Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-11, 22:53
Medlem
FrankBucks avatar
Vet att du inte skrev inlägget till mig men jag tycker du missar en del punkter

Citat:
Ursprungligen postat av diese.leute
Skulle jag starta egen firma och fakturera bemanningsbolagens timarvode på 350-450 kr/tim hade jag kunnat ta ut löner på 40-45000 kr istället för att få 22000.
Tydligen är arbetsgivarna och marknaden villiga betala att betala detta höga konsultarvode för slippa ge anställda trygghet eller vad deras motiv är.

Och varför gör du inte detta då? Då bär du hela risken och får även uppsidan. Du måste lära dig förstå vad risk innebär. Om du behöver renovera ett hus och du beräknar att det tar antingen 3 månader eller 6 månader för en person att utföra jobbet, personen vill ha 25 000 kr i månaden. Väljer du då att anställa en person 6 månader för totalt 150 000 kr eller skulle du hellre betala 35 000 kr per månad för att kunna avsluta kontraktet när som helst? Om sannolikheten för att det tar 3 månader är lika hög som att det tar 6 månader är det rationella att gå via bemanningsföretag.

Citat:
Du kan inte heller outsourca en "på-plats" datatekniker till bangalore, indien. Vem ska hjälpa Kerstin på kontoret med sin krånglande skrivare, patcha nätverksjack byta ram-minne eller konfigurera image för hennes nya dator? Det går inte att göra alla supportjobb via fjärranslutning förutom 1st line support och sen tar 2nd line eller på-plats tekniker över vid en hel del ärenden.
Och hur hög blir säkerheten ifall man via VPN länk delar hela myndighetens och anställdas nätverksmappar,e-post och data till några skumma Indier på andra sidan jorden?

Stora företag med IT-stöd i t ex Bangalore gör allt det du beskriver dagligen, inklusive att ladda över hela windows-images över Internet vid installationer av nya datorer. Självklart kan de inte patcha nätverksuttag men hade varit ekonomisk idioti att ha en person anställd för att göra detta, kan göras av t ex en elektriker i samband med att man flyttar in i lokalen.

Citat:
Att en på-plats datatekniker som administrerar i tunga system som Active directory, exchange, SQL och har till viss del ansvar för att andra kan utföra sitt jobb och är relativt kunskapskrävande arbete är värd mindre lön än en servitris eller städare är ju rent vansinne med tanke på många supportjobb kräver högskoleutbildning nuförtiden eller att man åtminstone studerat kurser minst. Det krävs viss talang, intelligens för att vara snitsig på datorsystem och förstå hur en hel it-infrastruktur opererar och förstå lösningar i 2nd-line. Det är inget pappersvändarjobb som vem som helst kan utföra. Ingen av mina polare hade fattat ett dugg ifall dom fick jobba en dag med 2nd line felsökning i något system.

Nej, en IT-tekniker som administrerar tunga system i Indien tjänar förmodligen mer än en servitris i Indien. Däremot tjänar säkert en servitris i Sverige mer än en indisk IT-tekniker men det är en annan sak. En indie kan utföra IT-jobb i Sverige men det är svårare att servera mackor från Indien till ett café i Sverige.
Citera
2015-07-11, 23:10
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Skulle jag starta egen firma och fakturera bemanningsbolagens timarvode på 350-450 kr/tim hade jag kunnat ta ut löner på 40-45000 kr istället för att få 22000.
Varför gör du det inte då om det är så enkelt? Du sitter och grinar i varje inlägg, men visar inte några tendenser till att vilja ta tag i situationen. Du kan t.ex. flytta, söka arbete i andra städer, söka arbete i andra länder, använda dina personliga nätverk för att få in en fot någonstans m.m. Nu verkar du emellertid inte den typen av person som vårdar dina kontakter, då du tycker det är en god idé att göra dig till ovän med flera bemanningsföretag och således bränna dina broar. Dumt. Mycket dumt.

Hade du varit duktig inom ditt gebit hade en uppdragsgivare velat rekrytera över dig.

