Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-10, 00:41
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad bra att du googlat fram själv det vi andra redan vet. Det vi andra också vet är att man sökte efter en människa. Handskar och andra saker ligger lätt och skräpar på en arbetsplats och är inte en människa. Har själv jobbat i byggbranschen som ung och de jag jobbade med städade inte bort sakerna när arbetsdagen var slut. Både det ena och det andra låg kvar till nästa morgon.

Orsaken att handsken hittades av personer som jobbade i ladan var för att de visste att den inte hörde hemma där. En polis däremot kunde inte veta vad som hör hemma i ladan eller ej.

Fyndig kommentar den där första delen . Kul för dig att du vet så mycket . Men du har ju en poäng med ditt inlägg för bara en jättesmart byggarbetare ser ju att en mopedhandske inte passar in i ladan förstås . En dum polis hade ju naturligtvis trott att en mopedhandske används av en byggarbetare . Är det så jag ska tolka ditt inlägg . Jaja , likheten mellan en mopedhandske och en handske som brukar användas av byggjobbare är ju helt lika så varför inte . Och LH hade säkert också lika stora händer som en byggarbetare har naturligtvis . Ta du och byt avatar istället för din passar sig väldigt dåligt i ett ämne som handlar om ett förmodat sexbrott
2015-07-10, 00:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Om det var där hon hittades så var det ett riktigt creepy ställe. Det ser ut som en raggar-knull-bod från -70 talet.

Jag har jobbat åt just BPA när jag var yngre och tycker den ser ut som en sliten barack. Men jag har aldrig umgåtts med raggare, så vad vet jag.
2015-07-10, 00:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tycker det finns 4 huvudspår:

1) MGM är rätt man, handsken är planterad av honom själv.
2) MGM är fel man, handsken är planterad av den riktige GM
3) MGM är rätt man, handsken föll till marken i samband med att han rövade bort LH.
4) MGM är fel man, handsken föll till marken i samband med att GM rövade bort LH.

Det är de vanligaste teorierna som jag läst.
Detta är ju alla teoretiskt möjliga spår men två av de håller jag för jäkligt osannolika så de går bort för mig. Möjliga visst, men jäkligt osannolika. Eftersom att det finns teknisk bevisning mot MGM och tom advokaten svamlar om planterade bevis så finns det två möjliga huvudspår som jag ser det.
2015-07-10, 00:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Jag tror definitivt att BO har gjort motstånd och skrikit, i dagens samhälle blir man lärd att göra motstånd och skrika, inte tvärtom.
Ja, men knappast på ett folktomt ställe där ingen kan höra dig. Då försöker man antingen avväpna knivmannen, eller också gör man klokt i att spela med i elakt spel så länge man befinner sig i uppenbart underläge.
2015-07-10, 00:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Fyndig kommentar den där första delen . Kul för dig att du vet så mycket . Men du har ju en poäng med ditt inlägg för bara en jättesmart byggarbetare ser ju att en mopedhandske inte passar in i ladan förstås . En dum polis hade ju naturligtvis trott att en mopedhandske används av en byggarbetare . Är det så jag ska tolka ditt inlägg . Jaja , likheten mellan en mopedhandske och en handske som brukar användas av byggjobbare är ju helt lika så varför inte . Och LH hade säkert också lika stora händer som en byggarbetare har naturligtvis . Ta du och byt avatar istället för din passar sig väldigt dåligt i ett ämne som handlar om ett förmodat sexbrott

Som jag skrev förut så ligger det lätt en massa bråte på golvet på en arbetsplats. Där var det väl till med så att golvet var uppgrävt? Att som polis i mörker på jakt efter en ung flicka ställa sig och studera bråte är inte vanligt. Just då letade man ju efter LH. Så enkelt är det. Sen kan du inte rå för att du blir arg och säger att du inte vill prata om saker och vägrar svara om nån ifrågasätter dina teorier. Så vad jag än säger även om det är rätt ur polisarbetssynpunkt så kommer det alltid vara fel för dig för du vill alltid ha rätt. Jag däremot styrs inte av känslor på samma sätt utan försöker resonera och tänka logiskt och erkänner utan oroblem att jag har fel i mitt tänk. Både din metod och min metod behövs bland människorna. Folk som känner starkt och folk som funderar utifrån fakta.

