2015-07-17, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Att läsa de här GS-trådarna är mer än tjatigt. Samma användare (och även vissa andra) har nu papegojrepeterat samma sak i över ett års tid. Samma frågor och prat om bevis trots att de inte ens tror att det finns några TI's egentligen och trots alla vittnesmål om motsatsen och trots den omfattande mängd av information som t ex Alex har presenterat i de tidigare trådarna - information som visar på att detta fenomen har existerat också längre tillbaka i vår historia. Alla kopplingar till de källor som har lyfts fram och förklarats blundas det helt och hållet för.

Dessutom tas varje tillfälle i akt att spy ur sig följande mantra i lite olika varianter: "alla de som säger sig vara utsatta för GS är gråa, tråkiga, obetydliga och värdelösa personer så varför skulle någon överhuvudtaget ens vilja bry sig om dem på något vis?" Det är ett totalt genomskinligt beteende.

GS existerar och jag skulle kunna skriva en mängd långa och detaljerade inlägg här om alla samband, orsaker och metoder som används för jag har nu haft många många månader på mig att pussla ihop allt och förstå detta på djupet. Men vad är det för mening att göra detta här när samma användare kategoriskt attackerar, ignorerar kunskap som man enbart skaffar sig genom att själv vara utsatt samt att alla kopplingar till beskrivningar av detta i litteratur, inklusive Bibeln, bara kastas i papperskorgen?

Varför söker man så desperat efter svar på sina frågor här när man inte ens erkänner att det finns en världsomfattande konspiration som går ut på att få total makt över folket i stort och i synnerhet över de som har vaknat upp och har insett vad som sker? Förnekar man denna konspiration så kommer man aldrig att acceptera några förklaringar till GS heller, för det rör sig om något mycket mer omfattande och det finns en helhetsbild som man blir blind för om man bara försöker fokusera på detaljer och plocka isär allt istället för att vidga blicken och få en helhetsförståelse. Det pratas mycket om mobbing här, och mobbing ingår i GS men det är bara en del i en mycket större helhet.

Varför ens skriva och läsa här om man stör sig på ämnet och bara tänker upprepa samma sak om och om igen och förneka och ignorera alla bevis? Varför inte bara gå vidare i livet istället?

Det du beskriver låter väldigt mycket som i Arkiv X, en serie som var populär i början på 90-talet.
Såg du den?
Jag kan ge förslag på några avsnitt som du kan se, så kan vi diskutera dem sedan.

För att inte det ska räknas som OT så vill jag påpeka att Arkiv X är kanske baserat på riktiga händelser.

Dock så undrar jag: inser du att folk omkring dig är riktiga människor, med typ familjeliv, jobb, hobbies osv? Alltså, folk ägnar inte sin tid åt TIs. Vi har liksom riktiga saker att ägna oss åt. Du tror väl att jag är en gang stalker, men du kan ju läsa genom mina inlägg så ser du vad jag ägnar 99% av min flashbacktid åt. Varför skulle jag ägna så mycket tid åt det, om jag är en stalker? Tror du att människor i din omgivning har ett gemensamt medvetande och på nåt sätt är ihopkopplade? (för jag antar att du ser mig som en stalker)
Senast redigerad av grelin1999 2015-07-17 kl. 01:05.
Citera
2015-07-17, 01:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Har ni inte kommit längre i diskussionen?

Senast jag diskuterade detta förra året eller nåt var det samma sak.
Hur orkar du diskutera detta i ett års tid?

Jag funderar på om jag har något att tillföra debatten, men hur jag än tänker så kommer jag bara på saker som inkluderar att TIs har nåt slags psykiskt problem, så jag får väl vara tyst istället.

Jo jag har funderat på om det är den ständiga uppkopplingen som gjort att folk "slutat" bli bortförda av UFOs? Det var annars populärt på 80-talet. Men numer har man ju inte samma enslighet.

