Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-30, 19:56
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Terminologiskt har jag naturligtvis inget att invända

Då är vi överens. Det kan tyckas som att jag tillrättavisar folk, men jag anser att de av oss som utger sig för att ha en viss kompetens inom ett visst område bör vara mer restriktiva i hur vi uttrycker oss - för att underminera ytterligare onödiga missförstånd och förvirring i tråden, om inte annat.
2015-06-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Hehe,ja då är 4 veckor ingenting

Men dom har väl väntat på analyser från början och då har 2 veckor gällt och helt plötsligt 4 veckor.

De hade ju inte bara en plats att ta analyser av, utan en hel by. Visserligen inte så många hus men desto flera lador, ladugårdar, slaktrum osv att gå igenom. Självkart tog de massor av prover för att inte riskera att missa något. Lycka till att matcha alla dessa analyser ihop, till varandra och sätta de i en eventuell logiskt tidsföljd. Sen ska man tolka allt detta. Nej, jag är inte avundsjuk på deras jobb.
2015-06-30, 19:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Men det är ju du som är dåligt påläst på vad jag försöker förmedla. Dvs vad som fick dem häktade/tagna på förhör från början.
Vad som fick den intagna på förhör och vad som fick dem häktade kan för det första vara helt olika saker. Gör det inte till en trådsanning att bröderna häktades enbart därför att några i MPS tyckte att de betedde sig konstigt! Det blir man helt enkelt inte häktad på sannolika för, av någon svensk domstol.

Och för det andra är det bara skräpanvändarjidder att föra resonemang utifrån antagandet att polisen inte vet mer än vi. Vi vet att de vet mer än vi - bara inte exakt vad.
2015-06-30, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag menar att vem kunde ha ett motiv (sexuellt eller ekonomiskt) för att döda en tonårig tjej? Den personen borde ha tillgång till fp där kroppen/delar av kroppen hittades.

Ok,ja absolut.Men nu verkar det som det sexuella går bort.Då återstår det ekonomiska då?
Äh,det är bara jag som har så svårt att förstå varför det skedde...
2015-06-30, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Noterar från GT:s intervju med fru advokaten att hon har stämt ner tonläget en hel del från tidigare förhandlingar:

http://www.expressen.se/gt/ene-mordmisstankta-brodern-slapps-fri/

Är ju själv skeptisk till långtgående tolkningar av vad folk säger i korta intervjuer, men min "juristradar" säger mig att hon fick en del dåliga nyheter idag. Det talas inte längre om att åklagaren minsann inte har något att komma med, utan nu är det ganska vaga yttranden om att "DNA och den typen av bevisning (...) kan avsättas på olika sätt" och så hoppas hon att "utredarna är öppna för olika förklaringar"

Dessutom säger hon inte längre att hon själv motsätter sig häktning utan tycker bara att det "kunde ha räckt" med två veckor.

Hon får väl gå in i tråden här och pigga upp sig med alla alternativteoretiker som fortfarande är övertygade om att utredningen kommer att rasa ihop som ett korthus vilken dag som helst

Jag noterade också advokatens förändrade attityd. Denna häktning kommer, gissar jag, inte att överklagas.
2015-06-30, 20:01
Medlem
[quote=Skaraborg2|53875273]
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Tyvärr är detta inget som rättshaveristerna tar till sig.
Jag tycker också advokaten taggat ner.[/QUOTE]

Javisst har hon gjort det och dessutom ganska ordentligt. Inte alls samma tonläge som efter häktningen den 16 juni.

Ja advokaten verkar ha fått en del att tänka på...

DNA verkar finnas på väldigt opassande platser för MGM...
Men som kan ha hamnat där av "naturliga" orsaker.

De verkar dessutom ha varit "nöjd" med 2 veckors häktning istället för 4 veckor.

Ja hon har helt klart taggat ner.
2015-06-30, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
En rådman kan begå tjänstefel, inte en domstol. Således kan en rådman dömas för att ha begått tjänstefel, ej en domstol.
Det tror jag alla förstod från början faktiskt Tycker inte man behöver påpeka självklara grejer om det råkar bli ett "skrivfel". Jag skriver själv som en kratta

En språkfråga är det okej att kalla lillebror MGM2 och storebror MGM1 och kvinnan MGM3 i tråden? I vilken ordning greps de? Och har ni redan namngett de vid siffror?
Senast redigerad av ulvan 2015-06-30 kl. 20:07.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det hör ju naturligtvis ihop.

Den tekniska bevisningen har väl knappast gjort att bevisvärdet sjunkit??

Första gången i kriminalhistorien i sådana fall men på FB är ju allt möjligt...

Sorry blev att jag citerade fel inlägg såg det en halvtimme senare och kunde inte ändra, sorry.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
"Det vore jäkligt bra att få veta vad bevisningen består i..."
Varför vore det bra för honom eller någon utanför utredningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Det kan inte vara vattentätt eftersom försvararen svarade med att vilja minska tiden
för ny häktning till 2 veckor. Rätten övervägde men bestämde sej sen för att gå på
åklagarens linje om 4 nya veckor.

Det är väl inte helt lätt att veta hur de resonerar, men längre häktningstid bör väl i regel korrelera med starkare bevis?
2015-06-30, 20:04
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Tyckte det bara var ett bevis på försvagat omdöme att hävda att bevisläget ska lämnas ut för att stilla hans och allmänhetens nyfikenhet.

Jo försvagat omdöme har han kanske. Själv tycker jag att hela utredningen präglas av smussel.
Jag misstänker att det är mer för utredarnas skull än för BO:s och hennes föräldrars skull.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Noterar från GT:s intervju med fru advokaten att hon har stämt ner tonläget en hel del från tidigare förhandlingar:

http://www.expressen.se/gt/ene-mordmisstankta-brodern-slapps-fri/

Är ju själv skeptisk till långtgående tolkningar av vad folk säger i korta intervjuer, men min "juristradar" säger mig att hon fick en del dåliga nyheter idag. Det talas inte längre om att åklagaren minsann inte har något att komma med, utan nu är det ganska vaga yttranden om att "DNA och den typen av bevisning (...) kan avsättas på olika sätt" och så hoppas hon att "utredarna är öppna för olika förklaringar"

Dessutom säger hon inte längre att hon själv motsätter sig häktning utan tycker bara att det "kunde ha räckt" med två veckor.

Hon får väl gå in i tråden här och pigga upp sig med alla alternativteoretiker som fortfarande är övertygade om att utredningen kommer att rasa ihop som ett korthus vilken dag som helst
Japp. Min översättning från advokatiska till normalsvenska av Rönnbäcks uttalande är så här: Utredningen har presenterat en del bevisning som är besvärande för min klient, men vi ska inte kasta yxan i sjön för det - det kan fortfarande gå att snacka bort den.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Ok,ja absolut.Men nu verkar det som det sexuella går bort.Då återstår det ekonomiska då?
Äh,det är bara jag som har så svårt att förstå varför det skedde...

Att det bara är en MGM gör att det blir mer sannolikt att det är sexuellt motiv, så varför går det bort enligt dig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in