2015-07-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Med tanke på att manligt och kvinnligt är något som har förändrats under historiens gång så är det nog mer du som är hjärntvättad.

Det var en lustig slutsats.

Om du menar sexuellt så kan jag hålla med dig. I övrigt, inte nämnvärt.
Citera
2015-07-11, 18:32
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Det var en lustig slutsats.

Om du menar sexuellt så kan jag hålla med dig. I övrigt, inte nämnvärt.

Könsnormer är knappast något statiskt, om du nu trodde det.

Bland annat därför så är det fånigt att säga att något är "riktig manlighet" och något annat är "falsk manlighet"
Citera
2015-07-11, 19:43
Medlem
Citat:
Könsnormer är knappast något statiskt, om du nu trodde det.

Bland annat därför så är det fånigt att säga att något är "riktig manlighet" och något annat är "falsk manlighet"

Allt naturligt är fånigt för dig. Noterat.
Citera
2015-07-11, 19:52
Medlem
Citat:
Problemet är ju att ni slänger er med hittepåbegrepp som "riktiga män" och "riktiga kvinnor".

Det är högst subjektiva termer, ingen tvekan om det. Men jag reserverar mig rätten att få tycka att det finns manligt och kvinnligt, och dina åsikter är inte precis värdefulla för mig. Jobbigt va?
Citera
2015-07-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Alltså. att en tråd kan bli såhär lång om ett ickeproblem övegår mitt förstånd.

Äsch, den svenske mannen har ju häcklats som tråkig, dum, rasistisk mes och anklagats för allt möjligt i media så länge jag kan minnas iaf. Bara skönt att få uttrycka lite (välförtjänt) missaktning om den svenska kvinnan oxå. Det har vi ju inte precis fått se mycket av annars. :>
Citera
2015-07-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Äsch, den svenske mannen har ju häcklats som tråkig, dum, rasistisk mes och anklagats för allt möjligt i media så länge jag kan minnas iaf. Bara skönt att få uttrycka lite (välförtjänt) missaktning om den svenska kvinnan oxå. Det har vi ju inte precis fått se mycket av annars. :>

Har han? Jag som svensk man känner inte igen det direkt, eller ja, visst finns det gliringar från olika håll av det slaget men alla som har åtminstone ett minimum av självdistans tycker jag borde kunna ta det för vad det är, en rätt trött klychig stereotyp som bara blir verklighet när nån tar åt sig just den rollen.

Men trådens längd vittnar ju o andra sidan om att det finns rätt många som har en annan infallsvinkel på saken.
Citera
2015-07-12, 01:54
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Allt naturligt är fånigt för dig. Noterat.

Du hade svårt att förstå vad jag skrev va?

Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Det är högst subjektiva termer, ingen tvekan om det. Men jag reserverar mig rätten att få tycka att det finns manligt och kvinnligt, och dina åsikter är inte precis värdefulla för mig. Jobbigt va?

Men varför är det så viktigt att bevara dessa subjektiva termer? Speciellt som att dem faktiskt ändras rent historiskt?

Och just eftersom att de har ändrats är ju ett bevis för att de egentligen är väldigt luddiga och egentligen inte riktigt existerar på riktigt.
Citera
2015-07-12, 02:00
Medlem
Citat:
Du hade svårt att förstå vad jag skrev va?

Men varför är det så viktigt att bevara dessa subjektiva termer? Speciellt som att dem faktiskt ändras rent historiskt?

Och just eftersom att de har ändrats är ju ett bevis för att de egentligen är väldigt luddiga och egentligen inte riktigt existerar på riktigt.

Jag har alltid haft svårt för människor som lever enligt fantasier framförda av makten. För mig är det kränkande och fördummande att lyda dessa in i minsta detalj. Inget illa menat.
Citera
2015-07-12, 02:04
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Jag har alltid haft svårt för människor som lever enligt fantasier framförda av makten. För mig är det kränkande och fördummande att lyda dessa in i minsta detalj. Inget illa menat.

Och jag har svårt för människor som tycker att normer är någon form av lag som de vill inruta sina liv efter. Eller ännu mer, att de vill att andra ska inruta sina liv efter de normerna också.

Jag vet inte vad det är för makt som du hävdar att jag lyder.

Det är ju du som hävdar att det finns "riktig manlighet" och "falsk manlighet", inte jag. Känns som att mitt tänk är lite friare än ditt om jag ska vara helt ärlig.
Citera
2015-07-12, 02:10
Medlem
Citat:
Och jag har svårt för människor som tycker att normer är någon form av lag som de vill inruta sina liv efter. Eller ännu mer, att de vill att andra ska inruta sina liv efter de normerna också.

Jag vet inte vad det är för makt som du hävdar att jag lyder.

Det är ju du som hävdar att det finns "riktig manlighet" och "falsk manlighet", inte jag. Känns som att mitt tänk är lite friare än ditt om jag ska vara helt ärlig.

Du pratar utifrån maktens pladder om normer, vilket är till för att lura sådana som dig. Vad jag alltid har utgått ifrån, i all min syn på medmänniskor, vänner, familj, mig själv och så vidare, är det naturliga så gott det är möjligt. Vi är människor och har funnits ganska länge. Det finns massor att lära sig och förstå utifrån vetskap om hur vi människor är och varför.

Ditt kan kallas friare i en önskekontext men är bara anpassad efter idéer som skapar kaos. Se dig omkring i världen. Eller kolla i Sverige. Se bra ut eller?
Citera
2015-07-12, 02:34
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Du pratar utifrån maktens pladder om normer, vilket är till för att lura sådana som dig. Vad jag alltid har utgått ifrån, i all min syn på medmänniskor, vänner, familj, mig själv och så vidare, är det naturliga så gott det är möjligt. Vi är människor och har funnits ganska länge. Det finns massor att lära sig och förstå utifrån vetskap om hur vi människor är och varför.

Ditt kan kallas friare i en önskekontext men är bara anpassad efter idéer som skapar kaos. Se dig omkring i världen. Eller kolla i Sverige. Se bra ut eller?

Och om man inte trivs i normen? Ska man då tvingas in i den tycker du? Och är man även onaturlig?
Citera
2015-07-12, 02:38
Medlem
Citat:
Och om man inte trivs i normen? Ska man då tvingas in i den tycker du? Och är man även onaturlig?

Jag förstår inte frågan. Menar du om man inte trivs att vara sig själv eller? För det är det jag pratar om och alltid har pratat om.

Det horribla idag är att det är människor som vantrivs med SIG SJÄLVA som mest pratar om att det är fel på "normer". Och detta i en tid då människor är mer fejkade än någonsin. Det får mig att vilja spy på människor ibland faktiskt.

Du slåss mot fel person. Du ifrågasätter därigenom naturens värden, som funnits lika länge som jorden existerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in