Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-27, 18:44
Medlem
RiverStyxs avatar
Kort svar: ja det funkar.

Det är dessutom det absolut bästa valet om man inte kan/vill betala bilen kontant.

Med de siffror TS uppger bör det gå att utöka lånet upp till 75% av "marknadsvärdet" utan att banken egentligen bryr sig om hur pengarna används. Och 75% av 1.650.000 är 1.237.500. Om nuvarande lån är 955.000 ger det ett utrymme på 282.500 om de ökar lånet till 75% belåningsgrad. Det får man en sjysst bil för.

Det bör alltså vara klart möjligt för TS att öka lånet med upp till ca 300K utan att banken käftar emot, förutsatt att deras ekonomi i övrigt är i ordning.
Citera
2015-06-28, 11:19
Medlem
Stort tack för alla svaren, jag ska ringa min bank man i morgon och se vad hon säger. Vi planerar att köpa en bil för cr 80 - 85 tusen så känns inte som att det skulle vara ett stort problem precis. Vi får se vad hon säger i morgon.

Stort tack för alla svar igen
Citera
2015-06-28, 11:47
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleburne
Det behövs inga pantbrev när det gäller lägenheter, åtminstone inte BRF-lägenheter. Jag vet inte hur det funkar med ägarlägenheter, men såna finns det ju knappt några. BRF-lägenheter räknas inte som fast egendom och då behövs inga pantbrev.

när jag köpte en bostadsrätt i en förening ansluten till hsb så tillkom det en avgift därifrån för lånet. eftersom det är uppdelat i två lån så blev det två avgifter. vill minnas att de var på ca 650:- st. inga jättesummor med det var avgifter jag inte visste om.
Citera
2015-06-28, 14:52
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
när jag köpte en bostadsrätt i en förening ansluten till hsb så tillkom det en avgift därifrån för lånet. eftersom det är uppdelat i två lån så blev det två avgifter. vill minnas att de var på ca 650:- st. inga jättesummor med det var avgifter jag inte visste om.

Pantsättningsavgift får man betala, ja.

Utökar man lånet blir det en ny sådan avgift.
Citera
2015-06-28, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bicias
Jag och min sambo köpte en lägenhet för 3 månader sedan.
Vi köpte den för 950.000 kontantinsats 190.000. vi lånade ytterligare 195.000 av banken för att renovera lägenheten. Vi hade föra vecka en värderings man för att värdera lägenheten nu när vi är klara med renoveringen.
Vi fick lägenheten värderad till 1,650,000.
Det innebär att vi har cr 955,000 i lån och en lägenhet av värde på 1,650,000.

Till min fråga:
Vi vill köpa en bil, kan vi gå till banken och ta ett billån och där efter baka in det lånet i vår lägenhet då den är värd mer än vad vi har i lån?

Aldrig gjort något sånt här så tack på förhand för hjälpen..
ja vafan låna på vettja finns ingen morgondag.
Citera
2015-06-28, 16:49
Bannlyst
Citat:
Stort tack för alla svaren, jag ska ringa min bank man i morgon och se vad hon säger. Vi planerar att köpa en bil för cr 80 - 85 tusen så känns inte som att det skulle vara ett stort problem precis. Vi får se vad hon säger i morgon.

Stort tack för alla svar igen
men komigen 80k? köp en fräsig bil för 500-600 tusen det har ni ju råd med nu.
Citera
2015-06-30, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harukvarsaaben
men komigen 80k? köp en fräsig bil för 500-600 tusen det har ni ju råd med nu.
Lite överdrivet kanske, pratade med min bank man igår, hon la på 70k på lånet vi har själva 55 vi ska lägga för vår gamla bil. Rätt nöjda.
Tack för alla svar.
Citera
2015-06-30, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harukvarsaaben
ja vafan låna på vettja finns ingen morgondag.