På vilket sätt är min avatar på ett äpple inte passande i en tråd om sexbrott? Hänger inte riktigt med i ditt resonemang...
2015-07-10, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Nej det tycker jag inte att vi ska göra.

För vem ska annars ha kört tillbaka mopeden?

Och inget verkar ha hänt vid mopeden, inget våldsamt iaf. Det finns inga spår efter något våldsamt.
Om hon hade blivit ombedd att följa med till andra sidan vägen, in i ladan, så hade hon tagit nyckeln med sig.
Hon kan alltså inte ha blivit bortrövad där.

Hon måste ha kört iväg.
Och på vägen så hände Något.

Att lämna kvar en nyckel i en moped - det är logiskt just för en rädd mördare som snabbt vill fly igen.

Varför skulle mördaren vara orolig för att riskera möta hennes pappa vid caféet? Hon var ju på väg hem. Dvs det borde dröja ganska länge innan föräldrar börjar söka aktivt.
Alltså ingen risk att återbörda moppen.

Och om någon ser mördaren? Isf så ser de ju bara någon som åker på en moped.
Och om mopeden står orörd vid caféet så finns det inget som pekar mot mordplatsen, inget som pekar på mördaren. Alla senare sökningar kommer utgå från mopeden.
Visst hade han kunnat strunta i mopeden och bara flytt. Men det hade inneburit att de som letade hade letat längs med vägen hon körde - och då snabbare riskerat hitta mordplatsen.
Och kanske någon faktiskt Såg en mopedist komma körandes just då?
eftersom Ingen frågat efter det (eftersom mopeden antogs vara orörd) så har ingen kunnat ge något svar heller. Och tiden gör att folk glömmer och minns fel på dagar.

Alltså - kör fort tillbaka mopeden så ingen letar längst med färdvägen.

Detta kan ju vara ett hett Tips till utredarna - kör med likhund längst med hennes färdväg och mordplatsen kanske kan hittas. Eller gå med hundar längs med hennes färdväg.
Det kanske finns någon liten avtagsväg någonstans där, men en "romantisk liten sjö"?

För Missing People letade ju inte ens längs med färdvägen - de utgick ju bara från mopeden/caféet.
Mördaren gjorde alltså ett "bra jobb" som tog ifrån de sökande möjligheten att hitta mordplatsen.

Men om min teori stämmer, så innebär det att det är nån kille som känner henne, som varit intresserad av henne kanske. HAn kanske fick lift, och de kanske stannade till för att prata eller hångla. Något blev fel och svartsjukan ledde till det otänkbara. Sen fick han panik och eftersom han visste att 1. hon skulle hem, och 2. hon åkte från sitt jobb, så bestämde han sig för att köra tillbaka mopeden för att förhindra att någon skulle leta efter henne på rätt ställe.

Sen, när det blev natt körde han med sin bil och plockade upp liket och dumpade det i närheten av hennes jobb. Återigen - så långt bort från mordplatsen det gick för att hindra att mordplatsen hittas och andra får skulden.

Och Är det så, så finns chansen att han kommer att Erkänna.
Annars så Borde polisen låta likhundar få lukta i alla hennes bekantas bilar, och bekantas föräldrars bilar.
Dvs i Någon bil borde det lukta lik.

Det var en intressant teori.
Det är då bara för utredarna att hitta en person i ungefär LH:s ålder. Som saknar mobiltelefon och har tillgång till nycklar till Martorp. Vilket kanske inte är så många så fallet är löst.
2015-07-10, 00:58
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Återigen - vad är det med er egentligen?

Tror ni inte att 17-åringar kan göra motstånd? Tror ni inte 17-åringar kan skrika när de blir våldtagna? När de blir bortrövade?

