2015-07-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Hon kan ha börjat skrika?
En bil kanske passerade utanför tex.

Mycket bra översikt i din länk Blackmolly

Jag tror inte han mördar pga att det ska bli tyst
Han drar in henne i ladan där handsken senare hittas och där Lisa mördas
När GM städar efter sig glömmer han handsken
Tack vare att Lisas pappa var snabbt på plats - det första han gjorde var att starta mopeden, så fick GM ingen tid till att röja undan ordentligt
Därav misstag
2015-07-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
När jag ser till fallet är det en lång kedja jag kopplar ihop och en viktig sak är motivet, det motiv som jag ser var att hämnas och skrämma inte mot Lisa men sannolikt mot hennes far, nu vet jag inte hans bakgrund och vad han sysslat med närmare, det påstås att han tillhört något specialkommando, men det är rykten.
När man ser till hur mordet utförts med tidsbegränsningar är det ett välorganiserat mord med flera inblandade, det bör ha funnits en skåpbil inblandad för att genomföra kidnappningen.
Om det är ett brutalt styckmord som mer eller mindre framkommit med flera inblandade, anser jag gärningsmännen har en icke svensk bakgrund.
Att genomföra ett sådant här mord kostar pengar och då måste man fråga sig vem har haft intresse att finansiera det.
Det är viktigt att de släpper obduktionsrapporten då kan man jämföra med andra mord och kanske därigenom få en uppfattning vilka som ligger bakom mordet.
Jag har en uppfattning vilka som ligger bakom mordet, men kan inte komma med ett sådant påstående.

Intressant teori. Men vad kan Lisas far ha gjort som krävde en såda grym hämnd? Du har väl en teori även om den saken. Var han verkligen en sådan viktig militär?
Men hur hade det gått om Lisa inte hade kört moped? Hade gärningsmännen lurpassat på henne varenda dag tills hon var ensam? Var kunde de ha gömt sig under lurpassningen? Eller kunde de genom telepati få fram att just den här dagen skulle hon ta mopeden och bli sist av alla.
Du kan gärna lämna oss en uppfattning vem som ligger bakom mordet. Då är det lättare för oss andra att bedöma din teori är trovärdig.
2015-07-09, 12:03
Medlem
Förmodlingen bara rykten? Men ... från orten finns två oberoende uttalanden från bofast folk om att gästarbetarna "bara städade", alltså skulle blivit tillsagda att röja undan, och att hon skulle hittats på Martorp (vilket visade sig stämma). Dessutom skulle en nerblodad bil tillhörande gården Blomberg hittats (inte i nutid; långt tidigare i utredningen). Nej, man ska inte späda på rykten, men vi kommer inte lösa något mord här på forumet ändå, dvs inte döma någon på förhand.
2015-07-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
När jag ser till fallet är det en lång kedja jag kopplar ihop och en viktig sak är motivet, det motiv som jag ser var att hämnas och skrämma inte mot Lisa men sannolikt mot hennes far, nu vet jag inte hans bakgrund och vad han sysslat med närmare, det påstås att han tillhört något specialkommando, men det är rykten.
När man ser till hur mordet utförts med tidsbegränsningar är det ett välorganiserat mord med flera inblandade, det bör ha funnits en skåpbil inblandad för att genomföra kidnappningen.
Om det är ett brutalt styckmord som mer eller mindre framkommit med flera inblandade, anser jag gärningsmännen har en icke svensk bakgrund.
Att genomföra ett sådant här mord kostar pengar och då måste man fråga sig vem har haft intresse att finansiera det.
Det är viktigt att de släpper obduktionsrapporten då kan man jämföra med andra mord och kanske därigenom få en uppfattning vilka som ligger bakom mordet.
Jag har en uppfattning vilka som ligger bakom mordet, men kan inte komma med ett sådant påstående.

Absolut kan motivet vara att hämnas och skrämmas - att ta tillbaka makten om GM blivit kränkt (i sin störda värld)

Men styckningar och flera inblandade - det vet vi inte ft är det en häktad
För något år sedan (minns inte ?) blev en kvinna strypt och styckad i en svensk mans badrum
Dom sov tillsammans, han vaknade på natten och o"råkade" strypa henne. När han insåg vad han gjort drog han in henne i badrummet och styckade hennes kropp, placerade bitarna i flyttkartong och planerade att bära ut kartongerna
Men det blev för mycket för honom och han ringde till sina föräldrar och senare polisen
2015-07-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Det kunde ha varit personer på Martorp, oavsett om GM var bekant med omgivningen eller inte.
De omkringliggande husen fanns där, oavsett om GM var bekant med omgivningen eller inte.

Absolut, man kan även ha kännedom om när det sannolikt inte finns något folk där. Eller, om man vet om att ingen bor eller övernattar där, kan man mer eller mindre räkna ut när sannolikheten är som minst att bli uppmärksammad.
Det blir svårare med husen som finns i omgivningen och som oavsett vilket, naturligtvis bibehåller sin sedan länge fastlagda plats i terrängen med viss insyn över vilka ev okända fordon som tar sig in på Martorp.

Men de boende där behöver ju inte ha sett något eller så reagerade man inte ifall man bara såg bekanta fordon. Hur som helst, kan inte en random GM vara säker på att han inte blev observerad den vägen. Kanske kom GM med sin last över åkerfälten istället?