Idiot! Behöver man en bil så har man inget val. Smart av TS att göra såhär i stället för att ta ett dyrt billån. Du är bara avundsjuk / korkad.
Citera
2015-07-01, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htknils
Idiot! Behöver man en bil så har man inget val. Smart av TS att göra såhär i stället för att ta ett dyrt billån. Du är bara avundsjuk / korkad.
Men din djävla idiot, du tänker bara på vad det blir för månadskostnad. Antagligen har du inte ens gått ut grundskolan va? Tar du ett billån betalar du av detta på 5 år, sedan äger du bilen. Lånar du till bilen på ditt bostadslån kommer du antagligen inte att amortera av ett skit, istället måste du "betala" av bilen när du säljer bostaden. Hur kan du anse att detta är en bättre lösning? Köper du en bil för 80 000 som ts planerade, då betalat du 16 000 i kontantinsats. Har man inte råd med detta, då ska man fan inte köpa en bil heller. Räntan på en bil som kostar 80 000-16 000=64 000, räntan är idag ca 4,5% detta innebär en räntekostnad varje månad på hiskeliga ca 150 kr per månad, för du kan väl inte vara så obotligt korkad att du ser återbetalningen av lånet som att lånet är svindyrt? Om du är så korkad kanske du borde söka arbetet som finansminister i Grekland.
Citera
2015-07-01, 13:24
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Men din djävla idiot, du tänker bara på vad det blir för månadskostnad. Antagligen har du inte ens gått ut grundskolan va? Tar du ett billån betalar du av detta på 5 år, sedan äger du bilen. Lånar du till bilen på ditt bostadslån kommer du antagligen inte att amortera av ett skit, istället måste du "betala" av bilen när du säljer bostaden. Hur kan du anse att detta är en bättre lösning? Köper du en bil för 80 000 som ts planerade, då betalat du 16 000 i kontantinsats. Har man inte råd med detta, då ska man fan inte köpa en bil heller. Räntan på en bil som kostar 80 000-16 000=64 000, räntan är idag ca 4,5% detta innebär en räntekostnad varje månad på hiskeliga ca 150 kr per månad, för du kan väl inte vara så obotligt korkad att du ser återbetalningen av lånet som att lånet är svindyrt? Om du är så korkad kanske du borde söka arbetet som finansminister i Grekland.

Väldigt vad otrevlig du är i ditt inlägg.
Jag tycker TS förslag är utmärkt och mycket bättre än vad du föreslår. Visst är det bästa alternativet att köpa kontant men om du är tvungen att skaffa en bil för att kunna ta dig fram och tillbaka till din arbetsplats skulle jag också lagt detta på bostadslånet. När det gäller att betala tillbaka gör jag inte heller det just nu då jag istället investerar pengarna på börsen. Skulle räntan gå upp kommer jag betala av men just nu vill jag inte.
Hur menar du att han måste betala av bilen när han säljer bostaden? Mest troligt får han minst pengar från försäljningen som täcker bostadslånet.
jag håller helt enkelt inte alls med dig och jag har gått ut både grundskola, gymnasiet och högskola.

Mvh
Citera
2015-07-01, 13:30
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja och sedan när du väl har bilen så är ju den "skuldfri" så då kan du belåna den till att köpa en båt och då har du helt plötsligt en båt utan skuld på, då kan du ju belåna den och köpa...

Förutom att jag aldrig träffat på en bank som skulle ta varken bilar eller båtar i säkerhet för ett lån. Dessa varor är som bekant sådant som generellt minskar i värde rätt kraftigt genom åren.

Att ta t.ex. ett lån på 10 år med en bil värd 100k i säkerhet gör att det inte är mycket kvar av den säkerheten när lånet borde vara betalt

Anledningen till att de kan göra såhär är givetvis att belåningsgraden på lägenheten, och lägenheter ökar rent generellt i värde över tid vilket betyder att säkerheten verkligen är en säkerhet.

Dock skulle jag nog personligen inte, om det nu inte var absolut nödvändigt, låna ihop till att köpa en bil.
Citera
2015-07-01, 21:01
Medlem
Citat:
Jag och min sambo köpte en lägenhet för 3 månader sedan.
Vi köpte den för 950.000 kontantinsats 190.000. vi lånade ytterligare 195.000 av banken för att renovera lägenheten. Vi hade föra vecka en värderings man för att värdera lägenheten nu när vi är klara med renoveringen.
Vi fick lägenheten värderad till 1,650,000.
Det innebär att vi har cr 955,000 i lån och en lägenhet av värde på 1,650,000.

Till min fråga:
Vi vill köpa en bil, kan vi gå till banken och ta ett billån och där efter baka in det lånet i vår lägenhet då den är värd mer än vad vi har i lån?

Aldrig gjort något sånt här så tack på förhand för hjälpen..

Jag har läst igenom den här tråden och jag blir mörkrädd över det jag läser.

Det finns så många idioter här på Flashback, så framgent skulle jag passa mig för att ställa dylika frågor på det här forumet om det är den här nivån som levereras. Du får lätt in ca 450k ytterligare som bottenlån på din lägenhet, så att belåna den ytterligare för att köpa en bil är inget problem.

Dessutom, var ärlig mot din bankman! Säg att du ska köpa en bil och att du säkerligen har ett låneutrymme i din bostad. Bankmannen hjälper dig gärna att skapa den bästa lösningen för dig.
Skulle du känna tvivel för att det är så är det verkligen dags för dig att byta bank.

Mvh
Rage
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in