2015-07-13, 08:54
Medlem
zorb89s avatar
TA på denna är sjuk!
Citera
2015-07-13, 13:13
Medlem
Köpt på 1,38. S/L 1,34.
Citera
2015-07-13, 16:35
Medlem
zorb89s avatar
Härligt, då behöver ingen oroa sig över storägarens dumpning:

http://www.dn.se/ekonomi/storbanken-hsbc-skar-25-000-jobb/
Citera
2015-07-13, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Härligt, då behöver ingen oroa sig över storägarens dumpning:

http://www.dn.se/ekonomi/storbanken-hsbc-skar-25-000-jobb/

Roligt att ha dig här i tråden Zorb.

Intressant artikel men jag undrar vad deras huvudsakliga agenda är..

A, svårt att se över samtliga investeringar pga personal minskningar.
B, dumpa för att ge nya delägare rodret.
C, lämna innan pannkaka.
D, styra en stabilare kurs på uppdrag av?

Själv är jag mer än hoppfull för anotos framtid i kort och lång perspektiv. En ny oem som hp(?) skulle troligtvis trigga kursen över 2kr trots HSBC sälj. Aktien har fått en ny styrka och den stora hypen ligger runt hörnet.

Delårsrapport blir minst sagt spännande och eventuella orders fr oem i sensommar/höst.

Har fullt förtroende för Stein. TA, oem, affärs inriktningar mot hollywood, sjukvård, skola. Det kanske låg något i vad Bill Gates surrade om...

//semestrande siesta tagare
Citera
2015-07-13, 18:17
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunvald007
Roligt att ha dig här i tråden Zorb.

Intressant artikel men jag undrar vad deras huvudsakliga agenda är..

A, svårt att se över samtliga investeringar pga personal minskningar.
B, dumpa för att ge nya delägare rodret.
C, lämna innan pannkaka.
D, styra en stabilare kurs på uppdrag av?

Själv är jag mer än hoppfull för anotos framtid i kort och lång perspektiv. En ny oem som hp(?) skulle troligtvis trigga kursen över 2kr trots HSBC sälj. Aktien har fått en ny styrka och den stora hypen ligger runt hörnet.

Delårsrapport blir minst sagt spännande och eventuella orders fr oem i sensommar/höst.

Har fullt förtroende för Stein. TA, oem, affärs inriktningar mot hollywood, sjukvård, skola. Det kanske låg något i vad Bill Gates surrade om...

//semestrande siesta tagare
Hej Gunvald

Ursäkta ifall jag glömde svara på ditt PM? Jag har haft ögonen öppna ett tag men är försiktig för en repris men något kan vara på väg att hända med kursen och nu när det känns rätt solklart varför storägaren säljer av känns det säkrare.

Verkar äntligen finnas lite FA som orkat bryta den långvariga nedtrenden.

Se den här bilden, behöver nog inte förklara:
http://www.ladda-upp.se/bilder/gyaqwypgwunhc/

Så jag låter Anoto få en chans månaden ut, har bara köpt 70.000st.
Citera
2015-07-13, 21:25
Medlem
Det är inte HSBC som säljer, det är deras kund Tstone - som är ägare i Tstudy. (säljs via HSBC)
http://www.tstone.co.kr/about.html

Efter senaste ordern så kanske man vill casha ut och använda Anoto investeringen för att finansiera ordern på 2milj pennor+ . Win/Win

Läser man vidare på deras sida så skriver de:
Value Creation: All of TStone's principal investments to date have realized positive returns in multiples of the original investment amount.

Förmodligen så enkelt varför de går ur... Ren gissning förstås
Citera
2015-07-13, 21:48
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxen86
Det är inte HSBC som säljer, det är deras kund Tstone - som är ägare i Tstudy. (säljs via HSBC)
http://www.tstone.co.kr/about.html

Efter senaste ordern så kanske man vill casha ut och använda Anoto investeringen för att finansiera ordern på 2milj pennor+ . Win/Win

Läser man vidare på deras sida så skriver de:
Value Creation: All of TStone's principal investments to date have realized positive returns in multiples of the original investment amount.

Förmodligen så enkelt varför de går ur... Ren gissning förstås
Det är klart något att kolla på men jag ser inte hur de vunnit på det hela.

