2015-07-16, 02:09
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och lämna en stor skylt bakom kaféet "Det har hänt Lisa något allvarligt". Det var ingen som körde tillbaka moppen.

Nej, hade GM hunnit så hade han så klart gjort sig av med moppen, det hade ju försenat precis allting. Fadern hade inte misstänkt " foul play" omedelbart och man hade inte utgått ifrån att hon fanns i närområdet.
2015-07-16, 02:15
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
Tror inte att detta har nämnts i tråden förut.. Men pappan och hans vänner från försvarsmakten var redan på plats och sökte efter Lisa när polisen kom dit kvällen hon försvann. Dessutom hovrade en av försvarets helikoptrar i luften redan då. Så att pappan endast skulle vara någon mekaniker inom försvaret går nog att utesluta.

Intressant! Vet du nåt mer intressant?
2015-07-16, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Nej det var handsken som hittades, i en spannmålstork läs här:

http://www.expressen.se/gt/missing-people-redo-att-hjalpa-till-i-sokandet/

Publicerad 09 jun 2015 14:33

Hitta handske
måndagseftermiddagen hittade polisen en handske i en spannmålstork belägen i en lada tio meter från flickans arbetsplats. Ladan var för tillfället satt under renovering och användes inte och ett ganska stort område i anslutning till ladan har spärrats av.
– Hennes pappa har bekräftat att hon äger en sådan handske. Men för att vara helt säkra på att det är hennes har vi lämnat den till DNA-analys, säger polisens presstalesman Christer Fuxborg.

Så som jag skrev tidigare i dag, frågan är; hittade man BÅDA Lisa's handskar Måndag?
Den första handsken på morgonen, på marken inne i ladan av MGM +LÅ + AJ
Den andra handsken på eftermiddagen i en spannmålstork i ladan av polisen ?

Förstår din frågeställning, men jag är dock fortfarande osäker på om det var en handske som hittades i torken Media kan ha skrivit fel, de skriver även att ladan är 10 meter från hennes jobb. Det stämmer väl inte heller riktigt tyckte det har snackats om 30-40 meter i tråden. Det lät som att torken innehöll ett nytt fynd, dvs hittades efter handsken.
PS Med reservation att jag kan ha missuppfattat
Senast redigerad av ulvan 2015-07-16 kl. 02:20.
2015-07-16, 02:22
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Oavsett vad han har position går det väl inte till så inom försvarsmakten att man får använda personal och helikopter till privata syften? Om jag är - låt oss säga en polis av högre rang - får jag då tillgång till polishelikopter och pilot bara för att min dotter inte kommit hem. Nej, vad får göra är att anmäla henne försvunnen.

Det är möjligt men jag läste i GP för några år sedan ( har ingen källa ) att när polischefens bil blev stulen så beordrades en helikopter upp för att bevaka E6. Detta jämfördes med en "vanlig" medborgare som också fått sin bil stulen ungefär samtidigt men det sket polisen i.. Rabalder bland befolkningen ..
2015-07-16, 02:26
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Obegripligt för mig Menar du grönmossa? Man vill väl ta livet av något antar jag, eller..

Grönmassa kallas det gräs man slår av på gärdena med en slåtterkross eller exakthack . Myrsyran används för att konservera gräset (grönmassan) för att den ska bli så näringsrik som möjligt . Det sitter oftast en tank med myrsyra på traktorn eller exakthacken med en pump som sprutar myrsyran på gräset samtidigt som det matas in i maskinen . Det kan även användas att konservera säd om man inte vill eller har möjlighet att torka den . Myrsyran luktar väldigt starkt och irriterar både andningsvägar och ögonen . Men det är ganska bra om man är täppt i näsan ..
Senast redigerad av boidis12 2015-07-16 kl. 02:32.
2015-07-16, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Handsken aka mopedhandsken / motorcykelhandsken hittades i torken. Vilket kan innebära på golvet i ladan?

