisa Holm-fallet

Sedvanlig kvällstidningsdramaturgi.
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-18 kl. 02:30.
2015-07-18, 01:37
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Uppgifter från Transportstyrelsen:
Lowa köpte bilen 24 juni.
En medelålders kvinna med Lowas efternamn och adress, sannolikt Lowas mamma, köpte bilen från en man med vad jag tror är ett serbiskt eller kroatiskt namn 9 juni, två dagar efter försvinnandet. Han är bosatt i Götene.

Just det, det är ju ganska intressant, jag menar är det verkligen ett tillfälle att Lowa i princip skaffar ny bil TVÅ DAGAR EFTER LISA FÖRSVINNER ???
Och så att det är mamman som först köper bilen! (för att det inte ska upptäckas ?)

Var är den bilen som Lowa sålde?
VARFÖR sålde Lowa sin bil bara två dagar efter Lisa försvann ?
2015-07-18, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Poängen är att polisen tycks lägga olika mycket tid på olika bilar vilket inte är ett förutsättningslöst sätt att arbeta. Polisen ska inte bestämma sig för att någon är skyldig utan jobba framåt utan att tro något (dvs skattebetalarna ska behöva betala till oskyldigt misstänkta som har suttit häktade onödigt länge gång på gång för att polisen är inkompetent).

Hur vet du att de har lagt olika mycket tid på olika bilar? Finns detta dokumenterat? Bara för man har en bil i beslag betyder det nog inte att man kollar den varje dag om det dykt upp några nya spår

Troligen så är kontroll av bilar standardiserad. Tekniker som kollar bilar har nog en speciell utredningsmall som de följer, så de är nog duktiga och relativt snabba. Gissningsvis fotas och undersöks bilen noga och det tas prover, kanske hunden får lukta lite och sen skickas väl proverna på analys, sen är man klar och bilägaren får tillbaka sin bil om man inte upptäckt något misstänkt eller narkotika eller liknande. Men MGM får inte tillbaka sin bil för hans ägodel är väl i beslag? Jag kan ha fel men det är så jag tänker mig det. Är du inne på att AJs och grannars bilar också skulle "beslagstas" efter de har genomsökts eller vilket spår är du inne på?
2015-07-18, 01:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Just det, det är ju ganska intressant, jag menar är det verkligen ett tillfälle att Lowa i princip skaffar ny bil TVÅ DAGAR EFTER LISA FÖRSVINNER ???
Och så att det är mamman som först köper bilen! (för att det inte ska upptäckas ?)

Var är den bilen som Lowa sålde?
VARFÖR sålde Lowa sin bil bara två dagar efter Lisa försvann ?
Hur vet du att Lowa sålde en bil? Hon hade troligen ingen vid försvinnandet, eftersom hon fick skjuts av Rebecka och åkte buss.
2015-07-18, 01:44
Medlem
Citat:
Hur vet du att Lowa sålde en bil? Hon hade troligen ingen vid försvinnandet, eftersom hon fick skjuts av Rebecka och åkte buss.
Hon kanske inte ville åka moppe?
Senast redigerad av annne 2015-07-18 kl. 01:48. Anledning: ångrar
2015-07-18, 01:46
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
En journalist har sagt ordagrant till mig "man kan vara styckad, men det här är värre!" Hur man ska tolka det vet inte jag.
Kan hon ha varit fastbunden i någon onaturlig ställning? Som tyder på att hon levde när de band henne, och att hon fick en utdragen plågsam död?
2015-07-18, 01:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annne
Hon kanske inte ville åka moppe?
Kanske det, så hon skaffade bil. Inget konstigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in