Citat:
Ursprungligen postat av
Ewru
Nils Petersen är nu klar för Freiburg, trodde inte det skulle bli någon övergång efter att Freiburg åkte ut. Nu är det bara några spelare till att göra sig av med och sedan fixa några vettiga nyförvärv inför säsongen.
Förväntade mig detta först imorgon! Knäppt av Freiburg att gå utanför kontorstid :P
Sedan säsongen var slut har Petersens tråd fullkomligt exploderat på fanforumet, han är nu den spelare man har skrivit mest om, punkt. Detta trots att han bara varit med i ett halvår, sjukt. Det var två saker i veckan som talat för. Dels har det dykt upp insiderinfo om att Petersen varit i Freiburg med sin agent i veckan, och dels så sa svarade ansvarige Joacim Saier att man var långt gångna i förhandlingarna med en spelare som folk i Freiburg känner till, som känner till Freiburg bra, och som kan göra mycket mål. Och då är det bara vara han, Kruse eller Cissé.. Även fast de två senare snarare skulle varit besvikelser efter den hype det varit runt Petersen. Ansvariga i Freiburg har jobbat stenhårt på att få hit Petersen och många har klagat på att t ex Niederlechner gick till Mainz.
Angående själva transfern då. Kicker snackar om tre miljoner, och han kommer definitivt få dubbla lönen jämfört med någon annan. Bremen är inte klubben för honom om han vill ha mycket speltid och vara effektiv målgörare, det säger Skripnik själv. Så en transfer var nödvändig. Mainz köpte Niederlechner och drog sig ur förhandlingarna. I Freiburg var han kung, och kände sig bättre ändå. Gav alltid allt, alltid den ödmjukaste och gav mycket kärlek direkt, och Freiburg älskade honom tillbaka.
Freiburgs spelupplägg passar killen som handen i handsken, men nu lämnar många av de riktigt duktiga offensiva medspelarna, och vem ska då ge honom alla assist som gör att han "bara behöver stå som en ölback" för att göra målen? Det inom citat är förresten vad han själv sagt och är tecken på ödmjukheten hos killen. Möller Daehli, Grifo, Philipp, Frantz och jag har fortfarande inte gett upp Klaus, dessa killar kommer prestera och servera Petersen nästa säsong. Om Klaus stannar tror jag vi vinner ligan.
I
Freiburgs egen nyhet står det som alltid annat än bara det sportsliga.
Nils wird mit seinen fußballerischen Fähigkeiten und seinem Charakter unsere junge Mannschaft wesentlich verstärken.
Och själv säger han.
Hier in Freiburg habe ich trotz einer verrückten Saison, an deren Ende wir leider abgestiegen sind, ideale Bedingungen vorgefunden - sowohl was das Umfeld, die Arbeitsweise, als auch die Kollegen und das Trainerteam angeht.
Själv är jag sjukt jäkla glad över detta och Petersen är ungefär mitt helgon just nu. Han och Mehmedi måste varit Bundesligas mest ödmjuka anfallspar, även om Mehmedi inte visade så mycket av sin på matchtid. Och jag hoppas att Mehmedis och Schmids luckor kan fyllas upp av de andra.