2015-07-09, 10:33
Medlem
1. Så man söker arbete ifrån sverige? varför säger vissa man ska göra det ifrån norge?
2. Så man börjar med att skaffa ett arbete.. bestämmer man start datum redan då eller hur gör man när man inte vet hur lång tid det tar med skatte kortet?
3. Efter att man fått skattekortet + dnummer (man får dom sammtidigt va?) hemskickat till sverige, börjar man arbete då direkten eller hur mycket tid har man att leta en lägenhet?
4. allting verkar så komplicerat och massa väntande? Jag vill ju bara arbeta 1 månad så det är lite jobbigt om man ska vänta en månad bara för det.

Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Det är inte Tuk Tuks i Thailand

Så roligt hur populärt thailand har blivit...ser folk prata och skriva om thailand hela tiden.. hör till och med min granne skrika i telefonen (han e sån person som skriker i telefonen ) och då pratar han med nån thai flickvänn han skickar pengar till varje månad
Citera
2015-07-09, 11:07
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runtimig
1. Så man söker arbete ifrån sverige? varför säger vissa man ska göra det ifrån norge?
2. Så man börjar med att skaffa ett arbete.. bestämmer man start datum redan då eller hur gör man när man inte vet hur lång tid det tar med skatte kortet?
3. Efter att man fått skattekortet + dnummer (man får dom sammtidigt va?) hemskickat till sverige, börjar man arbete då direkten eller hur mycket tid har man att leta en lägenhet?
4. allting verkar så komplicerat och massa väntande? Jag vill ju bara arbeta 1 månad så det är lite jobbigt om man ska vänta en månad bara för det.

1. Kan man ja. För att direkt kontakta arbetsgivare ansikte mot ansikte anses bättre, det rekommenderar de även i Sverige att man går till arbetsgivaren och visar sig. Men jobb kan man få genom att sitta maila på jobb man hittar på finn.no med.
2. Arbete först ja, utan det får du inte skattekort eller personnummer/d-nummer. Kan bara börja med en gång, får du inte skattekortet i tid får du skatta extra tills du får det bara.
3. Lägenhet kan du få utan d-nummer så fort du fått jobb skaffa lägenhet.
4. Allt är komplicerat om man inte kan det. Åk över jobba, sök d-nummer osv sen åk hem. Betalar du för mycket skatt får du tillbaka.
Citera
2015-07-09, 11:47
Medlem
Citat:
Vet inte varför du har så bråttom. Du behöver inte bankdosa o kort för att söka lägenhet, räcker med d-nummer sen kan du väl sätta in deposit via banken. Alltså är den enda väntetiden på d-nummer o skattekort. Har du, som många andra, någonstans att bo ett par veckor hos någon polare så fixar man allt när man väl börjat jobba. Orka flyga till Norge fram o tillbaka som en galning.

PS: Taxi fram och tilbaka? Vet du vilket land du pratar om? Det är inte Tuk Tuks i Thailand
Oj visste inte man kunde skapa ett deposit konto utan ett bankkonto, får man deposit kontot direkt man går till banken? Taxi kostar väl 1000 kr för kanske 5 mil (Vilka andra alternativ finns det på en kort sträcka på kanske 5 km)? Var ska dom skicka bankkortet & dosan om jag inte fått lägenhet? Kan man folkbokföra sig på den lägenhet man har hyrt i andra hand? Vad är Norges motsvarighet till adressändring?
Citera
2015-07-09, 12:07
Medlem
Tips på hur man hittar bra pris för en lägenhet presis i tid för när arbetet börjar?
Har läst nu några ggr att man skaffar lägenheten efter man fått arbetet men tänk om man inte får lägenhet på samma dag, ska man sova på gatan då?

Vad finns det för riktigt budget alternativ? Är kollektivt boende bara festande och är dom svåra hitta?
What about vandrarhem? Antar vandrarhem är dyrt dock.
Måste man alltså ha sparat tillräckligt pengar för att betala första hyran själv? såna cash har jag ju inte. Behöver ju lön för det.. jag betalar ju min lägenhet i sverige också som vore synd att ge upp för då måste man i framtidien när man jobbat klart i norge sitta i vänte lista 5 år för att få en lägenhet igen.
Citera
2015-07-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runtimig
Tips på hur man hittar bra pris för en lägenhet presis i tid för när arbetet börjar?
Har läst nu några ggr att man skaffar lägenheten efter man fått arbetet men tänk om man inte får lägenhet på samma dag, ska man sova på gatan då?

