2015-07-17, 15:20
Medlem
Flor-Idas avatar
Kan det avgörande fyndet handla om den andra handsken? Eftersom man på en gång kunde veta att det tillhörde Lisa. I så fall har ju båda handskarna "koppling" till litauerna.
2015-07-17, 15:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Ja, och detta fynd som enbart på telefon med polis kan sättas i samband med Lisa, varpå den patrull som var på väg till fyndplatsen istället dirigeras till Litauerna som då grips för förhör i hemmet. Annan patrull kommer sedan till Martorp och fyndplats.

Det jag undrar då är:
Var det samma patrull som ID-kollade litauerna på väg till fyndet, snackade med MPS strax innan Martorp som säger de betett sig konstigt varpå de vänder (förutsätter lite snack med insatsledare) och griper litauerna istället för att checka fyndet?

Eller hade en helt annan patrull rutinmässigt kollat litauerna några minuter tidigare?

En gissning är att det är en och samma patrull, men inte nödvändigtvis görs en ID-koll vid snabb-möte med litauerna.
Bägge bröder är sedan tidigare i veckan kända av polisen, både vad dom jobbar med och var dom bor.

Polis lär ha passerat dom direkt, och fortsatt ut till den väntande MP-patrullen.
Här mottags info om brödernas avvikande/aggressiva beteende, samtidigt som poliserna själva noterar att bröderna nu bytt riktning och går hemåt istället ( i motsats till när dom mötte dom )

Resten har vi nog bra koll på.
2015-07-17, 15:23
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tack!

Det är det som gör att det verkar som om att konfrontationen skedde nära bostadshuset, kanske så nära att litauerna uppfattade det som inkräktande.

Tack för svar allihopa!

X-topp: Enligt Expressen-live så syntes Litauerna fotas av polis i bakgrunden vid fp3
(självklart har jag ej sett detta själv) så nära bostadshuset känns fel men jag tänker inte
stånga mig blodig för detta så du har säkert rätt.

och allt är ju relativt
2015-07-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Han kanske visste att de som bodde i huset ( 100 m från cafèt) var borta under en viss tid..

Som jag sagt..professionella inbrottstjuvar begår brott oavsett tid.. I städer begås inbrott i villor under dagsljus.. Tjuvarna har stenkoll om folk är hemma eller inte.. ser att en balkongdörr står på glänt..

Så funkar de.

Jo visst, inbrott sker även i dagsljus. Böjer mig med att det finns en möjlighet till det, känns inte så logiskt dock
Senast redigerad av helsan 2015-07-17 kl. 15:29.
2015-07-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Det skulle kunna betyda att det är någon annan som messat och det förklarar också varför hennes pappa reagerade direkt om han inte brukade få sms av sin dotter som alltid messar till mamma , något känns konstigt och han försöker ringa och ingen svarar, vem hade i te stuckit iväg i det läget?

Men pappan reagerade inte direkt. Han åkte ut och leta först när LH inte kommit hem i rimlig tid. Om han skulle ha trott att sms:et hade en dold betydelse om att LH var i fara så hade han väl åkt hemifrån och mot kafét på en gång, klockan 18:23.
2015-07-17, 15:26
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Han kanske visste att de som bodde i huset ( 100 m från cafèt) var borta under en viss tid..

Som jag sagt..professionella inbrottstjuvar begår brott oavsett tid.. I städer begås inbrott i villor under dagsljus.. Tjuvarna har stenkoll om folk är hemma eller inte.. ser att en balkongdörr står på glänt..

Så funkar de.

Kan även vara så att MGM tänkt göra inbrott i villan , där ägaren är bortrest .
Han backar ner bilen och runt hörnet för att ha nära att bära stöldgods .
Och här sker mötet med BO som blir rädd , han försöker prata sig ur situationen men allt går snett och slutar i katastrof .
2015-07-17, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jo visst, inbrott sker även i dagsljus. Böjer mig med att det finns en möjlighet till det, känns inte så logiskt dick

Inbrott/Stöld känns som det mest logiska i dagsläget. Klockspänne är hittat och då kan man förmoda att GM kunnat ta uret. Mobilen var värdelös då det var en iphone ( går ej att sälja).

Våldtäktsförsök har polis eller åklagare inte ens nämnts. Obduktion är gjort och hade man haft misstankar på det hade man ändrat till " sannolika skäl misstänkt för försök till våldtäkt".
Medlem
Citat:
Troligt att litauern agerat både som inbrottstjuv och kanske även mellanhand för någon liga. Tror att polisen har lagt till utredningen när det gäller inbrotten och mordet.

Polisen har säkert beslagtagit datorer och mobiler för att granska FB-vänner hos litauern för att se vilka han haft kontakt med. Därför behöver polisen minst 1 månad på sig att utreda allt. Det är en utredning man inte gör i en handvändning som vissa verkar tro.

Att de kan ha suttit och skrävlat på fb och berättat hur bra de har det och vilka fina maskiner de jobbar med. Att det är paradiset jämfört med hemlandet. Kan jag tänka mig de berättat för sina vänner och på det viset i så fall lockat till sig oseriösa från sitt hemland ...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Och här sker mötet med BO som blir rädd , han försöker prata sig ur situationen men allt går snett och slutar i katastrof .

Eller så backar han på henne när han backar in och det leder till att hon slår huvudet och blir medvetslös eller avlider...

Jag finner det ytterst osannolikt att det är sexualbrott detta handlar om. Detta handlar med all rimlighet om en olyckshändelse eller en för kraftig reaktion (för mycket våld) på att hon sett något...
2015-07-17, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino

Absolut! Kan vara ett alternativ.
2015-07-17, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Eller så backar han på henne när han backar in och det leder till att hon slår huvudet och blir medvetslös eller avlider...

Jag finner det ytterst osannolikt att det är sexualbrott detta handlar om. Detta handlar med all rimlighet om en olyckshändel
se eller en för kraftig reaktion (för mycket våld) på att hon sett något...

AJ (godsherren) var nere på söndagen ( första gången han träffade Lisa) i cafèt. Vad gjorde han där?
Var det så att han träffat litauerna ( som då jobbade den dagen) ?? Ganska viktig fråga. De jobbade ju 6 dagar/ vecka.
2015-07-17, 15:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Så funkar de.
Riktiga proffs kollar även att personalen har gått hem innan de bryter sig in i kafé.
Citat:
EN TV hade kommit bort när han skulle transportera den..och han fick betala pengar för detta. Jo,han finns med i det litauiska brottsregistret. Håll er till fakta.
Det betyder inte att han har tagit TV:n.

Jag håller mig till fakta.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20958580.ab
Citat:
– Vi har fått information från svensk polis att de är gripna, men i nuläget bara misstänkta, säger kommissarie Andrzej Roginski.
Han säger att männen befann sig i Sverige för att arbeta men han har ingen information om hur länge de varit här.
– De är inte kända av polisen sedan tidigare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in