Ser detta på placera:
Citat:
dom har ju gjort en betydande vinst som storägare i Anoto , vilken dom nu använder sig av vid det stora avtalet som gjordes förra veckan. Win/win för båda parterna.

De köpte 2010 när kursen låg kring 2,5kr, nu säljer de kring 1,25-1,40. Känns som en tung förlust?
Citat:
Anoto Group AB
I april 2010 blev KDB-TStone Mezzanine Fund den största aktieägaren i Anoto, ett börsnoterat företag i Stockholmsbörsen. Anoto är världsledande inom den unika teknologin för digital penna och papper, vilket möjliggör snabb och pålitlig överföring av handskriven text till digital form.

Ska vi också se hur mycket de totalt har investerat så bör det bli något såhär:
827mln aktier * 0,12 = 99mln aktier.

Säljer för:
99*1,3 = 129.000.000kr

Köpte för:
99*2,5 = 247.000.000kr

Förlust: 118.000.000kr

Men å andra sidan vet jag inte ifall de har 12% eller 12+7,6% ägande?
Citat:
GoldeigenKapital (Mugica) (HSBC Private Bank) 12,00 12,00
Solid Technologies Inc 9,80 9,80
HSBC Private Bank SA 7,60 7,60

Kan ni förklara varför det skulle vara smart att vara delägare och sen sälja för halva värdet med anledning av att köpa pennor under 5års tid? Känns som att det finns smartare alternativ men nu har jag inte orkat tänka på saken utan detta är det första som dyker upp.
Citera
2015-07-13, 21:52
Medlem
När får vi veta när deras oem är?
Citera
2015-07-13, 23:28
Medlem
Ingen stress, en investerares tid är dyr köpt. Kul att du ser på Anoto med nya ögon, det är väl så swingtraders gör. Once more and for all; tack för allt du bidragit med ang. Fingerprint

Citat:
Ursprungligen postat av zorb89

Kan ni förklara varför det skulle vara smart att vara delägare och sen sälja för halva värdet med anledning av att köpa pennor under 5års tid? Känns som att det finns smartare alternativ men nu har jag inte orkat tänka på saken utan detta är det första som dyker upp.

Den enda anledningen jag kan få fram är att den nya OEM vill ha ett större inflytande, bli av med betydande delägare. Vilket också talar för Anotos ambition om att inte bli eventuellt upp köpt.

Förövrigt har det kommit in ett väldigt stort antal nya unika investerare. Och det är väl bara en tidsfråga innan nya investerar kretsar hugger in.

Mvh
Citera
2015-07-13, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pokay
När får vi veta när deras oem är?

24 December kommer tomten, det är allt jag vet
Citera
2015-07-14, 15:40
Medlem
zorb89s avatar
Rätt åt mig, sålde när HBC börja igen på 1,49. Nu handelstoppad och ska jag gissa så säger jag att detta är orsaken:
http://s15.postimg.org/nbwvlewmj/Screenshot_2015_07_14_12_33_18.png

Grattis och jag tror det blir mycket större uppgång framöver efter det som framkommit men 15% upp sen köp är OK.

Snyggt ni som gissade på HP
Citera
2015-07-14, 15:44
Medlem
zorb89s avatar
ANOTO
SPEKULATION OM ATT HP ÄR DEN NYA STORA OEM-KUNDEN (Direkt)
2015-07-14 15:40
STOCKHOLM (Direkt) Anotos aktie rusade på tisdagseftermiddagen och blev vid 15.30-tiden handelsstoppad. I marknaden cirkulerar spekulationer om att amerikanska HP skulle vara den stora OEM-kund Anoto håller på att arbeta med.

Efter att kursen varit uppe som högst drygt 11 procent noterades den upp 6,4 procent när aktien handelsstoppades vid 15.30-tiden.

"Marknaden har länge väntat på att bolaget ska avslöja vem den stora nya partnern är. Vid lunchtid hade något dokument läckt ut på Avanza forum om att det är HP", säger Redeyes analytiker Viktor Westman till Nyhetsbyrån Direkt.

Han påpekar att dokumentet ser verkligt ut, men att han inte har kunnat bekräfta att uppgifterna stämmer.

"I dokumentet står det i alla fall att HP kommer att lansera sina produkter med Anotos produkter inkluderade", säger Viktor Westman.

Nyhetsbyrån Direkt sökte Anotos vd Stein Revelsby inför handelsstoppet och han ville då inte ge någon kommentar.

Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in