Vad finns det för riktigt budget alternativ? Är kollektivt boende bara festande och är dom svåra hitta?
What about vandrarhem? Antar vandrarhem är dyrt dock.
Måste man alltså ha sparat tillräckligt pengar för att betala första hyran själv? såna cash har jag ju inte. Behöver ju lön för det.. jag betalar ju min lägenhet i sverige också som vore synd att ge upp för då måste man i framtidien när man jobbat klart i norge sitta i vänte lista 5 år för att få en lägenhet igen.
Relativt billiga lägenheter för 5000 nok/månad, finn.no för bostad, 300 nok/dag för vandrarhem.
Citera
2015-07-10, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 733215
Oj visste inte man kunde skapa ett deposit konto utan ett bankkonto, får man deposit kontot direkt man går till banken? Taxi kostar väl 1000 kr för kanske 5 mil (Vilka andra alternativ finns det på en kort sträcka på kanske 5 km)? Var ska dom skicka bankkortet & dosan om jag inte fått lägenhet? Kan man folkbokföra sig på den lägenhet man har hyrt i andra hand? Vad är Norges motsvarighet till adressändring?

Frågeartelleriet. Flera hundra tusen svenskar har lyckats innan

Nej, depositkonto ÄR ju ett konto i banken. Jag sa att du inte behöver visakort/bankdosa för att starta det. Det gör du via att gå in fysiskt på en bank, tillsammans med uthyraren.
Istället för Taxi, jadu. Det går ju bussar här med. Men stek du på med taxi om du vill

Vart dom ska skicka skattekort innan lägenheten är fixad, ja det är ju lite av ett moment 22. Men de flesta känner väl någon i Norge vars adress dom lånar. Eller skickar till jobbet t.ex.

Ja man kan folkbokföra sig var man vill. Andrahands-uthyrning är typ den enda uthyrning som finns så...

Adressändring i Norge behöver du ju inte göra förrän du flyttar inom Norge. Flyttar du TILL Norge så skriver du ju din adress på skatteetaten. Så får du skicka till svenska skatteverket. Flyttar du inom Norge anmäler man sig till posten.no, och till skatteetaten via blankett.
Citera
2015-07-10, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
En undersköterska i Norge har ut mellan 30-40 000:- efter skatt. Klart det är lätt att skriva löner med ett sånt stort spann. Men jag förstår ditt tänk.

Jag jobbar på lager i Norge men inte via bemanning och har inte ut det du skriver. De som jobbar via bemanning på samma företag som mig, det har ut summan beroende på hur mycket de jobbar i månaden. De kan jobba allt från 25 timmar till 162 timmar i månaden.

Har de på mitt jobb som sparat ihop stora summor pengar på att leva som en kyrkråtta. En kille jobbade lite över 8 månader och sparade ihop en kvarts miljon. Då åt han också mat ur konservburkar och betalade 6 000:-/mån i hyran men hade ett mål också som han uppnått.

Sen skrivs det också i tråden att slösar man som i Sverige då lever man som i Sverige. Jag har bott i Norge i tre år och lever som jag gjorde i Sverige och jag har då hel en månadslön kvar när nästa lön kommer. Lever inget lyxliv. Dricker öl varje dag 2-3. Går ut och äter några ggr i månaden med sambon. Gör 1-2 solresor och 1 weekendresa per år. I Sverige hade jag inte haft de möjligheterna med samma tjänst då lönen varit 10 000:- mindre i mån (netto) än vad jag har nu. Alla har olika levnadsvanor och prioriterar olika. Jag prioriterar att vara en livsnjutare. Vi lever bara en gång, iaf jag, andra kanske har som katten, 9 liv.

Det är få som har ett jobb de går upp till varje morgon med ett leende på läpparna, arbetskamrater de trivs med, en bra lön och arbetstider som matchar bra med familjen och fritidsintressen.

Jag är lyckligt lottad som har ett jobb jag älskar att gå till och fantastiska arbetskamrater. Sen att andra har en lön som inte räcker till mina tandpetare det kan inte jag rå för.

Nej det har dom absolut inte. Känner 3 som jobbar i oslo och ingen har ut över 30k. möjligen om man jobbar dygnet runt eller om du är sjuksköterska.

gällande levendet i norge så klart att det blir som i Sverige, men du har också en lön som är jämförbar med sverige då. Har också levt där och handlat i norge samt varit å tagit några öl på helgerna. allt är relevant , jag spenderade 5-6k på mat och dricka samt 3k på hyra, har ut 35k så 28k efter allt är betalt sen veckopendlade jag. men som outbildad lär du knappast få samma förmåner. jag har betald diet, 4k i bidrag till hyra och 2400kr i resepengsr per månad.
Citera
2015-07-10, 12:10
Medlem
Citat:
Flyttar du TILL Norge så skriver du ju din adress på skatteetaten. Så får du skicka till svenska skatteverket.

