2015-06-26, 21:55
Medlem
Hej,

Går det att begära ett nytt svenskt pass på en svensk(no shit?) ambassad utomlands och även hämta det där?

Tack, ta hand om er
Citera
2015-06-26, 22:05
Medlem
Svar ja. Du måste alltid besöka ambassaden om du bor utomlands och behöver ett nytt pass.

Bor du i en annan stad än ambassaden ligger så skickas det till konsulatet i staden du bor om du skulle vilja.
Citera
2015-06-26, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceetch
Svar ja. Du måste alltid besöka ambassaden om du bor utomlands och behöver ett nytt pass.

Bor du i en annan stad än ambassaden ligger så skickas det till konsulatet i staden du bor om du skulle vilja.

Underbart, tackar.
Citera
2015-06-26, 23:50
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceetch

Nej, man kan även ansöka om pass i Sverige om man bor utomlands, men man måste så klart fysiskt befinna sig där man ansöker. Bor eller ansöker man utomlands är det dock en extra blankett som måste fyllas i (för att avgöra om man är svensk medborgare eller ej).

Det kostar oerhört mycket mer att ansöka utomlands (kostade mig nyligen 1450 kronor för ansökan + 180 kronor för leverans till lokalt konsulat), så med tanke på de låga flygpriserna kan det vara värt att flyga till Sverige och ansöka där. Tex så har polisen vid Arlanda flygplats öppet för passansökan även på lördagar och söndagar. Även om du ansöker i Sverige kan du få det skickat till ett lokalt konsulat eller ambassad, för en kostnad på uppåt 200 kronor.

Tänk även på att de flesta ambassader tillämpar ett tidsbokningssystem för ansökan om pass (brukar gå att boka direkt på Internet, men ring om något är osäkert).
Senast redigerad av bjornebarn 2015-06-26 kl. 23:53.
Citera
2015-06-27, 11:57
Medlem
Jag minns att det tog en oerhört lång tid att få våra pass när jag och min familj var i Egypten. Tog cirka 20 dagar med ca. 4 besök till ambassaden i Kairo.
Citera
2015-06-27, 16:01
Medlem
Ok, I see, tack björnbarnet för ditt svar. Reser dock ganska långt så jag får nog tyvärr bita i det sura äpplet om det blir aktuellt att fixa pass på plats.
Citera
2015-06-28, 12:32
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Jag minns att det tog en oerhört lång tid att få våra pass när jag och min familj var i Egypten. Tog cirka 20 dagar med ca. 4 besök till ambassaden i Kairo.

Om ni behövde besöka ambassasden fyra gånger blev det onekligen något fel. Ett besök för ansökan och ett besök för att hämta ut är vad som kräves.

För mig sade de att det tar 2-4 veckor för passet att komma till ambassaden, varpå det tar ytterligare några dagar för det att komma till konsulatet, men på dagen två veckor efter ansökan så fanns det för upphämtning vid konsulatet.

Citat:
Ursprungligen postat av Nekst
Ok, I see, tack björnbarnet för ditt svar. Reser dock ganska långt så jag får nog tyvärr bita i det sura äpplet om det blir aktuellt att fixa pass på plats.

Varför förnyar du inte bara innan du åker? Även om du tex har fyra års giltighetstid kvar så kan du förnya precis innan resan så att du har fem år på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in