Dock har jag funderat på vad det är dessa TI gör som leder till att de tror att folk är ute efter dem.
Kan man känna igen TIs?
När man läser TIs beskrivningar av vad de "utsätts" för så är så extremt obetydliga saker att vi vanliga människor inte lagt märke till det.
"Nån som stirrade på mig"
"Bilar som blinkade med ljusen"
"Röda bilar som kör förbi"
"Cyklister som tyckte jag var i vägen"

Och sen blir det mer och mer bisarrt:
"De ägnar sig åt tankekontroll, för de har opererat in något i min kropp när jag sov"
"De är inne i min lägenhet, saker står åt andra håll, det är ludd i min säng"

Hur man än försöker diskutera frågan så leder det alltid till att man känner att TI har något psykiskt problem. Vilket dock inte får diskuteras i tråden.
Jag förstår inte hur du orkar diskutera saken. Har du lyckats uppnå nånting i området senaste året? Jag är nyfiken. Nån som har vaknat till? Eller nån psykologisk inblick i den mänskliga själen?
Nej jag tror inte någonting synbart har uppnåtts. Det handlar onekligen om paranoida och schizofrena personer som man knappast omvänder på internet.. Dock kanske att vi som ifrågasätter med lite tur lyckas stoppa fler från att fastna i dessa tvångstankar. Om en enda person har läst här och förstått hur orimligt GS är så är det värt varenda bokstav jag skrivit.
Citera
2015-07-17, 01:19
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det du beskriver låter väldigt mycket som i Arkiv X, en serie som var populär i början på 90-talet.
Såg du den?
Jag kan ge förslag på några avsnitt som du kan se, så kan vi diskutera dem sedan.

För att inte det ska räknas som OT så vill jag påpeka att Arkiv X är kanske baserat på riktiga händelser.

Dock så undrar jag: inser du att folk omkring dig är riktiga människor, med typ familjeliv, jobb, hobbies osv? Alltså, folk ägnar inte sin tid åt TIs. Vi har liksom riktiga saker att ägna oss åt. Du tror väl att jag är en gang stalker, men du kan ju läsa genom mina inlägg så ser du vad jag ägnar 99% av min flashbacktid åt. Varför skulle jag ägna så mycket tid åt det, om jag är en stalker? Tror du att människor i din omgivning har ett gemensamt medvetande och på nåt sätt är ihopkopplade? (för jag antar att du ser mig som en stalker)

Rosalotus trodde tidigare att hennes föräldrar var ditplacerade stalkers så dina % lär inte imponera/avskräcka. Med det sagt så är rosalotus även den trevligaste TI'n som frekventerar detta forum och jag tror att hon är helt ärlig i sina redogörelser, dock ser hon knappast världen som vi andra.
Citera
2015-07-17, 02:37
Medlem
Harfagers avatar
En länk på wikipedia om Zersetzung ( 4,3 ) med dessa enkla metoder som man bör känna till att dessa existerar och används. https://en.wikipedia.org/wiki/Stasi#Zersetzung

De som blev utsatta från början kände ju inte till detta och kunde börja tvivla på minne, förstånd etc men helt klart så kan det vara mycket jobbigt även om man känner till det.

Mobilkameran och röstinspelningen är mycket användbara oavsett om det gäller GS, ZZ eller någon som tjuvlånar något. Finns även bra appar för telefoninspelning och dessa kan alla installera då det är bra om någon säger en adress el telefonnummer och man inte har en penna eller om man börjar få en massa felringningar...

Mobilkameran är bra om man lär sig rikta den någorlunda som om man talade i telefonen , detta skapar en osäkerhet för den man filmar om det är så eller inte.

Jag blev provocerad utav en man en dag och jag gjorde inget (hade varit med om detta ett antal år med olika personer) , dagen efter såg jag han på ett helt annat ställe dit jag hade ett ärende och då jag filmade så kom denne tillbaka och gick förbi så att jag fick denne ganska bra på filmen. Filmade en annan jag sätt på många ställen och som gången innan gjorde en obscen gest mot mig ,och sedan lade jag ut bilder och filmer på dessa på nätet, har inte sätt dem sedan dess.

Hur fick de veta att jag gjort det ? Antagligen genom att titta igenom debattforum på nätet eller helt enkelt tappa modemet mellan masterna man-in-the-middle attack som går ut på att sänka ditt modem eller telefon till 2G genom att plocka signalen innan riktiga masten och läsa informationen som sänds ( apparaten kostar ca 250 kr vad jag läst och är inte större än en vanlig mobil) .