Citat:
Du kan inte heller outsourca en "på-plats" datatekniker till bangalore, indien. Vem ska hjälpa Kerstin på kontoret med sin krånglande skrivare, patcha nätverksjack byta ram-minne eller konfigurera image för hennes nya dator? Det går inte att göra alla supportjobb via fjärranslutning förutom 1st line support och sen tar 2nd line eller på-plats tekniker över vid en hel del ärenden.
Och hur hög blir säkerheten ifall man via VPN länk delar hela myndighetens och anställdas nätverksmappar,e-post och data till några skumma Indier på andra sidan jorden?
Det går alldeles utmärkt. Jag har arbetat på företag som har sin support i Indien vilket innebar att jag hade IT-support tillgänglig 24/7. Inte bara var IT-supporten outsourcad, utan även vissa sekreterartjänster vilket innebar att man kunde scanna in handskrivna utkast och skicka dessa till sekreterartjänsten, som sedan skapade snygga dokument och mailade tillbaka. Supersmidigt och betydligt billigare än att anställa personer i Sverige. Kompetensen är densamma, vilket gör det tämligen korkad att anställa dyr arbetskraft i Sverige.

Citat:
Det finns hundratusentals arbetslösa ungdomar och invandrare som vill ha jobb, ska marknaden betala 5000 kr/lön för en lagerarbetare och andra okvalificerade enklare yrken menar du?
Vi kan dumpa lönen på ditt påhittade jobb på 34000 kr/mån då det säkert finns mer än 20 st som sökte den tjänsten och jobbar säkert billigare än så.

Du är nyliberal, gör skäl för ditt nickname, idiot och lever uppe i det blå.
Till skillnad från IT-arbete kan inte en indier utföra det arbetet jag gör. Du nämnde också att ett bemanningsföretag fakturerar 350–450 kr/h för en person, vilket självklart inte är i närheten av vad en advokatbyrå fakturerar i timmen för en jurist. Du kan p.g.a. detta inte jämföra den lönen du får med den lönen jag får.
Senast redigerad av eXtremo 2015-07-11 kl. 23:13.
Citera
2015-07-11, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Vet att du inte skrev inlägget till mig men jag tycker du missar en del punkter

Och varför gör du inte detta då? Då bär du hela risken och får även uppsidan. Du måste lära dig förstå vad risk innebär. Om du behöver renovera ett hus och du beräknar att det tar antingen 3 månader eller 6 månader för en person att utföra jobbet, personen vill ha 25 000 kr i månaden. Väljer du då att anställa en person 6 månader för totalt 150 000 kr eller skulle du hellre betala 35 000 kr per månad för att kunna avsluta kontraktet när som helst? Om sannolikheten för att det tar 3 månader är lika hög som att det tar 6 månader är det rationella att gå via bemanningsföretag.

Vadå varför gör du det inte då? 8 av 10 annonser är bemanning minst. Ska alla skaffa företag och f-skattesedel ? Det handlar väl inte bara om mig utan detta påverkar alla människor som ska byta jobb och unga att bemanningen tar över och ger pisslöner i alla branscher nästan. Du argumenterar som en kvinna= Påpekar man något är negativt eller samhällsutvecklingen går åt helvete= Du är bitter, varför gör du inte si eller så bla bla. Svårt att tänka i stora perspektiv för samhällets väl och går istället på budbäraren.

Citat:
Stora företag med IT-stöd i t ex Bangalore gör allt det du beskriver dagligen, inklusive att ladda över hela windows-images över Internet vid installationer av nya datorer. Självklart kan de inte patcha nätverksuttag men hade varit ekonomisk idioti att ha en person anställd för att göra detta, kan göras av t ex en elektriker i samband med att man flyttar in i lokalen.