http://www.expressen.se/gt/missing-people-redo-att-hjalpa-till-i-sokandet/
De torkar jag har sett har var byggda på utsidan i väggen på lada. Men det finns nog torkar placerade i lador också. Men jag fattar inte varför MGM och AJ skulle kolla i den själva, känns mer som om de kunde ha varit ett utrymme som polisen kollade. Eller kan MGM velat kolla där för att dubbelkolla att det inte låg något där från dagen innan?
2015-07-16, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
De torkar jag har sett har var byggda på utsidan i väggen på lada. Men det finns nog torkar placerade i lador också. Men jag fattar inte varför MGM och AJ skulle kolla i den själva, känns mer som om de kunde ha varit ett utrymme som polisen kollade. Eller kan MGM velat kolla där för att dubbelkolla att det inte låg något där från dagen innan?

Dom hade ett arbetsmöte.
2015-07-16, 02:42
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan

Ja , fläktarna till torkarna sitter oftast på utsidan på byggnaden . Men själva torken finns inne i byggnaden . Dom var inte där för att kolla ladan utan för att ha ett arbetsmöte enligt uppgift . D.v.s dom skulle bestämma vad som skulle göras i ladan under dagen och kanske resten av veckan .
2015-07-16, 02:43
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildhallonet
Förmodar att man noga har kartlagt (genom ex vittnesmål från arbetskamraterna på caféet) vad LH har ätit och druckit under dagen för försvinnandet. Kanske de åt lunch tillsammans, eller kanske LH pausade med en glass under eftermiddagen. Vid obduktionen borde man då kunna analysera innehållet i magsäck och tarmar, finna metaboliter i blodet mm, och den vägen kunna fastställa ungefärlig tidpunkt för död. Kanske LH hölls fången och injicerades med sömnmedel eller andra droger. Det borde i så fall rimligtvis ge utslag vid analys av blod o andra kroppsvätskor.

Jag är säker på att vi kommer att få svar på frågan om tidpunkten för mordet. Allt det här borde så småningom komma fram i det slutliga obduktionsprotokollet.

Injicerades med sömnmedel? Det kan vara svårt för proffs att injicera något som helst i en ovillig patient. Man ska hålla personen still, hitta en ven och hur veta vad man ska injicera och var ska man stjäla det som ska injiceras? Omöjligt för någon som inte kan stjäla något från ett sjukhus och dessutom har nycklar till medicinrummet. All narkotika signeras av den som tar ut det från förrådet. Om man är lite insatt så inser man att detta scenario är svårt om inte omöjligt. Men vi får se om obduktionsprotokollet blir offentligt.
2015-07-16, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Dom hade ett arbetsmöte.
Jag det kändes mer som AJ skulle kolla hur det gick med taken, än att de skulle öppna en spannmålstork för att se vad som fanns på insidan.
Här är lite olika typer av spannmålstorkar:
https://www.google.se/search?q=spannm%C3%A5lstork&biw=1280&bih=583&tbm=i sch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CDEQsARqFQoTCJ3bhe K03sYCFWWicgodE0YLYw
2015-07-16, 02:48
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Injicerades med sömnmedel? Det kan vara svårt för proffs att injicera något som helst i en ovillig patient. Man ska hålla personen still, hitta en ven och hur veta vad man ska injicera och var ska man stjäla det som ska injiceras? Omöjligt för någon som inte kan stjäla något från ett sjukhus och dessutom har nycklar till medicinrummet. All narkotika signeras av den som tar ut det från förrådet. Om man är lite insatt så inser man att detta scenario är svårt om inte omöjligt. Men vi får se om obduktionsprotokollet blir offentligt.

Bry dig inte om fantasierna som står i inlägget . Det är bara spekulatiner från nån som försöker spela rättsläkare på fritiden .
2015-07-16, 03:14
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:

Om GM velat bedöva Lisa var det väl inte så svårt, med en kniv som hot, att tvinga henne dricka från någon flaska han tagit med sig med ghb i.
Säger inte att det var så men att det är fullt möjligt att göra det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in