2015-06-28, 20:55
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Så alla som är normalviktiga äter LCHF?

Nej, verkligen inte. Men alla som är överviktiga äter kolhydrater.

Ägd.
Citera
2015-06-28, 20:58
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren

Ägd.

Varför skriver du så man kan tolka det så isåfall?

Så du har på fullaste allvar aldrig hört talas om folk som provat LCHF men blivit fetare? Och kom inte med "De har inte gjort rätt isåfall!"

Hur gammal är du egentligen? "Ägd" höll jag på med när jag var tolv.
Senast redigerad av Flyer6 2015-06-28 kl. 21:03.
Citera
2015-06-28, 21:19
Medlem
Nattiskatts avatar
Måste bara smita in här och fråga en sak istället för att starta en hel tråd.

Spelar det någon roll om man springer på morgonen innan eller efter man har ätit frukost om man vill bränna fett?
Jag är tveksam om man kan springa innan man har ätit om man vill bränna fett, dessutom har jag inte så jätte mycket ändå. Jag är 175 cm och väger 77 kg, vill ner till minst 65 till att börja med.
Det är väl inte svårare att bränna fett om man inte äter innan eller?
Citera
2015-06-28, 21:24
Medlem
Dreass avatar
Citat:

Ägd.
Alla som är överviktiga äter fett också. Och protein. Wow....

Att utesluta en makronutrient gör det svårare att överäta, knepigt, eller hur?
Citera
2015-06-28, 21:47
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Varför skriver du så man kan tolka det så isåfall?

Så du har på fullaste allvar aldrig hört talas om folk som provat LCHF men blivit fetare? Och kom inte med "De har inte gjort rätt isåfall!"

Hur gammal är du egentligen? "Ägd" höll jag på med när jag var tolv.

Det finns det många som har gjort. Kroppen tar olika tid på sig att ställa om, dessutom kanske man inte är så påläst i början om vad man ska käka. Mjölk eller frukt t ex är sådana bovar som kan ställa till det. Men många ger upp efter några dagar för att sedan spy sitt LCHF-hat över facebook och diverse forum.

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Alla som är överviktiga äter fett också. Och protein. Wow....

Att utesluta en makronutrient gör det svårare att överäta, knepigt, eller hur?

Frågan är hur många överviktiga som blivit det på lågkolhydratskost? Med tanke på att fenomenet kom med sockret och jordbruket så tvivlar jag på särskilt många...
Citera
2015-06-28, 21:56
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Frågan är hur många överviktiga som blivit det på lågkolhydratskost? Med tanke på att fenomenet kom med sockret och jordbruket så tvivlar jag på särskilt många...
Det finns ganska många saker som ökat de senaste 50 åren. Jordens befolkning, antalet timmar framför en skärm. Mängden skräpmat och godis.

Hur många har blivit överviktiga på en lågfettkost baserad på frukt och grönt? Finns grupper i Mexico som levt på extremt mycket kolhydrater utan att lida av övervikt. Din förklaringsmodell brister, som sagt!
Citera
2015-06-28, 23:27
Bannlyst
Citat:
Insulin stimulerar cellerna att binda glukos (från kolhydrater):

http://www.nih.gov/news/health/sep2010/nichd-07.htm
http://science.howstuffworks.com/life/cellular-microscopic/fat-cell2.htm

Sedan spelar det ju ingen roll vad man länkar till eftersom alla som provat vet att lägga ner kolhydrater normaliserar vikten, eftersom människokroppen är anpassad att äta så.

Det var ju precis det jag skrev
Och du har fortfarande inte förstått insulinets roll, det binder ingenting. Det är ett hormon som talar om för andra celler vad det ska göra..............

Sen är ditt sista stycke taget ur luften.
Citera
2015-06-29, 07:47
Medlem
Dreass avatar
Citat:

Sedan spelar det ju ingen roll vad man länkar till eftersom alla som provat vet att lägga ner kolhydrater normaliserar vikten, eftersom människokroppen är anpassad att äta så.
Det är intressant att över hela världen så har folk ätit olika.

Bristerna i t.ex. Kostdoktorns påståenden om hur Kenyaner ätit är lite löjligt. Åter igen kommer det tillbaka att du tror på X utan att ta in andra fakta.

Du borde vid det här laget bli lite mer öppen iaf eftersom du fått fakta framlagt som pekar mot att det inte är exakt så enkelt som du verkar tro.