De sänker till 2 G för att 3 och 4 G har bättre kryptering .
Min IMSI-cather-detector app https://secupwn.github.io/Android-IMSI-Catcher-Detector/ har alltid lyst gult sedan jag installerade den och det kan vara dålig mottagning eller falska basstationer i närheten, jag har haft orange ett par gånger då jag tittat vilket man ju inte gör hela dagarna utan bara som nu då jag tänker på den. Det är beta program och inte fullt utvecklade ännu.

Detta kan ju användas till att snappa upp om du tänkt flytta och styra sina bostäder till dig med välpreparerade grannar och väggar , eller svara i det ställe dit du ringde med udda påståenden, bli inte förvånad bara om det är en ny bekants röst du hör ... I dags läget med de appar som finns för inspelning så blir sådana samtal nog väldigt få.
Senast redigerad av Harfager 2015-07-17 kl. 02:40.
Citera
2015-07-17, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej jag tror inte någonting synbart har uppnåtts. Det handlar onekligen om paranoida och schizofrena personer som man knappast omvänder på internet.. Dock kanske att vi som ifrågasätter med lite tur lyckas stoppa fler från att fastna i dessa tvångstankar. Om en enda person har läst här och förstått hur orimligt GS är så är det värt varenda bokstav jag skrivit.

Aha, vad fint av dig att du gör det av det syftet.
Jo det är möjligt att du räddar nån som kanske håller på "trilla dit".

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Rosalotus trodde tidigare att hennes föräldrar var ditplacerade stalkers så dina % lär inte imponera/avskräcka. Med det sagt så är rosalotus även den trevligaste TI'n som frekventerar detta forum och jag tror att hon är helt ärlig i sina redogörelser, dock ser hon knappast världen som vi andra.

Man hade kunnat skriva intressanta romaner över de här TIs redogörelser.
Fast det händer ju förstås aldrig nåt. Inget klimax.
Egentligen tror jag att de är mycket ensamma människor. Jag har också varit ensam, jag vet hur man börjar få konstiga tankar.
Men rosalotus tror inte längre att hennes föräldrar är ditplacerade stalkers?
Dock läser hyresvärden och de andra hyresgästerna allt hon skriver på internet? Eller hur var det.
Citera
2015-07-17, 09:36
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Man hade kunnat skriva intressanta romaner över de här TIs redogörelser.
Fast det händer ju förstås aldrig nåt. Inget klimax.
Nej tyvärr blir det inget klimax, och det hänger väl ihop med att de aldrig verkar försöka göra något åt saken. En "normal" reaktion av att vara förföljd, avlyssnad, trakasserad etc vore väl att försöka avslöja gärningsmännen genom att gå till polisen, dokumentera, fotografera, helt enkelt försöka avslöja och stoppa stalkingen med alla medel. Men Tis gör oftast ingenting utöver att beklaga sig lite om hur synd det är om dem och trigga varandra att älta problemet (i trådar som denna) istället för att finna lösningar.

Citat:
Egentligen tror jag att de är mycket ensamma människor. Jag har också varit ensam, jag vet hur man börjar få konstiga tankar.
Men rosalotus tror inte längre att hennes föräldrar är ditplacerade stalkers?
Dock läser hyresvärden och de andra hyresgästerna allt hon skriver på internet? Eller hur var det.
Det stämmer att rosa inte tror det längre, som tur är. Hon skriver inte lika ofta nuförtiden (särskilt inte till mig eftersom hon mår dåligt av det) och jag har också haft en paus från dessa trådar så jag har inte riktigt hängt med hur hon har det med grannar etc.
Citera
2015-07-17, 12:52
Medlem
Harfagers avatar
När dessa ZZ väl satt i gång med sina "få det att hända saker" runt ett objekt, och objektet kanske varit tillfrågad om denne vill hjälpa till med något i samhället, så blir givetvis objektet fundersam och vill vänta ut stormen .