Tror ni bara de är så oskyldiga små ljus att de bara står där med tindrande ögon och tror gott om hela världen???

Sluta upp att projicera alla er egna snuskiga peddo-fantasier på denna händelsen är ni snälla!
Om situationen är skrämmande och man som 17-årig tjej känner sig hotad av en kraftig man, som är dubbelt så gammal, så kanske man inte vågar göra motstånd?
Man kanske värderar överlevnad ifrån situationen högst?

Håller med dig om att när spekulationerna t.ex. går ned på nivåer om MGM genomfört 8 eller 10 juck innan han blev avbruten, eller om ingen sats hamnat på marken alt. på mopeden, då har det hela kanske gått ifrån sunda spekulationer till något helt annat.

Jag är inte det minsta pryd av mig, men kan till viss del förstå din upprördhet, trots att det varken kan handla om pedo- eller hebefili-fantasier omkring en 17-åring.

Jag ser fram emot ett hävt yppandeförbud och rättegången, så att de orimligaste spekulationerna kan ersättas av fakta.
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men knappast på ett folktomt ställe där ingen kan höra dig. Då försöker man antingen avväpna knivmannen, eller också gör man klokt i att spela med i elakt spel så länge man befinner sig i uppenbart underläge.
Det var Utomhus - det fanns masor av ställen för henne att springa.
Och skrika hade hon gjort. Hjälp hjälp etc. Säkert genom att börja med "kom inte närmare för då skriker jag." etc.

Och din fjöntiga teori om att en ond superskurk plötsligt hade uppenbarat sig bakom huset och redo för mord och våldtäkt sakta glidit fram mot henne med kniven i högsta hugg - det är ju bara superduperlöjligt lixsom ba va typ ju.

Dvs det du beskriver är ett sk Välplanerat och noga överlagt dåd - av en erfaren o kallblodig gärningsman.
Det är alltså Inget som någon hade gjort "bara så där" precis. Ingen - ingen - förstagångsmördare hade Någonsin gjort så. Någonsin! INGEN helt vanlig "kåtbock" hade gjort på det viset.

Du borde som sagt hålla dig till verkligheten. Till det vi vet om motsvarande gärningar.
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Detta är ju alla teoretiskt möjliga spår men två av de håller jag för jäkligt osannolika så de går bort för mig. Möjliga visst, men jäkligt osannolika. Eftersom att det finns teknisk bevisning mot MGM och tom advokaten svamlar om planterade bevis så finns det två möjliga huvudspår som jag ser det.

Frågan är bara vilken teknisk bevisning det är. Om det bara är en lång indiciekedja med tider/alibi eller om det är DNA. Om det är DNA är jag förvånad över att en som suttit så länge och inte är en härdad brottsling (inte van vid förhör) inte har erkänt än.

Varför jag tror att han inte erkänt? Jo, om det finns DNA och om han erkänt nåt samröre med LH, dvs rätt person är hittad, så brukar det komma info från poliskällor till tidningarna, saker som sagts i förhören.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-07-10 kl. 01:02.
2015-07-10, 01:02
Medlem
bokfodrals avatar
Jag tänker på detta som polisen sagt om att Lisas sms till sin far skickades vid 18.23 och att den sen ca 7 minuter senare försvann från masterna.
Polisen har också sagt att hennes mobil har färdats söderut däremellan.

Är avståndet från caféet till det avspärrade mjölkrummet så pass långt att det ingår i att kunna säga detta med "färdats söderut"?
Är det långt nog däremellan för att kunna ge ett sånt utslag?

I så fall tänker jag att hon har tagits vid moppen, snabbt och abrubt, och sen har färden gått söderut direkt, med henne i en bil, och sen till mjölkrummet av nån anledning - det är ju fortfarande avspärrat.

Sen, resten vet vi ju i form av utspridda spår och handsken i ladan....men jag väljer att inte gå in på det nu, utan jag undrar om det logiskt och tidsmässigt och avstånd osv, går att få in mjölkrummet direkt efter hon skickat sms till pappan.
2015-07-10, 01:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Det var Utomhus - det fanns masor av ställen för henne att springa.
Och skrika hade hon gjort. Hjälp hjälp etc. Säkert genom att börja med "kom inte närmare för då skriker jag." etc.