Det borde räcka med att LCHF inte är effektivare för viktnedgång än någon annan diet för att du sak inse att det brister någonstans.
Citera
2015-06-29, 11:34
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Det är intressant att över hela världen så har folk ätit olika.

Bristerna i t.ex. Kostdoktorns påståenden om hur Kenyaner ätit är lite löjligt. Åter igen kommer det tillbaka att du tror på X utan att ta in andra fakta.

Du borde vid det här laget bli lite mer öppen iaf eftersom du fått fakta framlagt som pekar mot att det inte är exakt så enkelt som du verkar tro.

Det borde räcka med att LCHF inte är effektivare för viktnedgång än någon annan diet för att du sak inse att det brister någonstans.

Jag ser egentligen inte LCHF som en "diet", snarare är sätt att äta på som råkar normalisera vikten och som råkar vara motsatsen till kostråden som Livsmedelsverket ger ut, som startade när Ancel Keys lurade världen med en falsk studie där han handplockade 7/22 resultat. Detta startade de onyttiga lågfetts-produkterna som dietister fortfarande rekommenderar för att vara hälsosam, och klankar ner på bra produkter som smör, kött och fett. Kötthatet i Sverige just nu är ju helt bisarr, men det är en annan diskussion.

Sedan om LCHF är "effektivast" eller inte spelar inte så stor roll. Syftet för mig är inte att äta så under en månad för att rasa i vikt som man gör med en pulverdiet för att sedan återgå till bröd, pasta och pizza och gå upp allt igen, utan att äta så hela tiden för att leva sunt och må bra. Sedan finns det andra saker än att skippa kolhydrater som är bra, t ex fasta. Att kombinera 5:2 eller 16:8 med LCHF är mycket effektivt för att tappa vikt, om man vill göra det.
Citera
2015-06-29, 11:38
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Jag ser egentligen inte LCHF som en "diet", snarare är sätt att äta på som råkar normalisera vikten och som råkar vara motsatsen till kostråden som Livsmedelsverket ger ut, som startade när Ancel Keys lurade världen med en falsk studie där han handplockade 7/22 resultat. Detta startade de onyttiga lågfetts-produkterna som dietister fortfarande rekommenderar för att vara hälsosam, och klankar ner på bra produkter som smör, kött och fett. Kötthatet i Sverige just nu är ju helt bisarr, men det är en annan diskussion.
Fast det är ju som sagt ingen som följer livsmedelsverkets rekommendationer, åter igen! Har man en bra fördelning av omega-3 och -6 och ligger på balans/underskott så kommer man att gynnas hälsomässigt.

Citat:
Sedan om LCHF är "effektivast" eller inte spelar inte så stor roll. Syftet för mig är inte att äta så under en månad för att rasa i vikt som man gör med en pulverdiet för att sedan återgå till bröd, pasta och pizza och gå upp allt igen, utan att äta så hela tiden för att leva sunt och må bra. Sedan finns det andra saker än att skippa kolhydrater som är bra, t ex fasta. Att kombinera 5:2 eller 16:8 med LCHF är mycket effektivt för att tappa vikt, om man vill göra det.
En diet som följs är det effektivaste. Hade det du säger stämt så hade LCHF utmärkt sig, vilket det inte gör långsiktigt och sett till fettförlust.

Det säger sig själv att det krävs en livsstilsförändring för långsiktiga resultat.
Citera
2015-06-29, 13:11
Medlem
DonLatinos avatar
Snälla försök hålla er OnT.
Citera
2015-06-29, 13:22
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Fast det är ju som sagt ingen som följer livsmedelsverkets rekommendationer, åter igen! Har man en bra fördelning av omega-3 och -6 och ligger på balans/underskott så kommer man att gynnas hälsomässigt.

Ja, därför jobbigt att jordnötssmör är så satans gott

Citat:
En diet som följs är det effektivaste. Hade det du säger stämt så hade LCHF utmärkt sig, vilket det inte gör långsiktigt och sett till fettförlust.

Det säger sig själv att det krävs en livsstilsförändring för långsiktiga resultat.

Väldigt många har fått väldigt bra resultat. LCHF/lowcarb känns väldigt stort, trots att det inte är en "mode"-diet längre på samma sätt som när det slog igenom i media. Även många elitidrottare har fått bra resultat i ketos med väldigt lite kolhydrater.

Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Snälla försök hålla er OnT.

Diskutera dieter bör ju hjälpa TS att välja på vilket sett han/hon ska gå ner i vikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in