2015-07-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det där jävla tramset du skriver här är själva standarförfarandet för varje inkompetens förhörsledare.

Problemet är att det endast fungerar i de fall den misstänkte är skyldig.

I övriga fall retar det endast upp honom, och risken finns att han tillomed säger att han erkänner - bara för att få tyst på det ständiga gnället från poliserna.
Och då får man en oskyldigt dömd.

Man tycker att en skicklig förhörsledare kan lära sig förstå vem som sannolikt ljuger och vem som inte ljuger. Men tyvärr är ju poliser inte de skarpaste knivarna i lådan ...

En nybörjarpolis försökte med samma knep med riksmongot Peter Mangs, men Mangs blev fly förbannad istället och polisen fick krypa till korset och be om ursäkt bara för att förhören skulle kunna fortsätta. Just så riskabel ä den metoden, och ju längre de trackasserar en potentiellt oskyldig lituaer, ju mer kränkt och förbannad kommer den bli. Vill det sig illa så tystnar han helt och vägrar samarbeta - oavsett om han döms eller inte. Dvs då får de anhöriga Aldrig ro. De anhöriga vill ha ett erkännande eller klara bevis - inte en "kreativ polisman."

Men nu är han ju inte oskyldig...

Så det du säger är ju bara skitsnack.
2015-07-08, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Vad är det för skillnad på en död kropp och att bära på en som simulerar att man är död .
Har du gjort militärtjänst så du vet vad du pratar om ?? ......

Jag håller med. Tanken med den övningen är ju att en soldat i bästa fall ska kunna bära en sårad kamrat i säkerhet. F ö kan packningen inklusive vapen och proviant under marsch vara av storleksordningen 50 kg åtminstone för en elitsoldat och då handlar det om långa transportsträckor. Många män har väl också erfarenhet av att bära sin partner under lyckligare omständigheter ? Tänk även på metaforen med brudgummen som bär bruden (i famnen !) över tröskeln. En hantverkare i sina bästa år har inga problem med sådana bördor, det har jag själv sett på flera arbetsplatser. Om man sedan tar med en skottkärra, så är ju problemet löst (vad väger en 80 l skottis full av grus ?). Vad sedan sinnesnärvaron beträffar, vet vi ju ingenting. Kan man slå ihjäl någon, så lär man väl ha nerver att bära iväg offret. Motivationen måste ju vara stark.
2015-07-08, 21:22
Medlem
Om det nu är den häktade som är GM, kanske det inte behöver vara så konstigt att han och LH råkade mötas.
Eftersom fiket ägs av AJ så kanske det är hans personal som har hand om den yttre städningen, plocka upp skräp, tömma papperskorgar etc. Detta kanske sker dagligen vid stängningsdags. Detta kanske utförs av gästarbetarna och var fans sopcontainern, jo bakom fiket där LH hade sin moppe.
2015-07-08, 21:22
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
....han kan? Ingen mördar bara därför att... Det finns alltid ett motiv. Hur verklighetsfrämmande, irrationellt och avskyvärt det motivet ändå kan te sig för en normalt funtad person. Det kan vara ett motiv såsom lust, maktkänsla, skuld m.m. som enbart GM känner till och ingen annan kan förstå eller ett mer förståeligt, "rationellt" motiv såsom pengar, rival etc som andra inte kan förstå men ändå kan relatera till på något vis.
Har jag sagt något annat?
Jag utelämnade en del med en massa ...... för att det inte går att få grepp om motivbilden i det fallet utan det lämnas till sitt öde för tillfället. Jag kan räkna upp ett tusental motiv hos en sådan person men inlägget skulle bli för långt.
Offret såg ut som GMs elaka mormor som gett honom stryk i barndomen.
Offret var i maskopi med postverket och var utsänd för att döda honom.
Offret hade en radioaktiv apparat i handen som utstrålade dödsstrålar.
Offret var utsänd av en religiös gruppering för att hjärntvätta honom.
Offret var utsänd av den ryska Tjernobylkomittén för att vira in hans huvud i aluminiumfolie.
Offret var......

Förstår du?
2015-07-08, 21:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om det nu är den häktade som är GM, kanske det inte behöver vara så konstigt att han och LH råkade mötas.
Eftersom fiket ägs av AJ så kanske det är hans personal som har hand om den yttre städningen, plocka upp skräp, tömma papperskorgar etc. Detta kanske sker dagligen vid stängningsdags. Detta kanske utförs av gästarbetarna och var fans sopcontainern, jo bakom fiket där LH hade sin moppe.
NB är snickare. Det fanns säkert andra som skötte mindre kvalificerade uppgifter. Andra gästarbetare, t.ex.

Men sophämtningen skedde nog med sopbil.
2015-07-08, 21:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Är det konstigt med så många olösta mord?
Vi är dessutom många här som har barn i tråden.
Naturligt att folk får en misstro.
MP skapades väl p g a polisens svaga resurser vid försvinnande...

