Citat:
Ursprungligen postat av
Laxen86
Det är inte HSBC som säljer, det är deras kund Tstone - som är ägare i Tstudy. (säljs via HSBC)
http://www.tstone.co.kr/about.html
Efter senaste ordern så kanske man vill casha ut och använda Anoto investeringen för att finansiera ordern på 2milj pennor+ . Win/Win
Läser man vidare på deras sida så skriver de:
Value Creation: All of TStone's principal investments to date have realized positive returns in multiples of the original investment amount.
Förmodligen så enkelt varför de går ur... Ren gissning förstås
Det är klart något att kolla på men jag ser inte hur de vunnit på det hela.
Ser detta på placera:
Citat:
dom har ju gjort en betydande vinst som storägare i Anoto , vilken dom nu använder sig av vid det stora avtalet som gjordes förra veckan. Win/win för båda parterna.
De köpte 2010 när kursen låg kring 2,5kr, nu säljer de kring 1,25-1,40. Känns som en tung förlust?
Citat:
Anoto Group AB
I april 2010 blev KDB-TStone Mezzanine Fund den största aktieägaren i Anoto, ett börsnoterat företag i Stockholmsbörsen. Anoto är världsledande inom den unika teknologin för digital penna och papper, vilket möjliggör snabb och pålitlig överföring av handskriven text till digital form.
Ska vi också se hur mycket de totalt har investerat så bör det bli något såhär:
827mln aktier * 0,12 = 99mln aktier.
Säljer för:
99*1,3 = 129.000.000kr
Köpte för:
99*2,5 = 247.000.000kr
Förlust: 118.000.000kr
Men å andra sidan vet jag inte ifall de har 12% eller 12+7,6% ägande?
Citat:
GoldeigenKapital (Mugica) (HSBC Private Bank) 12,00 12,00
Solid Technologies Inc 9,80 9,80
HSBC Private Bank SA 7,60 7,60
Kan ni förklara varför det skulle vara smart att vara delägare och sen sälja för halva värdet med anledning av att köpa pennor under 5års tid? Känns som att det finns smartare alternativ men nu har jag inte orkat tänka på saken utan detta är det första som dyker upp.