För övrigt var det närmast intilliggande huset avspärrat tillsammans med Martorp, vilket i sig inte behöver betyda något alls.
2015-07-09, 12:41
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
kan du ange källa?
Åklagaren har aldrig sagt "vissa tekniska bevis".
Åklagaren har sagt det finns en del teknisk bevisning som binder MGM och ytterligare analyser väntas.

Däremot har advokaten hävdat först att teknisk bevisning helt saknas. Efter omhäktningen har advokaten sagt det som du säger att viss teknisk bevisning finns.....och sen börjat svamla om plantera.

I nuläget har advokaten helt annat fokus. En skyldig klient "där hela Sverige rasar" kan inte vara helt enkelt

Källa på att "Åklagaren har sagt det finns en del teknisk bevisning som binder MGM

Och det är "som binder MGM" jag syftar på.

Jag är nämligen 99.99% säker på att åklagaren aldrig sagt att han har teknisk bevis som binder MGM till Lisa/brottet.
Vad åklagaren har sagt är att han har teknisk bevis som stärker mistankarna mot MGM.
Ganska stor skillnad på dom två situationerna, så varför säger du osanning?
2015-07-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Absolut kan motivet vara att hämnas och skrämmas - att ta tillbaka makten om GM blivit kränkt (i sin störda värld)

Men styckningar och flera inblandade - det vet vi inte ft är det en häktad
För något år sedan (minns inte ?) blev en kvinna strypt och styckad i en svensk mans badrum
Dom sov tillsammans, han vaknade på natten och o"råkade" strypa henne. När han insåg vad han gjort drog han in henne i badrummet och styckade hennes kropp, placerade bitarna i flyttkartong och planerade att bära ut kartongerna
Men det blev för mycket för honom och han ringde till sina föräldrar och senare polisen

Det var väl också någon som mördade sin partner, lade henne på balkongen, styckade henne och åkte till en isvak? Folk såg honom där och han åkte fast.
2015-07-09, 12:51
Medlem
Citat:
Bra jobbat. Du har hittat ett fall sedan 1980, där dessutom skuldfrågan inte är solklar trots fällande dom. Jämför med den lista jag har presenterat, de allra flesta kvinnor i åldern 15-25 som dödas av annans hand dödas av en jämnårig man som känner offret. De exempel du har tagit upp är, med dina ord, fruktansvärt sällsynta.

Eftersom detta brott i grund och botten troligen är av sexuell karaktär där GM's intentioner i början var att på något sätt försöka att få till det med LH. Av någon anledning har det gått fel och LH dog till följd av detta.
Den största andelen kvinnor som faller offer för sexrelaterade brott är mellan 20-24 år och majoriteten (56%) av alla fall var GM helt okänd för BO. Den vanligaste platsen där sexrelaterade brott begås är antingen på en allmän plats (36%) eller på arbetsplatsen/skolan (31%).

Har inte kollat upp statistik över hur många som faktisk dödas under eller i direkt anslutning till våldtäkt, men det vore inte vara svårt att hitta.

F.ö. garanterar jag att GM inte var enkom ute för att döda LH, därför kan man inte heller relatera detta fall med mord/dråp mm. Ska man följa statistik ska man välja rätt grupp av BO också.
2015-07-09, 12:52
Medlem
Tamborinos avatar
Som Polisen/Teknikern med Gasmask står och tittar , så har han klädskåpen framför sig om den ursprungliga inredningen är kvar i Boden .
Kan vara i ett sådant kroppen fanns .
Har någon tagit upp detta tidigare , så ursäkta .
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fz.cdn-expressen.se%2Fimages%2F83%2F14%2F8314730e022e4c6d bbd56193d92ac0f7%2F 16x9%2F760.jpg
2015-07-09, 12:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Eftersom detta brott i grund och botten troligen är av sexuell karaktär där GM's intentioner i början var att på något sätt försöka att få till det med LH. Av någon anledning har det gått fel och LH dog till följd av detta.
Den största andelen kvinnor som faller offer för sexrelaterade brott är mellan 20-24 år och majoriteten (56%) av alla fall var GM helt okänd för BO. Den vanligaste platsen där sexrelaterade brott begås är antingen på en allmän plats (36%) eller på arbetsplatsen/skolan (31%).

Har inte kollat upp statistik över hur många som faktisk dödas under eller i direkt anslutning till våldtäkt, men det vore inte vara svårt att hitta.

F.ö. garanterar jag att GM inte var enkom ute för att döda LH, därför kan man inte heller relatera detta fall med mord/dråp mm. Ska man följa statistik ska man välja rätt grupp av BO också.
Påståendet att detta brott i grund och botten troligen är av sexuell karaktär baserar du på antagandet att NB är skyldig. NB är skyldig ger motivet, motivet ger att NB är skyldig. Det kallas cirkelresonemang.
2015-07-09, 12:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Som Polisen/Teknikern med Gasmask står och tittar , så har han klädskåpen framför sig om den ursprungliga inredningen är kvar i Boden .
Kan vara i ett sådant kroppen fanns .
Har någon tagit upp detta tidigare , så ursäkta .
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fz.cdn-expressen.se%2Fimages%2F83%2F14%2F8314730e022e4c6d bbd56193d92ac0f7%2F 16x9%2F760.jpg
Klädskåpet som teknikern står och tittar i är inte i boden, det är i den gula mellanbyggnaden, det har tagits upp.
2015-07-09, 13:02
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Klädskåpet som teknikern står och tittar i är inte i boden, det är i den gula mellanbyggnaden, det har tagits upp.

Nu fattar jag inte hur du menar !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in