Vänner ser/märker nog detta ganska väl att objektet är fundersam/pressad , och kan bli tillfrågade utav zz om de märk något på objektet och därefter sitter även vänner och andra i nätet för att de vill hjälpa en vän som "mår dåligt" . De får ju absolut inte nämna detta för objektet, men objektet undrar vad det är med vännerna helt plötsligt så vissa antar nog att även dessa har blivit zz:are.

Förmodligen är det inte så utan det är ren hjälpsamhet/oro för vännen då kanske en uniformerad person varit den som nämnt att objektet kanske mår dåligt, och "är du orolig så ring detta nummer" men nämn inget för du kan förvärra objektets status eller väcka skam/ ilska om det inte var något allvarligt .

Jag tror inte att dessa zz (GS) i första taget går på aktiva kriminella utan det ska vara säkra objekt.

Man har ju läst om tex mordbrännaren på Gotland (?) som ingen kollar så att det uppstått flera bränder så säkra objekt är det som gäller. Har hittat en kvinna som skrivit mot knark och pedofiler och har något liknande zz runt sig.

Återigen använd mobilens kamera på ett diskret sätt för att dokumentera där det går om du är med om något sådant här under en längre tid , för ska man berätta om en pink elephant så är det bäst att han den på bild https://www.youtube.com/watch?v=ZwJfXgTO7J4 En kul film som beskriver väl trolleritrick och en uniformerads auktoritet
Senast redigerad av Harfager 2015-07-17 kl. 13:35.
Citera
2015-07-17, 13:30
Medlem
Citat:
Har ni inte kommit längre i diskussionen?

Senast jag diskuterade detta förra året eller nåt var det samma sak.
Hur orkar du diskutera detta i ett års tid?

Jag funderar på om jag har något att tillföra debatten, men hur jag än tänker så kommer jag bara på saker som inkluderar att TIs har nåt slags psykiskt problem, så jag får väl vara tyst istället.

Jo jag har funderat på om det är den ständiga uppkopplingen som gjort att folk "slutat" bli bortförda av UFOs? Det var annars populärt på 80-talet. Men numer har man ju inte samma enslighet.

Dock har jag funderat på vad det är dessa TI gör som leder till att de tror att folk är ute efter dem.
Kan man känna igen TIs?
När man läser TIs beskrivningar av vad de "utsätts" för så är så extremt obetydliga saker att vi vanliga människor inte lagt märke till det.
"Nån som stirrade på mig"
"Bilar som blinkade med ljusen"
"Röda bilar som kör förbi"
"Cyklister som tyckte jag var i vägen"

Och sen blir det mer och mer bisarrt:
"De ägnar sig åt tankekontroll, för de har opererat in något i min kropp när jag sov"
"De är inne i min lägenhet, saker står åt andra håll, det är ludd i min säng"

Hur man än försöker diskutera frågan så leder det alltid till att man känner att TI har något psykiskt problem. Vilket dock inte får diskuteras i tråden.
Jag förstår inte hur du orkar diskutera saken. Har du lyckats uppnå nånting i området senaste året? Jag är nyfiken. Nån som har vaknat till? Eller nån psykologisk inblick i den mänskliga själen?

Har du läst texten i den länk som harfager bifogade tidigare?

http://www.bibliotecapleyades.net/so...ddenevil17.htm

Den ger en väldigt bra inblick i det kriminella brott som en TI är utsatt för.

När det gäller den vanligaste kommentaren från er som förnekar GS - nämligen den att TI's skulle lida av psykiska problem eller rent av schizofreni - så kan jag kopiera in följande citat hämtat ur samma text:

"Annie Earle, a Licensed Clinical Social Worker, and Board Certified Diplomat in her area of expertise, has over 25 years of psychotherapy experience as an independent practitioner. When referring to the DSM during an interview on the Republic Broadcasting Network, she stated,
"It's called the Diagnostic Statistical Manual... [and all] psychotherapists, regardless of specialty are required to give their patients a diagnosis from this manual, and in order to get the diagnosis you have to fulfill certain criteria that is clearly spelled out in the DSM."

Earle noticed a pattern unfolding when some of the people who came to her who did not fit the standard criteria.

"The patients that started coming to me really did not fit any of the standard classifications," she explained.

