2015-07-09, 09:54
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Alldeles säkert men vad tro du händer hos opinionsinstituten när de sammanställer sina uppgifter och ser att Sd är större än M? De kommer att tänka sig för mer än en gång innan de tar upp saken med beställaren, vanligtvis en tidning.

Sedan justerar de ner Sd inte bara en gång kanske flera gånger innan modet blir stort nog att ge offentlighet åt ett så dramatiskt resultat. Framgång föder nämligen framgång och det är "farligt" att framhäva att Sd är större än M.
Senast SD var på gång att gå om ett annat parti så försökte marxistmedia kontra med järnrörsskandalen. Effekten blev som alla vet att stödet för SD ökade samt cementerades bland deras befintliga väljare. De enda som brydde sig var människor som redan hatade SD.

Jag undrar om media har lärt sig något av det fiaskot eller om de sitter på något som i deras ögon borde sänka SD.
2015-07-09, 09:55
Medlem
Arthass avatar
3 % och knappt 19 % i "telefonundersökningar" är grymt! Sentios 22.3 känns med andra ord mycket trovärdig med hänsyn till Bradleyeffekten.

M har hittills klart sig bra efter valet och DÖ. Med en knappt stigande trend har de försvarat DÖ med näbbar och klor, förutom några få dissidenter i partiet. Nu börjar förhoppningsvis tappet även för M direkt till SD i en större grad. Trenden har ju annars varit att S tappar till M och SD. M tappar till SD men har fortfarande fler från S som ansluter. Är denna trend bruten, vilket man får hoppas, kommer SD och M snart bägge 2 vara på 21-22 % innan SD drar iväg. Då lurar S bara ett par % ifrån.

En annan kul trend är att det brukar vara rätt dött för SD i Juli med lätt stabila eller små tapp tidigare år, enligt status.st. Men 2015 är ett galet år både sett till den usliga regeringen, DÖ och en allt mer uppenbar havererad invandringspolitik. Sentio 24 % om ett par veckor?
2015-07-09, 10:05
Medlem
cutlerjrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nog är det panik inom M alltid. Det är bara att läsa kommunikationschefens kommentar:

"– Vi måste bli bättre på SD:s starka sakfrågor, integration och migration, säger Per Nilsson, kommunikationschef (M)."

http://www.expressen.se/nyheter/tungt-ras-for-m-i-ny-demoskopmatning/

Vad nu då? Det är bara ett par veckor sedan M presenterade ett nytt integrations- och invandringskoncept. Nu verkar det, enl. kommunikationschefen, inte att ha varit tillräckligt. Det var således ett helt undermåligt program. Så tolkar jag då det hela.

Den nuvarande partiledaren får nog bara hösten på sig att visa resultat annars är jag övertygad om att hon får sparken.

Stor humor när kommunikationschefen Per Nilsson påpekar att M måste bli bättre i SD's två starka sakfrågor, INTEGRATION och migration.

Vadå integration? Ska M snegla på SD gällande integration?!😂 SD har ju i stort sett inte en integrationspolitik, utan allt handlar ju om volymer. Är volymerna på en hanterlig nivå ska integration lösas av sig själv.

Inte konstigt M backar med sådana uttalanden, att de inte är under 20% är en gåta.
2015-07-09, 10:08
Medlem
Cameltotems avatar
Jag är mest oroad över att M eller S faktiskt slänger upp riktiga lösningar och således snor tillbaka massa röster från SD.

Finns det en stor risk att det inträffar? Då blir det nämligen väldigt tufft för SD att fortsätta öka tror jag.
2015-07-09, 10:10
Moderator
-Info-s avatar
K-G Bergström brukar ha koll på saker och ting, men här tycker jag att han resonerar lite fel.

Citat:
Jimmie Åkesson uppträdde i mångas ögon högmodigt i Visby, när han utan att tveka proklamerade att Sverigedemokraterna ska bli Sveriges största parti. Dit är det fortfarande knappt sju procentenheter. Det är mycket men rimligen mindre än nånsin. Inte något av de andra nordiska högerpopulistiska partierna har någonsin varit störst i val, vad jag vet. Fortfarande är förstås grundtipset att SD inte kommer i kapp S, men tvärsäkert törs jag inte längre säga det.

Avståndet till M är bara 4,4 procentenheter. Med tanke på att Kinberg Batra inte i varje fall hittills blivit någon succé och att det är där störst missnöje med Decemberöverenskommelsen finns, så förefaller säkerhetsmarginalen till SD minst sagt otrygg.

http://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/de-nya-siffrorna-lar-sanda-chockvagor/

Avståndet är mindre än vad han skriver ovan. Om SD ökar så kommer ju M och S att minska eftersom många ju hoppar från M och S till SD. I synnerhet från M.

Hur mycket ytterligare SD kan stjäla från S är svårt att veta, men om vi antar att SD stjäl 2 procentenheter från S, så kommer ju SD att öka med 2 procentenheter samtidigt som S minskar med 2 procentenheter. Och då har differensen mellan dessa två partier minskat med 4 procentenheter.

Om SD därutöver stjäl några procentenheter väljare från M (och övriga sjuklövern) så är SD förbi S...

Om SD kan ta 2 procentenheter väljare från S vet jag inte, men under valet 2014 så kom det i alla fall en sosseväljare för varje två moderatväljare:

http://pejl.svt.se/val2014/valu-riksdag/valjarstrommar/#sd2014
2015-07-09, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Oavsett var man står politiskt måste man erkänna att detta suger ur ett demokratiskt perspektiv.