Har du jobbat som datatekniker, onsitetekniker, it-tekniker? Varför tror du det finns jobb som heter fälttekniker som snurrar runt på olika företag?
Jag har gjort det i flera år som sagt. Jag vet nog bättre än dig vilka arbetsuppgifter som måste utföras på plats. Det är ganska många av supportärendena och det sträcker sig inte bara om att patcha ett nätverksuttag eller byta ut en skärm 1 ggr vartannat år. Herregud.
Bara nätverksskrivarna krånglar och flera datorer eller tillbehör startar knappt varje dag på ett mellanstort företag. Lycka till att köra fjärranslutning då. Vem ställer ut den datorn indiern har tankat och kopplar in användarens tillbehör? (obs det handlar inte alltid om bara skärm, tangentbord och mus) Greta,63 på HR fixar biffen själv? Jag skulle inte tro det.
Vem installerar den nya nätverksskrivaren? The sky is the limit. Det finns tusentals saker som behöver utföras på plats.

Citat:
Nej, en IT-tekniker som administrerar tunga system i Indien tjänar förmodligen mer än en servitris i Indien. Däremot tjänar säkert en servitris i Sverige mer än en indisk IT-tekniker men det är en annan sak. En indie kan utföra IT-jobb i Sverige men det är svårare att servera mackor från Indien till ett café i Sverige.

Jag har inte sett en enda indier på totalt 10-20 it-företag jag antingen jobbat på eller besökt i Sverige. Vart är alla dessa indier som ska dumpa lönerna inom yrket som onsite tekniker/fälttekniker/2nd line? Ingen vill ens anställa en på-plats tekniker som inte kan kommunicera bra och på perfekt svenska med användarna. Det är höga krav i varje jobbannons att man ska kunna perfekt svenska, social kompetens och kan förklara problemet och lösningen enkelt för en Noob.

Det finns ingen lönedumpning och förtjänster i arbetsgivares synvinkel eftersom dom betalar dubbelt upp för hyra in konsulter istället nuförtiden av oklara skäl.
Det borde kallas löneexplosion, bara att parasiterna i bemanningsföretaget tar den feta vinsten+en del av konsultens lön och människor får sämre liv och inga marginaler att spara pengar knappt, speciellt inte genom att nyproduktionshyror är svindyra och andra hyror höjs markant senaste åren med alliansen.
Senast redigerad av diese.leute 2015-07-11 kl. 23:33.
Citera
2015-07-11, 23:35
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Bara nätverksskrivarna krånglar och flera datorer eller tillbehör startar knappt varje dag på ett mellanstort företag. Lycka till att köra fjärranslutning då. Vem ställer ut den datorn indiern har tankat och kopplar in användarens tillbehör? (obs det handlar inte alltid om bara skärm, tangentbord och mus) Greta,63 på HR fixar biffen själv? Jag skulle inte tro det.
Vem installerar den nya nätverksskrivaren? The sky is the limit. Det finns tusentals saker som behöver utföras på plats.
Då hyr man in en konsult.
Citera
2015-07-11, 23:49
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Vadå varför gör du det inte då? 8 av 10 annonser är bemanning minst. Ska alla skaffa företag och f-skattesedel ? Det handlar väl inte bara om mig utan detta påverkar alla människor som ska byta jobb och unga att bemanningen tar över och ger pisslöner i alla branscher nästan. Du argumenterar som en kvinna= Påpekar man något är negativt eller samhällsutvecklingen går åt helvete= Du är bitter, varför gör du inte si eller så bla bla. Svårt att tänka i stora perspektiv för samhällets väl och går istället på budbäraren.

1. Har drivit upp flera bolag och sitter för närvarande i styrelsen för flera stycken mindre bolag, men det är OT för denna tråd.

2. Rent teoretiskt hade det varit bäst om alla hade egna firmor, det är de enda sättet vi kan ha en perfekt prisbild på marknaden utan ingrepp av t ex staten eller kollektivavtal. Hade även varit svårare att bilda karteller.

Citat:
Har du jobbat som datatekniker, onsitetekniker, it-tekniker? Varför tror du det finns jobb som heter fälttekniker som snurrar runt på olika företag?
Jag har gjort det i flera år som sagt. Jag vet nog bättre än dig vilka arbetsuppgifter som måste utföras på plats. Det är ganska många av supportärendena och det sträcker sig inte bara om att patcha ett nätverksuttag eller byta ut en skärm 1 ggr vartannat år. Herregud.

