2006-10-26, 22:32
Medlem
Ja nu är det dags att rösta på de smartaste fysikerna ni känner till, dvs inte de som bidragit med mest för människans nytta.

Jag röstar på:
Einstein
Faraday
(samt möjligen Aristotles för sin tid)

Newton, Pytagoras och Bohr är självklart stora, men det de upptäckt tycker jag är mest uppbyggd på iaktagelser av naturen, och inte kunnat dra egna slutsatser av det dolda och det vi inte ser (förstår någon vad jag menar?)

Jag läser fysik på väldigt låg nivå så jag kan ha mycket fel.

Så rösta på gott folk.
Citera
2006-10-26, 23:06
Medlem
Prometeuss avatar
Känns som att smarthet blir rätt diffust när man snackar om såna här herrar.
Ungefär som att prata om vilken sportbil som är snyggast
Citera
2006-10-26, 23:16
Medlem
Tuffemannens avatar
Tycker inte att man kan säga att någon var smartare än någon annan.. Dom forskar ju inte ens i samma område? Dom tog ju hjälp av varandras framgångar för att bygga vidare på andra teorier. Dom kom ju på saker som revolutionerade för sin tid och sitt område!

Pytagoras var väll mer en matematiker än en fysiker?
Och dom ”stora” Fysikerna byggde ju egna teorier..

Jag bara snackar skit … försöker sammanfatta det hela.

”Man kan säga att fysiker inte tänker i samma banor, den ena fysikern är inte den andra lik”

//TuFFeMannen
Citera
2006-10-27, 00:20
Medlem
jockelos avatar
Om vi snackar universalgeni så får jag nog rösta på Aristoteles. Han bemästrade det mesta, inte bara fysik och matematik utan även språk och retorik
Citera
2006-10-27, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Känns som att smarthet blir rätt diffust när man snackar om såna här herrar.
Ungefär som att prata om vilken sportbil som är snyggast

Einstein är HELT klart den snyggaste sportbilen!
Citera
2006-10-27, 04:12
Medlem
Ssjoss avatar
Röstar på någon av 1900 talets fysiker.

Om man jämför vetenskapen så var det bra mycket lättare att komma på nått revolutionerande nytt för länge sedan.

Därför skulle man till viss del kunna påstå att det var mest en slump som skapade dem stora vetenskapsmännen för länge sedan. Dem fundarade och forskade helt enkelt på "rätt" saker med korrekta hypoteser vilka jag kan tänka mig var ganska tagna godtyckliga.

Upptäckterna som har gjorts på senare tid har blivit mer och mer abstrakta och bygger till större del på tidigare forskning. Därmed kräver dem därför i min mening mer intelligens hos upptäckaren.

Detta fenomen är möjligtvis över nu när vi går in i eran av datorer och forskarlag/samarbete, kommunikation och massförsök(Testa alla möjligheter och hoppas på att få någon rätt). I framtiden kommer troligvis dem stora upptäckterna göras av dem forskarlag som har mest effektiva metoder för sin forskning samt en god portion tur.
Citera
2006-10-27, 04:40
Medlem
Ruskigbusss avatar
Jahani, nu tror ni givetvis att jag skulle säga Albert, men njäe - det är inte självklart. Han var givetvis väldigt smart - inom sitt lilla gebit - men han hade ju ganska mångas axlar som han stod på.

Den absolut smartaste snubben alla kategorier, någonsin, måste ha varit den (eller de) som först kom på hur man gjorde upp eld. Innan dess så hade människor varit tvungna att leta rätt på någonting som brann och hållt dessa glödande bitar levande mellan varje eld de gjorde upp.

De som kom på att man kunde slå stenar mot varandra eller gnida träbitar mot varandra tills glöd uppstod gjorde en verkligt revolutionerande upptäckt. Deras uppfinningar levde ju kvar i princip ända tills nära på modern tid. Faktiskt är vi många som går runt med små bitar flinta i våra fickor.