Jag har försökt förklara för närstående att politisk balans (oavsett vilken sakfråga det gäller; skatter, invandring etc) är oerhört viktigt men varken de som håller sig till vänster eller höger verkar köpa mitt resonemang i någon större utsträckning. Även om man är vänster så borde man uppskatta att högersidan (innan DÖ...) drar åt andra hållet så vi inte hamnar alldeles för långt vänsterut, och vice versa. En opposition (även om man själv sympatiserar med sittande regering) är en absolut nödvändighet i en demokrati.

Det krävs ingen Einstein för att räkna ut att SD:s massiva ökning i opinion är pga den obefintliga balansen i migrationspolitiken. Det finns en enda motkraft till 7 partier som samtliga ställt sig bakom det mest extrema partiet i denna fråga. Vad hade hänt om riksdagens 8 partier rakt av köpt vänsterpartiets skattepolitik? Vi hade sett ett nytt parti skjuta i höjden i val efter val tills jämvikt uppnåtts.
2015-07-09, 10:32
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Naturlig stark utveckling, inte bara politiken i sig utan det faktum att Åkesson som person slår AKB sju dar i veckan - tycker nästan lite synd om M-ledaren, hon är borta innan årets slut!

Det är inte ett dugg synd om henne. vad ger henne rätt att belasta hårt skattetyngda svenska med denna kolonisationspolitik.
2015-07-09, 10:41
Medlem
Tompeliciouss avatar
Härliga nyheter för SD . Att SD på allvar börjar snudda på 20% i andra opinionsundersökningar än Yougov och Sentio är mycket viktigt. Det är nämligen dessa som uppmärksammas i MSM. Expressen har många läsare och opinionsundersökningen är näst mest läst idag efter en nyhet om Greklandskrisen. När SD spräcker 20% i t.ex. demoskop och Novus så kommer normaliseringen av SD påskyndas ytterligare. Nu kan bara en radikalt förändrad politik från M hindra SD från att passera dem. Är inte ens säker på att det kommer att räcka.
2015-07-09, 10:42
Bannlyst
Hur kommer det sig att jag börjar tänka på Loreen när jag ser de senaste månadernas väljarstöd?
https://www.youtube.com/watch?v=xK8VKc24RaM
Kanske SD skulle göra det till sin egen låt?
Vid september bör SD vara största parti då.
2015-07-09, 10:54
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Mycket fin siffra i Demoskop!

Ett litet fel hade smugit sig in i partimodellen:

Eftersom modellen är tidsdiskret (i månader) händer det att jag måste slå samman två eller flera OU om ett OI gjort flera undersökningar en viss månad. Det hände senast i maj för Demoskops del (en OU gjordes mellan 28 apr - 6 maj och en mellan 27 maj - 3 juni, båda med "tyngdpunkt" i maj). Det görs automatiskt och fungerar som det ska.

Prediktioner av OUs osäkerhet bygger till del på det antal intervjuer som genomförts. Jag använder här ett typiskt värde för varje OI, framräknat från medianen av hur många intervjuer de gjort i de senaste OU. Problemet var att jag använde det sammanslagna antalet intervjuer för varje månad istället för de faktiska. Detta innebar för Demoskops del att det typiska antalet intervjuer överskattades, och därför att prediktionen av nästa OU blev för snäv. Inget annat i modellen har påverkats.

Med detta korrigerat var prediktionen för Demoskop:

SD 16.7 +- 1.9
M 24.6 +- 2.6
FP 4.9 +- 1.1
C 6.7 +- 1.4
KD 3.6 +- 0.9
S 26.5 +- 2.3
V 6.5 +- 1.3
MP 7.2 +- 1.7
FI 2.2 +- 0.8

SD hamnar alltså, med den korrigerade prediktionen, precis över intervallet, övriga partier inom.

Man ska komma ihåg att prediktionerna inte försöker fånga någon trend utan bygger enbart på senaste skattningen av väljarstödet (och tar sen hänsyn till respektive OIs olika fel). Senaste skattningen av väljarstödet är för juni månad och innehåller bla mätningar som den Novus gjorde mellan 18 maj - 14 juni. Om ett parti växer snabbt så riskerar prediktionerna att bli i underkant eftersom senaste skattningen inte är helt aktuell. SDs höga siffra i Demoskop kan visserligen bero (till del) på slumpen men tyder också på att det skett en ökning sedan juni.

Uppdatering av partimodellen kommer inom kort.
2015-07-09, 11:20
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Jag är mest oroad över att M eller S faktiskt slänger upp riktiga lösningar och således snor tillbaka massa röster från SD.

Finns det en stor risk att det inträffar? Då blir det nämligen väldigt tufft för SD att fortsätta öka tror jag.

Vad är viktigast, att vi får en förändrad invandringspolitik så fort som möjligt, eller att vi väntar till Sd växt om dem alla tillsammans?
Det är självklart bättre att något börjar hända, att S och M faktiskt börjar genomföra saker som har en verklig effekt på tillströmningen. Det vore att legitimera en tuffare attityd och det skulle då bli större acceptans i de breda folklagren som i generationer itutats att det är rasism att inte låta sitt land översvämmas av främlingar.

Således bättre effekt än om Sd ensamt står för en stramare invandringspolitik. Men jag tror inte de andra har förmågan att ändra på någonting alls som har substans. Prata lite ja men göra något nej.

Därför finns inget hot. Inget som hindrar Sd från att bli Sveriges största parti.
2015-07-09, 11:29
Medlem
Jag noterar att DN inte verkar ha referat denna opinionsundersökning..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in