Nej men har jobbat med "IT" för bland annat ett av Sveriges största bolag inom sektorn och det var inga problem för användarna själva att koppla in datorerna till en speciell switch varav indierna kunde få access, ur användarnas perspektiv var det bara att koppla in en kabel i nätverksuttaget på datorn. Kraschade datorer hade företaget alltid likadana modeller på lager som indierna bara kunde tanka över den kraschade användarens profil på och sedan kunde de köra igång precis som vanligt. Vet inte vad du menar med att ställa in tillbehör, på detta företag var det standardiserade dockningsstationer varav drivrutiner låg med in den image som lades på datorn, dvs. för användare var det bara att sätta fast datorn i dockningsstationen.

Skrivare leasades av ett bolag som kom en gång i halvåret och underhöll dem, svårare än så var det inte med det.

Citat:
Jag har inte sett en enda indier på totalt 10-20 it-företag jag antingen jobbat på eller besökt i Sverige. Vart är alla dessa indier som ska dumpa lönerna inom yrket som onsite tekniker/fälttekniker/2nd line? Ingen vill ens anställa en på-plats tekniker som inte kan kommunicera bra och på perfekt svenska med användarna. Det är höga krav i varje jobbannons att man ska kunna perfekt svenska, social kompetens och kan förklara problemet och lösningen enkelt för en Noob.

Det finns ingen lönedumpning och förtjänster i arbetsgivares synvinkel eftersom dom betalar dubbelt upp för hyra in konsulter istället nuförtiden av oklara skäl.
Det borde kallas löneexplosion, bara att parasiterna i bemanningsföretaget tar den feta vinsten+en del av konsultens lön och människor får sämre liv och inga marginaler att spara pengar knappt, speciellt inte genom att nyproduktionshyror är svindyra och andra hyror höjs markant senaste åren med alliansen.

Jag har inte heller sett någon indie av den enkla anledningen att bolaget jag tog som ett exempel inte hade några onsite tekniker. Företaget jag var på var internationellt dvs. vi pratade engelska som koncernspråk. Bara mongo-företag som anser att svenska är ett bra språk att använda, bara idiotiskt att ha massa eventuell dokumentation mm som kan behöva översättas vid fusioner eller dylikt.
Citera
2015-07-12, 00:46
Medlem
Verkar som om det inte räcker ens med utbildning för att få en stabil tillvaro i livet genom fast anställning..
Jag jobbar också i bemanning och det är väldigt påfrestande att inte veta vad man gör, eller var man är om x antal månader. Ni som försvarar bemanningen vet antingen inte vad det vill säga med otrygg anställning, eller så har ni jobbat i bemanning och trivts med det, då ni uppskattat ombyte.
Men det finns många som inte önskar annat än ett lugnt rutinmässigt liv, som mår dåligt av att flänga runt.
Citera
2015-07-12, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Verkar som om det inte räcker ens med utbildning för att få en stabil tillvaro i livet genom fast anställning..
Jag jobbar också i bemanning och det är väldigt påfrestande att inte veta vad man gör, eller var man är om x antal månader. Ni som försvarar bemanningen vet antingen inte vad det vill säga med otrygg anställning, eller så har ni jobbat i bemanning och trivts med det, då ni uppskattat ombyte.
Men det finns många som inte önskar annat än ett lugnt rutinmässigt liv, som mår dåligt av att flänga runt.

Jag tror att du kanske tolkar vad vi säger lite fel. Jag skulle själv mycket hellre ha en fast anställning någonstans. Problemet är att det finns ett överflöd av sådana som jag som vill jobba inom industri, i förhållande till hur många industrijobb som finns. Dessutom fluktuerar konjunkturen på ett nyckfullt sätt OCH så vill man aldrig ha några lager inom industrin numera. Slutresultatet är ett väldigt ryckigt och ojämnt behov av arbetskraft.

Alternativet till bemanningsavtalet är att vi alla får bli daglönare. Det har visserligen sin charm, det också, men jag tror de flesta tycker det är bättre med en lite längre anställning hos ett bemanningsföretag än ingen alls.