Nu kommer säkert vän av ordning att påstå att dessa genier inte var fysiker i dagens mening - och det är väl kanske sant. I så fall begränsar vi ju fältet ganska rejält. Modern fysik uppstod ju inte förrän på slutet av 18-talet när man upptäckte radioaktiviteten:
http://www.cartage.org.lb/en/themes/Sciences/Physics/Modernphysics/Birth/Birth.htm

Menar vi klassisk fysik så fanns ju en del teoretiker i många kulturer, men måste jag välja någon som mest framgångsrik så måste det nog bli Aristoteles. Hans tankar och teorier levde ju väldigt länge som en absolut, av kyrkan fastlagd, sanning.
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_physics
http://en.wikipedia.org/wiki/Aristotle

Många namn finns i matematikens och astronomins historia, särskilt indier, perser och araber, men de kan kanske inte räknas som egentliga fysiker.

En annan som jag beundrar för sitt universalgeni är mannen som mest blivit känd för sitt måleri och skulpturer, men som också konstruerade vapen, uppfann helikoptern och ritade anatomiska skisser:
Leonardo da Vinci
http://en.wikipedia.org/wiki/Da_vinci

Så - mina kandidater är
- Albert Einstein
- Leonardo da Vinci
- Aristoteles
- X som uppfann konsten att skapa eld

Och nej, jag tänker icke välja!
Citera
2006-10-27, 06:22
Medlem
Inlines avatar
Två andra skärpta killar var ju Landau och Feynman. Har inte jobbat själv inom de områden där de härskade, men mina teoretikervänner är grymt imponerade av dessa mäns briljans. Ta och snacka Landau med en gammal ryss så skall du få se...

Landau
Feynman
Citera
2006-10-27, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Den absolut smartaste snubben alla kategorier, någonsin, måste ha varit den (eller de) som först kom på hur man gjorde upp eld. Innan dess så hade människor varit tvungna att leta rätt på någonting som brann och hållt dessa glödande bitar levande mellan varje eld de gjorde upp.

De som kom på att man kunde slå stenar mot varandra eller gnida träbitar mot varandra tills glöd uppstod gjorde en verkligt revolutionerande upptäckt. Deras uppfinningar levde ju kvar i princip ända tills nära på modern tid. Faktiskt är vi många som går runt med små bitar flinta i våra fickor.

Någon utråkad forhistorisk människa slänger ett stenblock på ett annat - en gnista uppstår och tänder eld på lite torrt gräs. Måste man vara geni för att komma på något sådant? Jag tror att det här var slumpen och tillfälligheter som gjorde att man kom fram till de kunskaperna som med så många andra upptäckter. Eller tror du verkligen att någon satt och funderade på hur man får upp eld och sedan gick ut och testade olika metoder och genom det kom fram till att den bästa var att slå på stenar mot varandra eller att gnida två pinnar mot varandra?
Citera
2006-10-27, 08:23
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
Två andra skärpta killar var ju Landau och Feynman. Har inte jobbat själv inom de områden där de härskade, men mina teoretikervänner är grymt imponerade av dessa mäns briljans. Ta och snacka Landau med en gammal ryss så skall du få se...

Landau
Feynman

Landau är helt klart en kandidat till den "smartaste fysikern". Alla som träffat honom vittnar om hans enastående förmåga att lösa fysikaliska problem snabbt och korrekt. Kombinerade enastående fysikalisk inuition med matematisk förmåga.

Feynman... behöver inte ens kommenteras.

//helt opartisk
Citera
2006-10-27, 09:25
Bannlyst
Tycker det är lite skumt att Steven Hawkings inte har nämnts ännu. Denne store fysiker ska ju ha haft högre IQ än Einstein och massa andra stora fysiker.
Citera
2006-10-27, 09:44
Medlem
ojz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drakfanskap
Tycker det är lite skumt att Steven Hawkings inte har nämnts ännu.

Jag tänkte precis nämna honom.
Han är en fruktansvärt skarp person även om han har ett så stort handikapp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in