Och din fjöntiga teori om att en ond superskurk plötsligt hade uppenbarat sig bakom huset och redo för mord och våldtäkt sakta glidit fram mot henne med kniven i högsta hugg - det är ju bara superduperlöjligt lixsom ba va typ ju.

Dvs det du beskriver är ett sk Välplanerat och noga överlagt dåd - av en erfaren o kallblodig gärningsman.
Det är alltså Inget som någon hade gjort "bara så där" precis. Ingen - ingen - förstagångsmördare hade Någonsin gjort så. Någonsin! INGEN helt vanlig "kåtbock" hade gjort på det viset.

Du borde som sagt hålla dig till verkligheten. Till det vi vet om motsvarande gärningar.

Hur tror du att det gått till? Hur har GM övermannat henne? Har han spår efter strid på kroppen?

Enligt polisen på söndagen (kan vara måndagen) så fanns det inte spår av strid vid mopeden. Däremot har hennes handske hittats i ladan. Har hon kört till ladan? Varför?
2015-07-10, 01:12
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Om situationen är skrämmande och man som 17-årig tjej känner sig hotad av en kraftig man, som är dubbelt så gammal, så kanske man inte vågar göra motstånd?
Man kanske värderar överlevnad ifrån situationen högst?

Håller med dig om att när spekulationerna t.ex. går ned på nivåer om MGM genomfört 8 eller 10 juck innan han blev avbruten, eller om ingen sats hamnat på marken alt. på mopeden, då har det hela kanske gått ifrån sunda spekulationer till något helt annat.

Jag är inte det minsta pryd av mig, men kan till viss del förstå din upprördhet, trots att det varken kan handla om pedo- eller hebefili-fantasier omkring en 17-åring.

Jag ser fram emot ett hävt yppandeförbud och rättegången, så att de orimligaste spekulationerna kan ersättas av fakta.
Om man mentalt gör en 17-åring till en liten flicka - DÅ är det faktiskt peddo-varning.

Och det är just vad de håller på med att göra.
Dels idiotiska fantasier om superskurkar som är superonda och stora och starka karlar, och dels lilla oskyldiga flickan som godhjärtat tror alla om gott, som inte förstår att det finns någon som vill något illa.
Inte ens när de står med händerna kring halsen och stryper för fulla muggar föreställer de sig att hon gör motstånd.
Nejdå, hon trodde säkert att de bara skulle vara snälla och trycka en finne på halsen.

Man kan undra om åklagaren och de utredande poliserna är på samma nivå.
För med tanke på att flashback faktiskt är Representativt för Sveriges befolkning så finns det faktiskt anledning för oss att anta att så faktiskt är fallet.

Varför har ingen tänkt på teorier i stil med att hon kanske "provocerade fram" mordet? Hon kanske gav en kille lift till en "kärlekssjö" där hon tänkte ha lite sex med honom. Mn att han inte fick upp den och hon började skratta och reta honom för hans impotens, hotade skvallra för alla i skolan . och han blev vansinnig av skam och dödade henne.

Det är Också en teori. En teori som dessutom har verklighetsanknytning till andra mord.

Eller tänk om hon hade varit otrogen, och någon försmådd fd älskare blev galen av svartsjuka?

Det Enda ni kan tänka er är en helt förståndshandikappad flicka som storögt står och bara accepterar allt som de stora och onda fula gubbarna gör med henne.

Dessutom är den häktade Inte särskilt stor, ser Inte särskilt skrämmande ut.
Snarare tvärtom ser han snäll ut, ser vänlig och rar ut. Är ganska normalbyggd och ger ett försiktigt intryck.
Väldigt Långt från den där Store onde fule gubben om skulle skrämma all handlingsförmåga ur henne genom bara att visa sig alltså.
Senast redigerad av Le Grand Maître 2015-07-10 kl. 01:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in