MP skapades inte pga polisen har dåliga resurser. SVG drog igång i Göteborg för att ytterligare öka chansen att hitta försvunna personer. Ett eldsjäls-program, i starten. Kalla det hellre allmänhetens drivkraft, egentligen helt oberoende av vad polisen har i resursväg.
Därtill ska sägas att svensk polis har bra möjligheter och metoder att söka efter försvunna personer.
2015-07-08, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Jo, jag har sett att vissa fått för sig både det ena och det andra men å andra sidan så är detta flashback och en gissning kan ibland vara så god som en annan när vi inte vet något från utredningen.

Men jag anser att det är viktigt att fastställa motivet.
Om det handlar om en våldtäkt så finns det ju motiv att tysta offret genom att ta livet av henne. Naturligtvis.

Men då finns det fyra tänkbara scenarion:
1. Våldtäkten och mordet har skett nära kaféet sen har kroppen flyttats.

2. Våldtäkten har skett vid kaféet och mordet någon annanstans.

3. Våldtäkten och mordet har skett någon annanstans.

4. GM är nekrofil och har mördat henne först sen knullat liket.

Men om hon blivit mördad utan en föregående våldtäkt (eller nekrofili) så finns det en annan motivbild. Det kan röra sig om en massa saker som man brukar kunna hitta där det sker mord inom familj eller bekantskapskrets.

Eller så finns de klassiska rån, inbrott eller att hon råkat få se något hon inte borde sett.

Det kan i sällsynta fall röra sig om en psykiskt sjuk person som mördar bara därför att....

Jag tror på 3. Och att Hon rovades/kidnappades från cafeet bortforslades levande i en bil eller annat.

Jag tror inte att LH räknas som närstående/nära bekantskapskrets med MGM.
2015-07-08, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Tack!

Med andra ord har han alibi för tidpunkten BO försvann men vad vi vet så har han inget alibi vid mordtidpunkten. Jag är kanske lite förvirrad men jag har för mig att han dumpade BO men nu påstår någon att det är tvärtom. Är det någon som med säkerhet vet vem som dumpade vem?

Har han alibi för tiden då hon försvann?
Vi vet väl bara att hon försvann ngn gång mellan 18.23 och tiden då Lisas pappa kom dit?
Mobilen sa polisen att de visste hade dåligt batteri så den kanske "dog naturligt" innan hon försvann.
2015-07-08, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Bra fråga. För om han inte har något att vinna på att erkänna så lär han ta med sig sanningen i graven. Men jag kan se två skäl till att han eventuellt skulle välja att erkänna.

1. Han är ensamt skyldig: Kan då välja att erkänna för att rentvå fru och broder vars liv annars till stor del kan vara förstörda.

2. Ett erkännande där han redogör för de faktiska omständigheterna skulle kunna leda till att han döms för dråp och därigenom undgår livstids fängelse.

Ovanstående utgår från min övertygelse - att MGM är rätt man.

Om han nu är en klockren Gm varför lägger man då locket på i en månad inte någonting till allmänheten är inte det väldigt konstigt?
2015-07-08, 21:35
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
(...) Sen att hon inte ens planerar att överklaga häktningen borde ju betyda att det finns annat att tänka på. Och då är det inte långt till att dra slutsatsen att det ser riktigt mörkt ut för hennes klient.

Men vem som helst begriper väl att det är lönlöst att överklaga en sån här häktning till HD. Hon säger att de ska "lägga krutet på andra saker".

Det finns bara två saker att lägga krutet på:
1. Förbereda försvaret om det finns besvärande bevisning
2. Förbereda skadeståndsprocessen om han är oskyldig
2015-07-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Ja det är möjligt. Hörde att kvinnan skötte städningen på cafeet, dock ej om det var både ut- och invändigt. Hennes man har säkert städat istället för henne någon gång om hon varit sjuk också...

Jag tror
MGM var lite allt i allo på AJs ägor, dvs de snickrade inte bara, och att de gärna jobbade med olika saker så länge det fick betalt för det.
2015-07-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det där jävla tramset du skriver här är själva standarförfarandet för varje inkompetens förhörsledare.

Problemet är att det endast fungerar i de fall den misstänkte är skyldig.

I övriga fall retar det endast upp honom, och risken finns att han tillomed säger att han erkänner - bara för att få tyst på det ständiga gnället från poliserna.
Och då får man en oskyldigt dömd.

Man tycker att en skicklig förhörsledare kan lära sig förstå vem som sannolikt ljuger och vem som inte ljuger. Men tyvärr är ju poliser inte de skarpaste knivarna i lådan ...

En nybörjarpolis försökte med samma knep med riksmongot Peter Mangs, men Mangs blev fly förbannad istället och polisen fick krypa till korset och be om ursäkt bara för att förhören skulle kunna fortsätta. Just så riskabel ä den metoden, och ju längre de trackasserar en potentiellt oskyldig lituaer, ju mer kränkt och förbannad kommer den bli. Vill det sig illa så tystnar han helt och vägrar samarbeta - oavsett om han döms eller inte. Dvs då får de anhöriga Aldrig ro. De anhöriga vill ha ett erkännande eller klara bevis - inte en "kreativ polisman."

Instämmer helt. Att pressa fram ett erkännande är inte svårt, men till vad nytta.
Man vill att den intagne skall vara vid gott mod och samarbetsvillig. Detta oavsett om hen är skyldig eller inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in