Om du vill klaga, klaga på att vi ständigt blöder jobb inom produktion till östeuropa och andra ställen och klaga på massimporten av lågkvalificerad arbetskraft som konkurrerar om de enkla jobben. Det är de faktorerna som devalverar vårt värde. Inte bemanningsföretagen.
Citera
2015-07-12, 08:39
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Jag tror att du kanske tolkar vad vi säger lite fel. Jag skulle själv mycket hellre ha en fast anställning någonstans. Problemet är att det finns ett överflöd av sådana som jag som vill jobba inom industri, i förhållande till hur många industrijobb som finns. Dessutom fluktuerar konjunkturen på ett nyckfullt sätt OCH så vill man aldrig ha några lager inom industrin numera. Slutresultatet är ett väldigt ryckigt och ojämnt behov av arbetskraft.

Alternativet till bemanningsavtalet är att vi alla får bli daglönare. Det har visserligen sin charm, det också, men jag tror de flesta tycker det är bättre med en lite längre anställning hos ett bemanningsföretag än ingen alls.

Om du vill klaga, klaga på att vi ständigt blöder jobb inom produktion till östeuropa och andra ställen och klaga på massimporten av lågkvalificerad arbetskraft som konkurrerar om de enkla jobben. Det är de faktorerna som devalverar vårt värde. Inte bemanningsföretagen.

Du syftar på något som man kallar för JIT-produktion (Just-In-Time), detta har egentligen inte så mycket med behovet av arbetskraft. JIT-produktion är främst för att hålla nere lagerkostnader.
Men visst påverkas personalresurser till en del och då är faktiskt bemanningsföretagen en god hjälp för företagen som kan förse med personal med korta omställningstider.

Bemanningsföretagen lönedumpar främst för att själva tjäna så mycket som möjligt.
Företagen tjänar också på detta, då löner pressas neråt, då blir timkostnaderna även lägre på inhyrda konsulter.
Citera
2015-07-12, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Du syftar på något som man kallar för JIT-produktion (Just-In-Time), detta har egentligen inte så mycket med behovet av arbetskraft. JIT-produktion är främst för att hålla nere lagerkostnader.

Jag är väldigt väl förtrogen med konceptet, dess bakgrund och jag har sett det implementerat och dess konsekvenser.

Citat:
Men visst påverkas personalresurser till en del och då är faktiskt bemanningsföretagen en god hjälp för företagen som kan förse med personal med korta omställningstider.

Ja, det gör ju det. Numera när det blir ett glapp i behovet, så kör man inte vidare för att man vet att det kommer behövas, utan man sparkar direkt ut så mycket personal som möjligt.

Citat:
Bemanningsföretagen lönedumpar främst för att själva tjäna så mycket som möjligt.
Företagen tjänar också på detta, då löner pressas neråt, då blir timkostnaderna även lägre på inhyrda konsulter.

Det vetti tusan var ni får det där med lönedumpning ifrån. Finns inte GFL på de företagen ni jobbar för?
Citera
2015-07-12, 10:15
Medlem
Citat:
8 av 10 annonser är bemanning minst. Ska alla skaffa företag och f-skattesedel ? Det handlar väl inte bara om mig utan detta påverkar alla människor som ska byta jobb och unga att bemanningen tar över och ger pisslöner i alla branscher nästan.

Intressant observation. Jag kände inte till detta. En mycket olycklig utveckling. Om alla skaffar f-skattesedel så blir det ett mörkt samhälle.

För stort utbud på it-tekniker kan, förutom delkonkurrens med miljoner indier då, bero på att företagen under många år har dumpat sin it-avdelning och köper in tjänsterna eftersom de tycker det är billigare. Den utvecklingen kanske har gått något längre i Sverige än i Norge. Kvar står it-teknikern. Kanske tillsammans med ytterligare några fler it-tekniker, pga massinvandringen, som också vill ha jobb. Det sänker löner. Sådan utveckling är nästan omöjlig att överblicka.