Nu blir jag förvirrad, trodde alla hära sa presis att norge inte sammarbetar med svenska skatteverket.. men nu skriver du ju att såfort man ens flyttar till norge så får sverige veta om det.
Citera
2015-07-10, 16:13
Medlem
KalmarPoeten, eller någon annan.
Kan ni skriva stegvis för alla som undrar hur man ska komma sig till Norge på ett lyckat sätt med skattekort/jobb/bostad/bankkonto osv? Jag gav ett exempel någon sida tillbaka i tråden men det kanske inte var så lyckat försök.
Citera
2015-07-10, 16:27
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
KalmarPoeten, eller någon annan.
Kan ni skriva stegvis för alla som undrar hur man ska komma sig till Norge på ett lyckat sätt med skattekort/jobb/bostad/bankkonto osv? Jag gav ett exempel någon sida tillbaka i tråden men det kanske inte var så lyckat försök.
Steg 1: antingen (1.1) söker reda på ett billigt kollektivt boende ( www.finn.no), eller lägenhet ( allt efter plånbok) och flyttar in, alternativt (1.2) börjar med att söka jobb från Sverige i Norge, och efter att de har klaffat börja med 1.1.

Steg 2, efter jobb är fixat, så går du in på det lokala skatteetat kontoret ( www.skatteetaten.no), ta med dig gilltigt legg, börja fylla i blanketten för skattekort: namn på arbetsgivaren, din adress i Norge eller någon annan adress i Norge där d kan ta emot posten ( kan vara till arbetsgivren i värsta fall), anger hur mycket du kommer tjäna ungefär. Ta med en kopia på din ansökning av skattekort, bra att ha.

Steg 3, stick till banken när du har fått ditt d-nummer från skatteetaten, antingen via post eller direkt vid ansökan ( minns ej), och (3.1)öppna ett bankkonto. Om du inte vill öppna ett bankkonto i Norge så (3.2) kolla upp med din svenska bank vad du har för swift nummer och iban nummer, och ge det istället till arbetsgivare osv.

Steg 4, jobba, ät, skit.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2015-07-10 kl. 16:33.
Citera
2015-07-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Steg 1: antingen (1.1) söker reda på ett billigt kollektivt boende ( www.finn.no), eller lägenhet ( allt efter plånbok) och flyttar in, alternativt (1.2) börjar med att söka jobb från Sverige i Norge, och efter att de har klaffat börja med 1.1.

Steg 2, efter jobb är fixat, så går du in på det lokala skatteetat kontoret ( www.skatteetaten.no), ta med dig gilltigt legg, börja fylla i blanketten för skattekort: namn på arbetsgivaren, din adress i Norge eller någon annan adress i Norge där d kan ta emot posten ( kan vara till arbetsgivren i värsta fall), anger hur mycket du kommer tjäna ungefär. Ta med en kopia på din ansökning av skattekort, bra att ha.

Steg 3, stick till banken när du har fått ditt d-nummer från skatteetaten, antingen via post eller direkt vid ansökan ( minns ej), och (3.1)öppna ett bankkonto. Om du inte vill öppna ett bankkonto i Norge så (3.2) kolla upp med din svenska bank vad du har för swift nummer och iban nummer, och ge det istället till arbetsgivare osv.

Steg 4, jobba, ät, skit.
Sök jobb från Sverige > Skatteetaten > Resa hem & vänta på skattekort i 2-4v > Fixa depositkonto med en summa pengar > Lägenhet > Bankdosan + kort skickas till arbetsgivaren > Adressändring > Jobba 24/7?

Måste man inte ha skattekort för att göra ett depositkonto i norge?
Senast redigerad av 733215 2015-07-10 kl. 21:42.
Citera
2015-07-10, 21:41
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Sök jobb från Sverige > Skatteetaten > Resa hem & vänta på skattekort i 2-4v > Lägenhet > Bankdosan + kort skickas till arbetsgivaren > Adressändring?

Måste man inte ha skattekort för att göra ett depositkonto?
Varför resa hem och vänta på skattekortet? Du kan be dem skickade var du vill, kanske till din arbetsgivare eller till någon kompis i Norge. Du kan ju börja jobba utan skattekortet också, men troligtvis får du ingen lön utbetald innan det har kommit. När jag har förklarat läget för mina tidigare arbetsgivare så betalade de ut den ändå och korrigerade sen på nästa lön när skattekortet hade kommit.

Osäker på depositkontot dock, kanske är det som du säger, men jag tycker det borde gå utan.

Samma med bankdosan och kortet, be dem skicka den till Ola Olasson C/O 733215, oslogatan 1, oslo. Tror iallafall att man kan göra så med banksakerna också.

Adressändring? Pratar du om att skriva dig i Norge eller eftersända posten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in