"For example, they might be having what some people consider a psychotic or schizophrenic breakdown in that they might report what seem to be hallucinations, but they did not have any of the other criteria that goes along with schizophrenia. There are many criteria that one is required to... [detect] in making the diagnosis of schizophrenia, and these people did not meet all that criteria."

Apparently Earle became targeted herself while studying this program."

Jag vet inte riktigt vad du syftar på när du skriver "ludd i sängen"? Men du kanske menar min redogörelse från en tidigare GS-tråd där jag berättade att jag hade hittat en plastbit med brun tejp på under täcket i min säng en dag när jag kom hem? I så fall minns du fel, för det var alltså inte något ludd.

Liknande saker sker fortfarande i mitt liv. För bara några veckor sedan hittade jag en kaffemugg av plast i den pappåse som jag använder mig av för att samla all plast till återvinningen. Jag dricker inte kaffe, använder aldrig plastmuggar och äger inga sådana heller. Har inte haft några gäster hemma som skulle kunna ha placerat muggen där. Så helt klart har någon varit inne i min lägenhet igen när jag har varit hemifrån. Detta liknar ju också harfagers redogörelse om vredet på spisen som helt plötsligt bara fanns där. Skulle vara intressant att höra hur du förklarar en sådan händelse?!

Sådana här metoder använder de sig av ofta. Till saken hör också att ordet "kaffe" är ett av de ord som har används som ett triggerord på mig igenom hela detta program, så det finns flera lager av anledningar till varför de gör som de gör.
Citera
2015-07-17, 13:45
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Har du läst texten i den länk som harfager bifogade tidigare?

http://www.bibliotecapleyades.net/so...ddenevil17.htm

Den ger en väldigt bra inblick i det kriminella brott som en TI är utsatt för.

När det gäller den vanligaste kommentaren från er som förnekar GS - nämligen den att TI's skulle lida av psykiska problem eller rent av schizofreni - så kan jag kopiera in följande citat hämtat ur samma text:

"Annie Earle, a Licensed Clinical Social Worker, and Board Certified Diplomat in her area of expertise, has over 25 years of psychotherapy experience as an independent practitioner. When referring to the DSM during an interview on the Republic Broadcasting Network, she stated,
"It's called the Diagnostic Statistical Manual... [and all] psychotherapists, regardless of specialty are required to give their patients a diagnosis from this manual, and in order to get the diagnosis you have to fulfill certain criteria that is clearly spelled out in the DSM."

Earle noticed a pattern unfolding when some of the people who came to her who did not fit the standard criteria.

"The patients that started coming to me really did not fit any of the standard classifications," she explained.

"For example, they might be having what some people consider a psychotic or schizophrenic breakdown in that they might report what seem to be hallucinations, but they did not have any of the other criteria that goes along with schizophrenia. There are many criteria that one is required to... [detect] in making the diagnosis of schizophrenia, and these people did not meet all that criteria."

Apparently Earle became targeted herself while studying this program."

Jag vet inte riktigt vad du syftar på när du skriver "ludd i sängen"? Men du kanske menar min redogörelse från en tidigare GS-tråd där jag berättade att jag hade hittat en plastbit med brun tejp på under täcket i min säng en dag när jag kom hem? I så fall minns du fel, för det var alltså inte något ludd.

Liknande saker sker fortfarande i mitt liv. För bara några veckor sedan hittade jag en kaffemugg av plast i den pappåse som jag använder mig av för att samla all plast till återvinningen. Jag dricker inte kaffe, använder aldrig plastmuggar och äger inga sådana heller. Har inte haft några gäster hemma som skulle kunna ha placerat muggen där. Så helt klart har någon varit inne i min lägenhet igen när jag har varit hemifrån. Detta liknar ju också harfagers redogörelse om vredet på spisen som helt plötsligt bara fanns där. Skulle vara intressant att höra hur du förklarar en sådan händelse?!

Sådana här metoder använder de sig av ofta. Till saken hör också att ordet "kaffe" är ett av de ord som har används som ett triggerord på mig igenom hela detta program, så det finns flera lager av anledningar till varför de gör som de gör.