Lägg därtill att tekniken sprungit framåt oerhört och blivit enklare. Kanske att folks it-mognad ökat ett halvt snäpp också, eller? Det finns färre Greta 63 som behöver hjälp på plats. Sammantaget kanske det även behövs färre händer i Din bransch numera helt enkelt, eller? Allt detta toppat med att bemanningsföretagen tydligen slagit sina prispressande klor extra mycket just i den branschen.

Folk kommer att undvika yrken där de blir bemanningsföretagens kanonmat. Helt klart är att massinvandring och globalisering ger låga löner. Ungdomar kommer ännu mer att behöva värdera sin "unique selling point" och även snegla på hela världens utveckling, företag flytt utomlands, avregleringar, politik för gästarbetare osv. Det är sorgligt.

Själv jobbar jag som anställd med utredningsarbete på en myndighet. Anses emellanåt som ett lite trist yrke. Myndighetsarbete får bara utföras av, på myndigheten, anställd personal på plats i Sverige. Wips försvann konkurrensen med 100 miljoner indier, wips försvann 100 bemanningsföretag som hot, wips försvann problemet att arbetsgivaren flyttar utomlands. Jag hade tur men alla kan ju inte jobba med sånt och jag får lov att säga att jag oroas av Din berättelse. Det är väldigt viktigt att en fungerande arbetsmarknad finns. Vill vi ha en arbetsmarknad eller en f-sedelmarknad? Om all lön över överlevnadslön ska transfereras från arbetaren till bemanningsföretaget skapar vi snart ett fattigsamhälle.

Jämför Din situation med taxichaffisar. För många taxichaffisar, alla kan köra bil, låga löner. Ändå har de sluppit kostnaden för en lång utbildning, konkurrens från Indien, att arbetsgivaren flyttat ut produktionen typ. Men de konkurrerar ihjäl sig mot varandra ändå. Du har ev den möjligheten de inte har, att specialisera Dig eller vidareutbilda Dig där konkurrensen är mindre.

Någonstans tycker jag att bemanningskonkurrensen har gått till överdrift, åtminstone i vissa områden. Bara att det finns ett problem med tillfälliga bemanningsjobb i Din sektor ska vara en varningssignal för Dig att agera eller ha en plan B. Det krävs av Dig. Men samtidigt har tillfälliga bemanningsjobb vuxit till sig mycket snabbt på kort tid. Detta har fått för lite politiskt ljus på sig. Jag störs mer av det än om sjukhuset skulle vara drivet i privat regi t ex. Som Du sa, alla kan inte ha f-sedel.

Världen är hård och det vore kul att höra Din situation ett par år från nu. Jag håller tummarna.
Citera
2015-07-12, 11:52
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Vet inte om det är bemanningsföretagens fel, men de löner som erbjuds för okvalificerade arbeten nu verkar ligga på ungefär samma nivå som för 15-20 år sedan, fast med betydligt sämre villkor och nästan inget OB eller övertid.
Citera
2015-07-12, 12:26
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
8 av 10 annonser är bemanning minst. Ska alla skaffa företag och f-skattesedel ? Det handlar väl inte bara om mig utan detta påverkar alla människor som ska byta jobb och unga att bemanningen tar över och ger pisslöner i alla branscher nästan.

Intressant inlägg.

Är inte i IT branchen men kan säga att synsättet hos många företag är att dom vill ha en kärna med så lite fast anställda som möjligt.
Sedan skall "topparna" kapas med bemanningsföretag och inhyrning av externa företag, konsulter etc.
Detta är inte alltid billigast för företaget, har själv sett vilka höga timkostnader konsulter fakturerar.
Varför det blivit så här kan man undrar, troligen för att det finns någon ekonomisk teori om att det är så här det skall vara.
finns säkert folk som fått Nobelpris för sådana här ekonomiska teorier.

Som jag ser det är enkla jobb i Sverige väldigt bra betalda, chafförer, städare, lagerarbetare, markrenhållare. etc jämfört med kvalificerade arbeten.

Men detta kommer troligen ändras pga bla det TS berättar om vad som pågår.

Tyvärr lär väl även mera kvalificerade arbeten även drabbas av lägre löner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in