Kaffekoppen tyder på att någon varit där om du aldrig använder dessa Plastbiten med tejp var den stor eller kan den fastnat under foten eller tvättstuge påsar el dyligt och ramlat av i sängen ? Har själv hitta en sak i bilen på förar sätet och i en annan lägenhet så var lite ändrat på ett sätt som jag inte kan göra själv.

Ang Kaffemuggen så bör du nästa gång, ta tex en fryspåse och ta upp den med och vända över plasten så att den hamnar i påsen och sedan försluta den och spara , om du inte genast anmäler åtminstone olaga intrång /inbrott direkt och låter polisen kolla dna , fingeravtryck , utan att nämna så mycket mera runtomkring om du inte har namn , bild etc på de du misstänker ligga bakom intrången . Jag började anmäla sent skadegörelse etc och även ett olaga intrång och även ett hot och det är bra att ha sådant samlat hos polisen så att man inte kommer som en blixt från klar himmel med en massa som dels låter udda och dels kanske inte är så intressant att utreda ...
Senast redigerad av Harfager 2015-07-17 kl. 14:08.
Citera
2015-07-17, 13:53
Medlem
Citat:
Såg du den?

Nej, jag har inte sett serien Arkiv X, så jag kan inte kommentera något angående den.

Har ärligt talat ingen aning om du är en stalker eller ej? Förmodligen inte.

Frågor som: " inser du att folk omkring dig är riktiga människor, med typ familjeliv, jobb, hobbies osv?" är bara så korkade att jag inte ens tänker svara på dem.

Man kan se på tillvaron utifrån olika perspektiv och ur olika medvetandenivåer, och på samma sätt så kan svar på olika frågor skilja sig åt beroende på vilket perspektiv man väljer att diskutera utifrån eller förstå dem på. Jag kan i alla fall säga att jag tror på att det existerar en slags hive mind mentality, vilket skulle kunna förklara en hel del märkliga fenomen och beteenden hos både den styrande makteliten och den stora folkmassan.
Citera
2015-07-17, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Kaffekoppen tyder på att någon varit där om du aldrig använder dessa Plastbiten med tejp var den stor eller kan den fastnat under foten eller tvättstuge påsar el dyligt och ramlat av i sängen ? Har själv hitta en sak i bilen på förar sätet och i en annan lägenhet så var lite ändrat på ett sätt som jag inte kan göra själv.

Ang Kaffemuggen så bör du nästa gång, ta tex en fryspåse och ta upp den med och vända över plasten så att den hamnar i påsen och sedan försluta den och spara , om du inte genast anmäler åtminstone olaga intrång /inbrott direkt och låter polisen kolla dna , fingeravtryck , utan att nämna så mycket mera runtomkring om du inte har namn , bild etc på de du misstänker ligga bakom intrången . Jag började anmäla sent skadegörelse etc och även ett olaga intrång och även ett hot och det är bra att ha sådant samlat hos polisen så att man inte kommer som en blixt från klar himmel med en massa som dels låter udda och dels kanske inte är så intressant att utreda ...

Japp, kaffemuggen är ett tydligt bevis på att de varit inne i min lägenhet. Angående plastbiten med tejp på så har jag förklarat det lite mer detaljerat i en tidigare tråd här, så jag vill inte upprepa det igen, men allting tydde också då på att någon hade varit inne och placerat ut den där.

Jättebra tips om hur man kan göra med sådana föremål. Tack så mycket. Ska absolut tillämpa det om det händer igen.
Citera
2015-07-17, 14:25
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Japp, kaffemuggen är ett tydligt bevis på att de varit inne i min lägenhet. Angående plastbiten med tejp på så har jag förklarat det lite mer detaljerat i en tidigare tråd här, så jag vill inte upprepa det igen, men allting tydde också då på att någon hade varit inne och placerat ut den där.

Jättebra tips om hur man kan göra med sådana föremål. Tack så mycket. Ska absolut tillämpa det om det händer igen.

Ville bara fråga , men jag förstod att du har varit med om detta länge och då lär man sig sålla sådant som kan ha naturlig orsak.

Om du sedan lägger detta föremål i påsen på ett ställe så kan det förvanskas med dna etc , men det är ändå bra att göra så hellre än att slänga för du har i varje fall en handfast berättelse där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in